Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa apua! Minne enää valittaa?

Vierailija
25.06.2015 |

Olen fyysisesti hyvin sairas ja minulla on monta lasta ja osa heistä vielä sillä tavalla pieniä, että tarvitsevat äitiä paljon.

auttavia käsiä ei vaan ole. Ystäväpiirissäkään, koska en pysty tarjoamaan apua takaisin. Olen pyytänyt kotiapua, olen puhunut kuntoutusohjaajalleni ja hän on todennut, että tarvitsen apua ja minun tulisi saada apua ihan jo sosiaalisen elämän kaventuminen vuoksi mikä johtuu siitä, että en pääse liikkumaan. Mennä siten, vaikkapa taksilla kyläilemään. Kuulostaa aivan liian upealta ollakseen totta ja niin se onkin. 

Kotitöistä selviän ja ainakin hyvinä päivinä, mutta välissä voi mennä 2 viikkoa huonosti. Kukaan ei tulisi minulle käymään kaupassa, vaikka pyytäisin. En jaksa enää anella turhia. Olen pyytänyt kodinhoitajaa,koska lain mukaan kunnalla on nykyisin velvollisuus järjestää lastenhoitoapua jos sitä pyytää. Kohdallani tämä ei toteudu. Olen ilmoittanut johtavalle sosiaalityöntekijälle ja asiaa on selvitelty, mutta mitään konkreettista ei ole tapahtunut eikä pienestä ihmisestä oikeasti välitetä. Jotta voisin jonain päivänä voida paremmin, tulisi minun päästä lääkäriin ja toimenpiteisiin mitä tehtäisiin avukseni. On vaan päiviä kun on jo saman viikon aikana ylittänyt itsensä ja ei ole vielä toipunut siitäkään, joten pienen avun turvin pystyisin menemään, mutta sitten aika on siirrettävä ja kiltisti odotettava jotta pääsee lääkäriin ja saa avun...sitten joskus. Ja samaan aikaan tulisi vaan jatkaa pärjäämistä yksin. Yksi sairauksistani on hengenvaarallinen ollessa epätasapainossa ja muiden sairauksien hoitaminen olisi tärkeää, koska tulehdustilat pahentaa tämän sairauden tilannetta oleellisesti. Koen masempina päivinä olevani tuomittu kuolemaan, vaikka kaikkein vähiten sitä itse haluan. Miten nykyisin voi olla näin? Vielä vuosi sitten jaksoin puolet paremmin ja olen luottanut siihen, että apua saa kun pyytää. Lääkäri on lausunut, että tarvitsen siivousapuakin ym. mutta koska oma taloudellinen tilanteeni ei tämän seurauksena ole hyvä niin pyysin toimeentulotukena tuota apua. Tulos: 3kk:n aktiivisen anelun jälkeen minulla pitäisi nyt olla eräässä siivousyrityksessä  maksusitoumus 2 kertaan.

Minne valitan vai kuuluuko tämä kenellekään??? Olen jo sosiaaliasiamiehelle ilmoittanut, mutta minuun ei ole otettu vielä asiassa yhteyttä (2 viikkoa sitten ilmoitin tilanteen ja kysyin mitä teen) .

Mikä taho on johtavia sosiaalityöntekijöitä korkeampi ja mikä taho vastaa heidän toiminnastaan? Kaikki vaan voivottelee kuinka ehdottomasti tarvitsen apua yhteen jos toiseen asiaan, mutta kukaan ei ota vastuuta ja käytännössä olen ilman. Tämä on hirveä epäkohta! 

Kumoa pääsisin kipeänä lääkäriin eikä tarvitsisi juosta pienten perässä. Saisin joko taksin kustannettua silloin tai hoitajan pienille. Jotakin. Tuolloin saisin avun lääkäriltä niin pian kun muutkin/mahdollista  ja voisi ennaltaehkäistä tilanteen paheneminen ja siten avun tarpeen lisääntyminen. Ehkä en joutuisi kokemaan niin paljoa kipua kun nyt joudun.

Jos joku tietää minne olla yhteydessä  niin nyt olisi iso apu jos kerrot...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalveluiden kautta saat helpoiten apua.

Vierailija
2/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:55"]

Onko siaraudet puhjenneet viimeisen lapsen syntymän jälkeen? jos ei, niin sitten saat kyllä pärjätä ihan itse tai panna lapset sijaiskoteihin,

[/quote]

Toivon mukaan et koskaan sairastu. Kannattaisiko kuitenkin sen verran malttaa, että lukisit aloitukseni ensin huolella ennen vastaamistasi? Kerroin siinä hyvin selvästi, että vielä vuosi sitten pärjäsin puolet paremmin, mutta tilanne on huonontunut. Ja kyllä. Sairauteni, joka kaiken hankaloittaa puhkesi n. 6kk viimeisimmän lapseni syntymän jälkeen. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain neuvon, että koskaan ei saa ottaa vastaan suullista päätöstä. Mikäli on paperilla "et ole oikeutettu siihen ja tähän..." Niin paperiversiosta löytyy aina oikeus valittaa päätöksestä.

-2

Vierailija
4/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita kirkon diakoniatyöntekijälle, he tekeevät kotikäyntejä, pyydä tulemaan luoksesi keskustelemaan asioista, ei pelkästään rahalisista.

Sitten, jos olet siis tosiaan invalidi, niin onhan sulla vammaislain mukaan oikeus saada kulkuapu, vaikkapa taksilla kaupan pihaan. Tiedän että näin ne muutkin tekee. 

Mutta kylässäsi on varmasti joku kauppa tai taho joka toimittaa pientä korvausta vastaan ruuat kaupasta,soita sossuun ja kysy, tai käy kaikki kaupat läpi puhelimitse. Tällä ainakin on yksi kauppa, ja yksi ulkoistettu sossun palvelu.

Kysyisin, missä ovat lastesi isät ja eikö sinulla ole yhteishuoltajuussopimusta heidän kanssaan? Pyydä sossua tekemään se lastesi isien kanssa. Ja laitat lapsesi heidän isilleen asumaan joksikin aikaa. kuulostatt jotenkin uusavuttomalta, missä on lastesi isovanhemmat, täditä, kummit, miksi et tutistu naapureihisi? mIssä kaikki ystäväsi?

Kuulostaa vähän oudolle ettei ole ketään.

Vierailija
5/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Muista, että sinulla on oikeus takanasi. Viranomaiset yrittävät kylmästi pudottaa pois ne, jotka eivät uskalla, jaksa tai tiedä vaatia sitä, mitä heille kuuluu. Meno on raakaa nykyään. Hae täältä tsemppiä ja henkistä tukea aina, kun usko loppuu.

Vierailija
7/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mies? Lasten isä?

Vierailija
8/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa on vammaislaki jonka mukaan kyllä saat apua, jos osaat hakea kelalta kaikki tuet. Etkö voi laittaa lapsia rattaisiin ja mennä bussilla lääkäriin? onko sulla kaksoset vai mitä, osaako isommat jo kävellä?

Vierailija
9/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin sosiaalilautakunta on se, joka on kaikkia sosiaalityöntekijöitä ylempänä. Pyydä apua joltakin osaavalta, vaikka oikeusaputoimistosta. Vähätuloisena ja -varaisena saat oikeusapua maksutta, myös soittamalla.

Vie kirje sosiaali/terveyslautakunnan käsiteltäväksi kirjaamon kautta. Esitä siinä vaatimus lainmukaisesta tarpeellisesta kotiavusta. Mainitse myös se, että se on kaupungin kannalta halvin ratkaisu, kun pystyisit itse huolehtimaan lapsistasi.

Vierailija
10/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtavan sos.työntekijän esimies taitaa olla sosiaalijohtaja. Ja sen esimies taitaa olla sosiaali- ja terveyslautakunta.

Vierailija
11/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksilla kyläilemään? Kuka tahansa voi ottaa taksin ja mennä sillä kylään. Lapset mukaan.

...vai tarkoitatko sinä sitä, että veronmaksajat maksaisivat sinulle taksin kyläpaikkaan ja takaisin?

Vierailija
12/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja montako mukulaa? Mikä oma työpaikka ja tulotaso? Monelleko isälle noita on tehtailtu? Miksi viimeisinkin isä jätti?

Vierailija
13/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:55"]

Onko siaraudet puhjenneet viimeisen lapsen syntymän jälkeen? jos ei, niin sitten saat kyllä pärjätä ihan itse tai panna lapset sijaiskoteihin,

[/quote]

Toivon mukaan et koskaan sairastu. Kannattaisiko kuitenkin sen verran malttaa, että lukisit aloitukseni ensin huolella ennen vastaamistasi? Kerroin siinä hyvin selvästi, että vielä vuosi sitten pärjäsin puolet paremmin, mutta tilanne on huonontunut. Ja kyllä. Sairauteni, joka kaiken hankaloittaa puhkesi n. 6kk viimeisimmän lapseni syntymän jälkeen. 

Ap

[/quote]

Harvoin itse yh:na sorrun tähän, mutta missä lasten isä? Meillä itse sairasti keväällä rankasti, ei muita läheisiä auttamassa, niin lasten isä hoiti selä lapset että minun sairaalaankuskaamiset yms. Eli lasten isä hoitamaan lapsensa ja sinä hoidat itsesi lääkäriin. Ja kyllä, kyllä niillä lapsilla isä jossain on, luuri kauniiseen käteen ja soittamaan.

Vierailija
14/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noilla ap:n lapsilla ole isäT jossakin. 

Vierailija
15/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmilista kyllä Suomessa ei oikein ole mitään tahoa, joka tarkastelisi kokonaisuuksia yksittäisen palveluntarvitsijan tilanteessa! Päätöksen tosiaan aina kirjallisina, vaikkapa sähköpostiin - puheisiin ei kannata luottaa ja niistä ei voi valittaa! Rahan puuttuminen ie perusteena ole hyväksyttävä, ainakin seuravakis vuodeksi pitäisi osata budjetoida tarvittavat varat! Virkamiesten toimista voi valittaa AVI:in! Ja varmaan kannattaisi päästä vammaispalveluiden piiriin, niin pitäisi ola oikeus myös taksimatkoihin sen perusteella!

Tsemppiä! saisitko jonkun ystävä tai sukulaisen tueksesi, kun haet näitä etuisuuksia tai tapaat viranomaisia!

Vierailija
16/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset päivähoitoon?

Vierailija
17/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:06"]

soita kirkon diakoniatyöntekijälle, he tekeevät kotikäyntejä, pyydä tulemaan luoksesi keskustelemaan asioista, ei pelkästään rahalisista.

Sitten, jos olet siis tosiaan invalidi, niin onhan sulla vammaislain mukaan oikeus saada kulkuapu, vaikkapa taksilla kaupan pihaan. Tiedän että näin ne muutkin tekee. 

Mutta kylässäsi on varmasti joku kauppa tai taho joka toimittaa pientä korvausta vastaan ruuat kaupasta,soita sossuun ja kysy, tai käy kaikki kaupat läpi puhelimitse. Tällä ainakin on yksi kauppa, ja yksi ulkoistettu sossun palvelu.

Kysyisin, missä ovat lastesi isät ja eikö sinulla ole yhteishuoltajuussopimusta heidän kanssaan? Pyydä sossua tekemään se lastesi isien kanssa. Ja laitat lapsesi heidän isilleen asumaan joksikin aikaa. kuulostatt jotenkin uusavuttomalta, missä on lastesi isovanhemmat, täditä, kummit, miksi et tutistu naapureihisi? mIssä kaikki ystäväsi?

Kuulostaa vähän oudolle ettei ole ketään.

[/quote]

