Kesyt siilet
Vesejä ja piimiä vaihdan päivittäin, maitoahan niille ei saa antaa.
Saako syöttää esim. kaalta ja perunia keitettynä? Entä silakkoja?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:49"]Ei saa kiusia siilejä. Vain normaaleita ruokeja saa antaa. Ei laktoosia, ei gluteiinia.
[/quote]
Voiko antaa ei-laktoositonta maitoa?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:59"]Mulla on vieläkin huono itsetunto, kun lapsena annoin siilelle maitoa ja se sai sairauksen. :( Kohtalontovereita?
[/quote]
Älä anna huonon itsetunnon kolkuttaa! Ennen vanhaan kaikki siilet saivat maitoa ja kärsivät vatsan kivuista.
Itse syötin varisin pennulle hiekkaa kun se kerjäsi koko ajan nokka auki toukkeja ja kärpäisiä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:40"]Saako siilelle antaa simpukkoja tai pihjalanmarjoja?
[/quote]
Etanoita mä syätän meitin pihasta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:21"]
Vesejä ja piimiä vaihdan päivittäin, maitoahan niille ei saa antaa. Saako syöttää esim. kaalta ja perunia keitettynä? Entä silakkoja?
[/quote]
Perunia on ihan hyväksytty vanha muoto. Nykypäivänä hyväksytään myös kaalta ja viintä. Niin siinä kävi kun Arvi Lind lähti Kotuksen toimikunnasta.
Ulkolainen kaverini antoi mummommökki siilten syödä viikunoja ja taateleja. Kuulema siilten joukko oikein ylä peukuttivat tuolle, mutta tuo oli ehken kieli kuva sille, mitenkä paljon siilet noista tykkäsivät.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:19"]Ulkolainen kaverini antoi mummommökki siilten syödä viikunoja ja taateleja. Kuulema siilten joukko oikein ylä peukuttivat tuolle, mutta tuo oli ehken kieli kuva sille, mitenkä paljon siilet noista tykkäsivät.
[/quote]
Kuullostaa oudolle. Tuskinpa tavan siilet tuolläisiä ruokeja söisisivät.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:19"]Ulkolainen kaverini antoi mummommökki siilten syödä viikunoja ja taateleja. Kuulema siilten joukko oikein ylä peukuttivat tuolle, mutta tuo oli ehken kieli kuva sille, mitenkä paljon siilet noista tykkäsivät. [/quote] Kuullostaa oudolle. Tuskinpa tavan siilet tuolläisiä ruokeja söisisivät.
[/quote]
Se voi olla, että kaverini oli itsekkin nauttinut jotain "miestä väkevänpää" tuona nimen omaisena ilta puhteena. Hän on vähän sellainen "kaikkien alojen asian tuntia" kun silleppäälle sattuu, tyypillinen Amerikkalainen. (Anteeksi Amerikkalaiset. :D)
Silakoita syö meilläkin siilet pihalla. Ei ole kesyjä silitettäviä, mutta ruokitaan kyllä. Parempi että tulevat meidän pihalle kuin naapurin, jolla on tappajakoira joka retuuttaa kaikki näkemänsä siilit tuusannuuskaksi.
Meidän pihassa asustelee kiroileva siili. Iso äkänen otus. Se tuhisee, puhisee, murisee ja hyppii tasajalkaa. Välillä se kuulostaa polkupyörän pumpulta:)
Onko siilen normaali lepo asento olla piikki pallona?
Entä rusinia saako siilelle syöttää?
Voisiko siilelle tarjota hiukan nahistuneen ananaan paloja?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:39"]Hieno ja infromatiivinen ketju! Siilet kiinnostaa, vaikka olenkin akateemisesti koulutettu ja työskentelen hyvä palkkaisessa asiantuntijatehtävissä. [/quote] Kyllä luonnon ihmeet kiinnostavat myös minua, vaikka olen akateemikko!
[/quote]Nimeni on Tiina Mikko aka T. Mikko.
Meidän pihan siilelle annetaan joka kerta koirejen kuivaruokea. Joskus on saatettu antaa myös tuorekurkkeja ja lohtea.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:49"]Ei saa kiusia siilejä. Vain normaaleita ruokeja saa antaa. Ei laktoosia, ei gluteiinia. [/quote] Voiko antaa ei-laktoositonta maitoa?
[/quote]Vähälaktoositonta voi antaa.
[/quote]
Olenkin ollut tarkkana. Juuri kaadoin takapihalla siilejen juomakippoihin ei-vähälaktoositonta maitoa.:)
Täällä käy kaksi siiltä. Näyttävät samalta, mutta käytös poikkeaa. Voiko olla niin, että nuo ovat lajiltaan erejä?
Kyllä siilit syövät melkein mitä vain. Pääasia on, ettei ole suolaista ja maustettua ja maitotuotteiden tulisi olla joko hapanmaitovalmisteita tai laktoosittomia. Näin siilistä saa mukavan kaverin, jota on kiva seurailla illan hämärtyessä. Minun ruokkimieni siilten suurinta herkkua ovat olleet silakat, myös karpaloleita syövät ilolla.
Minä en kykenyt siileä ottamaan syleeni kun näin metsässä eilen. Niin peloittava oli piikkeinen selkä.
Saako siileille antaa pulleja vai onko niille annettava gluteiinitonta ruokaa? Meillä jäi juhannuksestä yli määräisiä korva puusteja. Oisko parempi viedä naapurin lammaksille?
*siilit