On se mukavaa kun on tajunnut valita oikean ammatin
Olen terveydenhoitaja eikä tarvitse pelätä työttömyyttä. Kun luen Suomen talouteen liittyviä uutisia, ei tunnu missään. Ihan kuin lukisin jonkun vieraan maan asioista.
Eli vinkkinä tulevaisuuttaan suunnitteleville, valitkaa se ammatti järjellä.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:33"]Onhan se hyvä ammatti jos haluaa koko ikänsä luennoida hikisessä tk:ssa arkipäiväisistä asioista tolloille. Hokee vaan että mittaa verenpaine, syö d-vitamiinia ja pese pillu eikä mihinkään tarvitse syventyä sen kummemmin. [/quote] Samaa mieltä. Terveydenhoitaja on ehkä turhin ammatti. Jos olisi sh niin vähän enemmän järkeä. [/quote] Terveydenhoitaja opiskelee neljä vuotta. Sh kolme ja puoli. Terveydenhoitaja voi toimia myös sairaanhoitajana.
[/quote]
Niinpä. Aiemmat kommentit kuvavat hyvin palstailijoiden tietotasoa...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:32"]Jos julkisella sektorilla työskentelet ei ole niinkään varmaa että duunia riittää. Yksityiset firmat ovat päivän sama ja siellä ei samankaltaista työtahtia katsota kuin julkisella.
[/quote] hyvä. Onkin raskasta kotihoidossa kun 16 käyntiä aamuvuorossa. Olisiko yksityisellä helpompaa?
1990-luvulla hoitajia valmistui työttömiksi ja työpaikat olivat pätkäpätkiä. Esimerkiksi meidän keskussairaalassa poliklinikoiden hoitajille tehtiin työsopimuksia ma-pe, viikonloput työttöminä, sitten uusi työsopimus ma-pe ja sama uudestaan ja uudestaan. Paljon hoitajia lähti myös ulkomaille töihin kuten Norjaan ja Englantiin. Vielä 80-luvulla hoitajille oli hyvin töitä, mutta tilanne muuttui täysin parissa vuodessa.
Entä jos ei sovellu kyseiselle alalle?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:22"]Entä jos ei sovellu kyseiselle alalle?
[/quote]
Se ei ollut se pointti, vaan se että valitsee ammatin jossa riittää töitä, eikä valitse jotain trendialaa.
Ap
Niin... Mä olen puheterapeutti ja omakin työllistyminen on tällä hetkellä taattu, mutta kyllä mua hurjistuttaa nykyinen taloustilanne. Julkisista menoista tullaan leikkaamaan ja yli puolet noista menoista on palkkoja. Se tarkoittaa väistämättä irtisanomisia myös näillä turvatuilla aloilla. Jos valtion talous ei tästä pikkuhiljaa korjaannu, niin se voi tarkoittaa heikennyksiä esim. meikäläisen eläkkeessä. Semmoinen yhteiskunta ei toimi, jossa suurin osa porulasta on jylkisella sektorilla ja yksityisen sektorin työpaikat vain vähenee.
Pari viikkoa vielä niin saa tietää pääseekö opiskelemaan terveydenhoitajaksi! Peukut pystyyn :)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:22"]Entä jos ei sovellu kyseiselle alalle? [/quote] Se ei ollut se pointti, vaan se että valitsee ammatin jossa riittää töitä, eikä valitse jotain trendialaa. Ap
[/quote]
Niin, eli evvk-duunia päivästä toiseen, sen sijaan että uskaltaisi kokeilla omaa unelmaansa "trendialalla". Huoh.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:18"]
Olen terveydenhoitaja eikä tarvitse pelätä työttömyyttä. Kun luen Suomen talouteen liittyviä uutisia, ei tunnu missään. Ihan kuin lukisin jonkun vieraan maan asioista. Eli vinkkinä tulevaisuuttaan suunnitteleville, valitkaa se ammatti järjellä.
[/quote]
Sitten voi alkaa jo vähän pelkäämään työttömyttä kun kaikki alkaa kouluttautua terveydenhoitajiksi.
