Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelee ihminen, joka antaa eettisen lahjan?

Vierailija
22.06.2015 |

En suoraan sanottuna keksi paskempaa lahjaa. Ehkä jollekin kusipäälle voisin sellaisen antaa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva osallistua hyväntekeväisyyteen/kiillottaa sädekehää mutta olen liian pihi. Mutta kun se lahja on pakko kuitenkin nyt hankkia niin lyödään kaksi kärpästä kerralla. Kerran se vaan kirpaisee.

Vierailija
42/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:21"]Minä minä minä. [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:07"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:03"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:02"]Mä annan niitä pikkulahjoina tai kukkasten tilalla. Se on sitä, kun tahtoo ihmistä jotenkin muistaa ja kiittää, mutta ei missään tapauksessa halua aiheuttaa lahjan saajalle ongelmaa: Mihin vittuun mä tän tuikkupurkin tungen? Kiva, kymmenes suklaapaketti ja mä yritin laihduttaa. Punaviini, muuten kiva mutta en voi juoda sitä. Leikkokukkia... Kivasti saatu kymmentä eri sorttia ja kuutta eri pituutta, ja ne maljakotkin jo loppui. Kokonaisuus näyttää oksennukselta. En niin kauheesti sitä maailman parannusta ajattele, ajattelen että se on "lämmin ajatus" tilanteessa, kun pelkkä kortti tuntuu törpöltä. [/quote] Miten olis vaikka rahaa tai lahjakortti? [/quote] Olis aika nolo antaa aikuiselle ihmiselle 5-15 euroa rahaa. [/quote] On se parempi kuin joku perkeleen vuohi, jota ei oo ikinä nähnytkään. [/quote] Ei ole. Taskurahan antaminen aikuiselle ihmiselle sen sijaan on NOLOA. [/quote] Ja eettinen lahja EI ole lahja

[/quote]Onhan. Lahja heille jotka todella jotain tarvitsevat.
[/quote]
No anna niille suoraan omissa nimissä. Lahjan saaja ei saa siinä yhtään mitään. Ainoastaan pahan mielen.
[/quote]

Minä minä minä. Kyllä minä niin mieleni pahoitin. Toisilla ei ole mitään, toisille ei mikään riitä... Iloisempaa viikon jatkoa. :)
[/quote]
Lahjan saajaa pitäisi ilahduttaa lahjalla. Mitä vaikeaa siinä on ymmärtää, että se eettinen "lahja" ei todellakaan ilahduta kaikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut eettisenä lahjan henkilölle jonka tiesin arvostavan sellaista lahjaa enemmän kuin tavaraa. Kenelle tahansa en antaisi, pitää ottaa huomioon lahjan saaja.

Vierailija
44/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:10"]Tähän on vastannut vain muutama joka on antanut eettisiä lahjoja. Suurin osa vastanneista on niitä jotka eivät anna ja pitävät k-päinä tekopyhinä niitä jotka antavat. Mielenkiintoista. Se yksi kummitäti olikin sellainen, mutta muuten en ymmärrä vihamielisyyttä. [/quote] Koska se ei ole lahja [/quote]Mikähän se sinusta on? [/quote] Hyväntekeväisyyttä toisen nimissä. Ei lahja. Lahjan on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajaa. Tuollainen eettinen "lahja" ei paljon mieltä lämmitä.

[/quote]

Minua lämmittää ja ilahduttaa. Sen sijaan minua ei ilahduta mikään materia, ällöttää ja joskus jopa vituttaa, että joku on mun takia mennyt ostamaan jotain paskaa, jonka tuottaminen on pilannut maapalloa, missä minäkin asun. Tai sitten vähän itsekkäämmältä kantilta ajateltuna, meille tuoto materia aiheuttaa aina vaivaa: Minnä mä laitan tän. Ja kuinka kauan tätä pitää säilyttää. Koska saan heittää sen roskiin?

Raha ja lahjakortit on toki ok, mutta näin työssäkäyvänä ihmisenä tuntuisi vähän hassulta saada muutamien eurojen lahjakortti tai kymppi käteen. Siksipä eettinen lahja on tähän kohtaan juuri sopiva.

Vierailija
45/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:13"]

Miksi tekopyhä? Maksaa se eettinenkin lahja, ei kukaan yritä nuukailla ja näyttää silti hurskaalta.

Jotkut oikeasti ajattelevat maailman "pelastamista". Tosin usein kai tällaisen ihmisen tuttavapiirissä on samoin ajattelevia joten lahjan "saaja" tuskin loukkaantuu siitä ja rumasti pitää antajaa tekopyhänä.

