Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kerron äitille että alko menkat?

Vierailija
11.02.2022 |

Eli siis mulla alko eilen menkat kun olin kaverilla. Sitte tulin kotiin ja ollaan siisäitin kaa puhuttu vähän menkoista mutta ei oikeestaan. Se on kumminki kertonu et mistä löydän siteit ja tällee ni laitoin siteen päälle. Tänään kouluaamuna ei ollenkaa maistunu aamupala ja meillä on 8-15 koulua. Sitte meillä on vielä koulussa ruokaa mistä en tykkää ja sitte vaan alko ahdistaa ihan sairaasti. Yölläkin olin yli tunnin hereillä koska ahdisti niin paljon. No nyt aamulla sitte ahdisti niin paljon että aloin oikeen itkemään ja sitte tottakai molemmat vanhemmat tuli siihen sillee kysymään että mikä nyt on (ehkä osittain sen takia että en koskaan kerro yhtään mitään fr). Ja sitte olisin ehkä kertonukki, mutta ku iskä oli siinä ni en sitte viittiny. Sitte äiti sano mulle että joisin ees vähän mehua mutta sitte mulle tuli paha olo. Äiti ja iskä sitte lähti töihin, mutta äiti sitte sano että voisin laittaa sille viestillä että mikä mulla on. Miettisin, että voisin laittaa pelkästään sen veritippa emojin mutta en sit tiiä. Auttakaa koska en oikeesti pysty tähän. En usko että pystyn sanomaan äitille face to face eikä se oo mitenkään mun ja äitin väleistä kiinni tai muutenkaan äitistä, vaan ihan vaan mun ahdistuksesta ja tällee. Onko ideoita? Tarvisin ideoita nopeesti

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla koulusta saatu yhtään mitään siteitä tms eikä meillä oikeen oo ollu ees mitään kunnollista tuntia missä puhutana tälläsistä jutuista

Vierailija
22/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne oli menkat voit sanoa että äiti ostatko lisää siteitä ja yösiteitä niitä isompia kun niitä nyt taitaa tarvita enemmän. Kyllä hän ymmärtää ja huono olo ihan normaalia siinä sekä vatsa kipu voi vähän kouristaa lihaksia.On hyvä levät pari eka päivää sen takia ottaa hiukan rennommin.Voit myös pyytää että nyt syödään lihapullia pinaattia ettei raudan puute iske.Kaura puuro on tylsää mutta siinä on perus hiven aineet.Banaanissa myös.Hienosti olet pärjännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot sille äidille, et alko menkat. Ja ahdistus helpottaa. Isällesikin nämä ovat arkisia juttuja, ei tarvitse ujostella.

Meillä on ainaki ollut lapsen isä ihan synnytyksessä mukana, ja se vasta veristä hommaa on. Ja jos sen jälkeen kammoaa menkkoja niin jo on kumma.

Vierailija
24/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa voi myös ottaa jos on kipuja.

Vierailija
25/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei voi tietää, minkä ikäisenä sinulla alkaa, koska ne alkaa niin eri iässä ihmisillä. Hän voi arvella, että jospa sinulla alkaisi saman ikäisenä kuin hänellä, mutta tietää ei voi. Tiedän yhden, joka alkoi vasta 15 v, ja toisen, jolla alkoi jopa 9v. Se oli kyllä hurjan nuorena, oikeastaan liiankin nuorena.

11 on ihan tavallinen nykyään, ennen oli lähempänä 13v tavallista.

Hän on varmasti helpottunut, kun kerrot hänelle.

Tiedoksi vielä, muista kertoa äidille, jos ne jatkuvasti kestävät viikon tai enemmän, ja jos ovat kovin kivuliaat. On vaivoja, joista se on oire, eikä kuulu joutua makaamaan päiviä tuskissa, eikä vuotamaan kahta viikkoa. Kivistely ja jomottelu on ihan normaalia. Mutta varmaan tuo sinun huono olo on myös jännitystä nyt.

Vierailija
26/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla koulusta saatu yhtään mitään siteitä tms eikä meillä oikeen oo ollu ees mitään kunnollista tuntia missä puhutana tälläsistä jutuista

Menkää tytöt yhdessä kauppaan sinne missä myydään shampoota ja saippuaa siellä on myös niitä erilaisia sidepaketteja.Niitä on monen kokoisia ja hintaisia.Niistä sitten kokeilemalla löytyy se sopiva.Niissä paketeissa on myös ohjeita.Marketeissa ainakin on niitä.Yksi paketti maksaa noin 2-4€.Se että vatsaa kouristaa on normaalia kun ne alkaa voi olla vatsa kipeä jo ennen.Verta ei pidä pelätä se näyttää enemmältä kuin on sen värin takia.Rautaa pitää syödä ruuasta ja vitamiinia.

Vierailija
27/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kirjoittaa muistikirjaan ylös milloin alkoi ja seurata niitä joka kuukausi onko säännöllisesti samaan aikaan joskus ne vähän vaihtelee.Ehkäisy pillereillä monet on saanut ne säännölliseksi sekä kivut pois melkein.Terveyden hoitaja tai lääkäri auttaa niissä sitten kun olette päässyt alkuun ensin ja tottunut niihin.Toiset alkaa siteiden sijaan käyttää tamponeja sitten kun on muuten niihin tottunut. Se lohduttaa että kaikilla tytöillä on ne. Ei tarvi hävetä yhtään.

Vierailija
28/34 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
29/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin nykytanssin keinoin

Vierailija
30/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 sanaa. Äiti on nainen ja tajuaa kyllä. Eli menkat alkoi.

Vierailija
31/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ett sulla alko menkat

Vierailija
32/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä aloittaja on jo 3 vuodessa saanut äidille ilmaistua asian...

Vierailija
33/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suotta ujostelet. Tämä on sinulle uusi juttu, mutta äidilläsi on ollut menkat jo vuosikymmeniä todennäköisesti, ja isäsi on elänyt äitisi kanssa tietäen kaiken tuosta (ja aikuiset miehet muutenkin ymmärtää nämä asiat kyllä, vaikkei heillä itsellään menkkoja olekaan). Aivan täysin normaalia kaikki tuohon liittyvä.

Ahdistus loppuu kerrasta, kun lähetät vaan sen viestin (tai sanot kasvotusten) että menkat alkoi. Sen jälkeen kaikki on varmasti ihan luonnollista. Ja joka ikinen nainen käy tuon läpi, ja miehet, ketkä elää naisten kanssa yhteistä elämää, tietää myös kaiken kuukautisista, että on todellakin ihan perusjuttu.

Vierailija
34/34 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on aivan luonnollisesta asiasta, älä ole huolissasi.  En toki miehenä ole näissä asiantuntija, mutta sanoisin päinvastoin, että syytä huoleen olisi, jos asiat olisivat niin oudosti, ettei tytöllä alkaisi kuukautiset ollenkaan. Ymmärrän, jos et isälle noista halua puhua eikä tarvitsekaan, mutta toivon, että äidin kanssa puhuisit, voit saada tukea ja hyviä vinkkejä. Maailmassa on moni asia miten on, mutta tuo on niitä maailman luonnollisimpia asioita.

-Yksi perheenisä