Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelee ihminen, joka antaa eettisen lahjan?

Vierailija
22.06.2015 |

En suoraan sanottuna keksi paskempaa lahjaa. Ehkä jollekin kusipäälle voisin sellaisen antaa.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna tulee aina muutamista firmoista näitä "olemme käyttäneet joululahjarahat hyväntekeväisyyteen" ilmoituksia. En ole näiltä mitään vailla, mutta tuolla ilmoituksella lopetan aina tilaamasta ja käyttämästä heidän palveluksiaan. Taustalla kun on aina jokin kusipäinen säästökampanja, jota yritetään tuolla pehmittää. Minua ei kiinnosta tietää moisesta. Menettävät aina vähintäänkin tuhansia euroja.

Vierailija
62/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtavaa hömpötystä. Joko antaa lahjan, tai sitten ei. Nuo mukalahjat voi jättää ostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ns. eettisen lahjan vain, jos tietäisin lahjansaajan oikeasti arvostavan sellaista enemmän kuin tavallista lahjaa (josta itse hyötyy).

Vierailija
64/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:10"]Tähän on vastannut vain muutama joka on antanut eettisiä lahjoja. Suurin osa vastanneista on niitä jotka eivät anna ja pitävät k-päinä tekopyhinä niitä jotka antavat. Mielenkiintoista. Se yksi kummitäti olikin sellainen, mutta muuten en ymmärrä vihamielisyyttä. [/quote] Koska se ei ole lahja [/quote]Mikähän se sinusta on? [/quote] Hyväntekeväisyyttä toisen nimissä. Ei lahja. Lahjan on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajaa. Tuollainen eettinen "lahja" ei paljon mieltä lämmitä.

[/quote]

Jos se ei sinun mieltäsi lämmitä, ei tarkoita suinkaan kaikkia. Olen ollut aidosti ilahtunut saamastani eettisestä lahjasta.

Jos sinä olet ahne ja itsekäs, älä ala yleistää sitä kaikkiin.

Vierailija
65/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle voi lahjoittaa ruokarahaa ja teet jonkun mulle tuntemattoman iloiseksi. Voin kirjoittaa sit kiitoskortin (tai monistaa).

Vierailija
66/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän alkaa kuulostaa siltä että annan vastedes ainoastaan eettisiä lahjoja. Hyväsydäminen ihminen ilahtuu ja kaltaisenne itsekkäät porsaat pahoittavat mielensä - kuten ansaittua.

Vierailija
67/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tuodaan eettinen lahja, niin mäkin kustannan sitten ne pullakahvit nepaliin sille vuohelle. Siinä sitten saa vieraat juhlia kuivin suin ja turha loukkaantua vieraana ettei oo tarjoilua, ihme minäminä vieraita.

Vierailija
68/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan sama kuin sanoisi 80-vuotisjuhlasankarille, että paljon onnea, ostin naapurin lapselle uuden pulkan.

Vierailija
69/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:07"]

Jos mulle tuodaan eettinen lahja, niin mäkin kustannan sitten ne pullakahvit nepaliin sille vuohelle. Siinä sitten saa vieraat juhlia kuivin suin ja turha loukkaantua vieraana ettei oo tarjoilua, ihme minäminä vieraita.

[/quote]

Sinä siis lasket vierailutkin rahan arvossa: tuo toi viidelläkympillä, sille voin antaa kakkua ja pullaakin. Saa vielä toisen kupin kahviakin.

Melko vastenmielistä. 

Vierailija
70/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
71/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:52"]Luultavasti hän ajattelee "Annanpa eettisen lahjan". [/quote] luultavasti hän on tekopyhä maailmanparantaja.

[/quote]Tai ihan vilpitön maailmanparantaja. Aikuisille joilla jo kaikkea on voisin tuollaisen lahjan antaakin, lapselle en. Se tuntuisi ikävältä.
[/quote]
tai sitten vaikka lahjoittaisit ihan omalla nimellä. Minulle annettujen lahjojen ei koskaan tarvitse olla kalliita yms, vaan tahdon että niitä hankittaessa ajatellaan minua. Itsepoimittu kukkakimppukin on 100 kertaa parempi lahja kuin tekopyhä maailmanparannuslahja
[/quote] Ehkäpä sitä paskahuussia hankittaessa on nimenomaan ajateltu sinua.

Vierailija
72/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, kaikille ei sovi eettinen lahja, joillekin sopii. Nykyään pyydetään joka puolella lahjoituksia, anna, osallistu ja maksa. Kadulla, televisiossa ja kaiken maailman rahankerääjät soittelevat. Olen suoraan sanoen kurkkua myöten näitä keräyksiä. Selvää on, että Afrikan lapsienkin tilanne olisi pitänyt muuttua vuosikymmenten saatossa birljardien myötä. Rahat menevät aina pääasiassa organisaation, jossa rahanahneet työllistävät itsensä rahaa keräämällä. Jotta rahanahneet voivat ostaa kivoja vaatteita, syödä hyvin ja matustella, he tarvitsevat toiminnalleen jonkun markkinoitavan syyn, mikä ihmisten tunteisiin vetoaa ja rahaa annettaisiin.

Lahjanantajana katson lahjansaajaa, mikä hänen tyyliinsä sopii, mistä hän pitäisi, mitä on toivonut tai tarvitsee. Meidän lähipiireissä ei ole eettisen lahjan antajia, eikä saajia. Jokaisen henkilökohtainen asia, jos ja kun tukee jotain instanssia privaattielämässään.

Itselle kelpaisi hyvin lahjaksi viinipullo ja luonnonkukkakimppu, kuten muutamalle muullekin. Eettistä lahjaa en kannata mihinkään suuntaan, erotan että se on nykyajan kaupallinen tuote.

Vierailija
73/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuuko aikuinen ihminen tosiaan vieraita vain lahjojen toivossa?

Vierailija
74/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:07"]

[/quote]

Sinä siis lasket vierailutkin rahan arvossa: tuo toi viidelläkympillä, sille voin antaa kakkua ja pullaakin. Saa vielä toisen kupin kahviakin.

Melko vastenmielistä. 
[/quote]
Ei, en ollenkaan vaan toteutan tietenkin vieraiden arvomaailmaa, uskon että heillä on varaa omaan ruokaan, toisin kuin näillä nepalilaisilla. Mielestäni ei pitäisi yhtään loukkaantua. Miksi sinä vedät siitä herneen nenään jos emäntä tarjoaakin köyhille eikä sinulle? Ja kaiken kukkuraksi eihän vieras tässä ole kuin vieras, joten eikö päivänsankarilla ole siis mitään virkaa eikä sanottavaa omassa kodissaan? Sinäkö vieraana sanelet kuinka asioiden pitää mennä?

Vierailija
75/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:53"]

Selvää on, että Afrikan lapsienkin tilanne olisi pitänyt muuttua vuosikymmenten saatossa birljardien myötä.

[/quote]

Niinhän se onkin. Lapsikuolleisuus on monessa maassa pienentynyt murto-osaan siitä, mitä se oli esim. 30 vuotta sitten. Myöskin kouluja käyvien lasten määrä on monessa Afrikan maassa moninkertaistunut 30 vuoden takaisesta. Valitettavasti näistä kehitysaskeleista uutisoidaan paljon vähemmän kuin jostain katastrofeista.

Täytän itse 50 vuotta parin kuukauden päästä. Jos pidän juhlat, niin toivon vierailta ainoastaan eettisiä lahjoja. Minulle on ehtinyt tähän mennessä jo kertyä liikaakin tavaraa. Lisäksi minulla on viiden tonnin kuukausipalkallani mahdollisuus ostaa kaikkea, mitä haluan ja tarvitsen. Mikä voisi olla minulle sen parempi lahja kuin se, että jonkun kehitysmaassa asuvan köyhän elämä paranee ratkaisevasti sen vuoksi, että hän saa jotain, jonka avulla hän pystyy parantamaan toimeentuloaan (esim. juuri sen vuohen tai vaikka koulutuksen ammattiin)? (Toki annan rahaa tällaisiin juttuihin itsekin, mutta jos vieraani ostavat eettisiä lahjoja, niin se tarkoittaa sitä, että useampi perhe kehitysmaissa saa tällaisen mahdollisuuden.)

Vierailija
76/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:36"]Olisi ihan sama kuin sanoisi 80-vuotisjuhlasankarille, että paljon onnea, ostin naapurin lapselle uuden pulkan.
[/quote]

Mun isovanhemmat olis vaan, et "sepä hyvä. Meillä kun on jo kaikkea. Lapsen riemu on kaunista ja ihanaa." :)

Vierailija
77/82 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ajattelee mailman parantamista, luonnonsuojelua tai hyväntekemistä.

Vierailija
78/82 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:39"]Varmaan ajattelee mailman parantamista, luonnonsuojelua tai hyväntekemistä.
[/quote]
Miksi se pitää tehdä "lahjan" saajan nimissä?

Vierailija
79/82 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään. "Katsokaa, oon niin hyvä ihminen, että lahjoitan toisille olemattomia vuohia Afrikkaan." Ostakaa saatana suklaalevy ja kahvipaketti, jos ette muuta viitsi. Ai niin, nekin on imperialistisia riistotuotteita. No ostakaa vaikka sipsipussi ja iso kossu.

Vierailija
80/82 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saattaa ajatella, että länsimaisilla ihmisillä on jo tarpeeksi tavaraa. Joku ei edes ajattele, että lahja voisi loukata vastaanottajaa. Ja joku antaa eettisen lahjan näpäytysmielessä. Varmaan muitakin syitä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme