Olin museossa käymässä ja siellä oli samaan aikaan joku koululuokka kierroksella. Ei tuntunut oppilaita paljon museo-opastus kiinnostavan.
Ehkä 5-10 minuuttia koko luokka jaksoi kuunnella, kun museo-opas puhui. Sen jälkeen kuuntelijoita oli vaan pari. Myöhemmin katselin, kun oppilaat lähinnä istuivat, pälisivät ja selailivat puhelimiaan. Museo-opas ja opettaja pitivät seuraa toisilleen.
Tuli mieleen, että noinko se menee tunneilla muutenkin? Eli jos oppilaita ei huvita kuunnella niin sitten vaan lopetetaan kuuntelu?
Kommentit (27)
Ei taida olla yhtään pitkäjännitteisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko oppilaat kiertää paikkaa opettajan ja oppaan kanssa. Vai miksi jäivät yhteen paikkaan jumiin. Oliko kierros jo tehty.
Se opas selitti niitä eri paikkoja, mutta ei muutaman ensimmäisen paikan jälkeen juuri ollut kuulijoita hänellä. Suurin osa paikoista jäi kiertämättä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne vammaisia ?
Ei kun ihan tavallisia ehkä jotain 4-5-luokkalaisia.
Ei kai museot koskaan lapsia ole juuri kiinnostaneet. Meillä opettaja lupasi suklaata sille, joka käyttäytyi taidemuseossa parhaiten.
Tuo on usein museoiden ongelma. Nuorille tärkeämpää ja motivoivampaa on sosiaalinen kanssakäyminen. Museoissa pitäisi olla enemmän nuoria kiinnostavaa ja osallistavaa sisältöä. Olen itse ollut toisaalta erittäin kiinnostavalla museovierailulla oman valvontaluokkani (8. lk) Taidetestaajina. Aihe kiinnosti aidosti, kuuntelivat keskittyneesti ja antoivat hyvää palautetta. Ei ollut taidemuseo.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai museot koskaan lapsia ole juuri kiinnostaneet. Meillä opettaja lupasi suklaata sille, joka käyttäytyi taidemuseossa parhaiten.
Parempi olisi luvata jälkkää niille jotka eivät käyttäydy kunnolla. Hyvän käytöksen pitää olla oletusarvo.
LouLou kirjoitti:
Ei taida olla yhtään pitkäjännitteisyyttä.
tästä voidaan syyttää myös opettajaa. Miksi ei komentanut oppilaitaan seuraamaan opastusta tai edes ystävällisesti huomauttanut keskittymisestä?
On muuten helkkarin ärsyttävää kun sattuu samaan aikaan kun siellä poukkoilee joku koululuokka.
Harmi kun et ollut meidän koulumme oppilaiden kanssa, sillä olisit saanut todistaa haistattelua niin opasta kuin opettajaa kohtaan, opettajan tönimistä, pari tappelua, muutaman oppilaan karkaamisen, muutaman oppilaan julkisen vapettamisen ja lähes kaikkien juoksemisen ja huutamisen. Useampi kuin joka toinen sana kirosana.
T. Ohjaajana huono-osaisen alueen koulussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko oppilaat kiertää paikkaa opettajan ja oppaan kanssa. Vai miksi jäivät yhteen paikkaan jumiin. Oliko kierros jo tehty.
Se opas selitti niitä eri paikkoja, mutta ei muutaman ensimmäisen paikan jälkeen juuri ollut kuulijoita hänellä. Suurin osa paikoista jäi kiertämättä.
Taisi jäädä sinultakin kokoelma katsomatta, kun noin tarkkaan seurasit oppilaiden touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne vammaisia ?
Kehitysvammaiset kuuntelevat paremmin ja kiinnittävät paremmin huomiota kuin älylaitteiden kasvattamat nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun et ollut meidän koulumme oppilaiden kanssa, sillä olisit saanut todistaa haistattelua niin opasta kuin opettajaa kohtaan, opettajan tönimistä, pari tappelua, muutaman oppilaan karkaamisen, muutaman oppilaan julkisen vapettamisen ja lähes kaikkien juoksemisen ja huutamisen. Useampi kuin joka toinen sana kirosana.
T. Ohjaajana huono-osaisen alueen koulussa
Tuollaisen keskellä tulisi nopeasti karttakeppiä ikävä.
Koululaiset kuuntelivat kiltisti ja kiinnostuneita museokierroksilla viimeksi 1950-luvulla, kun fyysinen rankaiseminen oli vielä sallittua. Ja silloinkin jokunen hulivili ei malttanut olla keksimättä ylimääräistä viihdykettä.
Lasten luokkaerot jo sitten korostuu.
Ulkomailla näkee koululaisryhmiä museoissa ja hienosti käyttäytyvät ja kuuntelevat opasta.
Ei historia kiinnosta lapsia, kun ei ole vielä ajalllista perspektiiviä asioihin. Lisäksi asiat selitetään usein tylsästi. Itsekin kiinnostuin historiasta ja museoista vasta aikuisena. Kaivoin vanhan historian kirjankin esiin, ja mietin miten kummassa se ei kouluaikana kiinnostanut. Yritin lukea sitä ja ei se kiinnostanut vieläkään. Voitaisiin kehittää ilmaisua mielenkiintoisemmaksi oppikirjoissa. Muita historiakirjoja kyllä on kiinnostavastikin kijoitettu.
Ei meitä aikuisiakaan mitkään museot paljoa kiinnosta, saati sitten nuoria
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä aikuisiakaan mitkään museot paljoa kiinnosta, saati sitten nuoria
Miten nuoria sitten kiinnostaa joku kielioppi tai muu "tylsä" mitä koulussa opetetaan?
Voiko oppilaat kiertää paikkaa opettajan ja oppaan kanssa. Vai miksi jäivät yhteen paikkaan jumiin. Oliko kierros jo tehty.