[/quote] Itse ainakin pitäisin. Minusta ON tekopyhää lahjoitella toisen ihmisen lahja. Mulle on OK jos joku ei tuo lahjaa ja on OK sekin että lahjoittaa johonkin rahojaan (ei se mulle kuulu) mutta jos joku on antavinaan mulle lahjan,joka sitten onkin joku pässi tai puu johonkin Afrikkaan, niin ei kiitos!

Vierailija
46/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:21"]

Minä minä minä. [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:11"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:07"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:03"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:02"]Mä annan niitä pikkulahjoina tai kukkasten tilalla. Se on sitä, kun tahtoo ihmistä jotenkin muistaa ja kiittää, mutta ei missään tapauksessa halua aiheuttaa lahjan saajalle ongelmaa: Mihin vittuun mä tän tuikkupurkin tungen? Kiva, kymmenes suklaapaketti ja mä yritin laihduttaa. Punaviini, muuten kiva mutta en voi juoda sitä. Leikkokukkia... Kivasti saatu kymmentä eri sorttia ja kuutta eri pituutta, ja ne maljakotkin jo loppui. Kokonaisuus näyttää oksennukselta. En niin kauheesti sitä maailman parannusta ajattele, ajattelen että se on "lämmin ajatus" tilanteessa, kun pelkkä kortti tuntuu törpöltä. [/quote] Miten olis vaikka rahaa tai lahjakortti? [/quote] Olis aika nolo antaa aikuiselle ihmiselle 5-15 euroa rahaa. [/quote] On se parempi kuin joku perkeleen vuohi, jota ei oo ikinä nähnytkään. [/quote] Ei ole. Taskurahan antaminen aikuiselle ihmiselle sen sijaan on NOLOA. [/quote] Ja eettinen lahja EI ole lahja [/quote]Onhan. Lahja heille jotka todella jotain tarvitsevat. [/quote] No anna niille suoraan omissa nimissä. Lahjan saaja ei saa siinä yhtään mitään. Ainoastaan pahan mielen. [/quote] Minä minä minä. Kyllä minä niin mieleni pahoitin. Toisilla ei ole mitään, toisille ei mikään riitä... Iloisempaa viikon jatkoa. :)

[/quote]

No kyllä se silloin onkin "minäminäminä"-juttua kun juhlat järjestetään. Merkkipäivät liittyvät yleensä tiettyyn henkilöön: hänen ikäänsä, elämänvaiheisiinsa tai saavutuksiinsa. Silloin nimenomaan kuuluu muistaa juhlittavaa ihmistä. Se on juhlan idea. Ihmeellistä että joidenkin on sitä vaikea käsittää. Jos haluaa ostaa eettisen lahjan jollekin, sen voi tehdä muulloin kuin merkkipäivien aikaan. Muutoin tuntuu pelkästään juhlittavan väheksymiseltä. 

Vierailija
47/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:14"]

Minä ainakin ilahtuisin eettisestä lahjasta. Turhaa tavaraa on nurkat täynnä, joten en tarvitse mitään koruja tai salaattiottimia enää lisää.

[/quote]

Minä se inhoan myös sitä tavaramäärää, joka kodissani pursuaa. Minulla on varmaan 10 valkoista lyhtyä, kynttilöitä, astioita... argh. Koriste-esineistä puhumattakaan. Mitä ajattelee ihminen, joka antaa tavaraa toiselle???? Olen saanut jopa jäätelökoneen huoh. Mitä v***a mä niillä teen ja missä säilytän. 

Itse vien aina kukkia tai syömistä, ettei tarvitse kaappeihin säilöä. No jaa... kyllähän mä yleensä annan paljon eteenpäin noita itse saamiani lahjoja. Niitäkin on nyt kaappi täynnä. Niin surkeita ettei edes kehtaa viedä kellekään eteenpäin!

Itse olen eräänä jouluna antanut vanhemmilleni ja sisaruksilleni vuohet Afrikassa. Se tuntui minusta lahjan antajasta hyvältä. Olemme jo vuosia sopineet, että jouluna ei anneta toisille lahjoja.

Mä en tajua mitä ihmiset tekee sillä rojumäärällä, mitä kaupoissa myydään. Enkä juo kossuakaan joten en haluaisi sitäkään. Punaviini tai kuohari on mukava saada, niitä voi aina viedä eteenpäin.

