Miten sanoa kohteliaasti, että lapsivieraat eivät ole tervetulleita?
Haluaisin tavata ystävääni kahden kesken ilman lapsia tai ainakin niin, ettei hän tule lasten kanssa meille. Miten ilmoitan kohteliaasti, että lapset eivät ole meille tervetulleita?
Kommentit (198)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:50"]
Mä en edes tajua miksi ystäviä pitää tavata lasten kanssa? Mä otan lapset mukaan kavereille vain jos ystävällä on itselläänkin lapsia. Eli leikkiseuraa. Mitä mä saan vierailusta irti jos joudun koko ajan vahtimaan lapsia (yleensä ne kodit ei ole lapsiustävällisiä) rikkomasta tai loukkaamasta. Ei paljon kiinnosta tällaiset kyläilyt. Jätän lapset isälleen ja menen ihan rauhassa ystävän luo juomaan sitä harvinaista lämmintä kahvia :)
[/quote]
Täytyy sanoa, että useaimmat ystäväni tuntuvat ajattelevan juuri näin, ja se on todella ilahduttavaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:53"]
Kaikki ihmiset eivät ole lapsia, mutta lapset ovat ihmisiä, ja minusta on suoraan sanottuna outoa sulkea kotinsa tietyn ikäisiltä tietyn lajin edustajilta. Toki nykymaailmassa ihmiset tuntuvat olevan niin vieraantuineita kaikesta, myös ihmisistä, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa ikäluokkaa.
[/quote]
Eli et myönnä sitä että lapset käyttäytyvät huomattavasti eri lailla kuin aikuiset? Sun mielestä lapsia ja aikuisia ei erota yhtään mikään? Lapsivieras käyttäytyy ihan samalla lailla kuin aikuinen?
[/quote]
Ei lapsivieras käyttäydy samalla tavalla kuin aikuinen, mutta jos vierailun emäntä ja isäntä ovat aikuisia, he ovat jo tutustuneet siihen faktaan, että lapset ja aikuiset ovat erilaisia, ja osaavat ehkä toimia havaintojensa mukaan. Sellainen kuuluu aikuisuuteen.
[/quote]
Todellakin olen "tutustunut siihen faktaan, että lapset ja aikuiset ovat erilaisia", ja juuri siksi kiellän meille tulemasta lapsia (eli toimin havaintojeni mukaan)! Daa, sehän on koko tämän ketjun pointti! Yllättävän monet eivät vaan tunnu jostain syystä hyväksyvän tätä toimintatapaa.
Ainoa vaihtoehto kiellolle olisi vuorata koko talo suojamuoveilla, piilottaa kaikki esineet, rakentaa portaisiin turvaesteet, pehmustaa terävät kulmat, tukkia töpselinreiät, hommata lapsiystävälliset astiat ja ruoat, ja vierailun jälkeen desinfioida koko talo (ei, en halua elää asunnossa jossa on paskaa, kuolaa jne). Jostain kumman syystä koen kuitenkin helpommaksi kieltää sen vierailun jo alkujaankin, ja ihmettelen kuinka jonkun mielestä tämä jälkimmäinen valmistautuminen olisi muka parempi tai aikuisempi vaihtoehto!
[/quote]
Sulla on aika kummallisia käsityksiä, sen sanon. Meillä ei ole mitään tuollaisia turvavirityksiä (pl. portit, mutta ne oli jo ennen lapsia koiran takia), erityisiä lastenastioita tai lastenruokia (paitsi vauvalle).
Kyllä sinä saat sinne norsunluutorniisi vetäytyä, mutta kyllä tuollaista outoa käytöstä saa myös ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"]
Näin. Tai joku dvd pyörimään. Kyllä pystyy puhumaan ihan ne aikuisten asiat kaikessa rauhassa vaikka keittiössä kun tenavat tapittavat telkkua olohuoneessa. Mun paras lapsenvahtini oli just toi. Luotettava ja taattua laatua kun itse valitsi sopivan katsottavan. Tunti pari leppoisaa rauhaa tai mahdollisuus siivota rauhassa tms. Ja verraten halpa.
[/quote]
Ja sinäkö takaat että ne toisessa huoneessa dvd:tä katsovat lapset eivät koske yhtään mihinkään, vaan istua napottavat hiljaa paikoillaan katsomassa elokuvaa eivätkä vahingossakaan tee yhtään mitään muuta? Koskaan ei ole käynyt niin eikä voi käydä niin, että kun olet luullut että lapset katsovat elokuvaa, he puuhaavatkin jotain ihan muuta huomaamattasi?
On pikkuisen eri asia tehdä noin omassa kotonaan jossa ei ole niin väliksi vaikka lapset poistuisivatkin elokuvan äärestä, kuin vieraisilla joka a) ei ole lapsiturvallinen b) on lapsille mielenkiintoisempi kuin oma koti, jolloin houkutus tutkia paikkoja ja tavaroita on huomattavasti isompi kuin kotona. En ikinä uskaltaisi jättää lapsia kotiini vahtimatta.
Ehkä tämä aloitus oli turhan negatiivinen että tästä olisi voinut tulla antoisa keskustelu puolin ja toisin. Minulla on itsellä lapsia, toki jo isompia kuin tuttujeni lapset ja täytyy sanoa että välillä itsekin mietin että voisiko ehdottaa kyläilyä ilman lapsia..
Ei sen takia etten lapsista pitäisi, vaan sen takia, että esimerkiksi yhden tuttuni lapsi roikkuu äidissään koko ajan! On tehnyt tätä aina, kääntää äitinsä pään itseään kohti kun yritetään puhua ja jos ei nyt ihan pään päälle kiipeä niin ei se kaukana ole. Äitillä valuu hiki pitkin selkää kun toimii tämän lapsen kiipeilypuuna koko vierailun ajan ja tähän tilanteeseen on todella vaikea puuttua, ei kuitenkaan ole minun asia kasvattaa kenenkään lapsia..
Toinen tuttavani pitää lapsilleen kotona tiukkaa kuria ja siellä lapset siivoavat jälkensä, pesevät kätensä jne, mutta kun tulevat meille niin äiti heittäytyy kokonaan vapaalle äitiydestä ja lapset saa myllertää koko talon ilman, että äiti puuttuu mihinkään.. Siinä vain tuntee ittensä äärettömän ilkeäksi kun koko ajan joutuu kieltämään näitä vieraita lapsia..
Ihan varmasti omatkin lapseni ovat aiheuttaneet samoja fiiliksiä pienempänä ja välillä mietinkin että onkohan sitä ollut silloin vaan jotenkin niin sokea tuolle käytökselle kun ei ole itse tajunnut kuinka ärsyttävää se voi olla :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:53"]
Kaikki ihmiset eivät ole lapsia, mutta lapset ovat ihmisiä, ja minusta on suoraan sanottuna outoa sulkea kotinsa tietyn ikäisiltä tietyn lajin edustajilta. Toki nykymaailmassa ihmiset tuntuvat olevan niin vieraantuineita kaikesta, myös ihmisistä, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa ikäluokkaa.
[/quote]
Eli et myönnä sitä että lapset käyttäytyvät huomattavasti eri lailla kuin aikuiset? Sun mielestä lapsia ja aikuisia ei erota yhtään mikään? Lapsivieras käyttäytyy ihan samalla lailla kuin aikuinen?
[/quote]
Ei lapsivieras käyttäydy samalla tavalla kuin aikuinen, mutta jos vierailun emäntä ja isäntä ovat aikuisia, he ovat jo tutustuneet siihen faktaan, että lapset ja aikuiset ovat erilaisia, ja osaavat ehkä toimia havaintojensa mukaan. Sellainen kuuluu aikuisuuteen.
[/quote]
Todellakin olen "tutustunut siihen faktaan, että lapset ja aikuiset ovat erilaisia", ja juuri siksi kiellän meille tulemasta lapsia (eli toimin havaintojeni mukaan)! Daa, sehän on koko tämän ketjun pointti! Yllättävän monet eivät vaan tunnu jostain syystä hyväksyvän tätä toimintatapaa.
Ainoa vaihtoehto kiellolle olisi vuorata koko talo suojamuoveilla, piilottaa kaikki esineet, rakentaa portaisiin turvaesteet, pehmustaa terävät kulmat, tukkia töpselinreiät, hommata lapsiystävälliset astiat ja ruoat, ja vierailun jälkeen desinfioida koko talo (ei, en halua elää asunnossa jossa on paskaa, kuolaa jne). Jostain kumman syystä koen kuitenkin helpommaksi kieltää sen vierailun jo alkujaankin, ja ihmettelen kuinka jonkun mielestä tämä jälkimmäinen valmistautuminen olisi muka parempi tai aikuisempi vaihtoehto!
[/quote]
Mitä teet, kun aikuinen ystäväsi kilauttaa perintökahvikuppisi lattialle ja gunnelnymanisi sirpaleiksi?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:19"]Entä miten voisin torpata lihvojen tulon meille? Anyone? [/quote] Yritätkö tosiaan esittää pyhää teresaa ja väittää ettei lasten läsnäolo muka koskaan häiritse, kun näet pitkästä aikaa hyvän ystäväsi, jonka kanssa haluat jutella perusteellisesti vakavistakin asioista?
[/quote]
mitä jos sen ystävän prioriteettijärjestys onkin muuttunut? :) jos tämä ei halua jutella kanssasi perusteellisesti yhtään mistään vaan viettää senkin ajan mieluummin lastensa kanssa?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:07"]
Haluaisin joskus uteliaisuuttani tavata muutaman täällä riehuvan tyypin, jolla on tarkat säännöt siitä, ketkä kaikki saavat tulla ja millä ehdoin ja portsari ovella käännyttämässä loput (joita varmaan onkin pilvin pimein tunkemassa ovelle?).
[/quote]Ei tarvitse käännyttää ketään, kun kutsuu kotiinsa vain ne ihmiset, joiden haluaa kotiinsa tulevan. Melkein kaikki osaavat olla ottamatta mukaan kutsumattomia vieraita. Näin siis minun tuttavapiirissäni. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:34"]
Musta olis ihan hirveän ankeaa, jos koti olisi sellainen paikka, että sinne ei voisi kutsua ihmisiä, vaan pitäisi koko ajan miettiä, meneekö joku asia rikki.
[/quote]
Kyllä meille voi ihmisiä kutsua. Lapsia sen sijaan ei. Lapset käyttäytyvät ihan eri lailla kuin aikuiset; tiedät sen itsekin, mutta yrität nyt vaan uhalla provoilla kuinka lapsista ei muka ole mitään lisävaivaa aikuisiin verrattuna.
[/quote]
Tuota noin... voisitko ihan ensin vähän kertoa tuosta erikoisesta maailmankuvastasi, joka poikkeaa aika paljon totutusta ja vaikkapa nyt tieteellisestä määrittelystä. Tieteellisen määrittelyn mukaan ihminen on eräs kädellislaji, latinankieliseltä nimeltään homo sapiens, ja toisin kuin tunnut kuvittelevan, lajiin kuulumisella ei ole mitään ikärajaa, vaan sen määrittelee ihan puhtaasti perimä. Jatketaan keskustelua sitten, kun olet hieman avannut tuota omaa... hmmm... käsitystäsi.
[/quote]
Kerro tuo luentosi ensin sille, jonka tekstiä kommentoin ja jonka mielestä ilmeisesti kaikki ihmiset ovat lapsia. Hänen mielestäänhän "en halua kutsua kotiini lapsia" on sama asia kuin "en halua kotiini ihmisiä". Kaikki ihmiset eivät ole lapsia, ja se mikä koskee lapsia, ei koske (kaikkia) ihmisiä.
Vrt: Minun kotiini saa tulla ihmisiä, mutta ei lapsia. Kala-allergikko voi syödä ruokaa, mutta ei voi syödä kalaa (vaikka sekin on ruokaa). Vai alatko saivartelemaan kala-allergikolle että hän ei voi syödä ruokaa, koska kalat ovat yksi ruoan alakäsite???
[/quote]
Eli siis olet allerginen lapsille? Aika jännä, että tunnet itsesi pakotetuksi tulla VAUVA-lehden palstalle provoilemaan. Toiset ne tykkää paskamyrskyistä ilmeisesti... Sen verran kommentoisin, että ensimmäisen mukulan kanssa en käynyt missään, paitsi ihan lähimmillä ystävillä, joiden huusholliin voi viedä ADHD:n. toisen kanssa uskalsin kylään jopa isotädilleni, jonka huusholli oli täyteen tupattu näitä uskomattoman hienoja ja kalliita uniikkihässäköitä. Usein todellakin on niin, että kun on itsellä lapsia, voi olla hiukan hankala asennoitua niihin välttämättömänä pahana, jota ei voi viedä minnekkään ja jota ystäväsi (jännä ystävä btw) ei kestä huushollissaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:09"]
[/quote]
Sulla on aika kummallisia käsityksiä, sen sanon. Meillä ei ole mitään tuollaisia turvavirityksiä (pl. portit, mutta ne oli jo ennen lapsia koiran takia), erityisiä lastenastioita tai lastenruokia (paitsi vauvalle).
Kyllä sinä saat sinne norsunluutorniisi vetäytyä, mutta kyllä tuollaista outoa käytöstä saa myös ihmetellä.
[/quote]
Minulla on minun koti, ja kotini on sisustettu ja varustettu minulle miellyttäväksi. Ihan niinkuin sinullakin, uskoisin. Mutta koska minulla ei ole lapsia eikä ikinä käy lapsivieraita, ei kotini ole millään lailla lapsiystävällinen. Se ei tee kodistani tai maustani kummallista tai outoa. Ilman lapsiakin silti ymmärrän, että esim. matala lasikaide portaikkoon ja sohva sen edessä on melkoinen tappopaikka lapsille. Samoin lukuisat suojaamattomat pistorasiat ja jyrkät portaat. Tai laattalattia joka saattaa olla liukas jos siinä juoksentelee sukkasillaan. Monet pöydän kulmat ovat teräviä, koska minulla ei ole ollut mitään syytä valita ei-teräviä pöytiä. Kaikki astiani ovat "aikuisten" mallia, enkä usko että esim. isot Kartio -lasit pysyisivät lasten käsissä (ja ovat vielä lopetettua väriä, joten sinänsä korvaamattomia jos menee rikki).
Lisäksi, koska kodissani asuu ja käy vain aikuisia, esim. lattiamateriaali on sellainen että siitä ei saa vaikkapa mustekynää tai tussia oikein mitenkään pois. Samoin monet tekstiilit ovat pesukelvottomia - koska minulla ei ole mitään syytä sotkea niitä, ts. pesutarvettakaan ei ole. Siksi koko asunto pitäisi suojata jos haluaisi olla varma etteivät lapset näitä pintoja sotke.
Jos sinusta se, etten ole lasten kanssa kotonani missään tekemissä tekee minusta oudon, niin fine. Tuttavapiirissäni on kuitenkin paaaaljon kaltaisiani lapsettomia aikuisia, joten mitenkään marginaalinen ryhmä emme ole. Sitä ei varmaan vaan huomaa sieltä lapsiperhekuplasta, joissa kaikilla on ainakin ne pari rasavilliä kersaa ja lukuisia viikottain vierailevia lapsia päälle.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:40"]
On toi nyt kyllä jo vähän hankalaa jos ei edes kavereita voi tavata lasten kanssa. Mä ymmärrän kyllä vielä jotenkin, että häitä ja hautajaisia varten lapsille joutuu hommaamaan lapsenvahdin mutta jos ei omia kavereitakaan voi tavata ilman lapsia niin on jo vaikeeksi mennyt. Mun kaveripiirissä meillä onneksi oli kaikilla samaan aikaan pieniä lapsia, joten tietysti me otettiin ne aina mukaan. Puhuttiin mitä pystyttiin, aika se tuli sitten sekin, että lapsilla on omat menot.
[/quote]
Ja lasten isät teki epäilemättä samoin, siis ottivat aina lapset mukaan tapaamisiinsa?
Mä en edes tajua miksi ystäviä pitää tavata lasten kanssa? Mä otan lapset mukaan kavereille vain jos ystävällä on itselläänkin lapsia. Eli leikkiseuraa. Mitä mä saan vierailusta irti jos joudun koko ajan vahtimaan lapsia (yleensä ne kodit ei ole lapsiustävällisiä) rikkomasta tai loukkaamasta. Ei paljon kiinnosta tällaiset kyläilyt. Jätän lapset isälleen ja menen ihan rauhassa ystävän luo juomaan sitä harvinaista lämmintä kahvia :)
[/quote]
Täytyy sanoa, että useaimmat ystäväni tuntuvat ajattelevan juuri näin, ja se on todella ilahduttavaa. -ap
[/quote]
Eihän ne lapset opi käyttäytymään kylläpaikoissa, jos sitä ei opeta niille kyläilemällä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:12"]
Mitä teet, kun aikuinen ystäväsi kilauttaa perintökahvikuppisi lattialle ja gunnelnymanisi sirpaleiksi?
[/quote]
Kumpi todennäköisemmin rikkoo kahvikupin, lapsi vai aikuinen? Tiedät itsekin, että todennäköisyys sille että lapsi rikkoo jotain on noin 1000-kertainen siihen nähden että aikuinen rikkoo jotain.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:14"]
Hei, mä tässä just mietin, miten sanoa kohteliaasti, että vanhukset eivät ole meille tervetulleita. Ehkä saan tässä samassa ketjussa vinkkejä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:14"]
Entä miten voisin torpata lihvojen tulon meille? Anyone?
[/quote]
Joku lisääntyjä veti herneen nenäänsä.
[/quote]
Lisääntyjän lisäksi myös läski vanhus veti samaa kamaa nekkuun.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:14"]Hei, mä tässä just mietin, miten sanoa kohteliaasti, että vanhukset eivät ole meille tervetulleita. Ehkä saan tässä samassa ketjussa vinkkejä? [/quote] Kuka teille on vanhuksia tuomassa ja miksi?
[/quote]
No jotkut röyhkeät sukulaiset yrittää ängetä kylään. Vapisevia, mummonhajuisia, ryppyisiä ihmisiä - hyi! Eivät varmaan osaa pestä käsiäänkään, saati käyttäytyä keskieurooppalaiseen tapaan, toisin kuin ikäiseni maailmankansalaiset.
[/quote]
No onpa tosiaan röyhkeää että ihan kutsumatta ovat teille tunkemassa! Jätä ovi avaamatta seuraavaksi kun yrittävät yllätysvierailulle tulla tai totea vaan että nyt ei valitettavasti sovi tulla käymään.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:01"]
Lähdetään vaikka siitä, että lapsettomassa kodissa EI ole paperia ja (väritys)kyniä olemassakaan. Eikä mitään muutakaan mitä lapsille voisi antaa ajankuluksi. Ja kun on melko monta kuvaa nähnyt fb:ssä joissa penskan väritykset jatkuu hetkessä seinille ja huonekaluihin kun aikuisen silmä välttää, niin ei hemmetti en kotonani antaisi yhdenkään lapsen koskea minkäänlaisiin piirustusvälineisiin!
Näin vieraantuneita lapsiperheelliset ovat lapsettomien elämästä, että kuvitellaan jokaisella olevan kattava lasten-viihdytys-pack olohuoneessa odottamassa...
[/quote]
Lähdetäänkö? Mulla taas oli lapsia varten esim. just värikyniä ja väh'n lelujakin, kun itsellä ei ollut lapsia.
