Facebookin seinät täynnä vain pintaliitopäivityksiä
Kuvitteleeko joku naamakirjalainen elävänsä jotain niin erikoisen tapahtumarikasta elämäänsä, ja päivittelee seinälleen naurettavuuksiaan päivästä toiseen. Edellisen kaltainen naamakirjalainen kuvittelee vissiin, että muilla naamakirjalaisilla ei ole elämää lainkaan, kun ei joka s...n normielämän tapahtumaa kirjaa seinälleen kehuakseen mukamas elämäänsä, joka loppuen lopuksi on suurimmaksi osaksi täysin tylsää puurtamista ja päivästä päivään yhtä sitä ja samaa - huippuhetkiä on ihmisen elämässä harvoin itse kullakin, mutta naurattaa kun joku yrittää esittää oman tylsän elämänsä jonkinlaisena ihanuutena ja glamourina, vaikka se on tosiasiallisesti aivan muuta. Mitäpä se muuta voisi ollakkaan. jos ammattikin on ihan tavis ja on avioeroa sun muuta suhdesotkua taustalla. Rahat ovat lopussa monellakin, ja velkaa on kaulaa myöten, ja voi,voi, ja niitähän ei kerrota, eikös niin, että näyttäisi edes joltesinkin ihmeellisen seesteiseltä arkielämä näillä päivittäisen elämän pikkuarkiset käänteensä kirjaavilla naamakirjallisilla.
Kommentit (108)
Ei sinne faceen ole edes tarkoitus lykätä kaikkea negatiivista paskaa. Ihmiset nyt tykkää vaan päivitellä mukavia asioita ja huippuhetkiä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:28"]
No mitäs vittua sinne siten pitäis kirjotella? Jotain filosofista ja syvällistä paskaako? Jos sua ärsyttää noin paljon niin poista itsesi sieltä.
[/quote] Joidenkin tässä maailmassa olisi parempi olla vaan HILJAA kuten YLLÄOLEVANKIN; älä rasita päätäsi liian vaikeilla asioilla; sinulla ei ilmiselkeästi riitä kyky ymmärtää eikä etenkään tajuta!
Pintaliitokuvia? Aika paljon näyttää olevan kuvia lohista. Syksymmällä on vuorossa marjaämpärit, hirvet ja linnut. Maisemakuvia näyttää myös olevan paljon. Jonkun verran on kuvia lapsista ja muutama postaa silloin tällöin selfieitä. En näe pahaa siinä, että ihmiset jakavat asioita,joista saavat iloa.
En millään pysty löytämään elämästäni mitään mätää tai salattavaa, vaikka kuinka pintaa raapisi. Ei ole synkkiä saaisuuksia, elämä ollut aika tasaista, mutta ei tasapaksua. Kaikki elämässäni on ollut ystäville avointa, niin arkielämässä kuin facebookissa.
Nro 31
Mä en tajua, mikä on ap:n kaltaisten henkilöiden ongelma?
Mulla on facessa kavereita, joilla tiedän olevan elämässä tosi vaikeaa, kaikenlaista paskaa eroista mielenterveysongelmiin.
Miksei sillon saa päivittää, että tykkään tästä voileivästäni nyt ihan huikeesti?
Ei mulle tule mitään "ai jai, kun vähän pintaa raaputtas, niin mitä paljastuis" tai "ei tonkaan elämä tollasta todellakaan ole OIKEASTI"
Mitä se mulle kuuluu mitä niiden ihmisten elämä on oikeasti? Mehän ollaan ihan irtonaisessa some-palvelussa vaan jäseninä ja sillä mitä siellä jakaa, ei ole mitään todellista merkitystä. Kivampi on kuitenkin lukea niitä positiivisia tai ainakin ironisella huumorilla höystettyjä negatiivisiakin.
Ai mut onhan se hei tosi syvällistä ja ajattoman muodikasta olla silleen et "hei, vähäks niinku pinnallist tää elämä siis niinku, just niinku oivalsin siis"
Ymmärrän sua tavallaan. Jos tosiaan monta kertaa päivässä on sellaista yliampuvaa hehkutusta, niin tulee mieleen, että miksei nauti siitä hetkestä, vaan päivittää vain facebookia eli toisin sanoen hakee huomiota.
Mutta sitten taas, en kyllä ymmärrä, miksi sinne pitäisi elämän varjopuolia väkisin kirjoitella. Itselläni on elämäni vaikein vuosi menossa. Jos jokaisen läheisen vakavan sairauden, omat epätoivon hetkeni sen vuoksi, keskenmenoni ja muut kamaluudet sinne olisin kirjannut, niin tuntuisi jotenkin oudolta. Nää on niin henkilökohtaisia asioita, etten niitä kaikelle kansalle halua huudella.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:44"]Minullakin on asiat tosi hyvin, joten miksi se pitäisi salata facebookissa. Minun kaikki facebookissa olevat ystävät taitavat tietää tämän jo muutenkin, joten ihmeellistä olisi, jos heitä ahdistaisi minun päivitykseni. Toisaalta, kateellisen ihmisluonteen tuntien, ehkä joitakin saattaa ahdistaakin, mutta sehän ei ole minun syyni. Mielestäni saan päivittää omaan facebookiin itseäni kiinnostavia asioita ja ilmiöitä, tähän ei liene kenelläkään mitään valitettavaa. Itse pyrin välttämään ärsyyntymistä toisten postauksista, juuri tuohon edellä mainittuun periaatteeseen viitaten. Tunnustan, että olen estänyt joidenkin päivitysten näkymisen, koska ei kiinnosta, vaikka henkilö on ystävälistalla. Jotkin postaukset poistan välittömästi ei-kiinnostavana, ja tähänkin minulla on oikeus.
