Eläinlääkärilasku, maksuhäiriömerkintä
Jättääkää ystävällisesti v*ttuilu plus. Tilanne on nyt se, että minun täytyisi käyttää lemmikkiäni eläinlääkärissä. Minulla ei ole läheisiä joilta lainata isoja summia joten käynti täytyisi ottaa laskulle. Minulle on kuitenkin ikävä kyllä tullut maksuhäiriömerkintä sinä aikana kun lemmikkini minulla on ollut. Tarina on pitkä ja osittain omaa tyhmyyttäni, kuitenkin isossa roolissa oli myös exäni.
Onko täällä kokemusta eläimen käyttämisestä lääkärissä ilman luottareita? Myöntävätkö silti laskulle, vaikkapa yksityiset? Mitä tapahtuu jos operoivat lemmikin ja vasta sen jälkeen selviää, ettei pysty maksamaan koko summaa heti? Haluan rakkaan lemmikini kuntoon ja tämä on pattitilanne.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaan kaupungin ell ainakin on tiskillä lappu etteivät myönnä laskulle vaan pitää maksaa käynnin yhteydessä.
Entäs jos lappu jää huomaamatta ja käynnin jälkeen toteaa, että laskulle ottaisi kun ei nyt ole takataskussa useita satasia ylimääräistä? Miten silloin toimivat?
Voivat ottaa lemmikin pantiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairautta tai mitä luulet lemmikilläsi olevan? Pelkästään lemmikistä puhuminen ei ole nyt reilua kun selittäisit tarkemmin, niin voisi olla apua saatavilla? Meidän rakas lemmikki on aina ollut kissa eikä lemmikki. Ja sen kustannukset olivat vähäisistä tutkimuksista, manuaalisia ja eutanasia seuraavana poäivänä. 580 euroa, joten raavi jostain rahaa myy jotain mitä sinulla on ylimääräistä.
Ne vaativat ensin jotain pikalaskua, mutta kun ei ole sellaisia välineitä, olin ottanut käteistä mukaan, ja niin se maksu pitkin hampain hyväksyttiin.
Meistäkin pidettiin hyvää huolta.
Kerro tarkemmin miten nopeasti sinun pitää viedä eläin, ja miten menet eläinlääkärille sen kanssa ja muuta tietoa myös.
Suomalaiset eläinlääkärien palvelut ovat kohtuuttoman kalliita. Ihmisen MRT ei maksa 1800 euroa kuten lemmikille tarjottiin tutkimuksen lisäselvitykseen. Pitää varautu kaikkeen. Jos menee ilta-aikaan tai hätätapauksessa yöaikaan on maksut mahtavavia.
Suosittelen viemään Tallinnaan, mikäli ei ole kiireellinen. Tallinnassa et saa laskulle,joudut maksamaan.
Meidän kunnaneläinlääkärillä ei edes ole maksupäätettä eikä käsittelee rahaa joten lasku tulee automaattisesti. Mutta pitäähän se raha joka tapauksessa löytyä, ei laskullakaan myönnetä maksuaikaa kuin viikko tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairautta tai mitä luulet lemmikilläsi olevan? Pelkästään lemmikistä puhuminen ei ole nyt reilua kun selittäisit tarkemmin, niin voisi olla apua saatavilla? Meidän rakas lemmikki on aina ollut kissa eikä lemmikki. Ja sen kustannukset olivat vähäisistä tutkimuksista, manuaalisia ja eutanasia seuraavana poäivänä. 580 euroa, joten raavi jostain rahaa myy jotain mitä sinulla on ylimääräistä.
Ne vaativat ensin jotain pikalaskua, mutta kun ei ole sellaisia välineitä, olin ottanut käteistä mukaan, ja niin se maksu pitkin hampain hyväksyttiin.
Meistäkin pidettiin hyvää huolta.
Kerro tarkemmin miten nopeasti sinun pitää viedä eläin, ja miten menet eläinlääkärille sen kanssa ja muuta tietoa myös.
Suomalaiset eläinlääkärien palvelut ovat kohtuuttoman kalliita. Ihmisen MRT ei maksa 1800 euroa kuten lemmikille tarjottiin tutkimuksen lisäselvitykseen. Pitää varautu kaikkeen. Jos menee ilta-aikaan tai hätätapauksessa yöaikaan on maksut mahtavavia.
Suosittelen viemään Tallinnaan, mikäli ei ole kiireellinen. Tallinnassa et saa laskulle,joudut maksamaan.
Itse en ole juurikaan Tallinnassa käyttänyt vaan Tallinnasta 80-100km, niin hinnat on jo niin nauirettavan alhaiset että ihan huvittaa. Tallinnassa ei ollut millään klinikalla 50kg sterilaatio sen edullisemoi kuin Suomessa kun laski matkat ja mahdoilliset hotellit mukaan mutta kun viitsii mennä vähän edemmäs Tallinnasta niin esim.koiran iso hammashuolto maksaa 50e kun Suomessa sama parhaimmillaan 400e. Onneksi nylyään sen verran hyvä rahatilanne ettei ole tarvetta enää sinne raahautua, hoidatan ihan Suomessa sillä hinnalla mitä pyydetään. Ja koirillamme on ns.koiratili jossa on tälläkin hetkellä vajaa kymppitonni, se on vain koirien yllättäviä lääkärikuluja varten, roktouksia, ruokia tms perusjuttuja ei sieltä makseta. Säästetään pitkä penni kun ei enää makseta turhaan 500e vakuutuksia, ennemmin pistetään se 2000e vuodessa sivuun koirille mitä mensii vakuutusmaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo eläinlääkärien taksat pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Toivottavasti asia jotenkin järjestyy, mutta mielestäni on todella kyseenalaista pitää lemmikkiä jos siihen ei ole varaa.
Mutta yllättäviä muutoksia elämässä saattaa tulla kohdalle ihan kenelle vain. Lemmikki voi taloudellisesta tilanteesta huolimatta olla omistajalleen rakkain. Kuka tahansa meistä voi ajautua yllättäen taloudelliseen ahdinkoon. Se ei tee ihmisestä huonoa omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaan kaupungin ell ainakin on tiskillä lappu etteivät myönnä laskulle vaan pitää maksaa käynnin yhteydessä.
Entäs jos lappu jää huomaamatta ja käynnin jälkeen toteaa, että laskulle ottaisi kun ei nyt ole takataskussa useita satasia ylimääräistä? Miten silloin toimivat?
Voivat ottaa lemmikin pantiksi.
Jos eläin kärsii hoidotta se on joko eutanasia tai jos saa sijoituksen löytökotiin.
Perusta lemmikille gofundme-sivu, ihmiset mielellään lahjoittavat lääkekuluihin.
Olen käyttänyt koiran kunnallisella eläinlääkärillä ja lasku tuli maksuajalla, ei edes kysytty, maksanko käteisellä.
Yksityisillä on usein joku Klarna, silloin ei saa luottoa.
En tiedä, missä asut, mutta on vielä ilmeisesti harvassa yksityisiä, jotka eivät käytä näitä KLarnoja yms, joten ehkä osamaksujärjestely voisi sopia.
Paljonko laskusi suunnilleen olisi?
Mulla tuttu vei vihdoin viimein kissansa eläinlääkärille. Lääkäri totesi heti, että kissan eutanasia ainoa järkevö vaihtoehto.
Ei tehty mitään kalliita tutkimuksia ja vanha kissa sai asiallisen päätöksen elämälleen.
Lemmikin ylihoitamisessa ei ole mitään järkeä. Tuntuu vaan siltä, että jotkut eläinlääkärit tekevöt näin. Ja omistajat maksavat.
Saanko kaupasta tavarat mukaan vaikka en heti pysty maksamaan? Voi uittu mitä torspoja täällä taas on kyselemässä.
Tämä tarkoittaa ensiapua. Jos eläin on hengenvaarassa, on velvollisuus auttaa. Kannattaa muistaa, että eläinlääkärikin on ihminen, jolla on perhe, normaalit elämisen kulut ja esim lääkkeet/vastaanoton vuokra/välineet jne maksettavana. Kyse on hänen elinkeinostaan.
Lääkärit eivät maksa alv, eläinlääkäreillä alv 24% eli neljännes laskusta.
Ei eläinlääkärikään varmaan halua turhaan hoitaa, jos ei ole järkeä. Eläinten omistajat vaan ei itse aina halua luovuttaa, vaiika syytä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Perusta lemmikille gofundme-sivu, ihmiset mielellään lahjoittavat lääkekuluihin.
Siellä oli yksi muori kerjäämässä pysyvästi sairaalle kissalleen ELL rahoja. Sai juuri ja juuri kerättyä yhden käynnin verran rahaa, ei enempää. Tuollainen pitkäaikaisesti sairas eläin vaatii säännöllisiä käyntejä ja pysyvän lääkityksen. Mistä loput rahat?
Viime kesänä meidän kissa sairastui yllättäen pahasti. Vein Oulussa eläinsairaalaan. Oli siellä 14 tuntia hoidossa. Lasku oli liki tuhat euroa. Sanoivat hinnan etukäteen. Totesin, ettei tässä nyt vaihtoehtoja ole ja maksoin. Toipuminen vei kolme kuukautta. Nyt kissa on kuin ennenkin. Rahattomana olisin ollut kovan paikan edessä. Täytyy todeta, eläinlääkäreiden hinnat on kyllä kohtuuttomia. Bisnestähän se on.
Käteismaksu tai lopetus...kamalaa mutta totta
Eläinlääkäreiden hinnat ei todellakaan ole kohtuuttomia. He opiskelevat monta vuotta, ostavat tarvikkeet itse, maksavat mahdollisesti tilavuokraa, palkkoja, päivystävät tarpeen vaatiessa ja niin edelleen. Sitten on joku lemmikin omistaja, joka kitisee loppusummasta. Eläin ei ole köyhien ihmisten harrastus. Suomeen voisi laittaa takaisin lemmikkiveron niin se karsisi jo niitä köyhimpiä pois lemmikkien omistajista.
Tämä on todella yleistä että lemmikkejä hankkivat eivät edes ajattele sitä tilannetta että mitä jos lemmikki sairastuu. Moni myös luulee että lemmikkien hoito on "ilmaista" kuten meillä ihmisillä.