Uudella miehellä c-hepatiitti!!
Eli nyt kokemuksia! Onko jollakin itsellään tai kumppanilla c-hepatiittia? Nyt olisi tarkoitus siirtyä suhteessa 'seuraavalle tasolle' ja mies on avoimesti kertonut sairastavansa sitä ja myös kertonut että se ei tartu seksissä jos ei verikosketusta ole. Mua vähän mietityttää nyt silti..mies on tosi ihana mutta mutta...uskallanko lähteä suhteeseen? Kertokaa ihan kaikki mitä tiedätte! Olen toki googlaillut mutta haluaisin kuulla oikeiden ihmisten kokemuksia...
Kommentit (60)
Itselläni on C-hepatiitti. Enkä ole koskaan ollut narkkari.
Lääkäri sanoi, et eihän tässä mitään, et se on tavallaan niinkuin ominaisuus.
Itseä ei naurattanut. Kuka nyt tuommoisen ominaisuuden haluaisi?
En pääse hoitoon, koska en ole tarpeeksi huonossa kunnossa.
On jotenkin outoa, että kantaa jotain sairautta, vaikkei tunne olevansa sairas. Jotain pieniä oireita on silloin tällöin. Olen vähentänyt alkoholin käyttöä huolella, koska yritän saada hepatiitin parantumaan itsestään.
Joskus olin itsekin ennakkoluuloinen, enkä olisi uskaltanut harrastaa seksiä ihmisen kanssa, jolla on c-hepatiitti. Nyt sitä tajuaa, miten tyhmä onkaan ollut.
Minullakin on se kuva, että tarttuminen suojaamattomassa yhdynnässä on harvinaista, ei toki mahdotonta, mutta harvinaista. Samoin kysyin lapsen synnyttämisestä, voiko lapsi saada sen. Nykyään kuulemma ei ole vaaraa, että lapsi voisi saada sen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:51"]
Menkää yhdessä lääkäriiin keskustelemaan asiasta. Olen itse hoitaja, ja c-hepatiitti on parannettavissa. A-b -hepatiitit eivät parane.
[/quote]
Ceehen on interferonihoito, jolla nykypäivänä saadaan hyvin tuloksin virus hoidettua pois. Huomioitavaa on, ettei ceelle tule immuuniksi hoidon tai itsekseen paranemisen jälkeen, vaan taudin voi saada uudestaan.
Ceehen ei ole rokotetta.
A- ja B hepatiitteihin sen sijaan on rokote. Jos ei ole rokotuttanut itseään ja sairastaa A:n se yleensä sairastetaan läpi ja siitä saa immuniteetin.
Beekin sairastetaan ehkä voimakasoireisempana läpi, mutta harvemmissa tapauksissa. Myös B:hen on hoito ja B:hen tulee immuniteetti.
A tarttuu yleensä ruoan välityksellä. B seksissä ja likaisista neuloista ja C likaisista neuloista/veren välityksellä. Äärimmäisen harvoin seksistä. (tekee mieli kysyä, että ne jotka sanovat saaneensa ceen seksistä, että eivätkö kehtaa myöntää likaisista neuloista saatua tartuntaa?)
Hcv henkilöillä Suomessa harvemmin on hiv samanaikaisesti. Toki niitäkin on, mutta vähemmässä määrin mitä yleensä kuvitellaan.
Noin 15-20% hcv:stä paranee itsekseen. Loppu potilaista jää krooniseksi hepan kantajaksi.
Mä seurustelin aikoinaan miehen kanssa jolla on c-hepatiitti, ja ei, ei ollut entinen narkkari tai mamu vaan turvallisuusalan ihminen jota oli pistetty likaisella neulalla kiinnioton yhteydessä.
Täysin kunniallinen kansalainen siis, en saanut tartuntaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:23"]
Entinen narkkari kyllä. Ollut 10 vuotta kuivilla. Mutta se on nyt sivuseikka. Ap
[/quote] no miksi mies ei hae interferonihoitoon jos on ollut niin pitkään kuivilla?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:35"]Kuinkas varma olet että on ollut 10v kuivilla? Kuinkas varma olet ettei taas 10vn päästä ole piikittämässä? Älä lähde suhteeseen. Addiktit ovat erittäin ihania, hurmaavia ihmisiä, loistavia puhumaan, saavat sut uskomaan ihan mitä vaan, myös selvänä, koska oma etu ja hyöty on ollut aina se mitä ovat tavoitelleet ja mutta epärehellisyys on elämäntapa vaikka ovat todella vakuuttavia ovat että ovat rehellisiä ja osaavat katsoa silmiin ja uskot mitä vaan. Mä menin naimisiin just sellasen ihanan ja hurmaavan miehen kanssa, kellä oli ulkonäköö ja joka oli ollut silloin 4v kuivilla ja oli niin muuttunut ja rehellinen. Unohti vasn kertoa ennen häitä että on retkahtanut ja pystyi sen salaamaan niin, ettei kukaan sitä huomannut. Tuli lapsi. Sitten lähti rahat, sormukset, ainaset kusetukset, ero, mulle jäi velat. Tyyppi muutti suoraan jonkun pimun luo kellä on 2 lasta. Sääli heitä. Tosin kuka, varsinkin äiti, ottaa samantein jonkun kotiin asumaan muutaman vkon tuntemisen jälkeen. Omasta lapsestaan ja teoistaan ei kanna vastuuta ja kun viimeks exän näin parin kkn tauon jälkeen oli just menettänyt työnsä, samoin kun meidän yhteiselämän alussa, ja ulkonen muutos oli sellanen että taas käyttää, läheltä sitä oli vaikea nähdä kun joka pv eli toisen kanssa ja muutos tapahtu pikkuhiljaa. Onneks ei oo mun kontolla enää ja yhtäkään en enää ota kellä on joskus päihdeongelma ollut. Niin ja se c-hepatiitti oli kaiken muun keskellä pikkujuttu. Ei tarttunut mutta koskaan et voi 100 varma olla. Kuten et siitäkään onko hän seuraavat 10v kuivilla.
[/quote]
Meri haeppa apua itsekin :)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:02"]Itse vasta eronneena en välittänyt mistään mitään ja otin HiV mieheltä suihin baarissa. En tosin tiennyt silloin sen saiastavan hiviä mut eipä täysissä järjissä tuu mieleen imeä munaa baarin takapöydässä. En onneks saanut tartuntaa. Se on testattu jokaisessa raskaudessa. Ja tuosta on yli 10v.
[/quote]
Hiv ei tartu noin
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:15"]
ap tässä, olipa tullut paljon vastauksia, kiitos niistä! otan kyllä vakavasti tuon nistitaustankin ja varoitukset että ovat kieroja pelimiehiä, mutta minulla on kokemusta oikeasti narsistisesta ja väkivaltaisesta ihmisestä ja erotan sellaisen kyllä. tämä mies on luonteeltaan täysin erilainen, ei todellakaan mikään pelimies, vähän ujohko nörtti paremminkin :D ja tuo 10 vuotta kuivilla on kyllä mielestäni hieno saavutus ja alkaa olemaan jo sellainen aika että jos retkahduksia ei ole ollut niin voisi kuvitella että ne huumeet tosiaan ovat historiaa. on käynyt pitkät huumehoidot laitoksessa aikanaan. mulla on kaveri joka tuntee tämän miehen exän joten olen vähän udellutkin jo tuosta taustasta että pitääkö paikkansa ja kaikki näyttäisi olevan niinkuin on kertonut. ja myös se että kertoi heti jo toisella tapaamiskerralla tästä niin on plussaa ja kertoo mun mielestä siitä että ei ole mikään valehteleva kieroileva liehittelijä.
ja sitten se itse kysymykseni siitä sairaudesta, vastauksia on tullut oikeastaan laidasta laitaan, osa sanoo että hyvin pieni mahdollisuus tarttua ja osa on sitä mieltä että ei missään tapauksessa ilman kumia. joku ehdotti sairaanhoitajalla käyntiä, ehkä otan puheeksi seuraavan kerran kun käyn gynellä esim....nyt jää kai harkittavaksi se että olenko niin ihastunut että tämä asia on ns sivuseikka...ap
[/quote]
Miksi et koe ansaitsevasi normaalia parisuhdetta? Arvostatko itseäsi?
Ei se tartu. Miehellä on ja sekin on narkki, niin oon mäkin. Ei piikitetä ja sekin lopetti vuosia sitten sen homman. Käytetään samaa sheiveriäkin, ei se tartu paitsi jos on varomaton ja vaihatte verta vitusti
Miksi et koe ansaitsevasi normaalia parisuhdetta? Arvostatko itseäsi?
[/quote
mikä on normaali parisuhde sitten? entä vaikka mies joka on vuosia sitten kärsinyt masennuksesta joka on nyt hoidettu, olisiko sekin epänormaali suhde? entä mies jolla on silmälasit, sehän on näkövammainen, eli siis epänormaali suhde? entä jos mies sairastuu syöpään, silloin se ainakin pitää jättää koska sehän on täysin epänormaalia! ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:12"]
Eli nyt kokemuksia! Onko jollakin itsellään tai kumppanilla c-hepatiittia? Nyt olisi tarkoitus siirtyä suhteessa 'seuraavalle tasolle' ja mies on avoimesti kertonut sairastavansa sitä ja myös kertonut että se ei tartu seksissä jos ei verikosketusta ole. Mua vähän mietityttää nyt silti..mies on tosi ihana mutta mutta...uskallanko lähteä suhteeseen? Kertokaa ihan kaikki mitä tiedätte! Olen toki googlaillut mutta haluaisin kuulla oikeiden ihmisten kokemuksia...
[/quote]
Onko mies kertonut miten on taudin saanut? Se on meinaan joku alle prosentin todennäköisyys,että tarttuu seksistä,ei kai ole entinen suonensisäisten huumeiden käyttäjä?(Sillä tavalla oma miesystäväni sen on saanut.) Jos miehellä ei ole peniksessä haavoja ja sinulla kuukautiset samaan aikaan,on todennäköisyys saada seksistä c-hepatiittitartunta hyvin pieni. Tauti voi myös olla oireeton,eli vaikka sen saisi,se ei välttämättä hengenvaarallista.Tautisen kannattaa kuitenkin varoa rasittamasta maksaa,esimerkiksi alkoholilla ja lääkkeillä.
Voidaan myös hoitaa interferonihoidolla,nykyään taitaa olla olemassa myös joku vähemmän rankka hoito.Eli itse en antaisi tuollaisen asian vaikuttaa suhteeseen alkamiseen,C-hepatiitti on kuitenkin vain virus,vähän niin kuin herpes.Voittehan aina käyttää kondomia,jos pelkäät kuitenkin tartuntaa.
Tää on nyt vähän ohis, mutta kerron kuitenkin. Tutustuin erääseen mieheen netissä ja olen piakkoin menossa hänen luokseen. Olemme myös puhuneet seksistä. Hänelle kondominkäyttö on muuten ok, mutta suuseksiä toivoo saavansa ilman. Minä en kyllä suostu siihen, olkoot ilman kokonaan jos ei kumin kanssa kelpaa! Tuo hiv-tarina vahvisti vain periaatettani, yhhh!
Komppaan kyllä näitä ketkä varoittelevat epäluotettavuudesta. Olen itsekin ex-narkki, parin vuoden välein kunnon retkahdus tulee ja kestää jonkun aikaa...
Ap ei taida olla enää linjoilla? Jos olet,kerro ihmeessä mitä mieltä olet saamistasi neuvoista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:29"]Miksi kaikki varoittavat miehestä ja puhuvat hänestä negatiivisesti? Miksei kukaan kommentoi, esim. että "Vau, jo 10 vuotta selvinpäin! Upeaa, onneksi hän on jaksanut taistella ja tehdä muutoksen elämässään. Onnea hänelle ja toivottavasti hän aikoo jatkaa samaan malliin!"
[/quote]
Kerran nisti, aina nisti. En usko raitistumiseen. Retkahtamisen riski on aina läsnä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:29"]Miksi kaikki varoittavat miehestä ja puhuvat hänestä negatiivisesti? Miksei kukaan kommentoi, esim. että "Vau, jo 10 vuotta selvinpäin! Upeaa, onneksi hän on jaksanut taistella ja tehdä muutoksen elämässään. Onnea hänelle ja toivottavasti hän aikoo jatkaa samaan malliin!" [/quote] Kerran nisti, aina nisti. En usko raitistumiseen. Retkahtamisen riski on aina läsnä.
[/quote]
Mut jos ap on valmis ottamaan sen riskin? Hänhän on huolissaan ainoastaan (todella epätodennäköisestä) tautitartunnasta.Meitä on moneen junaan,kyllä niille nisteillekin on ottajansa niin kuin juopoillekin(tosin silloin ei kyllä ole todennäköisesti omakaan elämä ihan mallillaan).
Ainoa virhe oli välilyönti hänellä tosiaan. Ei ole "omakohtaiselta kokemukselle! :) ihan oikein sanotaan omakohtaiselle kokemukselle. lukaseppa uudestaan koko lause.