[/quote]
Okei, tarkennetaan sitten että "lapsettomassa kodissa EI USEIMMITEN ole paperia ja (väritys)kyniä olemassakaan."
Pyrin siihen, ettei kotonani ole turhaa tavaraa. Minulla ei ole koirien leluja, ei hevosille sokeripaloja eikä lapsille värityskyniä koska mitään tarvetta näille millekään ei ikinä ole ollut. Ja kuten todettu, en edes uskaltaisi antaa kyniä lapsille kotonani, niin monet sotkut nähneenä.
Miksi et vain saman tien katkaise kaikkia yhteyksiä ystäviisi jotka ovat saastuneet lapsella, jos se on noin kamalaa?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:17"]
[/quote]
[/quote]
Minulla on minun koti, ja kotini on sisustettu ja varustettu minulle miellyttäväksi. Ihan niinkuin sinullakin, uskoisin. Mutta koska minulla ei ole lapsia eikä ikinä käy lapsivieraita, ei kotini ole millään lailla lapsiystävällinen. Se ei tee kodistani tai maustani kummallista tai outoa. Ilman lapsiakin silti ymmärrän, että esim. matala lasikaide portaikkoon ja sohva sen edessä on melkoinen tappopaikka lapsille. Samoin lukuisat suojaamattomat pistorasiat ja jyrkät portaat. Tai laattalattia joka saattaa olla liukas jos siinä juoksentelee sukkasillaan. Monet pöydän kulmat ovat teräviä, koska minulla ei ole ollut mitään syytä valita ei-teräviä pöytiä. Kaikki astiani ovat "aikuisten" mallia, enkä usko että esim. isot Kartio -lasit pysyisivät lasten käsissä (ja ovat vielä lopetettua väriä, joten sinänsä korvaamattomia jos menee rikki).
Lisäksi, koska kodissani asuu ja käy vain aikuisia, esim. lattiamateriaali on sellainen että siitä ei saa vaikkapa mustekynää tai tussia oikein mitenkään pois. Samoin monet tekstiilit ovat pesukelvottomia - koska minulla ei ole mitään syytä sotkea niitä, ts. pesutarvettakaan ei ole. Siksi koko asunto pitäisi suojata jos haluaisi olla varma etteivät lapset näitä pintoja sotke.
Jos sinusta se, etten ole lasten kanssa kotonani missään tekemissä tekee minusta oudon, niin fine. Tuttavapiirissäni on kuitenkin paaaaljon kaltaisiani lapsettomia aikuisia, joten mitenkään marginaalinen ryhmä emme ole. Sitä ei varmaan vaan huomaa sieltä lapsiperhekuplasta, joissa kaikilla on ainakin ne pari rasavilliä kersaa ja lukuisia viikottain vierailevia lapsia päälle.
[/quote]
Olen sangen siisti ihminen mutta en tohtisi tulla sun luo kylään. Mun kotini materiaalit kaikki on helppohoitoisia ja pestäviä. Jos jollekin aikuiselle sattuu vahinko, että kakunpala putoaa matolle tai viinilasi kaatuu niin kaiken saa pestyä ja astiatkin vain tavallista arkitavaraa. Ei tule mitään katastrofia. Eikä meillä lapsivieraitakaan tarvitse stressata. En säilytä mitään vaarallista tai särkyvää muutenkaan paikoissa missä niihin asiankuulumattomat pääsisivät käsiksi. Helppompaa emännällekin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:22"]Kaipaisin samaan vinkkejä. Lähipiirin aikuisilla kun on hyvin erilainen hygieniakäsitys kuin minulla, joten en missään nimessä halua heidän lapsiaan meidän muutenkin lapsiepäystävälliseen kotiin. He siis esim. pitävät normaalina että lapsen pylly pestään vieraisilla lavuaarissa ja jätetään se lavuaari pesemättä (jonka jälkeen lavuaarista voi löytyä esim. kakkakikkareita), isompia lapsia ei ole opetettu pesemään käsiään vessakäynnin jälkeen, pienemmät syö koko ajan käsiään ja sen jälkeen lähmii kuolaa ympäriinsä jne jne. Sori vaan, mutta en halua alkaa desinfioimaan koko taloa sen jälkeen kun nämä olisi siellä vierailleet!
