Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halveksitko "mielisairaita" ihmisiä?

Vierailija
22.06.2015 |

Jos niin miksi, millä perusteella?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

59: jos psykoosi puhkeaa valvomisen tai huumeiden tai alkoholin aiheuttamana niin se ei mielestäsi ole mielisairaus? Lasketko mielisairaudeksi vain synnynnäiset (mutta kenties aikansa piilevät) sairaudet?

Kuinka kauan siitä on kun olet aiheeseen perehtynyt? Ja miksi sanot Suomessa lasketaan mielisairauksiksi ne ja ne, täällähän noudatetaan ICD-10 luokitusta?

Vierailija
62/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:47"]

56: olet siis todella yksinkertainen jos luulet että yliopistotutkinto olisi tae moninkertaisuudesta :(

[/quote]

Kyllä se on lähes aina tae siitä, ettei ole yksinkertainen. Mitä oikein kuvittelit? Millä tavalla voisin sinulle nutipäälle tässä ketjussa todistaa, etten todellakaan ole yksinkertainen? Eipä minulla ole edes halua niin tehdä, koska asiallisen, älykkään kommentin tekijän leimaaminen yksinkertaiseksi osoittaa sellaista nutipäisyyttä, että oksat pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisiä jotka ovat enemmän tai vähemmän peitellysti ylpeitä omasta mielisairausdiagnoosistaan ja hyppivät silmille jos joku kertoo itsekin saaneensa jonkun, joskus jopa saman, diagnoosin. Et suinkaan 54 ole niitä ihmisiä? Jotka ylentävät itsensä sairaudellaan ja ovatolevinaan jotenkin erityisiä eivätkä kestä että joku "tavallinenkin" ihminen kuuluukin siihen samaan joukkoon.

Vierailija
64/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:11"]

56: olet siis todella yksinkertainen jos luulet että yliopistotutkinto olisi tae moninkertaisuudesta :(

[/quote]

Kyllä se on lähes aina tae siitä, ettei ole yksinkertainen. Mitä oikein kuvittelit? Millä tavalla voisin sinulle nutipäälle tässä ketjussa todistaa, etten todellakaan ole yksinkertainen? Eipä minulla ole edes halua niin tehdä, koska asiallisen, älykkään kommentin tekijän leimaaminen yksinkertaiseksi osoittaa sellaista nutipäisyyttä, että oksat pois.

[/quote]Asiallinen älykäs kommentti? Hah.

Monikin kykenee suorittamaan yliopistotutkinnon olemalla silti useissa asioissa varsin yksinkertainen ja puusilmäinen.

Vierailija
65/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Ei ne yliopisto-opinnot ja tutkinto ainakaan sivistystä ole sinulle opettanneet.

Vierailija
66/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:18"]

[/quote]

[/quote]Ei ne yliopisto-opinnot ja tutkinto ainakaan sivistystä ole sinulle opettanneet.

[/quote]

Kyllä täällä kaikenlaisia paskaläjiä liikkuu. Tietääköhän tuo paskaläjä edes itse, ettei sivistystä oikein pystytä määrittelemään, ja juurikin tuollaisena esittäjänsä kusipääksi julkituovana kommenttina sivistystä väittelyissä käytetään.

Vierailija
67/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:17"]

[/quote]

[/quote]Asiallinen älykäs kommentti? Hah.

Monikin kykenee suorittamaan yliopistotutkinnon olemalla silti useissa asioissa varsin yksinkertainen ja puusilmäinen.

[/quote]

Kyllä: älykäs kommentti. Ja yliopistotutkinto juurikin estää yksinkertaisuutta ja puusilmäisyyttä paremmin kuin mikään muu tässä maailmassa.

Vierailija
68/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:23"]

En halveksi. Minulla on toistuva keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Olen ihan perheellinen ja työelämässä, harva edes tietää diagnoosistani. Terapian ja lääkityksen ansiosta voin oikein hyvin. Tähän ei liity mitään mystiikkaa, enkä ole itse sairauttani valinnut. Kuka tahansa voi sairastua psyykkisesti siinä missä fyysisestikin.

[/quote]

Lääketieteellisestäz näkökulmasta ET ole mikään mielisairas. Sinulla ei ole persoonallisuus- ja käytöshäiriöitä aiheuttavaa mielisairautta. Varsinaisia mielisairaita ovat bipot, skitsot, rajatilapersoonat ja psykopaatit.
[/quote]

Nyt linkkiä siihen että muutkin kuin skitsot ja bipot on mielisairaita. Wikipediassa taitaa päteä joku oikeasti mielisairas asiantuntija kirjoittaja, jonka mielestä psykoosi on sama kuin mielisairaus.
Olen sitä mieltä että koska sana mielisairas löytyy lakitekstistä, sille on ihan pakko olla olemassa kongreettiset määritelmät. Laissa sanotaan että mielisairas voidaan määrätä tahdostariippumattomaan hoitoon ja sitten jos käsitettä mielisairas ei olisi määritelty niin kenet tahansa voisi määrätä pakkohoitoon.
Minä olen niitä pakkohoidon edellyksiä tutkinut lakitekstistä kovin tarkkaan, mutta en ole kymmeneen vuoteen joutunut suljetulle, niin nykytilanteeseen ei ole onneksi tarvinnut perehtyä.

Vierailija
69/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]

"Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän mielisairaita." - Yrjö Kallinen

Mielisairaimmat ihmiset eivät tässä maailmassa hakeudu hoidettavaksi.

Mielisairaimmat ihmiset ovat niitä, jotka saavat paljon pahaa aikaiseksi.

Herkimmät, hyväsydämisimmät ihmiset, jotka masentuvat, ovat niitä, jotka joutuvat/menevät hoitoon.

En siis todellakaan halveksi masentuneita, jotka eivät ole satuttaneet ketään. En halveksi pahemmin mielisairaitakaan, jotka eivät ole satuttaneet ketään.

Koen inhoa niitä mielisairaita koskaan, jotka kirmaavat vapaana ja aiheuttavat sanoillaan ja teoillaan paljon pahaa muiden ihmisten salliessa sen.

Vierailija
70/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]

"Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän mielisairaita." - Yrjö Kallinen

Mielisairaimmat ihmiset eivät tässä maailmassa hakeudu hoidettavaksi.

Mielisairaimmat ihmiset ovat niitä, jotka saavat paljon pahaa aikaiseksi.

Herkimmät, hyväsydämisimmät ihmiset, jotka masentuvat, ovat niitä, jotka joutuvat/menevät hoitoon.

En siis todellakaan halveksi masentuneita, jotka eivät ole satuttaneet ketään. En halveksi pahemmin mielisairaitakaan, jotka eivät ole satuttaneet ketään.

Koen inhoa niitä mielisairaita koskaan, jotka kirmaavat vapaana ja aiheuttavat sanoillaan ja teoillaan paljon pahaa muiden ihmisten salliessa sen.

Vierailija
71/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:31"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä täällä kaikenlaisia paskaläjiä liikkuu. Tietääköhän tuo paskaläjä edes itse, ettei sivistystä oikein pystytä määrittelemään, ja juurikin tuollaisena esittäjänsä kusipääksi julkituovana kommenttina sivistystä väittelyissä käytetään.

[/quote]Tämä on siis yliopistosivistynyt kommentti?

Vierailija
72/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen ketju. Suurin osa höpöilee, että: "Mielisairaat! Voi miten söpöjä!". Sitten jos joku paljastaa halveksivansa väkivaltaisia hulluja, niin hän on yksinkertainen?!? No, ehkä tuollaiset ihmiset ovat yksinkertaisia, koska he esittävät totuuden siitä, miten normaali ihminen suhtautuu väkivaltaisiin ihmisiin.

Ei tätä normaali ihminen voi ymmärtää. Täytyykin voida olla mielisairas, että asiallisia kommentteja sanovat voidaan leimata yksinkertaisiksi... Joo, suosittelen kaikille normaaleille, että jättävät tämän ketjun mielisairaat keskustelemaan keskenään.

Vierailija
73/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:10"]59: jos psykoosi puhkeaa valvomisen tai huumeiden tai alkoholin aiheuttamana niin se ei mielestäsi ole mielisairaus? Lasketko mielisairaudeksi vain synnynnäiset (mutta kenties aikansa piilevät) sairaudet?

Kuinka kauan siitä on kun olet aiheeseen perehtynyt? Ja miksi sanot Suomessa lasketaan mielisairauksiksi ne ja ne, täällähän noudatetaan ICD-10 luokitusta?
[/quote]
Olen sama kirjoitin viestin 71 lukematta tätä viestiäsi, mutta siinä vastaus, lakiteksti pakkohoidonedellytyksistä.
Ehkä sekin on muuttunut, silloin kuin ssirastuin Suomessa ei vielä kukaan ollut sairastunut sktisoaffektiiviseen häiriöönkään, joka on eräänlainen bipon ja skitson välimuoto, eikä edes välttämättä suinkaan lievempi tauti.
Minä itse en laske enkä määrittele ketään mielisairaiksi mutta tiedän itse olevani sellainen. Tiedosta on hyötyä, jos tapaan jumalolentoja tai kuulen ääniä, ymmärrän ottaa lääkkeitä.

Vierailija
74/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

71 ei kaikkia mielisairaita todellakaan määrätä pakkohoitoon. Ja katso vaikka se ICD-10 luokitus niin tietänet enemmän kuin tällä hetkellä.

Tietoni eivät ole wikipediasta vaan ihan opinnoista ja työelämästä peräisin.

Vierailija
75/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan yliopistokoulutuksen perusteella annettu kommentti. Etkö lue tai ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
76/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen ketju. Suurin osa höpöilee, että: "Mielisairaat! Voi miten söpöjä!". Sitten jos joku paljastaa halveksivansa väkivaltaisia hulluja, niin hän on yksinkertainen?!? No, ehkä tuollaiset ihmiset ovat yksinkertaisia, koska he esittävät totuuden siitä, miten normaali ihminen suhtautuu väkivaltaisiin ihmisiin.

Ei tätä normaali ihminen voi ymmärtää. Täytyykin voida olla mielisairas, että asiallisia kommentteja sanovat voidaan leimata yksinkertaisiksi... Joo, suosittelen kaikille normaaleille, että jättävät tämän ketjun mielisairaat keskustelemaan keskenään.

[/quote]Se kommentti missä mielisairaita on iahsteltu söpöiksi on kai poistettu kun en ole sellaista huomannut :D Liikuttava yritys sinulta yliopistoälykkö :)

Terv toinen (peräti kaksi) yliopistotutkintoa suorittanut joka on myös sitä mieltä että se ei ole mikään todiste sivistyksest tai älykkyydestä ;)

Samaa yllättäen sanoo isäni joka on yliopistolla lehtorina. Kuulisitpa juttuja joita hän opiskelijoissaan ja näiden tasossa päivittelee :D

Vierailija
77/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan yliopistokoulutuksen perusteella annettu kommentti. Etkö lue tai ymmärrä lukemaasi?

[/quote]Herranen aika jos yliopistokoulutus valmistaa tuollaisia kommentteja suoltavia yksilöitä! Onneksi tyydyin keskiasteeseen.

Vierailija
78/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköosesti se kaikkein empatialkykyisin, suvaitsevaisin, avo, koreilematon jne. ihminen on kohdannut elämässään haasteita. Esim masennusta, jota jotkut ilkeämieliset mielisairaudeksi kutsuvat.

Ylimieliset, itseriittoi, pahaa puhuvat jne. ovat niitä sairaimpia psykoja, jota ei koskaan nähdä hoidon piirissä... tai aniharvoin... uskoisin.

Vierailija
79/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

81 masennuskin voi olla mielisairautta eikä sen toteamisella ole mitään tekemistä ilkeämielisyyden kanssa. Muutoin olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
80/91 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:44"]

Minä taas kärsin mielisairauksista, jotka johtuvat vain ja ainoastaan traumaattisesta varhaislapsuudestani. Ja silti minä olen tässä se "pöpi", jota osa halveksii...minulla on mm. persoonan kehittyminen jäänyt kesken, identiteettiä ei ole, olo kroonisesti tyhjä ja lisäksi sisälläni elää useampi eri-ikäinen versio minusta. Kun arkea värittää vielä vaikea-asteinen ahdistus ja krooninen masennus, "kivaa" on!

[/quote] Voi helvetti. Kuvailit juuri omat tuntemukseni paremmin kuin olisin itse ikinä osannut. Itselläni ei ollut niin traumaattinen lapsuus kuin monella, mutta kärsin vieläkin siitä jatkuvasta itsetunnon tuhoamisesta, huutamisesta ja riitelystä mitä kotona sai kokea... Tunnen itseni ihan epävarmaksi teiniksi, enkä osaa olla "oma itseni" koska sitä itseä ei vaan tunnu olevan. Lisäksi olen niin ahdistunut, etten voi edes käydä yksin kaupassa tai missään ilman hirveätä stressiä ja mahdollista paniikkikohtausta.

Vituttaa empatiakyvyttömät, muiden vaikeuksia vähättelevät ihmiset ja "entiset masentuneet" jotka julistavat että kaikki on itsestä kiinni!! Minäkin parannuin, se on kaikille mahdollista oikealla asenteella!!

Haistakaa vähättelijät vittu. Ei kukaan halua olla onneton.