Olenko ihan veemäinen omaan napaan tuijottelija jos...
...häissäni ei tarjota yhtään mitään mille minä olen pahasti allerginen. Eli ei kalaa tai mitään muitakaan mereneläviä. Sinänsä olis kiva niitä muille tarjota mutta en kyllä haluaisi saada allergiakohtausta omana hääpäivänäni... Ja siis olen sen verran pahasti allerginen että ilman lääkkeitä se on henki pois.
Minun puolelta tulevat vieraat useimmat tietää tämän allergian joten tuskin asiaa millään tapaa ihmettelevät. Miehen suvusta sen sijaan vain lähisuku tietää allergiasta.
Tuskin kukaan kehtaa siellä alkaa asiaa kuitenkaan ääneen ihmettelemään? Ja jos kehtaa niin eiköhän tuo ole "hyväksyttävä" selitys? Menisikö teillä merenelävien rakastajilla herne nenään jos morsiammen allergian vuoksi ette saisi herkkuanne häissä?
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:43"]No, teoriassahan kalattomista häistä ei ole mitään haittaa. Ymmärrän ap:n ongelman mutta kehoittaisin infoamaan tästä jollain tavalla etukäteen jotta vieraat osaavat varautua. Itse en nimittäin vieraana varmaan sitten voisi syödä muuta kuin keitettyjä perunoita ja salaatinlehtiä. Lihaa en ole syönyt pariin vuosikymmeneen ja olen allerginen monelle sellaiselle kasvikselle joita ihmiset tykkäävät sekoittaa kasvisruokiin (esim. kaikki sipulit, palkokasvit jne). Yleensä kalaruoka on ollut se pelastaja julkisissa syömingeissä. Vaikka on sitä ennenkin jouduttu menemään ns. kakkulinjalla... [/quote] Ethän toki kuitenkaan voi ilmoittaa erikoisruokavaliotasi etukäteen. Sehän nyt vasta töykeätä olisi. Ymmärrän ongelmasi. [/quote] Et näemmä ymmärrä koska sanot noin =) Kuten ilmeisesti ap:llakin oire esimerkiksi palkokasveista (joka siis tarkoittaa soijaa, pähkinöitä, manteleita, herneitä jne) on anafylaktinen shokki eli kurkku turpoaa umpeen ja se on henki pois jollei pääse sairaalaan pikavauhtia. En lähde yhtään kenenkään (häiden) vuoksi riskeeraamaan mahdollisuutta joutua epähuomiossa syömään sellaista ruokaa jossa voi olla jotain noin pahasti allergisoivaa. Suurissa häissä pitopalvelulla tai ravintolalla on liian suuri riski mokata kaiken muun säätämisen keskellä. Ja siksi aina otan kalaruokaa vaikka kotona syönkin enemmän kasvisruokia... [/quote] No nyt täytyy sormet ristissä toivoa ettei ap kutsu sua.
[/quote]
Rauhoituhan vähän, tuskin kutsuu. Ja vaikka kutsuisikin asia saataisiin varmasti selvitettyä hieman tätä ketjua aikuismaisemmin.
[/quote]
SE OLI VITSI!! :D Tuo kutsumishomma siis.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:47"] Ei oo todellista, saako kaluhullu todellaki täällä nyt pienoista kannatusta? :D [/quote] Keneltä muka? [/quote] Esim viesti 102. Ja huom, sanoin pienoista kannatusta.
[/quote]
Harmi sinulle että esimerkkisi eli viesti 102:n kirjoittaja, eli minä, en lukenut aloitusviestin lisäksi muuta keskustelua ennen kuin kommentoin :D
[/quote]
Eihän sillä ole mitään väliä? :D Olit pieneksi osaksi samaa mieltä kalahullun kans, se oli mun pointti.
Täälläkö ei voi sanoa pitävänsä kalasta & olevansa sitä mieltä että kalat kuuluvat hääruokaan ilman että kutsutaan trolliksi? Voidaanko jättää koko tämä jupakka nyt taaksemme? Ap, toivon että pohdit vielä sitä kala-asiaa. Ja muista että minulta saa reseptejä tarvittaessa. Mukavia häitä!
Itse olen ollut häissä, jossa suurin osa tarjottavista oli vegaanisia, tietysti oli karjalanpaistia ja joitain muitakin lihavaihtoehtoja tarjolla. Oli myös täysin erikseen sulhasen äitille jälkiruokapöytä, jossa kaikki munatonta. Myös vieraita tiedotettiin siitä, ettei ottimet missään nimessä saa vaihtua. Ruokaa oli tarpeeksi, tunnelma oli hyvä eikä kukaan joutunut lähtemään ambulanssilla sairaalaan. Hyvät häätarjoilut olivat!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:08"]Itse olen ollut häissä, jossa suurin osa tarjottavista oli vegaanisia, tietysti oli karjalanpaistia ja joitain muitakin lihavaihtoehtoja tarjolla. Oli myös täysin erikseen sulhasen äitille jälkiruokapöytä, jossa kaikki munatonta. Myös vieraita tiedotettiin siitä, ettei ottimet missään nimessä saa vaihtua. Ruokaa oli tarpeeksi, tunnelma oli hyvä eikä kukaan joutunut lähtemään ambulanssilla sairaalaan. Hyvät häätarjoilut olivat!
[/quote]
Miten tämä liittyi aiheeseen?
Ei se kala oo mitenkään pakollinen tarjottava, kunhan muuten on hyvin valikoimaa. Ite tykkään kalasta kovasti, mutta olen ollut juhlissa joissa sitä ei ole tarjottu ja ihan tyytyväinen olen ollut tarjoiluihin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:08"]Itse olen ollut häissä, jossa suurin osa tarjottavista oli vegaanisia, tietysti oli karjalanpaistia ja joitain muitakin lihavaihtoehtoja tarjolla. Oli myös täysin erikseen sulhasen äitille jälkiruokapöytä, jossa kaikki munatonta. Myös vieraita tiedotettiin siitä, ettei ottimet missään nimessä saa vaihtua. Ruokaa oli tarpeeksi, tunnelma oli hyvä eikä kukaan joutunut lähtemään ambulanssilla sairaalaan. Hyvät häätarjoilut olivat!
[/quote]
Kala on kuitenkin hieman eri asia. Sen haju (tuoksu) nimittäin tunkeutuu joka paikkaan ja on todella häiritsevä kala-allergikoille.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:43"]No, teoriassahan kalattomista häistä ei ole mitään haittaa. Ymmärrän ap:n ongelman mutta kehoittaisin infoamaan tästä jollain tavalla etukäteen jotta vieraat osaavat varautua. Itse en nimittäin vieraana varmaan sitten voisi syödä muuta kuin keitettyjä perunoita ja salaatinlehtiä. Lihaa en ole syönyt pariin vuosikymmeneen ja olen allerginen monelle sellaiselle kasvikselle joita ihmiset tykkäävät sekoittaa kasvisruokiin (esim. kaikki sipulit, palkokasvit jne). Yleensä kalaruoka on ollut se pelastaja julkisissa syömingeissä. Vaikka on sitä ennenkin jouduttu menemään ns. kakkulinjalla... [/quote] Whaaaaat :DD Siis infoamaan etukäteen niistä ruoka-aineista joita EI OLE häissä tarjolla? OH GOD.
[/quote]
Siis mun käsittääkseni se menee niin, että sää ilmotat allergioistasi/ruokavaliostasi ja kohtelias juhlien järjestäjä pitää huolen, että sullekin löytyy syötävää. En oo ikinä kuullu, että ilmotettais "emme tarjoa ruoka-ainetta X".
Kyllä hääruokapöytä saa mielestäni olla hääparin näköinen eli esimerkiksi täynnä hääparin omia lempiruokia. En ole ikinä muuten tiennytkään, että suomalaiseen hääruokaan kuuluisi pakollisena osana kala. Minä ja mieheni olemme molemmat vegaaneja ja silloin, kun hääpäivä koittaa, niin kyllä häissäkin on tarjolla vain vegaanista ruokaa, vaikka muita vegaaneja ei tietääksemme juhlissa olekaan. Pyrimme silti ottamaan huomioon esimerkiksi ihmiset, joiden mahat ei siedä esimerkiksi papuja. Tarjolla on hyvin perinteistäkin ruokaa ihan perunoista salaatteihin, jottei kenenkään tarvitse maistella mitään epäilyttäviä vegaanipöperöitä :)
Saisinko jonkun hyvän kalareseptin kun lupasit?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:38"]Lohikeittoa nyt ainakin voisi olla?
[/quote]
Hapansilakasta sais takuulla ikimuistoisen ohjelmanumeron ja sais tuo kalahullu pakkomielteeseensä kunnon lääkkeen. En tiedä mitään muuta ruokaa, (jota siis oikeasti syödään,) joka haisee niin tyrmäävän kamalalle.. ne grönlantilaisten hylkeen nahan sisällä märännyttämät ruokit saattais olla yhtä sykähdyttävä kokemus...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:18"]
Kyllä hääruokapöytä saa mielestäni olla hääparin näköinen eli esimerkiksi täynnä hääparin omia lempiruokia. En ole ikinä muuten tiennytkään, että suomalaiseen hääruokaan kuuluisi pakollisena osana kala. Minä ja mieheni olemme molemmat vegaaneja ja silloin, kun hääpäivä koittaa, niin kyllä häissäkin on tarjolla vain vegaanista ruokaa, vaikka muita vegaaneja ei tietääksemme juhlissa olekaan. Pyrimme silti ottamaan huomioon esimerkiksi ihmiset, joiden mahat ei siedä esimerkiksi papuja. Tarjolla on hyvin perinteistäkin ruokaa ihan perunoista salaatteihin, jottei kenenkään tarvitse maistella mitään epäilyttäviä vegaanipöperöitä :)
[/quote]
Kyllä teidän nyt kannattaa vielä harkita. Onko oma eettinen vakaumus ja ajatus oikeasta ja väärästä todella niin tärkeä ettette voisi hääpäivänänne vieraiden viihtyvyyden vuoksi tarjota ainakin lihaa, kalaa munia ja maitoa? Niin moni sitä kuitenkin odottaa. Kanan voi jättää pois, jos tuntuu siltä.
Kun kerran teille tarjoillaan toisten häissä vegaaniruokaa vaikka se on hääparin mielestä pahaa, niin kai tekin voitte tehdä jotain minkä koette pahaksi?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:08"]Itse olen ollut häissä, jossa suurin osa tarjottavista oli vegaanisia, tietysti oli karjalanpaistia ja joitain muitakin lihavaihtoehtoja tarjolla. Oli myös täysin erikseen sulhasen äitille jälkiruokapöytä, jossa kaikki munatonta. Myös vieraita tiedotettiin siitä, ettei ottimet missään nimessä saa vaihtua. Ruokaa oli tarpeeksi, tunnelma oli hyvä eikä kukaan joutunut lähtemään ambulanssilla sairaalaan. Hyvät häätarjoilut olivat! [/quote] Miten tämä liittyi aiheeseen?
[/quote]
Siten, ettei ruokatarjoilujen aina tarvitse mennä jonkun tietyn "kaavan" mukaan, eli joku tietty ruoka-aine on pakollinen tms. Noissa tarjoiluissa otettiin huomioon sulhasen äitin ruokarajoitteet, eli kaikki noutopöydässä oli munatonta, sitten kun katettiin jälkiruoka munattomat ruoat laitettiin erikseen. Hääpari kun ehdottomasti halusi sulhasen äitin paikalle. Muutoin se ei olisi onnistunut turvallisesti. Eiköhän Ap myöskin halua osallistua omiin häihinsä?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:25"]Saisinko jonkun hyvän kalareseptin kun lupasit?
[/quote]
Tämän hetken suosikki on siivuttaa lohta hyvin ohueksi ja paistaa nopesti pannulla. Päälle suolaa. Tarjoillaan uusien perunoiden, voin ja höyrytettyjen kasvisten kans. Suosittelen, helppo ja nopea. Myös häihin sopiva.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:36"]
131 = 134 = kalahullu :P
[/quote]
Miksi ajattelet että kalahullu kirjoittaa olevansa vegaani?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:25"]Saisinko jonkun hyvän kalareseptin kun lupasit?
[/quote]
Tämän hetken suosikki on siivuttaa lohta hyvin ohueksi ja paistaa nopesti pannulla. Päälle suolaa. Tarjoillaan uusien perunoiden, voin ja höyrytettyjen kasvisten kans. Suosittelen, helppo ja nopea. Myös häihin sopiva.
[/quote]
Testatkaa ennen alapeukkuja. Lohi esiin jääkaapista.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:47"]Ei oo todellista, saako kaluhullu todellaki täällä nyt pienoista kannatusta? :D
[/quote]
KalAhullu. Vahinko, vannon sen!
[/quote]
:DDD
Ne on sun häät ja sä tarjoat just sitä mitä haluat! :))
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:43"]No, teoriassahan kalattomista häistä ei ole mitään haittaa. Ymmärrän ap:n ongelman mutta kehoittaisin infoamaan tästä jollain tavalla etukäteen jotta vieraat osaavat varautua. Itse en nimittäin vieraana varmaan sitten voisi syödä muuta kuin keitettyjä perunoita ja salaatinlehtiä. Lihaa en ole syönyt pariin vuosikymmeneen ja olen allerginen monelle sellaiselle kasvikselle joita ihmiset tykkäävät sekoittaa kasvisruokiin (esim. kaikki sipulit, palkokasvit jne). Yleensä kalaruoka on ollut se pelastaja julkisissa syömingeissä. Vaikka on sitä ennenkin jouduttu menemään ns. kakkulinjalla... [/quote] Ethän toki kuitenkaan voi ilmoittaa erikoisruokavaliotasi etukäteen. Sehän nyt vasta töykeätä olisi. Ymmärrän ongelmasi. [/quote] Et näemmä ymmärrä koska sanot noin =) Kuten ilmeisesti ap:llakin oire esimerkiksi palkokasveista (joka siis tarkoittaa soijaa, pähkinöitä, manteleita, herneitä jne) on anafylaktinen shokki eli kurkku turpoaa umpeen ja se on henki pois jollei pääse sairaalaan pikavauhtia. En lähde yhtään kenenkään (häiden) vuoksi riskeeraamaan mahdollisuutta joutua epähuomiossa syömään sellaista ruokaa jossa voi olla jotain noin pahasti allergisoivaa. Suurissa häissä pitopalvelulla tai ravintolalla on liian suuri riski mokata kaiken muun säätämisen keskellä. Ja siksi aina otan kalaruokaa vaikka kotona syönkin enemmän kasvisruokia... [/quote] No nyt täytyy sormet ristissä toivoa ettei ap kutsu sua.
[/quote]
Rauhoituhan vähän, tuskin kutsuu. Ja vaikka kutsuisikin asia saataisiin varmasti selvitettyä hieman tätä ketjua aikuismaisemmin.