Voi kuulostaa, mutta näin se on, että ympärilläni on hyvin vähän ihmisiä ja aina vaan rinki pienenee mitä kapeammaksi sosiaalinen elämäni käy. Omista vanhemmista vain toinen elossa ja työelämässä, joten hän ei pääse auttamaan virka-aikaan. Lasten isän puolelta myöskin isä ns.pois pelistä ja äitinsä sairastunut myös sen verran, että ei oikein pysty auttamaan, vaikka tekemissä olemmekin. Sukua ei paljoa ole ja ainoat serkut asuvat pysyvästi ulkomailla. Omat isovanhemmat ovat kuolleet. Ystäviä on muutama hyvä, joista yksi on tiukasti uraputkessa ja käy toisinaan kylässä, mutta avuksi asti ei ole, etenkin kun tuli juuri itse mummuksi. Kahdella muulla ystävällä on lapsia monta ja toinen näistä äideistä on myös usein töissä ja hyvä kun sanoman perheensä pyöritetyksi. Toinen äiti on yksinhuoltaja ja siten painiskelee ihan omienkin elämän haasteiden kanssa,mutta kyllä välillä autamme toisiamme. Kuten mainitsin niin itse en pysty vasta-apua juuri tarjoamaan niin en voi siten olla itse käsi ojossa koko ajan. Uusiin ihmisiin tutustun helposti, mutta viime ajat on arkeni ollut hyvin tiiviisti kotiympyröissä, koska myös kahdella lapsellani on sellaiset sairaudet, jotka vaativat huomiotani ja oman fyysisen tilanteeni vuoksi olen ensisijaisesti käyttänyt ja suunnannut energiani lapsista ja kodista huolehtimiseen ja lopuilla hoitanut sen minkä pystyn itseäni. Nämä kun yrittää tehdä mahdollisimman hyvin tällä kunnolla niin siihen se aika meneekin. Lasten isä on kuollut. Tuosta vammaispalvelusta olen alkanut itse ottamaan selvää ihan jo siksi, että kotiimme tarvitaan tiettyjä apuvälineitä, mutta en ole vielä täysin selvillä, että mitä kaikkea sitä kautta voi hakea. Olen hyvin aktiivisesti etsinyt ja hakenut apukeinoja arkeemme. Avuton en siis ole. En vaan tänne viitsi ihan kaikkea alkaa sepustaan, koska siitä tulisi todella pitkä sepustus. Ehkä on vaikea ymmärtää mitä tarkoittaa väsymys? Sellainen kun on käyttänyt ihan kaiken energiansa ja jostain yrittää rutistaa hieman lisää saadakseen valmista. Tässä kohtaa kenenkään negatiivinen arvostelu on viimeinen mitä tarvitaan. Ihmettele siis vapaasti, mutta menee sen verran aloitukseni viereen, että en enempää siihen keskity. Olen ihan varmana kartoittanut ensin kaiken muun mahdollisuuden saada apua. On myös niin, että tulevien isojen hoitojeni ajoille tarvitaan sellainen hoitaja sairaalle lapselleni, että tiedän varmaksi, että kaikki hoituu kuten pitää. Mikään ei voi olla yhden ihmisen varassa silloin vaan jos hoitaja sairastuu itse tai estyy tulemasta niin pitää olla taho, joka katsoo ja korjaa tilanteen viipymättä (tämä silloin kun en itse ole kykenevä niin tekemään sillä muuten en uskalla vastaanottaa noita hoitoja jos en saa tästä takeita).

Nyt on mentävä, mutta kiitokset neuvoista ja toteutan ne heti tänään. 

Ap

Vierailija
18/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vielä lisätä, että olen ehdottanut noiden isojen hoitojen ajalle ihan väliaikaista sijoitustakin, mutta asia on vielä auki. Isommat lapset pärjäisivät mummullaankin, vaikka tämä on töissä, mutta pienemmät eivät. 

Vierailija
19/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa enempää vinkkejä antaa kuin aikaisemmat ovat jo antaneet joten toivotan ihan hirveästi jaksamista. Toivottavasti asiat selviää ja sairautesi on parannettavissa/hoidettavissa.

Voimia!

Vierailija
20/34 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten isä "on poissa pelistä"? En sen enempää selitä? Eli, lastesi isä on joko täysi juoppo tai vankilassa? Ja läksit vasta äskettäin tekemään pieniä lapsia useamman kuin yhden tällaiselle miehelle?

Jotenkin tuntuu epäuskottavalta koko kuvio. Olet itse sairas, ja kahdella pienellä lapsella on sairauksia, mutta he eivät ole missään hoidossa etkä muka ole lukaissut vammaislakia läpi koskaan eikä he saa kunnalta mitän vammaispalveluita? just joo!! Puppua.

jos et muka tuon enempää saa apua vauvoillesi, edes päivähoitton heitä, niin yksi ratkaisu on huostaanotto.