Halveksitko "mielisairaita" ihmisiä?
Kommentit (91)
Millä te erotatte mikä on sairauden aiheuttamaa ja mikä "k-päisyydestä" johtuvaa? Ei sellaisia kriteereitä voi millään testata. Luultavasti kaikki ihmiset käyttäytyisivät ideaalitilanteessa (terveinä, hyvinvoivina, oikeudenmukaisesti kohdeltuina) hyvin. Huono tai omituinen käytös on aina oire jostakin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:24"]
Halveksin joitain hulluja. Jos hullu riehuu tai huutaa tai on väkivaltainen yms., niin halveksin häntä. Samalla lailla käyttäytyvää tervettä halveksin myös. Mikä on ongelma?
[/quote]
No. Harvemmin hullu eli pöpi riehuu tai on agressiivinen. t: pöpi
[/quote]
Hassua. Minä kun näen tuollaisia aina silloin tällöin.
[/quote]
Pöpejä? Narkkareita tai juoppoja. EI pöpejä.
[/quote]
Ja nekö ei ole mielisairaita? Vittu mitä arvottamista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:35"]
Halveksin joitain hulluja. Jos hullu riehuu tai huutaa tai on väkivaltainen yms., niin halveksin häntä. Samalla lailla käyttäytyvää tervettä halveksin myös. Mikä on ongelma?
[/quote]
No. Harvemmin hullu eli pöpi riehuu tai on agressiivinen. t: pöpi
[/quote]
Hassua. Minä kun näen tuollaisia aina silloin tällöin.
[/quote]
Pöpejä? Narkkareita tai juoppoja. EI pöpejä.
[/quote]
Ei. Ihan väkivaltaisia hulluja. Joskus kylläkin ovat juoneet, mutta ei läheskään aina.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:52"]
Millä te erotatte mikä on sairauden aiheuttamaa ja mikä "k-päisyydestä" johtuvaa? Ei sellaisia kriteereitä voi millään testata. Luultavasti kaikki ihmiset käyttäytyisivät ideaalitilanteessa (terveinä, hyvinvoivina, oikeudenmukaisesti kohdeltuina) hyvin. Huono tai omituinen käytös on aina oire jostakin.
[/quote]
Kyllä minusta erityisesti jälkeenjääneet on hyvin helppo normaalin aikuisen ihmisen erottaa.
Kyllä erotan, olen nytkin töissä suljetulla.
En halveksi mt-ongelmaisia ihmisiä.Mutta pelkäsin hieman kun kävin tapaamassa ystävääni suljetulla akuutti-osastolla sairaalassa. Tuli nähtyä kun eräs väänsi kakkia housuihinsa komerossa ja toinen potilas tuli vähän liian iholle selittämään jotain.
[/quote]
Mun kokemukset , kun vierailin ystäväni luona osastolla oli aika toisenlaiset. Mielenkiintoisia keskusteluja ja jopa hyvää huumoria ja itseironiaa joidenkin potilaiden kanssa. Tosin osa oli hyvin vahvasti lääkittyjä, jolloin osallistuminen keskusteluihin oli mahdotonta. Pakko todeta, että vierailut avarsivat käsitystäni. Ne, keiden kanssa ystäväni lisäksi juttelin, vaikuttivat todella älykkäiltä ja avoimilta ihmisiltä. Tutustumisen arvoisilta. Muutkin olisivat kenties olleet sellaisia, mutta sairauden akuutti vaihe+lääkitys estivät kommunikoinnin.
En ymmärrä, miksi kenelläkään olisi tarvetta tai syytä halveksia mielenterveysongelmaisia ihmisiä. sairuksia ne ovat siinä , missä fyysisetkin. Potilaalle itselleen tällainen sairaus saattaa olla ja varmasti usein onkin tosi rankka.
Kyllä, meidän jokaisen kohdalla on mahdollisuus sairastua, fyysisesti ja/tai psyykkisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:26"]
[/quote]"Ongelma" lienee se että terve voi kontrolloida käytöstään mutta "hullu" ei aina siihen kykene. Sen hullun todellisuus voi myös poiketa vahvasti kaikkien ympärillä olevien todellisuudesta ja siksi riehuminen.
[/quote]
Eli kun hullu puukottaa, niin pitää ymmärtää, mutta tervettä saa poliisi pamputtaa niin maan perkeleesti. Tämä selvä!
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen.
En ole halveksinut, mutta olen uskonut olevani itse vahva ja haavoittumaton. Eikö se ole jonkinlaista ylemmyydentunnetta sekin?
Se meni ohi, kun hyvin traumaattinen äkillinen elämäntapahtuma laukaidi reaktiivisen depression. - nyt jo valon puolella taas.
En halveksi. Minulla on toistuva keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Olen ihan perheellinen ja työelämässä, harva edes tietää diagnoosistani. Terapian ja lääkityksen ansiosta voin oikein hyvin. Tähän ei liity mitään mystiikkaa, enkä ole itse sairauttani valinnut. Kuka tahansa voi sairastua psyykkisesti siinä
missä fyysisestikin.
Ellei ihmisellä ole skitsofreniaa tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä, hänen nimitteleminen mielisairaaksi ei ole lääketieteellisesti perusteltua. Ainakin vielä kun aikoinaan asiaan perehdyin, niin Suomesssa muita mielenterveysongelmia ei laskettu kuuluvan mielisairauksiin, lisäksi skitsofreniasta on aivan täysin mahdollista toipua ihan täysin.
Minulla on mielisairaus ja olen ollut suljetulla osastolla toista kymmentä kertaa, eikä seura aina ole ollut mieltä ylentävää. Psykoosin voi saada helpostikin olematta mielisairas, huumeilla viinalla tai vaikka valvomalla.
Ihmisten luokitteleminen mielisairaiksi kannattaa jättää ammattilaisille.
54
Olet edelleen aika oikeassa. Tällä palstalla nimetään sairaaksi kaikki se mitä ei itse käsitä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:26"]
[/quote]"Ongelma" lienee se että terve voi kontrolloida käytöstään mutta "hullu" ei aina siihen kykene. Sen hullun todellisuus voi myös poiketa vahvasti kaikkien ympärillä olevien todellisuudesta ja siksi riehuminen.
[/quote]
Eli kun hullu puukottaa, niin pitää ymmärtää, mutta tervettä saa poliisi pamputtaa niin maan perkeleesti. Tämä selvä!
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen.
[/quote]
Irrtum! Minulla on yliopistotutkinto.
En todellakaan halveksi.
T. Sh suljetulta osastolta
56: olet siis todella yksinkertainen jos luulet että yliopistotutkinto olisi tae moninkertaisuudesta :(
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:36"]
Ellei ihmisellä ole skitsofreniaa tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä, hänen nimitteleminen mielisairaaksi ei ole lääketieteellisesti perusteltua. Ainakin vielä kun aikoinaan asiaan perehdyin, niin Suomesssa muita mielenterveysongelmia ei laskettu kuuluvan mielisairauksiin, lisäksi skitsofreniasta on aivan täysin mahdollista toipua ihan täysin. Minulla on mielisairaus ja olen ollut suljetulla osastolla toista kymmentä kertaa, eikä seura aina ole ollut mieltä ylentävää. Psykoosin voi saada helpostikin olematta mielisairas, huumeilla viinalla tai vaikka valvomalla. Ihmisten luokitteleminen mielisairaiksi kannattaa jättää ammattilaisille.
[/quote]Esim vakava masennus, rajatilapersoona ja itsetuhoinen käyttäytyminen ovat psyykkisiä sairauksia nykykäsityksen mukaan.
Riippuu mielisairaasta. Jos hän on esim. pedofiili, jolla on runsaasti psykopaattisia ja narsistisia piirteitä (eräs palstan vakikirjoittajamies), niin varmasti halveksin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:15"]
En, sillä meistä kenen tahansa mielenterveys voi horjua tilapäisesti tai pysyvästi.
[/quote]Tämä on niin totta. Tämän kun kaikki ymmärtäisivät, voisi tulla aika paljon nöyrempi asenne muita ihmisiä ja koko elämää kohtaan.
[/quote]Ei hyvää päivää, miten tällekin joku voi antaa alapeukun..
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:23"]
En halveksi. Minulla on toistuva keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Olen ihan perheellinen ja työelämässä, harva edes tietää diagnoosistani. Terapian ja lääkityksen ansiosta voin oikein hyvin. Tähän ei liity mitään mystiikkaa, enkä ole itse sairauttani valinnut. Kuka tahansa voi sairastua psyykkisesti siinä missä fyysisestikin.
[/quote]
Lääketieteellisestäz näkökulmasta ET ole mikään mielisairas. Sinulla ei ole persoonallisuus- ja käytöshäiriöitä aiheuttavaa mielisairautta. Varsinaisia mielisairaita ovat bipot, skitsot, rajatilapersoonat ja psykopaatit.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:23"]
En halveksi. Minulla on toistuva keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Olen ihan perheellinen ja työelämässä, harva edes tietää diagnoosistani. Terapian ja lääkityksen ansiosta voin oikein hyvin. Tähän ei liity mitään mystiikkaa, enkä ole itse sairauttani valinnut. Kuka tahansa voi sairastua psyykkisesti siinä missä fyysisestikin.
[/quote]
Lääketieteellisestäz näkökulmasta ET ole mikään mielisairas. Sinulla ei ole persoonallisuus- ja käytöshäiriöitä aiheuttavaa mielisairautta. Varsinaisia mielisairaita ovat bipot, skitsot, rajatilapersoonat ja psykopaatit.
[/quote]Psyykkisiä sairauksia on kyllä (lääketieteellisestä näkökulmasta) aika paljon enemmän kuin nuo mainitsemasi. Valitettavasti en osaa linkittää ja luetteleminen on nyt liian vaativaa minulle, niitä kun on niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:07"]
Jos niin miksi, millä perusteella?
[/quote]
En halveksi psyykkisesti sairaita ollenkaan, mutta luonnevikaisia inhoan sydämeni kyllyydestä.
[/quote]
Rajanveto näiden välillä on kyllä hyvin haastavaa.