Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolema tulee jokaiselle, ihan varmasti

Vierailija
01.05.2025 |

Kuolema on osa elämää. Se kuuluu kaikille maan päällä eläville jossain muodossa, minulle, Sinnulle, koirallesi, jopa piispalle ja paaville. Se on elämän päätepiste, sen jälkeisestä ajasta emme tiedä mitään. Eikä nyt ole tarkoitus siitä väitellä.

Sen sijaan minua kiinnostaa se, että terveydenhoito- j sairaanhoitohenkilökunta aputoitajista lääkäreihin pyrkii sulkemaan silmänsä kuolemalta. Miksi pitää pitkittää kiduttavaa tuskallista täällä oloa, kun luonto olisi jo valmis. Miksi ihminen puuttuu elämän pakonomaisella, jopa potilaan vastaisesti, kuolinajankohtaan. Mielestäni lääkärit ja sairaanhoitajat syyllistyvät ihmisarvoa loukkaavaan kidutukseen jatkamalla elämää vaikka vanhus itse haluaisi jo pois. Toki pitää tietää vanhuksen tahto, on niitäkin yli 90-vuotiaita, jotka haluavat pitää elämästään kiinni, se heille suotakoon.

Mutta siin tahdonvastaisesti harjoitetaan kidutusta, ilman rangaistuksia? Ennen kuulumatonta. Tästä tulette vielä kuulemaan!

Ajatuksen sai liikkeelle maailman vanhimman ihmisen kuolemasta kertonut uutinen: https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20159171

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinkin taistelee kuolemaansa vastaan. Ihan luonnon mukaan menee.

Vierailija
2/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on elää terveellisesti, kun kuitenkin kuolema tappaa jokaisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä elämän pituudessa voi olla selvä ero. Jos saa liikalihavana, rapakuntoisena, tupakoivana juoppona sydärin 45-vuotiaana tai vaihtoehtoisesti kuolee vanhuuteen 85-vuotiaana, niin kyllähän siinä jää hyvää ja tervettä elämää elämättä. Ainakin sinne 70 vuoteen asti elämä on hyvää jos on terve. Jossain vaiheessa toki tuon jälkeen alkaa vanhuus hidastaa tahtia, mutta hyvää voi elämä olla siltikin.

Toki, eihän kukaan anna takuita ettei terveellisesti elävällekin voi tulla joku sairaus joka lyhentää elämää tai tappaa kesken kaiken. 

Vierailija
4/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisäkkäillä tärkein tehtävä on tuottaa jälkeläisiä. Niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää, lähes joka vuosi tulee jälkeläisiä. Ihminen on keksinyt tähän muitakin tavoitteita. Kyllä minuakin mietityttää elämän pituus, tärkein asia on että niin kauan kuin itsellä halua riittää, pitää elinpäiviä suoda. Toisen ihmisen toimesta niitä ei saa lyhentää, ei edes rikollisilta. Toisaalta tuo väkisin hengissä pitäminen, onko siinä oikeasti mitään järkeä.

Tässähän törmätään tuohon eutanasia-keskusteluun, joka aina välillä nousee pintaan. Siitä sitten pitää miettiä ihmisarvo, mikä on henkilön tahto, mikä on elämisen arvoista elämää?

Vierailija
5/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä elämän pituudessa voi olla selvä ero. Jos saa liikalihavana, rapakuntoisena, tupakoivana juoppona sydärin 45-vuotiaana tai vaihtoehtoisesti kuolee vanhuuteen 85-vuotiaana, niin kyllähän siinä jää hyvää ja tervettä elämää elämättä. Ainakin sinne 70 vuoteen asti elämä on hyvää jos on terve. Jossain vaiheessa toki tuon jälkeen alkaa vanhuus hidastaa tahtia, mutta hyvää voi elämä olla siltikin.

Toki, eihän kukaan anna takuita ettei terveellisesti elävällekin voi tulla joku sairaus joka lyhentää elämää tai tappaa kesken kaiken. 

Entäs jos elämä on pääosin kärsimystä? Mitä lyhempi, sen parempi.

Vierailija
6/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä ihmettelen kun tavalliset vanhukset jätetään kuolemaan tuskallisesti "unohtamalla" nesteytys. Tai jopa päättämällä että enää ei nesteytetä. Aivan hlvetin tuskallisen näköiset viimeiset päivät oli isoäidilläni tämän päätöksen takia. Kehon kuivuminen sattuu ihan stanasti kun sisäelimet alkaa tyyliin kramppaamaan. Tai siis näin olen päätellyt kun itsellänikin tulee joskus aivan järkky vatsakipu jos olen juonut liian vähän nestettä. Miettikää kun nesteytys lopetetaan lääkärin päätöksestä kokonaan useiksi päiviksi. Siis wtf?! 

Vierailija
7/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

klip... Tässähän törmätään tuohon eutanasia-keskusteluun, joka aina välillä nousee pintaan. Siitä sitten pitää miettiä ihmisarvo, mikä on henkilön tahto, mikä on elämisen arvoista elämää?... klip

Kuka määrittelee, mikä on elämisen avoista elämää? Kenellä on se oikeus? Vain henkilöllä itsellään. Kun hän ilmaisee että haluaa täältä pois, pitää muiden rakentamat kuoleman esteet poistaa. Kipulääkitys vain annetaan. Se, annetaanko aktiivisesti apua kuolemiseen, niin siitähän nyt eduskunnassakin kättä väännettiin...

Vierailija
8/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos elämä on pääosin kärsimystä? Mitä lyhempi, sen parempi.

Niin. Ymmärrän kyllä tämänkin pointin. Jos elämä on pelkkää tuskaa ja kärsimystä niin silloinhan sen toivoisi olevan mahdollisimman lyhyt. Mutta voisiko sitä elämää yrittää muuttaa? Laittaa vaihtoon ihan kaikki?

Toki jos kärsimys ja tuska johtuu sairaudesta ja kivuista, niin silloin on vaihtoehdot vähissä. Mielestäni eutanasiaan pitäisi kaikilla olla mahdollisuus. Se vaan pitäisi toteuttaa niin, että se on aina yksilön oma tahto ja esim. sukulaiset eivät voi päätöstä potilaan puolesta tehdä. Jokainen voisi OmaKantaan ilmoittaa tahtonsa, millaisissa tilanteissa toivoo eutanasiaa. Jos kirjaus puuttuisi, mentäisiin tällä nykymallilla, eli odotettaisiin luonnollista kuolemaa.

Vierailija
9/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä ihmettelen kun tavalliset vanhukset jätetään kuolemaan tuskallisesti "unohtamalla" nesteytys. Tai jopa päättämällä että enää ei nesteytetä. Aivan hlvetin tuskallisen näköiset viimeiset päivät oli isoäidilläni tämän päätöksen takia. Kehon kuivuminen sattuu ihan stanasti kun sisäelimet alkaa tyyliin kramppaamaan. Tai siis näin olen päätellyt kun itsellänikin tulee joskus aivan järkky vatsakipu jos olen juonut liian vähän nestettä. Miettikää kun nesteytys lopetetaan lääkärin päätöksestä kokonaan useiksi päiviksi. Siis wtf?! 

Et sitten ole perehtynyt ihmisen kuolemiseen ja kehomuutoksiin. Ei ne huvikseen lopeta. 

Vierailija
10/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa, tässä kivunhoidon ja inhimillisyyden kehitysmaassa, ihmiselle ei voida suoda vapauttavaa eutanasiaa. mutta hänet voidaan kuitenkin kristillisen tekopyyhden antaessa siunauksensa kiduttaa hitaasti hengiltä.

Haistakaa uskikset pitkä ja haiseva paska!

p. s uskikset, kerran tekin tulette makaamaan kuolinvuoteellaanne toivoen vapahtavaa kuolemaa, eutanasiaa,, jonka mahdollisuuden uskonveljenne ovat teiltä evänneet. Silloin on myöhäistä katua, jäljellä on vain kärsimys.

Vierailija
11/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole perehtynyt ihmisen kuolemiseen ja kehomuutoksiin. Ei ne huvikseen lopeta. 

Kuoleminen ei ole teoriaa ja filosofiaa, se on kuolemaa . Kyllä tämä sinulle vielä tulee valkenemaan, viimeistään oman kuolemasi lähestyessä. Muista sitten teorisoida.

Vierailija
12/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa, tässä kivunhoidon ja inhimillisyyden kehitysmaassa, ihmiselle ei voida suoda vapauttavaa eutanasiaa. mutta hänet voidaan kuitenkin kristillisen tekopyyhden antaessa siunauksensa kiduttaa hitaasti hengiltä.

Haistakaa uskikset pitkä ja haiseva paska!

p. s uskikset, kerran tekin tulette makaamaan kuolin

Eutanasiaa vastustavat "uskovaiset" ovat sairaita sadisteja.

Vierailija
13/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on pakollista kaikille. Omista hautajaisistakaan ei voi myöhästyä. Koska eutanasia ei ole sallittua, voi joutua sairaalaan kidutettavaksi jopa 10 vuoden ajaksi. Siispä haluaisin tehdä reppupommimiehen keikan Ukrainan hyväksi, jos sellainen tilaisuus tarjoutuu.

Vierailija
14/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Tuon tähän vielä yhden vakavan näkökulman, eli vaikka itse kuolema olisi potilaan tahdon mukainen, sitä ennen on vaikutettu moneen asiaan. Talous edellä edetään, raha on kuningas, jumala ja elämän ylin tarkoitus. Sillä saa kaikkea, sitä palvotaan, sen vuoksi soditaan, tapetaan ja synnytetään.

Saadaanko suomessa hoitoa tasapuolisesti? Tiedän kuntia ja nyt alueita, joilla tietyt sairaudet pääsääntöisesti hoidetaan toisella tavalla kuin valtakunnallisesti. Toki kaikki on käypä hoito-suosituksissa, eihän linjanvetäjät halua lakia rikkoa... Mutta jätetään ne tietyt leikkaukset tekemättä yli 60-vuotiaille, vaikka se elämänlaatua ja elämän pituutta jatkaisi jne.

Talouden nimissä päätetään elämän pituudesta, joskus myös sen päättymisestä. Ruotsalaisethan hoisivat huonokuntoisimmat vanhukset pois korona-aikana ihan luonnollisesti. Suomessa hoitotoimenpitein vaikutetaan elämään. Ymmärrän toki että jos henkilö on vuodepotilas varmasti lopun elämänsä, ei tekonivelleikkauksessa ole mitään järkeä, sehän on varmasti selvää kaikille. Mutta mihin se raja vedetään?

Tässä liipataan monia syviä asioita, eettisyyttä, etiikkaa, uskoa, toivoa, uskontoa, omaisten toiveita, varallisuutta (yksityisellä leikataan, ei julkisella) jne jne. Emme varmasti tällä palstalla pääse yhteisymmärrykseen asiasta, mutta eri puolia kun pyörittelemme, ymmärrämme ehkä toisiamme paremmin.

Jätetään nuo syyttelyt uskontoa, lääkäreitä, lakeja tai hoitajia kohtaan vähemmälle, tässä on periaatteellisempia asioita nyt mietittävänä.

Vierailija
15/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman pisimpään elänyt ihminen kuoli 116-vuotiaana. Oli nunna, joka ei harrastanut mitään paheita, ei edes seksiä. Onko tällainen elämäkään hyvästä, vaikka pitkään elikin?

Vierailija
16/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman pisimpään elänyt ihminen kuoli 116-vuotiaana. Oli nunna, joka ei harrastanut mitään paheita, ei edes seksiä. Onko tällainen elämäkään hyvästä, vaikka p

Niin, mielipiteesi kyllä käy selväksi. Haluat siis ettei noin pitkään saa elää. Miten on vedetäänkö raja esim 80 vuoteen. Sen jälkeen "lakkautuspisteeseen" ja sitten hautajaiset? Sehän mielipiteestäsi paistaa läpi.

Mikä on liian pitkä ikä? Elinajan odote kasvaa koko ajan, suomalaiset naiset elävät jo lähemmäs 90-vuotiaiksi. satavuotiaitakin on jo käsittääseni sadoissa laskettava määrä. Olisiko satanen se loppupiste, maali? Ei Mielestäni jos ihminen on terve, kuten tämä nunna, ei ole mitään syytä alkaa väkisin lyhentämään hänen elinvuosiaan, se on murha. Myös kivunlievitys tulisi olla kohdallaan, ettei syyllistytä kidutukseen. Kun elämä lakkaa ja elämän liekki hiipuu, ei sitä pidä keinotekoisesti jatkaa.

Nämä ovat juuri niitä perimmäisiä kysymyksiä, jotka meillä kaikilla ovat edessä aikanaan. Miten sinä toivoisit loppusi tulevan, missä iässä, millainen "saattohoito"?

Vierailija
17/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle syöpäpotilaalle tehtiin loppuvaiheessa päätös että ei enää nesteytetä. Syy oli se,että munuaiset eivät enää toimineet ja nestettä kertyi keuhkoihin niin hän olisi kuollut hukkumalla,ja se olisi ollut vielä tuskallisempi tapa kuolla. Tämmöisiä tarinoita kun kuulee niin kyllä alkaa kannattamaan eutanasiaa.

Vierailija
18/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman pisimpään elänyt ihminen kuoli 116-vuotiaana. Oli nunna, joka ei harrastanut mitään paheita, ei edes seksiä. Onko tällainen elämäkään hyvästä, vaikka p

Aika moni vanhempikin ihminen pelkää kuolemaa.

Vierailija
19/20 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle syöpäpotilaalle tehtiin loppuvaiheessa päätös että ei enää nesteytetä. Syy oli se,että munuaiset eivät enää toimineet ja nestettä kertyi keuhkoihin niin hän olisi kuollut hukkumalla,ja se olisi ollut vielä tuskallisempi tapa kuolla. Tämmöisiä tarinoita kun kuulee niin kyllä alkaa kannattamaan eutanasiaa.

Yleensä ihminen ei enää tunne tuossa vaiheessa kipua. Sama pätee keuhkoahtauman etenemiseen. Vajoaa vain hiljalleen tajuttomuuteen ja lopulta kuolee.

Vierailija
20/20 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta lopulta tuollakaan ei ole mitään merkitystä. Elämän pituus ei ole loppujen lopuksi millään tavalla merkityksellinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä