Onko kuume ainoa tekijä flunssassa, joka oikeuttaa poissaoloon töistä?
Siis omalla ilmoituksella. Mulla on jotenkin hämärtynyt tämä asia jostain syystä. Mulla ei ole kuumetta, mutta olo tuntuu siltä kuin olisi, palelen kuin horkassa, ihoa kuumottaa, kurkku on kipeä ja aivastelen ja niistän koko ajan. Työni on kevyttä sisätyötä. Menisitkö minuna töihin? Tämä alkoi eilen, eli todennäköisesti pahenemaan päin.
Kommentit (17)
Sinne vaan töihin tartuttamaan työkaverit ja asiakkaat. Mitään ei ole opittu koronasta.
Pomo sanoi ettei kuumeen määrä ole se , mikä ratkaisee sairaspoissaolon , vaan oma vointi ettet ole hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Pomo sanoi ettei kuumeen määrä ole se , mikä ratkaisee sairaspoissaolon , vaan oma vointi ettet ole hyväkuntoinen.
Siis työkuntoinen.
No just se, että onko oikea tapa toimia se, että vähäisistäkin oireista jäädään kotiin? Kun mielestäni juurikin ennen koronaa yleisesti ajateltiin, että töihin vaan jos ei kuumetta ole. Mutta muuttuiko se koronan aikana jotenkin pysyvästi? Ap
Lääkärien mukaan yleensä vain kuume tekee flunssasta flunssan. Ainakin ennen mittari piti laittaa kainaloon tai suuhun. Jos ei kuumetta ole, olet työkykyinen vaikka et jaksaisi olla tolpillasi.
Kun mulla flunssan kuin flunssan oireet kestää helposti toista viikkoa. Pitääkö koko se aika olla kotona vaikka ei olisi kuumetta? Ap
Typerä kysymys. Yleensä aikuinen tietää, koska pitää olla pois.
Sävyeroja voi olla siinä, milloin voi olla pois ja milloin pitäisi ehdottomasti olla pois. Nuo voi siis mennä oman harkinnan mukaan.
Esim. menetkö nuhaisena riippuu : Oleko ollut jo monta päivää pois ja tauti loppumassa? Oletko jossain tiskillä töissä, missä olisi noloa niistää jatkuvasti ja aiheuttaisi tartuntavaaraa? Onko jatkuva yskä tai paha nuha?
Ei voi siis paheksua suoraan, että
Voi kun mennyt tartuttamaan , jos muutaman kerran yskii tai nenää pyyhkii. Jos tauotta yskii niin vähön eri. Kurkkukipu ilman mitään muita oireita harvoin syy, että olisi pakko olla pois, mutta yhdistettynä muihin oireisiin kannattaa olla pois.
Kuume pitäisi olla itsestään selvä, että ei mennä. Yleensä oma vointi ei anna periksi silloin ja tartuttamisvaara on.
Ei aikuisten tarvitse tuollaisia kysellä toisilta.
Terv. Lääket, tri
Esihenkilö haluaa lääkärintodistuksen jos poissaolo on yli kolme päivää, ei niihin ole yleensä kuumetta kirjattu. Jos ei tunne itseään työkykyiseksi, on siis mentävä lääkäriin. Alle kolmen päivän poissaoloissa soitto esihenkilölle hyvissä ajoin ennen työvuoron alkua, sanoo että tulin kipeeksi ja that's it.
Oman arvion mukaan, samaa mieltä ylempien kanssa. Kaikille ei edes tule kuumetta kipeänä, vaan päinvastoin kehon lämpötila laskee.
Työkaverina toivon, että pysyt kotona tai jos tulet töihin pysyt hiton kaukana minusta.
Työkyky on se mikä merkitsee (ja tartuttavuuskin jossain määrin, työstä riippuen). Aikuisen on tiedettävä, milloin on työkunnossa ja milloin ei, pitää löytyä sen verran maalaisjärkeä. Kuume ei ole todellakaan ainoa sairauden mittari.
Vierailija kirjoitti:
Kun mulla flunssan kuin flunssan oireet kestää helposti toista viikkoa. Pitääkö koko se aika olla kotona vaikka ei olisi kuumetta? Ap
No ei tarvitse. Tartuttavuus on suurimmillaan ennen oireiden alkua ja pari päivää sen jälkeen. Jos olo on nuhasta ja yskästä huolimatta ok eikä kuumetta ole, niin ensimmäisten päivien jälkeen voi mennä töihin. Tietyissä töissä voi olla eri ohjeet, tuskin jonnekin keskososastolle kaivataan ketään pärskimään vielä kolmantenakaan päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien mukaan yleensä vain kuume tekee flunssasta flunssan. Ainakin ennen mittari piti laittaa kainaloon tai suuhun. Jos ei kuumetta ole, olet työkykyinen vaikka et jaksaisi olla tolpillasi.
Pidin kuumavesipulloa kainalossa ennen lääkäriä muinoin.
Päiväkodissa töissä ja olen pois aina kun olo on kipeä, oli kuumetta tai ei, tuli ääntä tai ei. Ei kiinnosta mitä kukakin sanoo, en mene töihin puolikuntoisena, piste.
Jos näin olisi, mä en voisi käytännössä olla flunssan takia sairaana juuri koskaan. Täytettyäni 20 mä oon ollut kuumeessa korkeintaan 4 kertaa. Esim. syksyllä sairastin koronan ja olin tosi huonovointinen, mutta kuumetta ei ollut.
Se on ihan omasta voinnista kiinni.
Ei kuume estä työntekoa. Minulla ei juuri koskaan nouse kuumetta, vaan juuri toisinpäin, on alilämpöä (joka sekin kuumeoireilua). Kotiin jään silloin, kun mittari näyttää sen 38, koska silloin olen kanssa niin kipeä, ettei töiden teosta tulisi mitään.
Nuhasta ja yskästä en jää kotiin, koska olisin muuten koko ajan pois töistä.
Auttakee jooko