Vierailija
48/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkällä työkomennuksella ulkomailla. Mietin mitä ihmettä veisin tuliaiseksi kotona odottavalle vaimolleni. Sitten keksin sen: eettinen lahja! Pyysin lähikuppilan köyhää mutta kuvankaunista tarjoilijaa kanssani illalliselle. Söimme pitkän kaavan mukaan, kävimme drinkeillä ja tanssimassa. Kotona sanoin vaimolleni, että ostin hänelle eettisen lahjan. Vähävarainen brasilialaisneito sai hyvän ruuan ja rentouttavan illan. Vaimollani kun on jo kaikkea. Jotenkin oli kumma tunnelma kotiintuloiltana...

Vierailija
49/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko konkreettiset lahjat aikuisille ihmisille oikeasti noin tärkeitä?  Kuia edes haluaa tulla tuolaisten itsekäiden pässien juhliin? Hämmentävää. tietenkin jos on niin peeaa ettei kykene itse kippojaan ja kuppejaan kustantamaan niin voi ehkä laskea sen varaan että edes juhlapäivänä sais jotain köyhäinapua sukulaisilta että ilmeisesti se sitten harmittaa jos joku vieläkin köyhempi sen kympin, kaksi saa lahjoituksen muodossa. Itse ilahdun eettisistä lahjoista ja annan niitä myös itse. Minusta se on osoitus aidosta arvostamisesta ja kunnioituksesta.

Vierailija
50/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle voi ihan mielellään antaa eettisen lahjan! Voi huokaista helpotuksesta kun kerrankin joku saa jotain mitä tämä todella tarvitsee. Samasta syystä, olen lopen kyllästynyt suomalaisten tapaan antaa lahjaksi murheita eli mitä hyödyttömänpiä koriste-esineitä yms ja ihan vain antamisen ilosta. Niitä kun ei saa myytyä eteenpäin niin vaihtoehdot on säilyttää kaapin täytteenä pölyttymässä tai heittää kylmästi pois (ja ei, pahan kiertoon laittaminen ei ole vaihtoehto). En minä sellaista tarvitse! Ei se raha/lahjakortti, kukkakimppu tai jokin herkkukaan kovin metsään voi mennä, mutta jos on huono tapa yrittää lukea toisten ajatuksia huonolla menestyksellä, niin eettinen lahja voi olla ihan käypä.

Vierailija
51/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:45"]

Onko konkreettiset lahjat aikuisille ihmisille oikeasti noin tärkeitä?  Kuia edes haluaa tulla tuolaisten itsekäiden pässien juhliin? Hämmentävää. tietenkin jos on niin peeaa ettei kykene itse kippojaan ja kuppejaan kustantamaan niin voi ehkä laskea sen varaan että edes juhlapäivänä sais jotain köyhäinapua sukulaisilta että ilmeisesti se sitten harmittaa jos joku vieläkin köyhempi sen kympin, kaksi saa lahjoituksen muodossa. Itse ilahdun eettisistä lahjoista ja annan niitä myös itse. Minusta se on osoitus aidosta arvostamisesta ja kunnioituksesta.

[/quote]

No yleensä juhliin haluavatkin tulla ne, jotka tuntevat "päivänsankarin" ja haluavat tätä ilahduttaa lahjallaan. Kun saajan tuntee, on helppoa keksiä juuri hänelle sopivaa viemistä ilman että se on kippoja tai kuppeja välttämättä. Aineettomia lahjoja voi antaa vaikka lahjakortteina, joiden arvon voi lahjoittaja päättää. Meidän juhliimme vieraat ovat aina mielellään tulleet ja aidosti tarkoituksenaan ilahduttaa juhlittavaa. Joko piireissämme ei ole kaltaisiasi ihmisiä tai sitten he ovat onnellisesti osanneet pysyä poissa juhlistamme.

Vierailija
52/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettinen lahja on huonoin ihmiselle joka ei tajua että hänellä on jo kaikkea.

Vierailija
53/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sekä antanut että saanut eettisiä lahjoja. Olennaista on tietää kenelle niitä antaa. En halua lahjaksi turhaa krääsää ja viinit menee yleensä lähinnä kavereiden juotavaksi (itse juon olutta). 30-v lahjoistani muistan ainoastaan ne kaksi eettistä, todella ilahdutti että ystävät olivat muistaneet pingviinejä ja norppaa kuten pyysin! :)

Vierailija
54/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihme hörhö.

Vierailija
55/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se lahjakorttikin mennä metsään. Teininä sain sellaisen mäkkäriin ja useamman H&M:ään. Olen laatutietoinen niin ruoan kuin tavaroidenkin suhteen, joten en tue kyseisiä puljuja. Annoin ne vissiin kaverille. Joten samapa tuo jos olisin saanut eettisen lahjan, paitsi se olisi mennyt vielä enemmän tarpeeseen, eikä voittoa olisi käärinyt epämääräisesti toimiva yhtiö.

Vierailija
56/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan halua mitään krääsää, enkä oikein mitään lahjaa keneltäkään, mutta en myöskään missään nimessä halua, että joku mun nimissä lahjoittaa jotain mistä en itse tiedä etukäteen ja vieläpä oikein laittaisi ilmoituksen lehteen mun nimissä. Jos haluaa lahjoitella ja siitä mainetta niin laittakoon ihan omalla nimellään menemään.

Vierailija
57/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsena muistan saaneeni kerran taikka kaksi mummultani lahjaksi eettisen lahjan. Jotain vuohia afrikkaan.
Muista miten paljon se harmitti. Viattomia eläimiä kärsimään afrikkaan nälästä, janosta ja kuivuudesta.
Sen verran eläin-sekä luonnonsuojelu ihmisiä olen edelleen että jos minulle haluaa eettisen lahjan antaa niin sen on parasta liittyä joko eläintensuojeluun taikka luonnonsuojeluun.
Jos afrikkaan haluaa minun nimissäni lahjoittaa niin se on sitten puita, kaivoja, vaatteita ym.

Vierailija
58/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidankin antaa eräälle persulle eettisen lahjan, voisin kustantaa hänen nimissään jollekin pakolaiselle suomessa vaikka jotkut merkkikengät :)

Vierailija
59/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka mieltäni lämmittäisi ajatus "omasta"lehmästä Afrikassa!

Näin taustatiedoksi, olemme +45 lapseton pariskunta ja lähimmässä suvussamme on vain yksi alle 30v. ja hänkin hieman yli 2v, joten muilla sukumme jäsenillä on varmasti jo "kaikki tarvittava", siksi annamme toisillemme, pariskunnittain tai yksilöinä, elämyslahjoja. Risteilyjä, hotellimatkoja Suomessa ja lähimaissa, kylpylä- ja,hemmottelulomia.

On totta ettei meillä (eikä monilla muillakaan suvustamme) ole liikaa materiaalista varallisuutta, mutta tehosekoittimia, blendereitä ja kapselikahvikoneita meillä jo on. Siksi minua itseäni lämmittäisi tällainen eettinen lahja. Jo ajatus siitä että jokin (esim. afrikkalainen) vähävarainen, ehkäpä yh-perhe saisi minun nimissäni lahjoitetun vuohen tai lehmän joka vasikan saatuaan tuottaisi maitoa. Ja sen myytyään, perheen lapset pääsisivät kouluun, oppisivat lukemaan ja kirjoittamaan.

Sen verran itsekäs kuitenkin olen että minusta olisi ihanaa jos joku perheestä, ehkäpä juuri se kirjoittamaan oppinut lapsi, voisi ehkä kirjoittaa minulle kuinka heidän perheellään ja lehmällään menee. Ehkä heillä on jo vasikka joka pian joko saa uusia vasikoita, tai ehkä he saavat hieman rahaa kun myyvät sonnivasikan.

Sen kyllä myönnän, että nyt kun luin kirjoitukseni tarkemmin, kuullostan jopa itsekkäältä: haluan jotain korvaukseksi lehmästä. Silti, mieluummin haluaisin sen lämpimän tunteen että minun nimissäni lahjoitettu lehmä saa aikaan suuren muutoksen vähävaraiselle perheelle maassa jossa on vaikea kouluttaa lapsia ja naisia ilman ulkopuolista tukea.

Ja ihan lopuksi: jos ajatellaan että "charity begins at home", ilahtuisin yli kaiken jos läheiseni haluaisivat nimissäni tukea esim. HESY:ä tai muuta paikallista eläinsuojeluyhdistystä. Meillä on kuitenkin sen verran aineellista että pienikin hyväntekeväisyys "pienempiä" kohtaan ilahduttaisi kovasti :)

Vierailija
60/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:39"]Varmaan ajattelee mailman parantamista, luonnonsuojelua tai hyväntekemistä. [/quote] Miksi se pitää tehdä "lahjan" saajan nimissä?

[/quote]

No sitähän sä et kysynyt.