Koiravieraita kammoavat voivat vielä jotenkuten sanoa, että "sori mutta jättäisitkö koiran kotiin, en oikein halua että meillä käy koiravieraita" mutta auta armias jos saman sanot lapsista... Ja sitten kun monet vielä pitävät itsestäänselvyytenä että lapset voi viedä joka paikkaan, niin torppaapa ne sitten etuovella kun kukaan ei maininnut että lapset tulevat mukana :(. Koirista sentään useimmat kysyvät että sopiiko koiran tulla mukaan, jolloin se on helpompi kieltääkin.
[/quote]
Voi sua! Hymyilen tälle siksi, että koko juttu ja sun tahraton kotosi tulee niin muuttuun kun saat ite lapsia. Toki jos et niitä halua, niin ei sun auta muu kuin ilmoittaa kavereilles, et meille ei muuten lapset oo tervetulleita. Ja mistä vetoa, et nää sun kaverit kyllä näkee sen jo sun naamasta ja kauheen ahdistuneita ajattelevat, et onko nyt ihan pakko mennä teille kylään kun sä nipotat kaikesta. Mulla on just samanlainen kaveri, joka ei kestä sitä kun lapset esim. lämivät käsillään ikkunaa tai lasiovea. Ei sano mitään, mut näkeehän sen ahdistuksen kun heti on luutun kanssa heilumassa ja hinkkaamassa. Puydänkin häntä nykyään meille kylään.
Huh huh miten vaikeeaa on taas!
Minulla on kaksi lasta ja en ole ikinä ollut heissä kiinni 24/7 ja olen mielelläni tavannut ystäviäni ilman lapsia.
Ja nämä ystäväni joita olen tavannut ilman lapsia eivät välttämättä ole edes lapsettomia vaan myöskin äitejä jotka haluaa hetken rauhan ystävän kanssa.
Ja vaikka meillä on ihan tavallinen koti niin pahimpia "villilapsia ja sotkijoita" en meille kutsu vaan olemme tavanneet vaikka puistossa. Ei huvita olla koko ajan kieltämässä lapsia jotka sotkee, rikkoo ja kaivelee kaikki paikat. Meillä on perinteisesti kasvatetut lapset eli sisällä ei juosta ja kiljuta, ruualla ei sotketa ja lelut ym siivotaan illalla lelulootiin ym.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:44"]
On ihan normaalia haluta joskus tavata ystäväänsä tarkoituksena jutellä syvällisiä ja todellakin aikuisten juttuja ilman lasten läsnäoloa. Lasten kanssa tapaamiset ovat luonteeltaan toisenlaisia.
[/quote]
Niin kuin mitä?
Anna lapsille vähän ajankulua, kynä ja paperia vaikka, hän keskittyy siihen ja viis veisaa aikuisten puheista.
[/quote]
Lähdetään vaikka siitä, että lapsettomassa kodissa EI ole paperia ja (väritys)kyniä olemassakaan. Eikä mitään muutakaan mitä lapsille voisi antaa ajankuluksi. Ja kun on melko monta kuvaa nähnyt fb:ssä joissa penskan väritykset jatkuu hetkessä seinille ja huonekaluihin kun aikuisen silmä välttää, niin ei hemmetti en kotonani antaisi yhdenkään lapsen koskea minkäänlaisiin piirustusvälineisiin!
Näin vieraantuneita lapsiperheelliset ovat lapsettomien elämästä, että kuvitellaan jokaisella olevan kattava lasten-viihdytys-pack olohuoneessa odottamassa...
[/quote]
Lähdetäänkö? Mulla taas oli lapsia varten esim. just värikyniä ja väh'n lelujakin, kun itsellä ei ollut lapsia.
[/quote]
Samoin esim. mun siskolla, joka on perheetön mutta meidän perheelle tosi läheinen ihminen.