Eläinlääkärilasku, maksuhäiriömerkintä
Jättääkää ystävällisesti v*ttuilu plus. Tilanne on nyt se, että minun täytyisi käyttää lemmikkiäni eläinlääkärissä. Minulla ei ole läheisiä joilta lainata isoja summia joten käynti täytyisi ottaa laskulle. Minulle on kuitenkin ikävä kyllä tullut maksuhäiriömerkintä sinä aikana kun lemmikkini minulla on ollut. Tarina on pitkä ja osittain omaa tyhmyyttäni, kuitenkin isossa roolissa oli myös exäni.
Onko täällä kokemusta eläimen käyttämisestä lääkärissä ilman luottareita? Myöntävätkö silti laskulle, vaikkapa yksityiset? Mitä tapahtuu jos operoivat lemmikin ja vasta sen jälkeen selviää, ettei pysty maksamaan koko summaa heti? Haluan rakkaan lemmikini kuntoon ja tämä on pattitilanne.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole velvollinen.
Kunnallinen elöinlääkäri ei saa kieltäytyä hoitamasta eläintä rahatilanteen takia, se on fakta. T. 35 v kuntouttanut ja hoitanut huonosti kohdeltuja eläimiä
Suomessa tuollaiset viranomaisia koskevat ”faktat” on joko kirjoitettu lakiin tai sellaista sääntöä ei ole.
olen tämän tarkistanut eläinlääkäriltä ja eläinsuojelulaki velvoittaa heidät hoitamaan apua tarvitsevaa eläintä ihmisen varallisuudesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim Oulun kaupungin eläinlääkärin vastaanoton hinnastossa lukee yksiselitteisesti, ettei ole mahdollista maksaa osamaksuna eikä laskulla. jos on lemmikki, täytyy olla rahaa maksaa lääkärikulut.
Entä jos kesken lenkin tai metsästysreissun sattuu onnettomuus, eikä satu just sillon olee rahaa mukana?
Sitten sitä rahaa pitää käydä hakemassa tai soittaa joku tuomaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin menis ravintolaan syömään ja pyytäis saada laskun mukaan? Tai maksan osamaksulla.
Tai vähän niinkuin menisi ihmisenä (yksityis)lääkärille. Ei tarvitse edes pyytää saako laskua, kun automaattisesti sen saa.
Soita rohkeasti eri paikkoihin ja kysy antavatko laskulla tällaisessa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin menis ravintolaan syömään ja pyytäis saada laskun mukaan? Tai maksan osamaksulla.
No ei kyllä mielestäni kovin relevanttia verrata ravintolassa asiointia eläinlääkäriin. Pääsethän sinäkin lääkäriin hoidettavaksi vaikket pystyisi heti maksamaan. Kuitenkin henki ja terveys ihan eri asia kuin ravintolassa asiointi.
Vantaan kaupungin ell ainakin on tiskillä lappu etteivät myönnä laskulle vaan pitää maksaa käynnin yhteydessä.
Eläinsuojelulaki edellyttää, että eläinlääkärin on sairaan eläimen hoito annettava laskulle mikäli rahaa ei ole hoitoa heti maksaa
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojelulaki edellyttää, että eläinlääkärin on sairaan eläimen hoito annettava laskulle mikäli rahaa ei ole hoitoa heti maksaa
Ja sen pykälän numero on mikä? Tarkistaisin mielelläni.
Pyydä vaikka vanhempasi käyttää eläinläärissä sitä eläintä, jos heillä on luotot ok, saavat he laskulle takuuvarmasti ja maksat sitten itse heille ne laskun erät.
Vierailija kirjoitti:
Se Hoito tällöin voi käytännössä tarkoittaa lopetusta.
Mitä sairautta tai mitä luulet lemmikilläsi olevan? Pelkästään lemmikistä puhuminen ei ole nyt reilua kun selittäisit tarkemmin, niin voisi olla apua saatavilla? Meidän rakas lemmikki on aina ollut kissa eikä lemmikki. Ja sen kustannukset olivat vähäisistä tutkimuksista, manuaalisia ja eutanasia seuraavana poäivänä. 580 euroa, joten raavi jostain rahaa myy jotain mitä sinulla on ylimääräistä.
Ne vaativat ensin jotain pikalaskua, mutta kun ei ole sellaisia välineitä, olin ottanut käteistä mukaan, ja niin se maksu pitkin hampain hyväksyttiin.
