Vaatteiden raikastaminen PAKASTAMALLA? Ei ole enää varaa pestä pyykkiä (pörssisähkön uhri minäkin). Onko kokemuksia?
Eli vaatteet pakkaseen ja niiden pitäisi raitistua.
Ei enää mitään mahdollisuutta pestä lasten pyykkejä, kun jokainen pesukerta maksaa ihan älyttömiä nykysähkön hinnalla.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt ulkonakin kylmä?
Ja tuuli huuhtoo vaatteita. Monessa kerrostalossakin on kuivaustelineet ulkona niin sinne tuulettumaan raikkaaseen pakkasilmaan. Ei niitä kukaan tiedä onko pestyjä vai ei.
Vaatteet ensin jäähtymään ulos esim muovikassissa. Kylmät vaatteet pestään lumessa harjaamalla pakkassäällä, jolloin lumi on kuivaa. Villavaatteelle riittää tuuletus ulkona.
Joskus tulee "paikallisputsattua" lapsen hupparia taikomaa vaatetta, eli pesen vain tahrakohtaa.
Myös talvipakkasilla voi raikastaa joitakin vaatteita ulkona, antaa vaikka yön yli roikkua henkarissa ulkona.
"Keskimäärin 40 °C asteen pesuohjelmalla sähköä kuluu 0,5 kWh, 60 °C asteen ohjelmalla 1 kWh"
25 senttiä kuluu neljässäkympissä viikonlopun hinnoilla, tänpäiväisiä en ole katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee "paikallisputsattua" lapsen hupparia taikomaa vaatetta, eli pesen vain tahrakohtaa.
Myös talvipakkasilla voi raikastaa joitakin vaatteita ulkona, antaa vaikka yön yli roikkua henkarissa ulkona.
Korjaus: tai omaa vaatetta.
Jo vaatteessa on sotkua esim. ruokaa rinnuksilla, niin leikkaa isihen kohtana reikä ja ompele paikka päälle.
T. Niksipekka
Vierailija kirjoitti:
"Keskimäärin 40 °C asteen pesuohjelmalla sähköä kuluu 0,5 kWh, 60 °C asteen ohjelmalla 1 kWh"
25 senttiä kuluu neljässäkympissä viikonlopun hinnoilla, tänpäiväisiä en ole katsonut.
Nykykoneet pyörittelee pyykkiä kyllä kolmesta neljään tuntiin. Enemmän tekee kustannuksia. Jo pelkkä rummun pyöritys maksaa.
Ällöttävää. Peskää nyt edes lastenvaatteet, ellette muita raski pestä. Täitä, kihomatoja ja syyhyä on muutenkin perheissä tarpeeksi.
jos kainaloissa on hikeä, niin leikkaa siihen kohtaan reikä ja laita paikka
t. Niksipekka
Käsinpesu vanhaan malliin. Kuuman veden keität keittimellä kiehauttaen ja sekoitat sopivanlämpöisen pesuveden vadissa. Eiköhän Marttojen sivuilta tai jostain löydy ohjeet pesuaineiden käytöstä ja huuhtelusta.
Joihinkin kankaisiin toimii. Tahrat pitää sitten hinkata erikseen. Esim.itse yritän välttää farkkujen pesua. Tuuletan ne. Jos ei auta pistän pakkaseen. Jos ei auta huuhtelen ja kuivaan, sitten tuuletan. Vasta viimeisenä keinona pesen.
Raitistua?
Sana on kylläkin raikastua.
Matot myös ja sohvatyynyt pakkasella raikastumaan. Jos näkyvää likaa tai haisee todella rankasti niin sitten pesukoneeseen.
Miten paljon sulla oikein on niitä lapsia ja tulee sitä pyykkiä, jos ei oo vara pestä? Mulla on teini ja sillä on 5 t-paitaa, kolmet päällyshousut ja kolme hupparia. Se vaihtaa päivittäin bokserit ja sukat sekä t-paidan, mutta muuten menee samat vaatteet useemman päivän. Esim. niitä huppareita tuuletetaan välillä, jos ne ei oo likaisia, mutta kaipaavat raikastusta. Lapsen vaatteita tulee siis ehkä se koneellinen viikossa, niin varmaan ei edes näillä hinnoilla maksa se sähkö kuin jotain 2 euroa.
Mä olen kyllä vuosikaudet jo tuuletellut vaatteitani. Jos ei oo tahroja ja kainalot ei haise hieltä, niin turha on pestä joka käytön jälkeen vaatetta. Mun mielestä ihan silleen perusjuttu.
Usein on pohdittu täälläkin nykyisten koneiden pesuohjelmien pituutta. Miten voi kestää tunteja, ja silti jäädä pesuainejäämiä.
Talopesuloiden koneissa ohjelma menee alle tunnissa. Huuhtoo reippaasti mutta ripeästi. Joku talopesulakonevalmistaja voisi tuoda markkinoille pienemmän version tehokkaasta pesukoneesta.
Käytetty vaate, jossa ei ole sotkua eikä se ole esim. tosi hikinen kannattaa aina vaan tuulettaa raikkaaksi. Ihan sama mitkä sähkön hinnat ovat, mutta turha tuhlata sähköä, vettä ja rasittaa vaatetta itseään pesemällä siistejä puolipitoisia.
Onhan nyt ulkonakin kylmä?