Onkohan tämä Suomen vanhanaikaisin hoitopaikka...?
Lueskelin tulevan tokaluokkalaisen(!) tulevan iltapäivähoitopaikan ohjeita. Alla pätkä varusteita käsittelevästä osasta... En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa... Muu osa ohjeista on ainakin ihan järkevää, eli ilmeisesti ovat ihan tosissaan!
"Ulkoilemme joka säällä ja meillä kaikki lapset käyttävät tavallisia kuravaatteita riippumatta ulkovaatteiden vedenpitävyydestä. Huolehdithan siitä, että lapsellasi on viimeistään syyskuussa kouluvaatteiden päälle hyvin mahtuvat vuorittomat kurahousut (mieluiten henkselilliset), sadetakki, kurarukkaset ja kumisaappaat tai muut vedenpitävät kengät. Jos kengät ovat kovin lyhytvartiset, varmistathan, että kurahousujen lahkeissa on ehjät kengänaluslenkit. Kun varusteet on kunnossa, ulkoleikit sujuvat mukavasti!"
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:45"]
Kyllä kurahousut kuuluvat päiväkotiin ja esikouluun. Meidän ekaluokkalaista ihmeteltiin kun sillä oli ulkohousut syyskuisena sadepäivänä. Muilla tytöillä oli vaan farkut tai leggarit.
[/quote] ja sit nämä lapset ruikuttaa kun on kylmää ja märkää, lenkkarit märkänä kitisee sisälle
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:06"]
Mä en ymmärrä tätä suomalaisten ylenpalttista rakkautta kuraan! Meidän lapset oli kevääseen asti ihanassa perhepäivähoitopaikasssa, jossa kellään ei ollut kurahaalareita. Sateella normit ulkoiluvaatteet ja sadetakki ja kumisaappaat. Mutta siellä lapsia ei istutettukaan tuntitolkulla kuralätäköissä vaan aina oli ohjattua toimintaa ja pelejä puutarhassa. Ja sateella ei oltu paljoa ulkona. Keväällä lapset siirtyi suureen päiväkotiin, jossa on ruma, virikkeetön hiekkapiha. Ja ulkona ollaan myös säällä kuin säällä. Lapset inhoavat tarhaa koska ulkona ollaan liikaa ilman mitään tekemistä. Menoon tottuneemmat lapset tönivät toisiaan lätäköihin ja tarhan tädit muka kieltelevät - tämä siis ainoa huvi pihalla. Ja kurapuku on ja pysyy! Miksi siellä ulkona täytyy olla väkisin niin paljon, varsinkin kun mitään fasiliteetteja ei ole järjestetty?
[/quote]
eiks ne sun lapset itse keksi tekemistä, juoksemista, hiekkakakkuja, pallon potkista ... ilman ohjausta???? surullista
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:32"]
mun poika ei kyllä olisi tuohon suostunut. Napakasti ilmoitti ettei hän mene mihinkään iltikseen. Pojan luokalta vain yksi meni iltikseen ja varmaan sitten syy noi kurahousut.☺️
[/quote]
ja varmaan koko iltis kiittää kun lapsesi pysyy poissa
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:53"]
Minkälaisia pihaleikkejä 2-luokkalaiset sitten yleensä leikkii?
[/quote]
mm. jalkapalloa, tervapataa, kirkonrottaa, hiekkalaatikossa rakentaa kaupunkeja, kauppaa , rakentavat majoja, hevosia
Haha, en ois kyllä ikinä tokalla suostunut pitämään kurahousuja tai niitä hanskoja:D Etenkään noita toivottuja henkselillisiä. Mahtaa olla näky kun 8-vuotiaat kulkee ku pikkulapset.
Ja oma lapsi saisi pitää ihan vedenpitäviä vaatteita, joissa ei ole kuuma kuin jätesäkissä. Noissa kuravaatteissa ei välttämättä kastu ulkoa päin, mutta sisältä varmasti.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:59"]Haha, en ois kyllä ikinä tokalla suostunut pitämään kurahousuja tai niitä hanskoja:D Etenkään noita toivottuja henkselillisiä. Mahtaa olla näky kun 8-vuotiaat kulkee ku pikkulapset.
[/quote]
Vanhimmat eskarilaiset on keväällä 7,5v ja niillä on henkselikurahousut ja kurahanskat. Miten 8v olisi jotenkin sen kummempi "näky"?
Mun mielestä ei ole vanhanaikaisin vaan käytännöllisin. Kun on samat selkeät säännöt kaikille lapsille, ei tule mitään kiusaamistakaan. Ei kai sinulla äitinä ole mitään sitä vastaan, että lapsen kouluvaatteet pysyvät itlapäiväkerhossa ehjinä ja puhtaina?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:56"]
Mä ymmärrän ap:tä hyvin. Tokaluokkalainen kun ymmärtää jo vallan hyvin, että lätäkköön ei jäädä istumaan, jos ei ole sukelluspukua päällä. Ja jos joku nyt vielä kurikset haluaa pukea, niin miksi pitää olla vielä henkselitkin???
[/quote]
No sehän oli vain suositus. Ehkä ne on vielä ekaluokkalaisilla kätevämmät?
[/quote]
No ei takuulla ole. Mukavinta on itseään miellyttävät vaatteet. Oikeasti, kuvittele noin 140cm tokaluokkalainen henkselikuriksissa ja kurarukkasissa koulun pihalla. Menetkö itse ulkoilemaan noin? Mitä ne sitten siellä ulkona leikkii, kun ei oikein voi juosta kovin hyvin, tulee hiki ja käsiäkään ei voi kunnolla käyttää? Saahan noita pukea, jos haluaa. Mit kuinka moni tokaluokkalainen haluaa? Ja miksi ihmeessä, kun toimivampiakin vaatteita on keksitty?
eiköhän tuossa ole pointtina se, että kurahousut on helppo suihkuttaa ja heittää kuivauskaappiin, iltapäiväkerhossa ei varmastikaan ole aikaa katsoa jokaisen lapsen kosteussuojavaatteiden hoito-ohjeita erikseen - ja sitten tulee vanhemmilta palautetta, kun jennicajannican superhaalari on kuivattu väärin.
ILtapäiväkerhoissa on yleensä järjetön määrä lapsia ja, olkaa nyt hemmetti iloisia, että ulkoilevat säännöllisesti - kurahousut varmasti helpottavat sen henkilökunnan työtä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:56"]
Mä ymmärrän ap:tä hyvin. Tokaluokkalainen kun ymmärtää jo vallan hyvin, että lätäkköön ei jäädä istumaan, jos ei ole sukelluspukua päällä. Ja jos joku nyt vielä kurikset haluaa pukea, niin miksi pitää olla vielä henkselitkin???
[/quote]
No sehän oli vain suositus. Ehkä ne on vielä ekaluokkalaisilla kätevämmät?
[/quote]
No ei takuulla ole. Mukavinta on itseään miellyttävät vaatteet. Oikeasti, kuvittele noin 140cm tokaluokkalainen henkselikuriksissa ja kurarukkasissa koulun pihalla. Menetkö itse ulkoilemaan noin? Mitä ne sitten siellä ulkona leikkii, kun ei oikein voi juosta kovin hyvin, tulee hiki ja käsiäkään ei voi kunnolla käyttää? Saahan noita pukea, jos haluaa. Mit kuinka moni tokaluokkalainen haluaa? Ja miksi ihmeessä, kun toimivampiakin vaatteita on keksitty?
[/quote]
Kuravaatteiden tarpeesta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta eihän ne nyt oikeasti ole noin kamalat vaatteet kuin väität! Miksei voisi juosta tai käyttää käsiä? Jos henkselikurikset on sopivan kokoiset ja kunnolla puettu (henkselit säädetty sopiviksi ja lahkeiden renksut kunnolla saappaan alla), niin ei ne haittaa lapsen liikkumista mitenkään, jos alla ei ole liikaa vaatetta, ettei tulee kuuma. Ja jos käsissä on ohuet lapaset ja sopivan kokoiset kurarukkaset, ei ne ole sen kömpelömmät kuin jotkut toppahanskat.
Ei minusta siinä olisi mitään kummallista, jos näkisin 140-senttisen tokaluokkalaisen tällaisissa vaatteissa, kunhan muilla lapsilla on samanlaiset.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 00:34"]
Mitä ne sitten siellä ulkona leikkii, kun ei oikein voi juosta kovin hyvin, tulee hiki ja käsiäkään ei voi kunnolla käyttää?
[/quote]
Täällä eskarit kulki melkein koko kevään kuravaatteissa ja kyllä juoksivat ja käsiään käyttivät ihan normaalisti!
Minä ainakin olisin ihan tyytyväinen, jos on hoidossa selkeät yhteiset pelisäännöt pukeutumisesta. En kotikäyttöön kakkosluokkalaiselle kuravaatteita ostaisi, mutta jos hoidossa olisi tällainen käytäntö, niin varmasti ne hankkisin, kunhan muillakin lapsille sitten olisi myös. En minä ainakaan koe, että niistä olisi mitään haittaa tai liikaa ylimääräistä vaivaakaan.
mun poika ei kyllä olisi tuohon suostunut. Napakasti ilmoitti ettei hän mene mihinkään iltikseen. Pojan luokalta vain yksi meni iltikseen ja varmaan sitten syy noi kurahousut.☺️
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:43"]Varmaan pointtina se, että ne vettäpitävät vaatteet eivät kestä esim. lätäkössä istumista. Kuravaatteet kestävät. [/quote] Kyllä meillä ainakin pitävät yhtä hyvin kuin kuriksetkin.
[/quote]
Olisko pointti kuitenkin likaantuminen? Kuravaatteet vaan huuhdotaan ja taas ne ovat käyttökelpoiset. Corerexit pitää pestä.
Oliko ' vanhanaikaisuus' sitä, että lapsille sallitaan leikkiminen, jopa rapakoissa eikä vaan näpytellä tietokoneita sisätiloissa?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:32"]mun poika ei kyllä olisi tuohon suostunut. Napakasti ilmoitti ettei hän mene mihinkään iltikseen. Pojan luokalta vain yksi meni iltikseen ja varmaan sitten syy noi kurahousut.☺️
[/quote]
No ihan selvä juttuhan tuo on: mökillä ei ole kaverit nauramassa. Mullakin oli kuravaatteet mökillä paljon pidempään käytössä kuin kotona. Ne vaan jotenkin kuulu mökkielämään, ei niistä siellä kiukuteltu.
Enpä[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:32"]mun poika ei kyllä olisi tuohon suostunut. Napakasti ilmoitti ettei hän mene mihinkään iltikseen. Pojan luokalta vain yksi meni iltikseen ja varmaan sitten syy noi kurahousut.☺️
[/quote]
Enpä usko, että joku niin pieni juttu kuin kurahousujen pukeminen oikeasti olisi yhdenkään lapsen syynä olla menemättä kerhoon. Lasta varmasti inhottaa, jos vain hänellä on kurahousut, mutta tässä tapauksessahan ne oli kaikilla lapsilla.
Minä olisin vain tyytyväinen, jos hoitopaikassa jaksetaan näin hyvin huolehtia ja vahtia, että lapsilla on kelin mukaiset vaatteet päällä!
Olisipa mielenkiintoista tietää, millä taikakonstilla henkilökunta siellä kerhossa saa nämä pukeutumiset sujumaan. Pienemmätkin aina valittaa ja kiukkuaa, kun pitää kurahaalareita pukea.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:15"]Olisipa mielenkiintoista tietää, millä taikakonstilla henkilökunta siellä kerhossa saa nämä pukeutumiset sujumaan. Pienemmätkin aina valittaa ja kiukkuaa, kun pitää kurahaalareita pukea.
[/quote]
Kyllä normaalisti kasvatetun tokaluokkalaisen pitäisi ymmärtää, että jos kerhossa on sellaiset säännöt, että kuravaatteet puetaan, niin sitten niiden sääntöjen mukaan mennään, eikä valiteta tai kiukutella.
Meidän lapsi kävi 2. luokalla ollessaan pph:ssa osa-aikahoidossa. Pph ei varsinaisesti vaatinut, mutta toivoi, että myös koululaisella olisi samanlaiset kuravaatteet kuin pienemmillä hoitolapsilla ja kyllä minä ne sitten hankin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:51"]Hei, onpa tänne tullut paljon viestejä! Tapasin yhden äidin, jonka lapsi on ollut tuolla. Kuulemma piha-alue on sateen jälkeenkin pitkään niin kuraava, että monet vanhemmat olivat laittaneet lapsilleen kuravaatteet mukaan. Sitten kun osalla ei niitä ollut, oli ollut pukiessa hankalaa ja pihalla hankalaa, kun vain osa lapsista sai mennä kuraisimpiin paikkoihin. Sen vuoksi tällainen sääntö on ollut jo muutaman vuoden.
-ap-
[/quote]
No hyvä että selvisi. Eipä sinun tarvitse koko kesää murehtia. :)