Jaa-a, meidän terveysasema suljetaan kohta, kaksi terveydenhoitajaa jää vaille työtä. Kyllä ne varmaan jostain uutta löytää jos ovat valmiita lähtemään toisella paikkakunnalle.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:26"]
Niin... Mä olen puheterapeutti ja omakin työllistyminen on tällä hetkellä taattu, mutta kyllä mua hurjistuttaa nykyinen taloustilanne. Julkisista menoista tullaan leikkaamaan ja yli puolet noista menoista on palkkoja. Se tarkoittaa väistämättä irtisanomisia myös näillä turvatuilla aloilla. Jos valtion talous ei tästä pikkuhiljaa korjaannu, niin se voi tarkoittaa heikennyksiä esim. meikäläisen eläkkeessä. Semmoinen yhteiskunta ei toimi, jossa suurin osa porulasta on jylkisella sektorilla ja yksityisen sektorin työpaikat vain vähenee.
[/quote]
Sulla onkin yo-koulutus ja älliä ajatella asioita hieman laajemmassa mittakaavassa kuin tuolla amis-ap:lla.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:30"]
Jaa-a, meidän terveysasema suljetaan kohta, kaksi terveydenhoitajaa jää vaille työtä. Kyllä ne varmaan jostain uutta löytää jos ovat valmiita lähtemään toisella paikkakunnalle.
[/quote]
Jep. Ja voivoi jos sote-uudistus tosiaan tapahtuu. Kaikesta pyritään säästämään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:18"]
Olen terveydenhoitaja eikä tarvitse pelätä työttömyyttä. Kun luen Suomen talouteen liittyviä uutisia, ei tunnu missään. Ihan kuin lukisin jonkun vieraan maan asioista. Eli vinkkinä tulevaisuuttaan suunnitteleville, valitkaa se ammatti järjellä.
[/quote]
Sitten voi alkaa jo vähän pelkäämään työttömyttä kun kaikki alkaa kouluttautua terveydenhoitajiksi.
[/quote]
Eipä sinne kaikkia oteta opiskelemaan...
Jos julkisella sektorilla työskentelet ei ole niinkään varmaa että duunia riittää. Yksityiset firmat ovat päivän sama ja siellä ei samankaltaista työtahtia katsota kuin julkisella.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:18"] Olen terveydenhoitaja eikä tarvitse pelätä työttömyyttä. Kun luen Suomen talouteen liittyviä uutisia, ei tunnu missään. Ihan kuin lukisin jonkun vieraan maan asioista. Eli vinkkinä tulevaisuuttaan suunnitteleville, valitkaa se ammatti järjellä. [/quote] Sitten voi alkaa jo vähän pelkäämään työttömyttä kun kaikki alkaa kouluttautua terveydenhoitajiksi. [/quote] Eipä sinne kaikkia oteta opiskelemaan...
[/quote]
:D Ai ei vai! Kaikkein helpoiten pääsee terveysalalle sisään kuin mihinkään muualle.
Onhan se hyvä ammatti jos haluaa koko ikänsä luennoida hikisessä tk:ssa arkipäiväisistä asioista tolloille. Hokee vaan että mittaa verenpaine, syö d-vitamiinia ja pese pillu eikä mihinkään tarvitse syventyä sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:26"]
[/quote]
Sulla onkin yo-koulutus ja älliä ajatella asioita hieman laajemmassa mittakaavassa kuin tuolla amis-ap:lla.
[/quote]
Sitäkö opiskellaan terveydenhoitajaksi amiksessa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote]
Mistä noin katkera?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:33"]Onhan se hyvä ammatti jos haluaa koko ikänsä luennoida hikisessä tk:ssa arkipäiväisistä asioista tolloille. Hokee vaan että mittaa verenpaine, syö d-vitamiinia ja pese pillu eikä mihinkään tarvitse syventyä sen kummemmin.
[/quote]
Samaa mieltä. Terveydenhoitaja on ehkä turhin ammatti. Jos olisi sh niin vähän enemmän järkeä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:18"]
[/quote]
[/quote]
Tällä hetkellähän meillä on se tilanne, että sosiaali- ja terveyspuolella on työvoimapula. Niinpä näille aloille kouluttaudutaan nyt runsaasti.
Sitten, kun suuret ikäluokat kuolevat pois, on meillä valtava määrä alan ihmisiä työttöminä, varsinkin vanhuspuolella.
Pirun vaikeaa on ennustaa, mikä olisi ala,jolla tulevaisuudessa varmasti olisi töitä.