Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinikäiset traumat paksusuolen tähystyksestä

12.02.2022 |

Jouduin tähystykseen hankalien vatsaoireiden, laihtumisen ym vuoksi. Soitin jo viikkoa ennen paikkaan, että tuleva tähystys pelottaa, ja haluan rauhottavat ja kipulääkkeet ennen tutkimusta.

No tutkimuspäivänä menin puolta tuntia ennen hakemaan esilääkkeet. Sain vaan rauhottavaa. Mietin että no ehkä kipulääke annetaan suoneen jos tähystyksestä tulee kipua. No rauhottava ei vaikuttanut lainkaan, ja kipu mitä koin hetken päästä mennessä tähystimellä pidemmälle, oli jotain ihan sairasta!!! Huusin ja anelin että lopettakaa, en kestä tätä enää. Tuntui siltä kuin mua ois viillelty sisältäpäin kuumalla puukolla.. se oli ihan sairasta. Jatkoin anelua että lopettakaa nyt että en kestä enää, tuskanhiki vaan valui otsalta ja toivoin ihan tosissani, että kuolisin siihen tutkimuspedille. Ei ollut pyörtyminen hirveän kaukana. Melkeen toivoin että oisin pyörtynyt, etten olisi tajunnut tähystyksestä mitään. Tähystäjät vaan oli että ihan just lopetellaan että pitää vielä käyä tuolla ja tuolla tähystimen kans ja ottaa koepalat.. Siis en tiedä onko se mahdollista, mutta tuntui siltä niinkuin oisin tuntenut sen koepalojen ottamisen, kun siinä kävi kaikista kipeimpää. Hoitaja sano että painele mahaa niin helpottaa.. miten painelen mahaa, kun oon ihan sekasi ja huudan että lopettakaa etten kestä enää.. Hirveät traumat jäi. Ja uudelleen en oo tähystettäväksi menossa. Lääkäri vielä kysyi tähystyksen loputtua oikein ilosesti, että no millaiset kokemukset sulle jäi tästä? Sanoin että no ihan kauheet.. Menin taksilla kotiin ja itkin koko päivän kun tuntui niin sietämättömän pahalta.

Mitä nyt sitten jälkeenpäin oon lukenu kolonoskopiasta, niin joissain paikoissa siihen saa kunnon mömmöt ja myös nukutuksenki tarvittaessa, mutta ei multa kysytty ees että sattuuko, tai tarvitsenko kipulääkettä yms. Joissain paikoissa myös on erikseen hoitaja ollut painelemassa mahaa, ja jopa pitämässä kädestä kiinni ja on kyselty kokoajan sattuuko ja pidetäänkö taukoa ym... Minkähän ihmeen takia sitten kaikkialla ei haluta tuoda kolonoskopiasta hyvää kokemusta, ei kysellä tarvitseeko lääkettä tai sattuuko liikaa, rynnitään vaan täysillä sen tähystimen kans sisään ja vedetään operaatio täysillä loppuun asti...

Oon myös lukenut, ja puhunut joidenkin ihmisten kanssa ketkä ovat olleet kolonoskopiassa, ja moni on ollu että "no ei se mukavaa ollut, lähinnä epämiellyttävää"... Myös ne, jotka on käyny saman paikkakunnan terveyskeskuksessa tähystettävänä. Voiko olla, että mun mahassa on jotain vikaa, jonka vuoksi tuo sattui niiiiiin s**tanasti? Vai olivatko tähystäjät liian ronskeja?

En kyllä koskaan enää mene hereillä ollessa tuohon, vaan jos koskaan enää tulee kutsua takaisin, niin mun pitää olla niin syvässä unessa, etten tajua siitä mitään... en tiedä, nukuttavatko ne ees ketään niin.

Oon myös ymmärtänyt, että mitä pienempi ihminen on, sen pahempi tähystys ois. Ja mä oon ihan hurjan pieni, vaikka oonkin aikuinen.

Oon myös miettinyt, pitäisikö tuosta tehdä jokin valitus, vai onko ihan normaalia että haluaako tosissaan kuolla kesken kolonoskopian..?

Voisin sanoa niille, jotka odottavat aikaa kyseiseen operaatioon, että vaatikaa KAIKKI lääkkeet operaatiota varten, ja kaikista parhaimman kokemuksen siitä saa varmasti nukutuksessa..

Btw, tähystäjä sanoi että suoli näyttää haavaiselta, joten meinaako se yleensä sitä, että kyseessä olisi haavainen paksusuolentulehdus yms muu sairaus?

Millaisia kokemuksia muilla on kolonoskopiasta? Kertokaa kaikki risut ja ruusut!

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lääkkeettömänä paksusuolen tähystyksessä, epämiellyttävää oli mutta ei kivuliasta. Ikävintä oli se alkutyhjennys kammottavan pahanmakuisen nesteen avulla sekä paisumisen tunne, kun tutkimuksessa pumpataan jotain kaasua suolistoon. Ja paksusuoli oli haavainen 3/4 matkalta, että yksilöllisiä juttuja nämä on. Omalla kohdalla synnytykset olleet n. 100 kertaa pahempia kivun suhteen. 

Mutta mulle kyllä tarjottiin josko laitettaisiin kanyyli, josta voi sitten tarvittaessa saada lääkitystä suoraan suoneen jos tutkimuksen aikana kokee tarvitsevansa. En halunnut koska olin jo aiemmin osastolla ollut tiputuksessa ja molemmat kyynärtaipeet aivan ruvilla ja mustelmilla. Olin niin kuiva sairauteen liittyvistä syistä johtuen, että edes anestesialääkäri ei meinannut löytää hyvää suonta. Mieluummin siis mahdollinen vatsakipu (jota ei lopulta juuri ollutkaan) kuin sitä hirveetä neulalla sörkkimistä ja todella kivuliasta suonen etsimistä enää, olen vieläpä neulakammoinen. Ilmeisesti ap:lle ei tätä kanyylin mahdollisuutta kuitenkaan edes tarjottu, siinä on siis mennyt väärin?

Vierailija
22/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ottanut itse kipulääkettä ennakkoon, Buranaa ja Panadolia?

Ei noilla pitkälle pötkitä. Miksi et suhtaudu AP:n kertomukseen ja kokemukseen yksilöllisyyden ja kokemuksen ymmärtämisen kautta, miksi heti mitätöidään täällä. 

Ne joilla asioista on tietoa, ymmärtävät, ja tulihan tänne ulkomailtakin näkemystä. Tosiaan muualla nukuttaminen ei ole poikkeuksellista vaan ymmärretään, koska lähtökohtaisesti tähystäminen ei ole kivutonta vaan hyvin kajoava ja mahdllisesti hyvinkin tuskallinen toimenpide.

Kaikille se ei ole niin tuskallista, mutta osalle on jopa äärimmäisen tuskallista. En tiedä sitten onko helpompaa esim. niille, jotka muutenkin ottavat arseeseen ja paikat ammottavat apposen auki. Tuli mieleen. Ja tietenkin vielä se, että on aivan eri tilanteita ihmisillä suolistossa - ne joilla siellä on tulehdusta ja seinämät vaurioituneet, niin selvää on että varmaan sattuu enemmän, kuin jos häikkää ei ole. Joten ymmärrystä kehiin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveää oli mullakin ja lääkäri keskeytti suonilääkkeistä huolimatta. Uutta ei tule ellen varmasti ole älli kankaalla kunnolla. Olen synnyttänyt ja kokenut tuskallisia toimenpiteitä, mutta tähystys oli liikaa. Suoli oli kyllä siisti eikä haavaumia, kiemuraisuus aiheutti kivut. Mulla on ibs ja sellaisia kamppeja että oksennan. Tähystys on yksilöllinen kokemus ja myös lääkärille teknisesti vaihteleva riippuen tutkittavan suolista. Siihen ei itse voi vaikuttaa.

Vierailija
24/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmaan liki 20 kertaa käynyt, tai ehkä enemmänkin. Eipä tunnu missään, maksanmutka tekee tiukkaa, mutta siinä vaiheessa saa lisää humausta, eli hetkellistä kipulääkitystä. Se täytyy erikseen ennen tähystystä sanoa jos sitä haluaa toimenpiteen aikana. 

Katselen aina monitorista suolistoni sisäpuolta samalla kun lääkärikin,... kyselen myös mikä tuo tai tuo on, jos jokin pistää silmään. Sitten  kun maksanmutka tuloillaan, niin huomaavat kyllä ähkymisestäni lisätä aineita ja sekin menee hetkessä ohi.

Pahinta on se litkun juonti, lähettävät aina sen jauheen jonka käyn vaihtamassa phosphoral liuokseen. Olen sanonut että lähettäisivät sitä, mutta aina jauheet tulee. Sairala on lähellä joten helppo nakki vaihto, jos olisi pitkä matka niin ostaisin apteekista itse.

Viimeksi syyskuussa kävin ja seuraava on 3v. kuluttua jollei mitään välillä ilmene.

miksi käyt noin usein? Maksat varmaan itse koko lystin

Suolistosairauksissa on kohonnyt syöpäriski, joten kontrolleissa on käytävä säännöllisesti. Ei ole kivoja tauteja nämä, mieluusti olisin jättänyt sairastumatta, mutta minkäs teet. Onneksi oireettomia jaksojakin on, tosin osalla nekin jäävät lyhyiksi.

25/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.

Mitään ei oo pakko lukea jos ei viitsi tai huvita. Tätä kokemusta ei tän enempää voi tiivistää. Päinvastoin, tästä pitäs puhua enemmän ja varottaa muita ketkä saattavat joutua kyseiseen operaatioon. En toivois kenellekkään samanlaisia traumoja mitä itse sain.

Vierailija
26/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kokemuksesi takia.

Mulla samanlainen kokemus vatsalaukun tähystyksestä. Se oli kamalaa. Purskahdin itkuun jo huoneen ovella. Rauhoittava esilääke + suoneen annettu rauhoittava lääke ei tuntunut missään. Tähystykseen pyydettiin kolmas henkilö pitelemään minua paikoillaan. Kukaan ei missään vaiheessa jutellut rauhoittavasti. Se letku tungettiin kurkustani väkisin. Olin paniikissa pelon takia. En suostu nielemään niiden letkuja ENÄÄ KOSKAAN.

Minulla on takapuolesta puhkaistu yksi todella kipeä paise, eikä sekään ollut yhtä kamalaa. Hoitaja oli ihana ja piti kädestä ja silitti. Lääkäri ja hoitaja harmittelivat, miten harmi on kun minuun sattuu. Sain kunnon puudutuksen ja kaikki meni hyvin, koska minua kohdeltiin empaattisesti.

Vierailija
27/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. En tunnista kertomustasi omastani. Kyllä se vähän sattui. OIskohan kipukynnyksessä sitten eroa?

Joo voi olla. Just olin viime viikolla,tehtiin molemmat päät. Enintään tuntui epämiellyttävältä. Tullessa ne napsaisi koepalat ja jonkin polyypin. Pikkasen mua pieretti ja välillä sh tosiaankin painoi vatsaa. Ei se nyt miellyttävin kokemus ollut,enemmän mua sattui kun ukkovarvas murtui ja siitä läksi kynsi.

Seletkun nieleminen yökki,mutta sisulla siitäkin selvisin.

En mene toiste,jos ei ole pakko.

Mutta. Mä ajattelen niin että "tehdään nyt sitten kun se on pakko,hetken kestää" Joo ja bussilla köröttelin kotiin. Syödä ei saanut puoleen tuntiin-tuntiin,ja piti sitä kakkaa vahtia ei muuta.

Ihan oli positiivinen kokemus,ei noin kauhea. MUTTA! JOS sulla on siellä haavoja,niin kai se sattui!

Ei ne haavat mitään satu, mulla on ollut lähes koko paksusuolen mitalta haavaa jos toista, eli pelkkää veristä mössöä, eikä se ole se mikä sattuu vaan ilma jota suoleen laitetaan sen muodossa pitämisen takia.Suoli sinällään on lähes tunnotonta, eipä tunnu sekään kun koepaloja napsitaan, vain pintä vedon tunnetta kun nostaa siitä nipsauskohdasta.

Eniten kipua aiheuttaa oma pelko ja vastaan hannaaminen, kannattaa rentouttaa mahanseutunsa, eikä kiristää sisäänpäin.Ja mainita siitä että haluaa kevyen humauksen, ne lisää sitä, kun huomaavat että alkaa sattua liikaa.

En voi sanoa että sattuisi mainittavasti, ei se kivaa ole, mutta ei mitenkään ylivoimaista kestää. 

Ja jos nyt oli haavoja, niin se takaa sen että uusintoja tulee täyhystykseen. Kun lääkkeet on syöty ja oireet poissa niin sitten tarkastetaan miten on homma mennyt.

Vierailija
28/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin viisi vuotta sitten vatsalaukun ja paksusuolentähystys Jyväskylän Kyllössä, joka on yksi terveysasemista. En saanut mitään lääkitystä, rauhoittavaa tai kipulääkettä. Välillä teki kipeää, koska minulla on kuulemma tiukat suolenmutkat. Hoitaja oli vieressä painelemassa vatsaa. Mitään erityistä ei löytynyt suolesta mutta voin kuvitella kuinka paljon sattuu, jos suoli on haavoilla.

Vierailija
29/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yenn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.

Mitään ei oo pakko lukea jos ei viitsi tai huvita. Tätä kokemusta ei tän enempää voi tiivistää. Päinvastoin, tästä pitäs puhua enemmän ja varottaa muita ketkä saattavat joutua kyseiseen operaatioon. En toivois kenellekkään samanlaisia traumoja mitä itse sain.

Sivusta: kiitos edelleen sinulle oikein hyvin tehdystä selonteosta, ei sitä olisi voinut laittaa kahteen riviin. Tuo mitä aiempi nälväisijä/vit*uilija laittoi, niin HUOM se on oikeasti ihan "vakio" veetuilufraasi netissä. Ei muuta kuin veetuilua, ja usein kohteena ovat nimenomaan kirjoittamisenlahjoja omaavat ihmiset, joita koetetaan tehdä epävarmoiksi ja aiheuttaa mielipahaa, samalla kun itse nauravat hihaansa.

Vierailija
30/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran käynyt kyseisessä tutkimuksessa. Kävivät ohutsuolen alussa kurkkaamassa. En ottanut mitään lääkityksiä, jotta ei tarvitse jäädä seurattavaksi. Hieman epämukava tutkimus, mutta ei sattunut mitenkään ylivoimaisesti. 

Vierailija
31/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä oudolta. 

Eihän sinulta ole tullut verta tuon tutkimuksen jälkeen? Ainakaan enempää kuin ennen? 

Jos eivät lopettaneet itkemisestä ja lopetuspyynnöistä huolimatta, niin kyllähän tuo voi lievän pahoinpitelyn määritelmänkin täyttää. 

Vierailija
32/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, erityisesti hoikalla suolet voivat olla kovasti mutkilla ja silloin se voi tehdä erittäin kipeää. Minun tähystykseni keskeytettiin, kun huusin koko ajan niin kovaa. Uusi yritys humautuksessa onnistui. Sanoivat että Pyydä aina huomautus, on tosi mutkainen suolisto.

Vierailija
33/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika yksilöllistä. Itselläni oli kivuton homma. Juttelin tutkimuksen niitä näitä leppoisan tohtorisedän kanssa, mm. jalkapalloilusta. Sain kyllä rauhoittavan lääkkeen etukäteen.

Ikävintä oli oikeastaan tutkimukseen valmistautuminen, kun piti tyhjentää suoli sitä pahanmakuista litkua juomalla.

Joo muuten,unohdin sen litkun! KAMALAA,ja makeutettu jollain hiiden aspataamilla tms.

Onneksi olin syönyt kevyest koko viikon ennen toimenpidettä,ei tarvinnut asua wessassa :D

Vierailija
34/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskaltanut mennä ollenkaan tähystystutkimuksiin, vaikka oireita on ollut vuosikausia. Olen googlettanut aiheesta netistä ja käsitin juuri tämän, mistä AP on ansiokkaasti kirjoittanut täällä. Mulla on perusteita nukuttamisen saamiseen, aiemmin heti luovuin että en varmaan saa ja täytyy vaan vaikka kuolla, mutta nyt koetan saada homman etiämään. Oireet ovat pahentuneet ja kun perusteita on, niin kohti zzzz, toivotaan. 

Vierailija
35/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Omassa asuinmaassani

Missähän kunnassa on resursseja tutkia oireettomia keski-ikäisiä ihan vain halun perusteella?

LUEPPAS....ei puhunut kunnasta yhtään mitään

Vierailija
36/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. En tunnista kertomustasi omastani. Kyllä se vähän sattui. OIskohan kipukynnyksessä sitten eroa?

Joo voi olla. Just olin viime viikolla,tehtiin molemmat päät. Enintään tuntui epämiellyttävältä. Tullessa ne napsaisi koepalat ja jonkin polyypin. Pikkasen mua pieretti ja välillä sh tosiaankin painoi vatsaa. Ei se nyt miellyttävin kokemus ollut,enemmän mua sattui kun ukkovarvas murtui ja siitä läksi kynsi.

Seletkun nieleminen yökki,mutta sisulla siitäkin selvisin.

En mene toiste,jos ei ole pakko.

Mutta. Mä ajattelen niin että "tehdään nyt sitten kun se on pakko,hetken kestää" Joo ja bussilla köröttelin kotiin. Syödä ei saanut puoleen tuntiin-tuntiin,ja piti sitä kakkaa vahtia ei muuta.

Ihan oli positiivinen kokemus,ei noin kauhea. MUTTA! JOS sulla on siellä haavoja,niin kai se sattui!

Ei ne haavat mitään satu, mulla on ollut lähes koko paksusuolen mitalta haavaa jos toista, eli pelkkää veristä mössöä, eikä se ole se mikä sattuu vaan ilma jota suoleen laitetaan sen muodossa pitämisen takia.Suoli sinällään on lähes tunnotonta, eipä tunnu sekään kun koepaloja napsitaan, vain pintä vedon tunnetta kun nostaa siitä nipsauskohdasta.

Eniten kipua aiheuttaa oma pelko ja vastaan hannaaminen, kannattaa rentouttaa mahanseutunsa, eikä kiristää sisäänpäin.Ja mainita siitä että haluaa kevyen humauksen, ne lisää sitä, kun huomaavat että alkaa sattua liikaa.

En voi sanoa että sattuisi mainittavasti, ei se kivaa ole, mutta ei mitenkään ylivoimaista kestää. 

Ja jos nyt oli haavoja, niin se takaa sen että uusintoja tulee täyhystykseen. Kun lääkkeet on syöty ja oireet poissa niin sitten tarkastetaan miten on homma mennyt.

Niinpä. Mulla ei ollut pitkälle edenneen haavautumisen aikanakaan mitään kummempia kipuja, muita oireita kyllä joiden perusteella sitten hakeuduin tutkimuksiin ja sieltä napsahti diagnoosi. Toisilla taas on jatkuvasti kivuliaita vatsakramppeja, mutta mitään ei tähystyksessä löydy. Sen täytyy olla aika turhauttavaa, jotenkin tuntui itsellä helpommalta kestää koko tutkimus koska lääkäri sanoi ekalla kerralla heti aluksi että selkeä koliittihan tämä. Nyt tutkimukset on jo rutiinia eikä tarvitse mitään kummempia hermoilla, joten siinä ne menee rauhallisesti hengitellessä.

Vierailija
37/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä ei auta sua, mutta mulla ei tuntunut miltään. Vähän se yks suolenmutka teki tiukkaa, mutta kun kääntyi ja painoi niin meni eteenpäin. Työkaveri taas (sh) sanoo että ihan hirveää

Mä en siis huolinut kanyyliä varmuuden vuoksikaan koska SE koskee.

Vierailija
38/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin näin tapahtui? Hus:ssa sain kunnon mömmöt. En huomannut suurempaa vaikutusta, mutta eipä myöskään sattunut paljon. Saattoi johtua myös siitä, että suolistoni näytti yllättäen tosi hyvältä ja tulehdus oli lähtenyt pois.

Vierailija
39/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmaan liki 20 kertaa käynyt, tai ehkä enemmänkin. Eipä tunnu missään, maksanmutka tekee tiukkaa, mutta siinä vaiheessa saa lisää humausta, eli hetkellistä kipulääkitystä. Se täytyy erikseen ennen tähystystä sanoa jos sitä haluaa toimenpiteen aikana. 

Katselen aina monitorista suolistoni sisäpuolta samalla kun lääkärikin,... kyselen myös mikä tuo tai tuo on, jos jokin pistää silmään. Sitten  kun maksanmutka tuloillaan, niin huomaavat kyllä ähkymisestäni lisätä aineita ja sekin menee hetkessä ohi.

Pahinta on se litkun juonti, lähettävät aina sen jauheen jonka käyn vaihtamassa phosphoral liuokseen. Olen sanonut että lähettäisivät sitä, mutta aina jauheet tulee. Sairala on lähellä joten helppo nakki vaihto, jos olisi pitkä matka niin ostaisin apteekista itse.

Viimeksi syyskuussa kävin ja seuraava on 3v. kuluttua jollei mitään välillä ilmene.

miksi käyt noin usein? Maksat varmaan itse koko lystin

CU on alkanut v. 1995 ja silloin ekan kerran, jouduin sairaalaan tiputukseen en saanut syödä kk aikana mitään suunkautta, sitten tähystys miten suoneen annetut lääkket vaikutti ja sain alkaa syödä, siitä 3 kk kuluttua tähystys. Sitten 6 kk kuluttua ja niin mentiin  useita vuosia, Jonka jälkeen vuosittain taas useita vuosia ja sitten 2 v. välein, nykyisin 3v. välein., 

Tuohon väliin mahtuu myös pariin kertaan aktivoituminen, joka osaltaan lisää taas niitä tähystyksien kertoja. Eli se todetaan aina tähystyksellä ja sen laantuminen todetaan tähystyksellä, sitä en sano että 'parantuminen' todetaan, koska siitä ei parannuta ikinä, se vain on uinumassa välillä pidempiä, välillä lyhyempiä aikoja. Onneksi on mennyt nyt niitä pidempiä, joten 3v. välein on menty.

Julkisella maksaa sen poliklinikkamaksun. Kutsu tulee automaattisesti kun sovittu aika on käsillä.Se sovitaan edellisen tähystyskäynnin päätteeksi, joten tiedossa on taas uusi reissu.

Vierailija
40/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin näin tapahtui? Hus:ssa sain kunnon mömmöt. En huomannut suurempaa vaikutusta, mutta eipä myöskään sattunut paljon. Saattoi johtua myös siitä, että suolistoni näytti yllättäen tosi hyvältä ja tulehdus oli lähtenyt pois.

Hus-sairaalassa olin kanssa,kysyttiin tarvitsenko lääkitystä,en ottanut. En pidä siitä olotilasta lääkkeitten jälkeen,palelee ja on sekava olo.

Me ollaan yksilöitä,toisiin sattuu,toisiin ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi