Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on 'komia' nainen?

Vierailija
23.06.2015 |

Onko tämä jonkun alueen murretta? Mitä se tarkoittaa?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunelkaa Lauri Tähkän kappale: Komia on aina komiaa. Kiteytettynä.

Vierailija
42/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Michelle Obama..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvännäköinen, mutta on pitkö tai omaa muita miesmäisiä piirteitä. Sirot ja naiselliset ovat sitten taas 'nättejä'. 

Pituus ei ole miesmäinen piirre.

Vierailija
44/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttävä, pitkä, ehkä isokokoinen positiivisessa mielessä. Joo, tuttu sana :). Koree voi myös olla mutta se on sitten eri juttu.

Vierailija
45/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komia nainen on usein yli 170-senttinen (eli siis naiseksi pitkä), leveälanteinen, isorintainen, vahvat reidet, suhteellisen muodokas pylly, leveähköt hartiat, voimakkaat kasvonpiirteet, usein tummaverinen. Komioita suomalaisnaisia mm. Satu Silvo nuorempana, Jenni Vartiainen vanhempana, Paula Koivuniemi 50v sitten. Komioita ulkomaalaisnaisia mm. Nigella Lawson, Catherine Zeta-Jones, Penelope Cruz.

Eikös Nigella ole pikkuruinen nainen? Ei ihan komiasta käy.

Vierailija
46/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komia nainen on usein yli 170-senttinen (eli siis naiseksi pitkä), leveälanteinen, isorintainen, vahvat reidet, suhteellisen muodokas pylly, leveähköt hartiat, voimakkaat kasvonpiirteet, usein tummaverinen. Komioita suomalaisnaisia mm. Satu Silvo nuorempana, Jenni Vartiainen vanhempana, Paula Koivuniemi 50v sitten. Komioita ulkomaalaisnaisia mm. Nigella Lawson, Catherine Zeta-Jones, Penelope Cruz.

Eikös Nigella ole pikkuruinen nainen? Ei ihan komiasta käy.

Eipäs ollutkaan, kun tarkastin. Jonkun miehen vierellä vain olen nähnyt ja näytti niin pikkuiselta että. Mikä lie kaksimetrinen äijä sitten lienee ollut kyseessä. 

Vierailija
47/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarina Kivilahti, Maria Melin. Komeitten naisten perikuvia.

Sara Forsberg liian lapsellinen, muuten voisi ollakin.

Vierailija
48/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isontalon Antti ja Rannanjärvi ne jutteli kaharen kesken:

Tapa sinä Kauhavan ruma vallesmanni, niin minä nain sen komian lesken."

Vierailija
49/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hyvännäköinen? Ja on mustalaisten murretta

ap

Isäni suku on Loimaalta ja siellä kyllä puhuttiin, että komia talo, komia auto, komia mies, komia nainen. Sillä tarkoitettiin, että on hyvännäköinen ja kaikin tavoin isompi/suurempi. 

Vierailija
50/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttävä, pitkä, ehkä isokokoinen positiivisessa mielessä. Joo, tuttu sana :). Koree voi myös olla mutta se on sitten eri juttu.

Koree on taas todella viehättävä kuten Doodsonin se amer nainen, Marilyn Monroe, jne. Nelli Matula on korea. Sorea on taas Ariana Grande jopa söpö.

Vierailija
51/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhythiuksinen, harteikas, tatuoitu, flanellipaita ja vaaleat farkut, tuoppi ja rööki kädessä baaritiskillä, ainoa koru taskussa oleva Scanian avain.

Vierailija
52/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaarina Kivilahti, Maria Melin. Komeitten naisten perikuvia.

Sara Forsberg liian lapsellinen, muuten voisi ollakin.

Tällainen ylväs, tyylikäs:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maria-melin-1948-2013-muistetaan-li…

Vierailija
53/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sanottiin komeaksi kerran, olin silloin mitoissa 170 cm/60 kg, hiukseni ovat pitkät ja vaaleat, vartaloni oli mallia tiimalasi ja rinnat keskikokoa suuremmat. Minulla ei ole väkäleukaa, on täyteläiset huulet ja on sanottu naisellisen näköiseksi. Jotkut täällä väkisin vääntää komean naisen miehekkään näköiseksi, miksi. Onko niin ahdas mielipide siitä, miltä naisen tulee näyttää.

Vierailija
54/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komea voi olla olematta pitkä, kyse on tyypistä joka on vaan komea kaikella tapaa. Hyvännäköinen uljaalla tavalla.

Vierailija
55/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sophia Loren tai Maria Callas. Mielestäni siro ja hoikkakin voi olla korea jos ulkomuodossa on tiettyä ylväyttä.

Vierailija
56/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komea aatelisnenä ja leukaa pitää olla muuten on vaan ns ehkä pikkusievä enemmän. Komea on komea.

Vierailija
57/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komea aatelisnenä ja leukaa pitää olla muuten on vaan ns ehkä pikkusievä enemmän. Komea on komea.

Vierailija
58/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on sanottu komeaksi ja upeaksi naiseksi ja kyllä se on mielestäni ollut positiivista kommentointia. Minusta komea on vähän kuin synonyymi näyttävälle. Minulla on tumma tukka, olen kurvikas, pukeudun rohkeasti, käytän suuria koruja, enkä arastele kertoa mielipiteitäni. Tosin olen aika lyhyt, joten kaikkien mielessä se komeus ei ilmeisesti liity suoranaisesti pituuteen. Jos miehestä puhutaan komea, se liittyy mielestäni pelkästään ulkoiseen olemukseen., pitkä ja hyvännäköinen. Jos naisesta puhutaan on se taas mielestäni enemmän habituskysymys, kaunis katsella ja osaa ottaa paikkansa ja tilansa.

Vierailija
59/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula tytöt aina komeita!

Vierailija
60/61 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sanottiin komeaksi kerran, olin silloin mitoissa 170 cm/60 kg, hiukseni ovat pitkät ja vaaleat, vartaloni oli mallia tiimalasi ja rinnat keskikokoa suuremmat. Minulla ei ole väkäleukaa, on täyteläiset huulet ja on sanottu naisellisen näköiseksi. Jotkut täällä väkisin vääntää komean naisen miehekkään näköiseksi, miksi. Onko niin ahdas mielipide siitä, miltä naisen tulee näyttää.

"Onko niin ahdas mielipide siitä, miltä naisen tulee näyttää."

Ei ole kyse mistään tuollaisesta. Älä sekoita puuroja ja vellejä sekaisin.

Kyse on siitä, minkälaisen mielikuvan mikäkin sana luo, mitä kuvaamaan sitä käytetään. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miltä naisen tulisi näyttää! Ei tietenkään.

Komea/komia nyt vain on maskuliininen sana, siihen liitetään maskuliinisia piirteitä, olivat ne sitten fyysisiä tai esim käytökseen tai olemukseen liittyviä.

Vastaavasta kaunis ja nätti ovat feminiinisiä sanoja, vaikka niitäkin voidaan käyttää myös miehestä. Niillä vain luodaan aivan erilainen mielikuva ko kohteesta.

Huomaa, että nuorison kieli on hyvin köyhää nykyään, kun ei edes tällaisia asioita tajuta.