Elinikäiset traumat paksusuolen tähystyksestä
Jouduin tähystykseen hankalien vatsaoireiden, laihtumisen ym vuoksi. Soitin jo viikkoa ennen paikkaan, että tuleva tähystys pelottaa, ja haluan rauhottavat ja kipulääkkeet ennen tutkimusta.
No tutkimuspäivänä menin puolta tuntia ennen hakemaan esilääkkeet. Sain vaan rauhottavaa. Mietin että no ehkä kipulääke annetaan suoneen jos tähystyksestä tulee kipua. No rauhottava ei vaikuttanut lainkaan, ja kipu mitä koin hetken päästä mennessä tähystimellä pidemmälle, oli jotain ihan sairasta!!! Huusin ja anelin että lopettakaa, en kestä tätä enää. Tuntui siltä kuin mua ois viillelty sisältäpäin kuumalla puukolla.. se oli ihan sairasta. Jatkoin anelua että lopettakaa nyt että en kestä enää, tuskanhiki vaan valui otsalta ja toivoin ihan tosissani, että kuolisin siihen tutkimuspedille. Ei ollut pyörtyminen hirveän kaukana. Melkeen toivoin että oisin pyörtynyt, etten olisi tajunnut tähystyksestä mitään. Tähystäjät vaan oli että ihan just lopetellaan että pitää vielä käyä tuolla ja tuolla tähystimen kans ja ottaa koepalat.. Siis en tiedä onko se mahdollista, mutta tuntui siltä niinkuin oisin tuntenut sen koepalojen ottamisen, kun siinä kävi kaikista kipeimpää. Hoitaja sano että painele mahaa niin helpottaa.. miten painelen mahaa, kun oon ihan sekasi ja huudan että lopettakaa etten kestä enää.. Hirveät traumat jäi. Ja uudelleen en oo tähystettäväksi menossa. Lääkäri vielä kysyi tähystyksen loputtua oikein ilosesti, että no millaiset kokemukset sulle jäi tästä? Sanoin että no ihan kauheet.. Menin taksilla kotiin ja itkin koko päivän kun tuntui niin sietämättömän pahalta.
Mitä nyt sitten jälkeenpäin oon lukenu kolonoskopiasta, niin joissain paikoissa siihen saa kunnon mömmöt ja myös nukutuksenki tarvittaessa, mutta ei multa kysytty ees että sattuuko, tai tarvitsenko kipulääkettä yms. Joissain paikoissa myös on erikseen hoitaja ollut painelemassa mahaa, ja jopa pitämässä kädestä kiinni ja on kyselty kokoajan sattuuko ja pidetäänkö taukoa ym... Minkähän ihmeen takia sitten kaikkialla ei haluta tuoda kolonoskopiasta hyvää kokemusta, ei kysellä tarvitseeko lääkettä tai sattuuko liikaa, rynnitään vaan täysillä sen tähystimen kans sisään ja vedetään operaatio täysillä loppuun asti...
Oon myös lukenut, ja puhunut joidenkin ihmisten kanssa ketkä ovat olleet kolonoskopiassa, ja moni on ollu että "no ei se mukavaa ollut, lähinnä epämiellyttävää"... Myös ne, jotka on käyny saman paikkakunnan terveyskeskuksessa tähystettävänä. Voiko olla, että mun mahassa on jotain vikaa, jonka vuoksi tuo sattui niiiiiin s**tanasti? Vai olivatko tähystäjät liian ronskeja?
En kyllä koskaan enää mene hereillä ollessa tuohon, vaan jos koskaan enää tulee kutsua takaisin, niin mun pitää olla niin syvässä unessa, etten tajua siitä mitään... en tiedä, nukuttavatko ne ees ketään niin.
Oon myös ymmärtänyt, että mitä pienempi ihminen on, sen pahempi tähystys ois. Ja mä oon ihan hurjan pieni, vaikka oonkin aikuinen.
Oon myös miettinyt, pitäisikö tuosta tehdä jokin valitus, vai onko ihan normaalia että haluaako tosissaan kuolla kesken kolonoskopian..?
Voisin sanoa niille, jotka odottavat aikaa kyseiseen operaatioon, että vaatikaa KAIKKI lääkkeet operaatiota varten, ja kaikista parhaimman kokemuksen siitä saa varmasti nukutuksessa..
Btw, tähystäjä sanoi että suoli näyttää haavaiselta, joten meinaako se yleensä sitä, että kyseessä olisi haavainen paksusuolentulehdus yms muu sairaus?
Millaisia kokemuksia muilla on kolonoskopiasta? Kertokaa kaikki risut ja ruusut!
Kommentit (201)
Olen käynyt. En tunnista kertomustasi omastani. Kyllä se vähän sattui. OIskohan kipukynnyksessä sitten eroa?
Vai niin. Omassa asuinmaassani keski-ikäiset pääsevät halutessaan seulontatutkimuksiin (tähystys ala- ja yläkautta), ja ne tehdään molemmat samalla kerralla lyhyessä nukutuksessa. Nukutusta ei siis tarvitse pyytää vaan sitä jopa suositellaan.
Suomalaiset antautuvat tuollaisiin kidutustutkimuksiin vieläpä silloin, kun suoli on haavainen, jolloin tutkimus tasan tarkkaan on todella tuskallinen. Lääkärit ja hoitajat ilmeisesti myös sadisteja.
tee valitus, ap. mikään ei muutu, jos kukaan ei puutu epäkohtiin.
Jos se kipeetä ottaa, niin syynsä siihen on eli haavainen suoli...
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Omassa asuinmaassani keski-ikäiset pääsevät halutessaan seulontatutkimuksiin (tähystys ala- ja yläkautta), ja ne tehdään molemmat samalla kerralla lyhyessä nukutuksessa. Nukutusta ei siis tarvitse pyytää vaan sitä jopa suositellaan.
Suomalaiset antautuvat tuollaisiin kidutustutkimuksiin vieläpä silloin, kun suoli on haavainen, jolloin tutkimus tasan tarkkaan on todella tuskallinen. Lääkärit ja hoitajat ilmeisesti myös sadisteja.
Kirjoitat täyttä soopaa. Olen ollut useammankin kerran kolonoskopiassa, kaksi kertaa haavaisena. Ei tuntunut yhtään miltään. Eihän se kivaa ole, mutta ei myöskään tuskallista.
Taitaa olla aika yksilöllistä. Itselläni oli kivuton homma. Juttelin tutkimuksen niitä näitä leppoisan tohtorisedän kanssa, mm. jalkapalloilusta. Sain kyllä rauhoittavan lääkkeen etukäteen.
Ikävintä oli oikeastaan tutkimukseen valmistautuminen, kun piti tyhjentää suoli sitä pahanmakuista litkua juomalla.
Sain vastaavassa operaatiossa Päijät-Hämeen keskussairaalassa suoraan suoneen jotain kivunlievittäjää. Ei juurikaan ollut kipuja, hyvin epämiellyttävää kylläkin.
Kyllä voi ottaa noin kipeää. Suomen tähystyspolitiikka on eri kuin muualla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. En tunnista kertomustasi omastani. Kyllä se vähän sattui. OIskohan kipukynnyksessä sitten eroa?
Joo voi olla. Just olin viime viikolla,tehtiin molemmat päät. Enintään tuntui epämiellyttävältä. Tullessa ne napsaisi koepalat ja jonkin polyypin. Pikkasen mua pieretti ja välillä sh tosiaankin painoi vatsaa. Ei se nyt miellyttävin kokemus ollut,enemmän mua sattui kun ukkovarvas murtui ja siitä läksi kynsi.
Seletkun nieleminen yökki,mutta sisulla siitäkin selvisin.
En mene toiste,jos ei ole pakko.
Mutta. Mä ajattelen niin että "tehdään nyt sitten kun se on pakko,hetken kestää" Joo ja bussilla köröttelin kotiin. Syödä ei saanut puoleen tuntiin-tuntiin,ja piti sitä kakkaa vahtia ei muuta.
Ihan oli positiivinen kokemus,ei noin kauhea. MUTTA! JOS sulla on siellä haavoja,niin kai se sattui!
En saanut mitään mömmöjä, ilman kivunlievitystä synnytyäneelle ei ollut paha kokemus. Yhdessä kohdassa oli vähän ikävää kipua ja piti itse painella vatsaa. Suoli ei ollut kyllä haavainen. Varmasti, jos pelkää ja on jännittynyt, sattuu enemmän. Yritin pysyä rentona ja hengittää rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Missähän kunnassa on resursseja tutkia oireettomia keski-ikäisiä ihan vain halun perusteella?
Kuulostaa todella kamalalta.
Olen käynyt kerran kolonoskopiassa ja pyysin jo lähettävältä lääkäriltä maininnan että tarvitsen kipulääkitystä. Ja sain vinkin että tyhjennys kannattaa tehdä huolella. Tähystys ei ollut minulle pahin hoidollinen kokemus.