[/quote]
Miksi sitten pidät ystävälistallasi henkilöitä, joiden päivityksiä poistelet? Hylkäisit sellaiset pois kokonaan - ai mutta se kaverien määrä vähenisi siten.
Mua ei enää ärsytä juuri mitkään ihmisten kirjoittamat jutut vaan fb:n mainokset ja ihmisten jakamat kuvat jostain karkkisangosta, joka arvotaan jakajien kesken. Näistä syistä poistin fb:n omista laitteistani.
Enemmän ärsyttää nykyään instagramin käyttö. Itsestään napsitaan kymmeniä samanlaisia naamakuvia päivittäin. Todellisuudesta poiketen kaikki ovat rankasti filtteröityjä ja feikattuja. Otetaan sata samanlaista kuvaa ja valitaan niistä se missä ei näytetä ollenkaan itseltään. Sitten täytetään hastageilla: kikkailkaa snäppäilkää yms. Kenestä tahansa rumiluksesta saadaan tietynlaisin vippaskonstein edustuskelpoinen. Instagramista on tullut tyhjäpäiden rinkirunkkauskerho jossa käydään kehumassa muita vain sen toivossa että saataisiin kehuja takaisin. Tästäkö se itsetunto pitää ammentaa nykyisin?
Mua ärsyttää facebookissa kahden kesken keskusteluosastolla ylenpalttinen juoruaminen toisten esim.sukulaistensa negoista ongelmista. Jospa jokainen kertoisikin vain ja ainoastaan omista ongelmistaan, mutta jos pohdiskellaan urakalla esim.kummitädin perheessä jyllännyttä alkoholin suurkulutusta seurauksineen,jotka eivät ole edes vaikuttaneet oman elämänsä sujuntaan, niin miksi edes juoruta asiasta eteenpäin? Minullakin on tiedossani vaikkapa mitä Facebookin ystävälistalla olevasta esim.serkkuani koskevasta ikävästä asiasta, mutta en todellakaan lähde juoruilemaan jollekin vähätutulleni serkkuni menneisyyttä koskevaa asiaa.
Hooohhoijaa.. eipä voi sanoo muuta kuin, että eläkää ja antakaa muidenkin elää.
No mulla ei häiritse kyllä muiden tekemiset facebookissa. Itse päivitän harvoin, kun ei ole sellaista tarvetta jakaa elämääni 250 kaverin kanssa, mutta kaverien päivityksiä on kiva lukea ja niitä kommentoinkin välillä. Itsellä tulee silloin tällöin laitettua joku kuva, tai jaettua hyvä uutinen/kolumni, mutta siis tosi harvoin. Ehkä sitä ei kannata ottaa niin vakavasti, mitä muut touhuavat siellä? Joillekin se on mielekästä jakaa elämänsä asioita, toisille ei.
Tosin yhdestä asiasta olen samaa mieltä, muutamilla tuntuu olevan joku ihmeellinen käsitys, että toisella "ei ole elämää" tai menee "huonosti" jos ei ole jatkuvasti päivittämässä kaikkea. Yksi tuttava luuli minua työttömäksi, kun en päivitä paljon ikinä facebookkia. Tosiasiassa olin parin vuoden sisään edellisestä tapaamisestamme valmistunut yliopistosta (työn ohella), saanut ylennyksen projektipäälliköksi, synnyttänyt lapsen (tästä hän toki tiesi, mutta en sitäkään kovin päivitellyt fb:ssä), aloittanut uuden aikaa vievän harrastuksen, matkustellut ja viettänyt lukuisia ihania arkisia hetkiä niin ystävien kuin suvun kesken. Kai joillakin sitten tulee sellainen harhaluulo, että kaikki päivittävät aina hyvät jutut elämästään sosiaalisessa mediassa.
No mitäs vittua sinne siten pitäis kirjotella? Jotain filosofista ja syvällistä paskaako? Jos sua ärsyttää noin paljon niin poista itsesi sieltä.
Voi kamalaa, jotkut nauttii elämän pienistä positiivista asioista.
Mahtaa oma elämäsi olla kurjaa, kun noin mielesi pahoitat jonkun päivityksistä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:29"]
Voi kamalaa, jotkut nauttii elämän pienistä positiivista asioista.
[/quote] Juu, pieniä tosiaan joillakin:D
Mä ainaki voin myöntää olevani fb-addikti ja päivittelen ihan arkiasioitaki... samoin tykkään lukea muiden päivityksiä
Kas, kun ne arjen pikkuasiat ovat pitkässä juoksussa niitä parhaita. Varsinkin jos niistä osaa nauttia, eikä pidä niitä välttämättömänä pahana. Sitähän se elämä kuitenkin pääasiassa on. Arkea. Ja siitä kannattaa nauttia, koska elämä sujahtaa nopeasti silmiemme ohi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:52"]Minua ainakin naurattaa kun kaverit siloittelee ja kaunistelee elämäänsä facessa. Kulissia! [/quote] Mulla onkin ihan oikeasti asiat hyvin. Vituttaako kovin ;) ?
[/quote]Ei vituta kovin, koska tiedän, että jokaisella ihmisellä ei millään muotoa voi kaikki asiat elämässään olla hyvin, sellaista ihmistä nyt ei vaan yksinkertaisesti ole olemassakaan. Heh! Pinnasta kun kaavitaan, niin alta löytyy jos vaikka mitä negatiivistakin elämässään itse kullakin.
[/quote]
Mikä sun ongelma on...