Onkohan tämä Suomen vanhanaikaisin hoitopaikka...?
Lueskelin tulevan tokaluokkalaisen(!) tulevan iltapäivähoitopaikan ohjeita. Alla pätkä varusteita käsittelevästä osasta... En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa... Muu osa ohjeista on ainakin ihan järkevää, eli ilmeisesti ovat ihan tosissaan!
"Ulkoilemme joka säällä ja meillä kaikki lapset käyttävät tavallisia kuravaatteita riippumatta ulkovaatteiden vedenpitävyydestä. Huolehdithan siitä, että lapsellasi on viimeistään syyskuussa kouluvaatteiden päälle hyvin mahtuvat vuorittomat kurahousut (mieluiten henkselilliset), sadetakki, kurarukkaset ja kumisaappaat tai muut vedenpitävät kengät. Jos kengät ovat kovin lyhytvartiset, varmistathan, että kurahousujen lahkeissa on ehjät kengänaluslenkit. Kun varusteet on kunnossa, ulkoleikit sujuvat mukavasti!"
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:15"]Olisipa mielenkiintoista tietää, millä taikakonstilla henkilökunta siellä kerhossa saa nämä pukeutumiset sujumaan. Pienemmätkin aina valittaa ja kiukkuaa, kun pitää kurahaalareita pukea.
[/quote]
Kyllä normaalisti kasvatetun tokaluokkalaisen pitäisi ymmärtää, että jos kerhossa on sellaiset säännöt, että kuravaatteet puetaan, niin sitten niiden sääntöjen mukaan mennään, eikä valiteta tai kiukutella.
[/quote]
Niinpä. Lasten pitää totella aikuisia monessa muussakin asiassa. Ei ulkovaatetus ole mikään poikkeus. Ei siihen taikatemppuja tarvita! Tai sitten on tietysti nämä vapaan kasvatuksen hedelmät, jotka ei tottele mitään!
Kuravaatteet vanhanaikaisia? Kuivana pysyminen on so last season?
Mikä tuossa oli vanhanaikaista? Olisiko pitänyt vaatia vain goretexiä jotta oltaisi moderneja?
En tajunnut mikä oli huonosti? Toivovat että lapsilla on kuravaatteet, onko se toive huono juttu vai ne kuravaatteet, vai mikä?
Varmaan pointtina se, että ne vettäpitävät vaatteet eivät kestä esim. lätäkössä istumista. Kuravaatteet kestävät.
Kai mä oon jotenki antiikkinen, mut en tajunnut ollenkaan mikä tossa oli vanhanaikaista..?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:40"]Mikä ongelma?
[/quote]
Olisikohan se että vaikka olisi veden ja kuta pitävät vaatteet joutuu hommaamaan kurahousut
Kyllä kurahousut kuuluvat päiväkotiin ja esikouluun. Meidän ekaluokkalaista ihmeteltiin kun sillä oli ulkohousut syyskuisena sadepäivänä. Muilla tytöillä oli vaan farkut tai leggarit.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:43"]Varmaan pointtina se, että ne vettäpitävät vaatteet eivät kestä esim. lätäkössä istumista. Kuravaatteet kestävät.
[/quote]
Kyllä meillä ainakin pitävät yhtä hyvin kuin kuriksetkin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:43"]
En tajunnut mikä oli huonosti? Toivovat että lapsilla on kuravaatteet, onko se toive huono juttu vai ne kuravaatteet, vai mikä?
[/quote]
"meillä kaikki käyttävät" kuulostaa kyllä käskyltä eikä toiveelta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:45"]
Kyllä kurahousut kuuluvat päiväkotiin ja esikouluun. Meidän ekaluokkalaista ihmeteltiin kun sillä oli ulkohousut syyskuisena sadepäivänä. Muilla tytöillä oli vaan farkut tai leggarit.
[/quote]
Tässähän oli kyseessä tokaluokkalainen. Siis tuleva sellainen.
Onkohan kurahousuja enää edes koossa 140, jota toppavaatteiden päälle mahtuvien pitäisi meidän pojalla vähintään olla? Eikä varmaan suostuisi pukemaan päälleen.
Joo, meillä oli jo päiväkodissa tätä että puetaan vedenpitävien vaatteiden päälle kuravaatteet ja intetään vastaan että ei ne kuitenkaan pidä vettä. Olen aina tehnyt lammikkotestin ostamillani laatuvaatteilla, eli lapselle puku päälle ja lammikkoon. Jos ei pidä 100% vettä niinkuin on luvattu niin vaate takaisin. Tokaluokkalaiset ei enää missään kuralammikoissa istu! Kyllä vettä hylkivä tuulipuku tai muu syysasu saa riittää. En ikinä kouluikäistä pakottaisi joihinkin henkselikurahousuihin jos nyt ei olisi mikään rymyiita/eetu.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:41"]
Mikä tuossa oli vanhanaikaista? Olisiko pitänyt vaatia vain goretexiä jotta oltaisi moderneja?
[/quote]
Tuntuu vaan hassulta, kun jo eskarissa oli ihan oma valinta, onko kuravaatetta vai muuta vedenkestävää, niin nyt tulikin tuollaiset tarkat määräykset! Suostuukohan tuo meidän tyttö edes käyttämään enää sellaisia... No, pitää vielä varmistaa hoitopaikasta asia. Onhan tässä vielä aikaa.
Mä ymmärrän ap:tä hyvin. Tokaluokkalainen kun ymmärtää jo vallan hyvin, että lätäkköön ei jäädä istumaan, jos ei ole sukelluspukua päällä. Ja jos joku nyt vielä kurikset haluaa pukea, niin miksi pitää olla vielä henkselitkin??? Menee jo aika vaikeaksi löytää noin isoissa kokoluokissa. Kurarukkasia nyt ei tuon ikäinen takuulla enää pue! Mun lapset on pysyneet kyllä hyvin kuivana vähän kevyemmälläkin varustuksella. Partioleirit yms. sitten ihan erikseen. Enkä muutenkaan ymmärrä, miksi nyt ihan joka kelillä tarvii aina ulkoilla... Siis toki sateellakin voi ulkoilla, mutta kaatosateessa ei nyt mun mielestä ip-kerhon kyllä tarvitsisi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:56"]
Mä ymmärrän ap:tä hyvin. Tokaluokkalainen kun ymmärtää jo vallan hyvin, että lätäkköön ei jäädä istumaan, jos ei ole sukelluspukua päällä. Ja jos joku nyt vielä kurikset haluaa pukea, niin miksi pitää olla vielä henkselitkin???
[/quote]
No sehän oli vain suositus. Ehkä ne on vielä ekaluokkalaisilla kätevämmät?
Meilläkin ulkovaatteet pitävät vettä, vieläpä selvästi paremmin kuin normisadeasut. Kurahousut olen kokenut tarpeelliseksi päiväkoti-ikäisillä kura-aikaan, ne siis suojaavat kuralta, eivät kastumiselta. Jälkimmäiseen riittää hyvin haalari, ja kotona se riittää kyllä ensimmäiseenkin.
Miten[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:44"]Muistan miten kovin inhosin kuravaatteita lapsena. Vanhempani olisivat antaneet minun olla ilman kuravaatteita, kun kerran oli kunnon toppapuku. Se ei kuitenkaan päiväkodin puolesta käynyt. Tosin kaverini sai silti olla ilman kurapukua, joten logiikka tässä ei ollut. En vieläkään suostu pitämään monia housuja päällekkäin tai pipoa päässä kuin todella kovilla pakkasilla, sillä ne tuntuvat niin älyttömän epämukavilta. Samoin se kurapuku tuntui toppavaatteiden päälle. Yyh, lapsiparat!
[/quote]
Jos kuravaatteet laitetaan toppapuvun päälle, niin silloinhan ne on ihan liian kuumat suojasäällä.