Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kunnallisten päiväkotien ruoka

Vierailija
10.02.2022 |

Vanhemmat ja päiväkodissa työskentelevät, onko teistä päiväkodeissa tarjottava ruoka ravitsevaa ja hyvää pienille lapsille?

Minä äitinä ja vakaopettajana en voi allekirjoittaa tätä. Esim aamupuuro on 4/5 päivänä veteen keitettyä, joka tarjoillaan margariinisilmällä. Rasvatonta maitoa ja näkkäriä. Välillä on hedelmiä, mutta niitä riittää jokaiselle yksi pala, maks kaksi palasta. Eli esimerkiksi kaksi mandariinilohkoa.
Lounas on samaa kuin koulussa, mutta esim pyttipannupäivävä päiväkodin lapset saa laihaa keittoa. Ja hernekeittopäivänä pelkkää hernekeittoa, kun koululaiset saavat lisäksi pannukakkua.
Välipala on lähes aina jokin marjakiisseli (joka on tehty mehutiivisteestä) ja näkkäriä. Yhtenä vuonna tarjoiltiin tiuhaa vehnäkorppuja (joita kukaan ei syönyt).

Suututtaa suunnattomasti. Maksamme 300e lapsen hoidosta ja ruoka on todella ala-arvoista. Tuokin olisi ratkaistavissa vaikka jo sillä että aamupalaan lisättäisiin puuroon kiisseli-lisuke ja hedelmiä enemmän. Lounaaseen enemmän energiaa, eli keittoruuan kanssa jokin lisuke, esim pannari. Välipalaksi kiisselin lisäksi esim sämpylä/ruisleipä lisukkeineen ja hedelmiä runsaasti (siten että kaikki saavat useamman palan).

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ruoka laadukasta on, ei sentään eineksiä niin kuin kotona ja haluatteko tosiaan lapsille lisää sokerikiisseleitä? Keittiöltä olen kuullut, että lapset syö kaikkein eniten maanantaisin ja lomien jälkeen, kyllä kouluissa ja tarhoissa ruoka kelpaa kun kotona ei sitä sitten ilmeisimmin saa!?

Kyllä se ruoka täälläpäin ainakin on lähes pelkkää einestä, samalta keskuskeittiöltä menee päiväkoteihin ja kouluihin

Vierailija
22/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ruoka laadukasta on, ei sentään eineksiä niin kuin kotona ja haluatteko tosiaan lapsille lisää sokerikiisseleitä? Keittiöltä olen kuullut, että lapset syö kaikkein eniten maanantaisin ja lomien jälkeen, kyllä kouluissa ja tarhoissa ruoka kelpaa kun kotona ei sitä sitten ilmeisimmin saa!?

Kyllä se ruoka täälläpäin ainakin on lähes pelkkää einestä, samalta keskuskeittiöltä menee päiväkoteihin ja kouluihin

Lisään vielä, että en siis arvostele tai syyttele ketään. Pikkurahalla kun tehdään, ja säästöt koko ajan mielessä, eihän se voi olla kovin laadukasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden kasvisten lisäksi laitan aina runsaasti hedelmiä tarjolle. Jos laitan vaikka 7 omenaa yhdelle osastolle, niistä palautuu takaisin 5. Pehmeää leipää meillä on niin usein, että siitä on jopa valitettu. Lapset kuulemma tykkäävät rouskuttaa näkkäriä. Meillä on ollut välipalalla kananmuniakin, mutta nekin saa heittää roskiin. Lapset eivät syö, vaikka keittämäni munat eivät ole ylikypsiä tai raakoja. Maustamaton jogurtti ja marjat ei maistu. Ruisleipä ei maistu. Kukaan ei ole ottanut, jos viipaloin leivän päälle laitettavaksi kurkkua, tomaattia ja salaattia.

Jos teen suklaakiisseliä tai pannaria, se menee kuin kuumille kiville.

Vierailija
24/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi ihan ok pöperöt. Veteen keitetty puuro 4x ja 1 maitopuuro per viikko. Puuron kanssa on joko margariini tai sose. Maitopuuron kanssa hillo.

Leipä vaihtuu 5vkon välein, eri ruis/sekaleipiä. Näkkäriäkin pyydettäessä saa. Leivän päälle on juustoa, leikkeleitä, kasvista tai kananmuna.

Viikon listalla on 1 kalanruoka, 1-2 kasvisruokaa, kana sekä liharuoka. Salaatit ovat maistuvia.

Välipaloissa voisi olla enemmän vaihtelevuutta. Mutta ihan ok nekin. Hedelmiä on tarjolla runsaasti ja kaikki mitä pilkkoa kerkiää kyllä menevät.

Vierailija
25/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoköyhän hiilarimössön takia lapset ovat levottomia ja väsyneitä.