Tee ihmeessä valitus.
Sehän on pahoinpitely jos eivät lopettaneet vaikka pyysit. Täysvaltainen ihminen voi kieltäytyä lääketieteellisistä toimenpiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat täyttä soopaa. Olen ollut useammankin kerran kolonoskopiassa, kaksi kertaa haavaisena. Ei tuntunut yhtään miltään. Eihän se kivaa ole, mutta ei myöskään tuskallista.
Minä olen synnyttänyt 3 lasta ilman mitään kivunlievitystä, eikä ollut lainkaan tuskallista. Joten kaikki valitukset kivuista on täyttä soopaa.
Nyt onkin kysymys ap'sta ja hänen kokemuksistaan. Jos sulla ei ollut kipuja synnytyksessä niin hyvä niin. Mutta ap'lla oli ja aivan eri tilanteessa.
varmaan liki 20 kertaa käynyt, tai ehkä enemmänkin. Eipä tunnu missään, maksanmutka tekee tiukkaa, mutta siinä vaiheessa saa lisää humausta, eli hetkellistä kipulääkitystä. Se täytyy erikseen ennen tähystystä sanoa jos sitä haluaa toimenpiteen aikana.
Katselen aina monitorista suolistoni sisäpuolta samalla kun lääkärikin,... kyselen myös mikä tuo tai tuo on, jos jokin pistää silmään. Sitten kun maksanmutka tuloillaan, niin huomaavat kyllä ähkymisestäni lisätä aineita ja sekin menee hetkessä ohi.
Pahinta on se litkun juonti, lähettävät aina sen jauheen jonka käyn vaihtamassa phosphoral liuokseen. Olen sanonut että lähettäisivät sitä, mutta aina jauheet tulee. Sairala on lähellä joten helppo nakki vaihto, jos olisi pitkä matka niin ostaisin apteekista itse.
Viimeksi syyskuussa kävin ja seuraava on 3v. kuluttua jollei mitään välillä ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.
Hakeudu hoitoon. Sinulla on krooninen ilkeys/kusipääsyndrooma.
AP:lle. Erinomaisesti kirjoitettu. Kiitos että viitsit kertoa tarkkaan ja hyvin. Älä ota tuon trollin sanomisia minään, joillakin on elämäntarkoituksena vain päästä ilkeilemään, siis kyttäävät ketjuja ja keksivät mitä voisivatkaan taas nälväistä - nettiharrastus.
Vierailija kirjoitti:
varmaan liki 20 kertaa käynyt, tai ehkä enemmänkin. Eipä tunnu missään, maksanmutka tekee tiukkaa, mutta siinä vaiheessa saa lisää humausta, eli hetkellistä kipulääkitystä. Se täytyy erikseen ennen tähystystä sanoa jos sitä haluaa toimenpiteen aikana.
Katselen aina monitorista suolistoni sisäpuolta samalla kun lääkärikin,... kyselen myös mikä tuo tai tuo on, jos jokin pistää silmään. Sitten kun maksanmutka tuloillaan, niin huomaavat kyllä ähkymisestäni lisätä aineita ja sekin menee hetkessä ohi.
Pahinta on se litkun juonti, lähettävät aina sen jauheen jonka käyn vaihtamassa phosphoral liuokseen. Olen sanonut että lähettäisivät sitä, mutta aina jauheet tulee. Sairala on lähellä joten helppo nakki vaihto, jos olisi pitkä matka niin ostaisin apteekista itse.
Viimeksi syyskuussa kävin ja seuraava on 3v. kuluttua jollei mitään välillä ilmene.
miksi käyt noin usein? Maksat varmaan itse koko lystin
Miksi et ottanut itse kipulääkettä ennakkoon, Buranaa ja Panadolia?
Oliko kyseessä Satakunnan keskussairaala? Kuullut tosi paljon vastaavia tarinoita.
Oletan että kipu on yksilöllistä, samoin tekijän taitotaso. Kipulääkityksen antamattomuuteen voisi perusteluna käyttää juuri sitä, että jos tähystäjä tekee vahingossa jotain vahinkoa niin sen tunnistaa kivusta. Mutta eihän se toimi jos ei reagoida lainkaan siihen kipuun kuin ap:n tapauksessa. En oikein ymmärrä tällaista. Nukuttamattomuus on ihan selvä juttu, se on aina riski ja vaatii lisäresursseja (heräämö käytössä myös toimenpiteen yhteydessä).