Meistäkin pidettiin hyvää huolta.
Kerro tarkemmin miten nopeasti sinun pitää viedä eläin, ja miten menet eläinlääkärille sen kanssa ja muuta tietoa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä mielestäni kovin relevanttia verrata ravintolassa asiointia eläinlääkäriin. Pääsethän sinäkin lääkäriin hoidettavaksi vaikket pystyisi heti maksamaan. Kuitenkin henki ja terveys ihan eri asia kuin ravintolassa asiointi.
Joo, maksoin hammaslääkärin laskulla ja se meni Svea-rahoitukselle. Ihan sata varma, että jos rahoitusyhtiön laskun jättää roikkumaan, niin maksuhäiriöpaino vaan kasvaisi entisestään. Ei ne laskut tee asioita niin, etteikö niitä tarvitsisi hoitaa. Se vaan siirtää ongelmaa eteenpäin hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim Oulun kaupungin eläinlääkärin vastaanoton hinnastossa lukee yksiselitteisesti, ettei ole mahdollista maksaa osamaksuna eikä laskulla. jos on lemmikki, täytyy olla rahaa maksaa lääkärikulut.
Entä jos kesken lenkin tai metsästysreissun sattuu onnettomuus, eikä satu just sillon olee rahaa mukana?
Olin itse metäslenkillä hoitokoiran kanssa. Sitten iski kakka tuulettimeen ja kyy nappas koiraa kuonosta.
Sitä paniikkia ja hätää. Mulla ei ollut edes puhelinta mukana, kun eihän metsässä sitä tarvii, eikä mun tarvii olla koko ajan saatavilla.
Iso koira syliin ja mamma taapertamaan sivistykseen parisen kilsaa.. eka ihminen tuli vastaan. Ainoat numerot, jotka muistin oli ja taksikeskus. Häke ei ottanut vastaan, joten tilasin taksin. - Selitin hätäni ja kerroin ei lompakkoa sanoin keskukseen, mutta saa taatusti myöhemmin rahansa.
Kyllä sieltä yksi taksi tuli ja päästiin matkaan. Hän vielä jelppas, kun tiesi paremmin näitä lääkäreitä lähialueella. Kantoi koiran (jonka tila huononi ja huononi) vielä eläinlääkäriin sisään. Sitten alkoi hulina ja koira sai ensiapua. Sain jossain välissä sanottua, ettei mulla ole rahaa mukana.. Ketään ei kiinnostanut siinä tilanteessa. Siellä vaan häärättiin ja autettiin koiraa. <3
Taksikuski jäi munkaa siihen vielä odottelemaan koiran tuloksia. Hän oli itse koirankasvattaja ja koiria ollut aina. Mulla oli toisinaan tämä siskoni koira ja ainoa kokemukseni koirista.
Koira sai hoitoa ja jäi vielä yön yli hoitoon tarkkailtavaksi. Sovittiin, että tulen seuraavana päivänä maksamaan, kun tulen koiraa kattomaan. Koira sirutettu, että kyllähän omistaja olisi kiinni saatu ja rahat tavalla tai toisella.
Taksikuski heitti mut vielä kotiinkin. Sain maksettua hänelle ja seuraavana päivänä sitten visa vinkumaan, kun kävin koiraa katsomassa. Pääsikin jo pois sieltä. :) Hintaa kyyn puremalle tuli 970 €!
Tästä on nyt muutama vuosi aikaa ja liian hyvässä muistissa tuo reissu. Olen hoitanut koiraa sen jälkeenkin ja ottanut oman koiran. Lisäksi olen paljon paremmin varautunut lenkeille. On puhelin, lompakko ja pieni ensiapulaukku mukana.
Kävikö mulla sitten tsäkä vai mitä, mutta ihmiset olivat valmiita auttamaan ilman rahaakin. Koiran elämän puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole rikkaita sukulaisia tai ystäviä, ei kaikilla ole mahdollisuutta vain soittaa joku tuomaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, maksoin hammaslääkärin laskulla ja se meni Svea-rahoitukselle. Ihan sata varma, että jos rahoitusyhtiön laskun jättää roikkumaan, niin maksuhäiriöpaino vaan kasvaisi entisestään. Ei ne laskut tee asioita niin, etteikö niitä tarvitsisi hoitaa. Se vaan siirtää ongelmaa eteenpäin hetkeksi.
