Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lukenut Tunne lukkosi -kirjaa, ja herää tärkeä kysymys...

Vierailija
23.06.2015 |

Mitä voi tavallisena ihmisenä enää tehdä ihmissuhteiden kanssa, jos on "erittäin vahva" tunnelukko 12 kohdassa? Kirjan avulla olen vihdoinkin ymmärtänyt paremmin miksi käyttäydyn näin ja mistä syistä.

Olen vuosikausia ollut kykenemätön muodostamaan oikeastaan mitään ihmissuhteita (ja muutenkin paska olo koko ajan) enkä näe asian muuttuvan koska tunnen itseni voimattomaksi pystyä muuttamaan ajatuksiani voimallisella tavalla täysin yksin. Rahaa ei ole mihinkään terapiaan. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siinä kirjassa neuvota että miten niitä voi työstää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toi tunnelukko 12 on? Tunnelukkoja on kaikilla, kuuluu elämään. Toisilla voimakkaammin kuin toisilla.

Vierailija
4/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:16"]

Mikä toi tunnelukko 12 on? Tunnelukkoja on kaikilla, kuuluu elämään. Toisilla voimakkaammin kuin toisilla.

[/quote]

Tunnelukkoja on siis yhteensä se 18 kpl, mulla erittäin vahvoina niistä 12. Muut keskivahvoja tai vahvoja, yhdessä ei lainkaan tunnelukkoa.

Vierailija
5/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:14"]

Eikös siinä kirjassa neuvota että miten niitä voi työstää?

[/quote]

Joo, mutta siitä juuri aloituksessa kirjoitin että urakka tuntuu ylivoimaiselta. Tosin eipä mulla näytä muita vaihtoehtoja olevankaan...

Vierailija
6/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo kirja kyllä tuttu,saakohan tuota kirjastosta lainaan?Voisitko antaa esimerkin tunnelukosta?

Vierailija
7/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hyvä kysymys, johon on vaikea keksiä vastausta.

Julkiselta puoleltakin kai jotain apua saa, ainakin väliaikaisesti? Saa lähetteen psykiatrian poliklinikalle ja sieltä säännöllisen keskusteluavun tai vastaavaa?

Oletko tutkinut jo henkisyyteen liittyviä vaihtoehtoja? En kuulu itse mihinkään uskontoon, mutta esimerkiksi Keskusteluja Jumalan kanssa kirjasarja antoi paljon hyviä ajatuksia, jotka auttavat ymmärtämään ja jaksamaan tätä 'sielutonta aikaamme'. Kirjassa yhdistellään eri maailman uskontojen ajatuksia ja tuodaan esiin myös jotain uusia ajatuksia. Ei kannata antaa kirjan nimen ja syntytavan (Walsch kertoo kirjoittaneensa ylös keskustelut, jotka kävi kuulemansa "äänen" kanssa) hämätä. Mielestäni on sama, onko kirja kirjailijan itsensä tuottama vai todella sanoitusta Jumalalta, jos siitä on apua.

Vierailija
8/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran siltä kirjan kirjoittajalta (olin kurssilla) että onko sillä lukkoja päällä vielä. On kuulemma.

Vierailija
9/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tuo kirja ja lukeminen hyytyi, koska minulla ei ole ketään kenen kanssa puhua lapsuudesta. Täytyy yrittää taas lukea, minullakin niitä lukkoja paljon.

Jos olet se kolmivuotiaan äiti niin kyllä susta vielä paremmin voiva tulee, usko pois! Voin sparrata sua...

Vierailija
10/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:28"]

Eipä oo kirja kyllä tuttu,saakohan tuota kirjastosta lainaan?Voisitko antaa esimerkin tunnelukosta?

[/quote]

http://www.tunnelukkosi.fi/ Tuolla tietoa.

Vierailija
11/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:30"]

Hei, hyvä kysymys, johon on vaikea keksiä vastausta. Julkiselta puoleltakin kai jotain apua saa, ainakin väliaikaisesti? Saa lähetteen psykiatrian poliklinikalle ja sieltä säännöllisen keskusteluavun tai vastaavaa? Oletko tutkinut jo henkisyyteen liittyviä vaihtoehtoja? En kuulu itse mihinkään uskontoon, mutta esimerkiksi Keskusteluja Jumalan kanssa kirjasarja antoi paljon hyviä ajatuksia, jotka auttavat ymmärtämään ja jaksamaan tätä 'sielutonta aikaamme'. Kirjassa yhdistellään eri maailman uskontojen ajatuksia ja tuodaan esiin myös jotain uusia ajatuksia. Ei kannata antaa kirjan nimen ja syntytavan (Walsch kertoo kirjoittaneensa ylös keskustelut, jotka kävi kuulemansa "äänen" kanssa) hämätä. Mielestäni on sama, onko kirja kirjailijan itsensä tuottama vai todella sanoitusta Jumalalta, jos siitä on apua.