Ravinto koostuu lähinnä viljasta, joka aiheuttaa adhd oireita monelle.

Pitäisi tarjota monipuolisesti kasviksia ja proteiinipitoista ravintoa, ja oikeaa aitoa rasvaa.

Aamupalalla ja välipalalla jyväisää tuoretta itsetehtyä leipää, juustoa, leikkeleitä ja kananmunaa, lounaalla enemmän lihaa, kanaa ja kalaa ja juureksia, sekä tavallista kevytmaitoa. Puuroa pieni annos kunnon maitoon keitettynä voisilmällä.

Ei se määrä vaan laatu!

Tässä olen samaa mieltä, mutta kun suositukset sanoo, että maidon on oltava rasvatonta ja margariinin maidotonta, niin minkä ne päiväkodissa sille tekevät, kun käsky tulee ylempää. Neuvolassakin intettiin, että rasvatonta maitoa sen pitää olla, ettei lapsi saisi liikaa kovia rasvoja. Samaan aikaan ei mitään rajoitetta esim. juuston kanssa, tai muiden maitotuotteiden kanssa, mutta se on armoton paha, että maidossa on 1,5% rasvaa sen 0% sijaan?? Veikkaan, että enemmän kovaa rasvaa tulee kyllä juustosta, jogurteista ym. vastaavista syötävistä tuotteista.

Auta armias, mitä sanovat, kun sanon, ettei maito oikein sellaisenaan uppoa muksulle (kun saa vielä rintamaitoa 1v 2kk ikäisenä), mutta että juustoa vetelisi niin paljon kuin sielu sietää ja leivän päältä nuolee vain oivariinit naamariin ja itse leipä jää syömättä :D

Eikä päiväkodissa myöskään leipää tehdä itse. Kun olin päiväkodissa 13v sitten harjoittelussa, lapsille kyllä tarjottiin ruisleipää ja päälle sai valita joko viipaleen juustoa tai siivun paprikaa (huom. ei molempia, mikä on älytöntä!) ja ihan minimaalinen sipaisu sitä maidotonta margariinia. Välipalat oli kokonaisuudessaan herkullisia, mutta se että piti myös valita leivän tai hedelmän väliltä, oli tyhmää.

Ryhmässä kun on yksi maitoallerginen ja pari munalle allergista lasta, koko ryhmän lasten pullat (silloin kun niitä harvoin saa) ovat maidottomia ja munattomia, ja kas kun eivät sokerittomiakin. Eli yhden tai kahden allergioista kärsii montakymmentä, jos keittiössä laiskuuttaan sovelletaan samaa logiikkaa muihinkin ryhmiin. Näin tehtiin silloin ennen muinoin.

Näistä syistä toivon, että saisin aikanaan muksut perhepäivähoitajalle, jossa saavat kunnollista, normaalia kotiruokaa, kevytmaitoa ja vaikka sen aidon voisilmän puuroonsa. Saattaa vaan olla pph:t kiven alla, että tarhaan varmaan joutuvat joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin. Jotta ei mene täysin mollaukseksi, ainakin tuolloin kauan sitten päiväkodin pöperöt oli silti laadukkaampia kuin se laaduton kura, mitä kouluissa tarjotaan.

Vierailija
26/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päiväkodissa oli oma keittiö, ja sapuskat olivat tosi hyviä. Ei siis tullut mitään valmisruokaa keskuskeittiöltä lämmitettäväksi, vaan kaikki tehtiin itse alusta loppuun. Ja jos jonkun kotoa tuli omenoita, sieniä, mustikoita tai mitä vain, niistä sitten tehtiin jotain herkkua lapsille. Lapset pääsivät itsekin leipomaan välillä.

Vierailija
27/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen päiväkodissa oli oma keittiö, ja sapuskat olivat tosi hyviä. Ei siis tullut mitään valmisruokaa keskuskeittiöltä lämmitettäväksi, vaan kaikki tehtiin itse alusta loppuun. Ja jos jonkun kotoa tuli omenoita, sieniä, mustikoita tai mitä vain, niistä sitten tehtiin jotain herkkua lapsille. Lapset pääsivät itsekin leipomaan välillä.

Joo ei käy enää päinsä. Kotoa ei saa tuoda ruoka-aineksia,hyvä jos eväitä. Eikä omia keittiöitä ole,kaikki tulee keskuskeittiöistä.

Mä muistan päiväkoti ajoiltani,siis työssä,ne "kasvisruuat", Hyvä tavaton mitä kuraa. Sai valittaa ja valittaa,ei auttanut. Herneitä-maissia-paprikaa semmoisessa harmaassa "kastikkeessa". Joskus oli tofua,jota ei osattu käyttää.