Miksi sä tunnut automaattisesti olettavan että se lasku jää ap:lla maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse metäslenkillä hoitokoiran kanssa. Sitten iski kakka tuulettimeen ja kyy nappas koiraa kuonosta.
Sitä paniikkia ja hätää. Mulla ei ollut edes puhelinta mukana, kun eihän metsässä sitä tarvii, eikä mun tarvii olla koko ajan saatavilla.
Iso koira syliin ja mamma taapertamaan sivistykseen parisen kilsaa.. eka ihminen tuli vastaan. Ainoat numerot, jotka muistin oli ja taksikeskus. Häke ei ottanut vastaan, joten tilasin taksin. - Selitin hätäni ja kerroin ei lompakkoa sanoin keskukseen, mutta saa taatusti myöhemmin rahansa.
Kyllä sieltä yksi taksi tuli ja päästiin matkaan. Hän vielä jelppas, kun tiesi paremmin näitä lääkäreitä lähialueella. Kantoi koiran (jonka tila huononi ja huononi) vielä eläinlääkäriin sisään. Sitten alkoi hulina ja koira sai ensiapua. Sain jossain välissä sanottua, ettei mulla ole rahaa mukana.. Ketään ei kiinnostanut siinä tilanteessa. Siellä vaan häärättiin ja autettiin koiraa. <3
Taksikuski jäi munkaa siihen vielä odottelemaan koiran tuloksia. Hän oli itse koirankasvattaja ja koiria ollut aina. Mulla oli toisinaan tämä siskoni koira ja ainoa kokemukseni koirista.
Koira sai hoitoa ja jäi vielä yön yli hoitoon tarkkailtavaksi. Sovittiin, että tulen seuraavana päivänä maksamaan, kun tulen koiraa kattomaan. Koira sirutettu, että kyllähän omistaja olisi kiinni saatu ja rahat tavalla tai toisella.
Taksikuski heitti mut vielä kotiinkin. Sain maksettua hänelle ja seuraavana päivänä sitten visa vinkumaan, kun kävin koiraa katsomassa. Pääsikin jo pois sieltä. :) Hintaa kyyn puremalle tuli 970 €!
Tästä on nyt muutama vuosi aikaa ja liian hyvässä muistissa tuo reissu. Olen hoitanut koiraa sen jälkeenkin ja ottanut oman koiran. Lisäksi olen paljon paremmin varautunut lenkeille. On puhelin, lompakko ja pieni ensiapulaukku mukana.
Kävikö mulla sitten tsäkä vai mitä, mutta ihmiset olivat valmiita auttamaan ilman rahaakin. Koiran elämän puolesta!
No mutta sinullahan siis OLI RAHAA maksaa tuo koiran hoito.. aloittajalla ei ole. On vähän eri asia kun lompakkoa ei ole mukana kuin se, että ei ole rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vantaan kaupungin ell ainakin on tiskillä lappu etteivät myönnä laskulle vaan pitää maksaa käynnin yhteydessä.
Entäs jos lappu jää huomaamatta ja käynnin jälkeen toteaa, että laskulle ottaisi kun ei nyt ole takataskussa useita satasia ylimääräistä? Miten silloin toimivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sinullahan siis OLI RAHAA maksaa tuo koiran hoito.. aloittajalla ei ole. On vähän eri asia kun lompakkoa ei ole mukana kuin se, että ei ole rahaa...
Tämähän olikin vastaus tuohon metsästysonnettomuus juttuun, kun eihän mulla rahaa tms. ollut just silloin mukana.
Olishan ne siinä tiskillä voinut sanoa, että ei hoideta, vaan helpotetaan lähtöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole rikkaita sukulaisia tai ystäviä, ei kaikilla ole mahdollisuutta vain soittaa joku tuomaan rahaa.
Esyt auttavat TAPAUSKOHTAISESTI. Eivät kuitenkaan auta jokaista esylle soittavaa varatonta lemmikinomistajaa. Perusperiaate on että omistaja kykenee huolehtimaan lemmikistään tai jättämään klinikalle pantiksi/lopetettavaksi. Pantin hakematta jättäminen (maksu) on yleensä suora luovutus esyn huomaan. Kuten sanottu toimivat tapauskohteisesti. Älä kumminkaan oleta vaan kysy.
Suomessa tuollaiset viranomaisia koskevat ”faktat” on joko kirjoitettu lakiin tai sellaista sääntöä ei ole.