[/quote]

Olen lukenut kirjoja itsetunnosta, hyväksymisterapiasta, mindfulnessista, Eckhart Tollen kirjoja ja buddhalaisuudesta... Voin katsastaa miltä tuo vaikuttaa, olen ateisti mutta tosi avoin henkisyydelle kunhan ei ihan paatokselliseksi mene :)

Kaipa täytyy kokeilla julkista vielä kerran. Ainoa kokemus tähän mennessä kun itkien soitan pyytäen aikaa masennuksen takia psykologille, sain ajan reilun 3 kk päästä jolloin olo oli jo helpottunut. Ei musta oikein tunnu, että ketään kiinnostaa tila kun pärjään faktojen perusteella elämässä eikä mitään oikeaa diagnoosia tule löytymään, kuten masennusta tai muita tarkempia sairauksia. 

ap

Vierailija
12/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö itse, mistä tilanteesi johtuu vai onko syy itsellesikin arvoitus?

Vierailija
13/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:33"]

Kysyin kerran siltä kirjan kirjoittajalta (olin kurssilla) että onko sillä lukkoja päällä vielä. On kuulemma.

[/quote]

Aivan varmasti on, kirjassahan ei edes luvata että lukot saisi varmuudella auki, mutta yrittämällä ainakin lieventää niiden valtaa jos tietoisesti ponnistelee. Tuntuu vaan, että kaipaisin kerrankin elämässä ammattilaisen näkökulmaa asioihin. Harmi ettei omalla paikkakunnalla järjestetä ainakaan tänä vuonna noita kursseja, mutta seuraan tilannetta.

ap

Vierailija
14/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:05"]

Tiedätkö itse, mistä tilanteesi johtuu vai onko syy itsellesikin arvoitus?

[/quote]

Huono-onninen yhdistelmä vaikeaa temperamenttia (ujo, ilmeisesti vielä erityisherkkä) ja ympäristö: lapsuudessa toisen vanhemman kuolema, todella vaikeat sukulaissuhteet, paska taloudellinen tilanne yhdistettynä muihin satunnaisiin muihin ongelmiin, vertaisryhmän ulkopuolelle joutuminen jo päiväkodissa ja noin yleisesti se, etten kyennyt kehittämään sosiaalisia taitoja kunnolla. Kierre siitä alkanut ja vahvistunut vuosi vuodelta. Varmasti toisilla valmiuksilla ollut yksilö olisi luettelemistani ongelmista selvinnyt paremmin, mä selkeästi en.

ap

Vierailija
15/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:34"]

Mulla myös tuo kirja ja lukeminen hyytyi, koska minulla ei ole ketään kenen kanssa puhua lapsuudesta. Täytyy yrittää taas lukea, minullakin niitä lukkoja paljon. Jos olet se kolmivuotiaan äiti niin kyllä susta vielä paremmin voiva tulee, usko pois! Voin sparrata sua...

[/quote]

Kaikkea onne sulle myös tässä, en kyllä ole se 3-vuotiaan äiti :)

ap

Vierailija
16/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tunne lukkosi testin ja erittäin vahvana mulla on: ulkopuolisuus, tunnevaje, pessimistisyys, uhrautuminen, alistuminen, epäonnistuminen, riippuvuus, vajavuus, riittämätön itsekontrolli, hyväksynnän haku, hylkääminen, rankaisevuus ja kaltoinkohtelu.

vahvana: kietoutuneisuus

keskivahvana: suojattomuus, oikeutus

ei tunnelukkoa: vaativuus

Vierailija
17/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva aloitus, sillä tänään kolahti postiluukusta tuo kirja!

Olen lukenut vasta vajaa sata sivua. Palaan asiaan.

Vierailija
18/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä pyrkiä noiden omien tunneukkojen vähemmän jäykkään soveltamiseen omassa elämässä, vaikka niistä itsensä tunnistaa, ettei niistä ainakaan tulisi mikään rajoittava juttu tyyliin 'en voi tehdä sitä enkä tätä, koska minulla on se lukko'. 

Ehkä toivoa antaa, että itsetuntemus on aina tärkein asia sillon kun toivoo muutosta omien lukkojen, rajoitusten ja pelkojen voittamiseksi. Koeta ap ajatella vaikka että sinä olet ja sinussa on kuitenkin niin paljon muutakin kuin tunnelukkoja. Ja kenties sinulla on myös erityisiä vahvuuksia :). Toivottavasti pääset vielä työstämään noita asioita jonkun ammattilaisen kanssa.

Vierailija
19/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TunneLukkojen, ei ukkojen :D

Vierailija
20/33 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta ap. En ollut kuullut aiemmin kyseisestä kirjasta, mutta otin selvää heti tän aloituksen jälkeen. Tein testin, luin tulokset. Samaistuin tuloksiin täysin. Haluan lukea tästä vielä enemmän, joten tilaukseen lähti kirja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän