Tuleva urani: palkaton poppanankutoja
Minut aiotaan ohjata kuntoutuksen kautta poppanankutojaksi 30h/vko, ei palkkaa. Olen työtön, alle 30-vuotias ja täysin työkykyinen tavanomaisiin hanttihommiin ja toimistotöihin, opiskelemaan en välttämättä pystyisi vaikean elämäntilanteen vuoksi. Olen ollut pari vuotta vasten tahtoani työtön, eikä töitä ole näköpiirissä. Siispä kudon poppanoita ainakin seuraavat 30 vuotta, jos ei ihmeitä tapahdu.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:19"]
Opiskele nyt hyvä ihminen
[/quote]
En nyt yksinkertaisesti pysty. Olen hakeutumassa muutaman kuukauden sisällä Kelan psykoterapiaan elämäntilanteeni vuoksi, en ehkä selviäisi opiskelun haasteista ainakaan lähitulevaisuudessa. Lisäksi taloudellinen tilanne on todella tiukka, opintotuetkin on kulutettu. Aivan järkyttävä umpikuja. Jos olisin esim. vankilasta vapautunut rikollinen olisin kaikkien tukien ja avujen piirissä, nyt sitten pääsen vain poppanoita kutomaan, kun olen aina hoitanut asiani hyvin ja tunnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:05"]Saathan sä siitä työmarkkinatuen ainakin. Mulle kelpaisi.t.ammattivalittaja [/quote] Ilmoittaudu työttömäksi, niin sama voi olla sinun. [/quote] Olisikin mutta mua ei huolita edes työllistämistukitöihin.t.ammattivalittaja [/quote] Tietääkseni et ole työtön. Työllistämistuen saadakseen pitää olla työtön työnhakija.[/quote] Mä en saa työmarkkinatukea tuon miehen yrittäjyyden takia. Sitä niin miljoona kertaa yritetty että sen saisin etten enää ole viitsinyt turhaa hakea. Toki ilman miestäni sen saisint.t.ammattivalittaja
[/quote]
Älytöntä. Näin siihen yrittäjyyteen kannustetaan Suomessa. Uskallapa vain perustaa yritys, niin viet kaiken sosiaaliturvan paitsi itseltäsi, myös perheenjäseniltäsi hamaan loppuun asti. Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:05"]Saathan sä siitä työmarkkinatuen ainakin. Mulle kelpaisi.t.ammattivalittaja [/quote] Ilmoittaudu työttömäksi, niin sama voi olla sinun. [/quote] Olisikin mutta mua ei huolita edes työllistämistukitöihin.t.ammattivalittaja [/quote] Tietääkseni et ole työtön. Työllistämistuen saadakseen pitää olla työtön työnhakija.[/quote] Mä en saa työmarkkinatukea tuon miehen yrittäjyyden takia. Sitä niin miljoona kertaa yritetty että sen saisin etten enää ole viitsinyt turhaa hakea. Toki ilman miestäni sen saisint.t.ammattivalittaja
[/quote]
Älytöntä. Näin siihen yrittäjyyteen kannustetaan Suomessa. Uskallapa vain perustaa yritys, niin viet kaiken sosiaaliturvan paitsi itseltäsi, myös perheenjäseniltäsi hamaan loppuun asti. Sairasta.
[/quote] Niinpä. Ei ole helppoa elää ilman omaa rahaa vaikka kuinka niukasti yrittäisi elää.t.ammattivalittaja
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:19"]
[/quote]
En nyt yksinkertaisesti pysty. Olen hakeutumassa muutaman kuukauden sisällä Kelan psykoterapiaan elämäntilanteeni vuoksi, en ehkä selviäisi opiskelun haasteista ainakaan lähitulevaisuudessa. Lisäksi taloudellinen tilanne on todella tiukka, opintotuetkin on kulutettu. Aivan järkyttävä umpikuja. Jos olisin esim. vankilasta vapautunut rikollinen olisin kaikkien tukien ja avujen piirissä, nyt sitten pääsen vain poppanoita kutomaan, kun olen aina hoitanut asiani hyvin ja tunnollisesti.
[/quote]
Et ole hoitanut asioitasi hyvin ja tunnollisesti. Olet kolmekymppinen vailla koulutusta, mutta opintotukikuukaudet olet käyttänyt. Sairaus ei kelpaa selitykseksi, sairasloma ei kuluta opintotukea. Ohis, mutta mieti nyt itsekin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:19"]
[/quote]
[/quote]
Työvoimapoliittista koulutusta kannattaa miettiä tulevaisuudessa
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:19"] Opiskele nyt hyvä ihminen [/quote] En nyt yksinkertaisesti pysty. Olen hakeutumassa muutaman kuukauden sisällä Kelan psykoterapiaan elämäntilanteeni vuoksi, en ehkä selviäisi opiskelun haasteista ainakaan lähitulevaisuudessa. Lisäksi taloudellinen tilanne on todella tiukka, opintotuetkin on kulutettu. Aivan järkyttävä umpikuja. Jos olisin esim. vankilasta vapautunut rikollinen olisin kaikkien tukien ja avujen piirissä, nyt sitten pääsen vain poppanoita kutomaan, kun olen aina hoitanut asiani hyvin ja tunnollisesti. [/quote] Et ole hoitanut asioitasi hyvin ja tunnollisesti. Olet kolmekymppinen vailla koulutusta, mutta opintotukikuukaudet olet käyttänyt. Sairaus ei kelpaa selitykseksi, sairasloma ei kuluta opintotukea. Ohis, mutta mieti nyt itsekin.
[/quote]
Et todellakaan tiedä Tilanteestani riittävästi, jotta pystyisit ratkaisujani arvioimaan. -ap
Olen pahoillani tilanteestasi. Toivon, että löydät mieleisesti, palkallisen työn.
Anteeksi, että sanon, mutta olisivatko mielenterveysongelmasi syynä päätökseen?
(Minä en todellakaan ole mikään käsityöihminen, mutta poppanaa oli hauska kutoa. Suosittelen, että kokeilet jossain vaiheessa harrastuksena.)
Jos kerran olet siivoustöihin valmis niin luulisi että sieltä löytyisi edes jotain, ettei tarvitsisi tehdä uraa poppanoiden parissa?
On hyvä oppia kutomaan kangaspuilla. Jos teet joskus tilaustyön, muista ettet luovuta tavaraa ennen maksua.
Käsitöitä tekevät ovat henkisestikin parempikuntoisia.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:43"]
Olen pahoillani tilanteestasi. Toivon, että löydät mieleisesti, palkallisen työn.
(Minä en todellakaan ole mikään käsityöihminen, mutta poppanaa oli hauska kutoa. Suosittelen, että kokeilet jossain vaiheessa harrastuksena.)
Varmasti diagnoosi vaikuttaa, mutta tämä on ihan älytöntä. Kyseessä siis lievä ahdistus- ja masennustila yhdistettynä postraumaattisen häiriöön. Siis ei todellakaan estä tavanomaista työssäoloa. Ymmärrän kyllä, jos jollekin peruskoulun käyneelle skitsofreenikolle tarjotaan poppanankutomista, mutta minun kohdallani tämä on aivan järjetöntä. -ap
[/quote]
Jos olet niin huonossa kunnossa, niin pitäisikö sun olla sairaslomalla tai kuntoutustuella? Siis jos opinnot on kesken ja opiskelemaan et pysty? Itse ainakin näkisin asian noin.
Itsekin pelkään, että mun tulevaisuuden ura on jossain työpajalla kutomassa ja juomassa kahvia. Valmistun kohta yliopistosta ja olen hakenut töitä ja harjoittelupaikkoja vuoden alusta lähtien, mutta eipä tunnu mihinkään pääsevän kun ei ole kokemusta! Miten voi saada kokemusta, kun ei sitä ensimmäistäkään duunia saa?!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:44"]
Jos kerran olet siivoustöihin valmis niin luulisi että sieltä löytyisi edes jotain, ettei tarvitsisi tehdä uraa poppanoiden parissa?
[/quote]
No tosiaan olen. Kotikaupungissani vain noita siivojankin töitä on aika niukasti, ja kai minua pidetään ylikoulutettuna niihin duuneihin, kun työnantajat ei huoli. -ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:19"] Opiskele nyt hyvä ihminen [/quote] En nyt yksinkertaisesti pysty. Olen hakeutumassa muutaman kuukauden sisällä Kelan psykoterapiaan elämäntilanteeni vuoksi, en ehkä selviäisi opiskelun haasteista ainakaan lähitulevaisuudessa. Lisäksi taloudellinen tilanne on todella tiukka, opintotuetkin on kulutettu. Aivan järkyttävä umpikuja. Jos olisin esim. vankilasta vapautunut rikollinen olisin kaikkien tukien ja avujen piirissä, nyt sitten pääsen vain poppanoita kutomaan, kun olen aina hoitanut asiani hyvin ja tunnollisesti. [/quote] Et ole hoitanut asioitasi hyvin ja tunnollisesti. Olet kolmekymppinen vailla koulutusta, mutta opintotukikuukaudet olet käyttänyt. Sairaus ei kelpaa selitykseksi, sairasloma ei kuluta opintotukea. Ohis, mutta mieti nyt itsekin.
[/quote]
Et todellakaan tiedä Tilanteestani riittävästi, jotta pystyisit ratkaisujani arvioimaan. -ap
[/quote]
Tiedän tasan sen, minkä itse kerrot. Mutta jos olisit hoitanut _opintosi_ hyvin ja tunnollisesti, olisit toki valmistunut. Älä siis valehtele. Ex-vankien saamasta minimaalisesta tuesta olet vielä kateellinen!
Ei se mitään, että olet mokannut. Nyt otat suunnan eteenpäin. Ihan ensin kannattaisi harjoittaa vähän realismia, sinun täytyy myöntää itsellesi, että ihan putkeen ei ole mennyt.
Ei ollenkaan pahalta hommalta vaikuta tuo poppanankutominen. Minä teen sitä ihan vapaaehtoisesti, ja palkatta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:43"]
Varmasti diagnoosi vaikuttaa, mutta tämä on ihan älytöntä. Kyseessä siis lievä ahdistus- ja masennustila yhdistettynä postraumaattisen häiriöön. Siis ei todellakaan estä tavanomaista työssäoloa. Ymmärrän kyllä, jos jollekin peruskoulun käyneelle skitsofreenikolle tarjotaan poppanankutomista, mutta minun kohdallani tämä on aivan järjetöntä. -ap
[/quote]
[/quote]
Olet kyllä ihan saatanan ylimielinen. Ensin haukut vangit, sitten peruskoulun käyneet ja skitsofreenikot. Sinulla on ollut mahdollisuus päästä parempiin hommiin. Et sitä kyennyt käyttämään. Et ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan poppanankutoja.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]
[/quote]
No tosiaan olen. Kotikaupungissani vain noita siivojankin töitä on aika niukasti, ja kai minua pidetään ylikoulutettuna niihin duuneihin, kun työnantajat ei huoli. -ap
[/quote]
Ihan vaan kylmästi poistat siitä cv:stäsi koulutusta niin alkaa näyttää paremmalta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:43"] Olen pahoillani tilanteestasi. Toivon, että löydät mieleisesti, palkallisen työn. Anteeksi, että sanon, mutta olisivatko mielenterveysongelmasi syynä päätökseen? (Minä en todellakaan ole mikään käsityöihminen, mutta poppanaa oli hauska kutoa. Suosittelen, että kokeilet jossain vaiheessa harrastuksena.) Varmasti diagnoosi vaikuttaa, mutta tämä on ihan älytöntä. Kyseessä siis lievä ahdistus- ja masennustila yhdistettynä postraumaattisen häiriöön. Siis ei todellakaan estä tavanomaista työssäoloa. Ymmärrän kyllä, jos jollekin peruskoulun käyneelle skitsofreenikolle tarjotaan poppanankutomista, mutta minun kohdallani tämä on aivan järjetöntä. -ap [/quote] [/quote] Olet kyllä ihan saatanan ylimielinen. Ensin haukut vangit, sitten peruskoulun käyneet ja skitsofreenikot. Sinulla on ollut mahdollisuus päästä parempiin hommiin. Et sitä kyennyt käyttämään. Et ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan poppanankutoja.
[/quote]
Siis mitä? On ihan tosiasia, että skitsofreenikoiden kognitiivinen kapasiteetti on lähes poikkeuksetta muuta väestöä heikompi, juuri siksi heidät tyypillisesti ohjataan käsityöterapiaan ym. psykoterapioiden sijasta. Tietääkseni en myöskään ole haukkunut vankeja tai poppanankutojia. -ap
Ukin suvussani kävi tämä sama tilanne. Ukkini ja osa sisaruksista halusi myydä lapsuudenkotinsa osa taas halusi pitää. Kukaan ei halunnut asua talossa vaan jotkut käyttivät sitä kesäasuntona. Isäni halusi ostaa heidän lapsuudenkotinsa, koska mukana tuli aika paljon maata. Kukaan ei halunnut maksaa asunnon lämmityksestä. Tulos 15 vuotta myöhemmin talo vihdoin myytiin maineen päivineen isälleni. Talo oli mennyt niin kehnoon kuntoon, että isäni ei tarvinnut maksaa enää siitä läheskään niin paljoa mitä alunperin lupasi ja purki sitten talon samantien, koska ei muutenkaan ollut kiinnostunut siitä.
Ukkini ei ole missään yhteyksissä siskojensa kanssa, eivätkä siskot ole väleissä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]
[/quote]
[/quote]
Ihan vaan kylmästi poistat siitä cv:stäsi koulutusta niin alkaa näyttää paremmalta.
[/quote]
Samalla pitäisi poistaa myös iso osa työhistoriaa. Lähemmäs kolmekymppisellä tyhjä cv ei tee vaikutusta -ap
Missäpäin suomea noita paikkoja olisi?