Olen menettäny ystäväni salaliittoteorioille. Vertaistukea?
Kommentit (108)
Salaliittoteorian ja faktan väli on nykyään n.3kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne salaliitot ole kusetusta. Niillä yritetään vain pitää isoa massaa poissa totuudesta. Tajua jo. Te lampaat olette kusessa jos ette herää pian. Koronarokotteita en suosittele kenellekkään.
Jos olisit minun tuttavapiirissäni, kiertäisin sinut kaukaa.
Ajattelisin, että olet fanaatikko, joka myrkyttää ilmapiirin ympärillään.
En puhu paljoa koronasta, mutta totuuden tiedän siitä. Mikään koronan takana ei ole positiivista. Sitä vain käytetään hyväksi väestönvähennykseen ja kontrollin luomiseen.
Aika vaikea varmaan rämpiä tuollaisesta harhaisesta suosta ylöspäin, sorry en voi auttaa.
Mikä siinä on harhaista, tai mikä tekee siitä harhaisan? Sekö, että se ei ole virallisesti todettua? Eli jos on näin, niin silloin et usko siksi, koska luotat valtioon niin paljon. Ei se sen vaikeampaa ole. Kyse on kai pohjimmiltaan siitä, mikä on luottamus instituutioihin.
Mieluummin luotan länsimaiseen valtioon kuin johonkin pizzalaatikoiden keskellä elävään lääkkeitä popsivaan tubettavaan foliohattuhörhöön. Kuka tahansa skitsofreniapotilas saattaa olla jonkun "uskottavan" videon takana. Kannattaa olla oileasti lähdekriittinen.
Tämä! Ja nämä rokotevastaiset fanaatikot tyrkyttävät AINA poikkeuksetta englanninkielisiä linkkejä, joissa joku "Professori" kertoo rokotteiden vaarallisuudesta. Ei IKINÄ koskaan tule suomenkielistä linkkiä, mistähän johtuu? Eivätkö he tajua, miten paljon Amerikassa ja Briteissä on näitä valeuutisia, on uskottavan näköisiä nettisivuja ja niissä korostuu aina, että sen tutkimuksen on tehnyt joku "luotettava" korkeanpiarvoinen henkilö tai laitos. Olen pyytänyt sata kertaa suomenkielistä linkkiä mutta heillä ei ole sitä antaa. Miksi????
Ihan samanlaista salaliittoteoriointia ovat kaikki keskustelut rokotekannasta riippumatta. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että jotkut haluavat tehdä itse omat riskinarvionsa rokotteen ja koronan välillä. Perusteet voivat nojata valtamediaan, vaihtoehtomediaan, lähipiirin kokemuksiin, huhupuheisiin, kaikkiin näihin tai ihan mihin tahansa omasta mielestä riittävän vakuuttavaan selitykseen tai jopa kiinnostuksen puutteeseen koko asiaa kohtaan. Ihan yhtä paranoidista on kuvitella rokotekriittiset joksikin yhdeksi järjestäytyneeksi ryhmäksi, joilla on keskenään jotkin samat asenteen selittävät ominaisuudet tai yhteinen agenda. Huolenaihe voi tässä asiassa pelkästään olla se, että valinnanvapautta itseä koskevassa päätöksenteossa kavennetaan. Ja päätöksenteko koskee toimenpidettä, jonka perustelut eivät jostakin syystä vakuuta. Osa elää ja haluaa elää normaalisti, koska korona ei vaikuta henkilökohtaiselta uhalta eikä rokotettakaan siten koeta tarpeelliseksi, etenkään kun tartuttavuuteen ei seurannut odotettua vaikutusta. Omituista on pelätä ja kartella kriittistä keskustelua ja "hörhöilyä", jos kokee olevansa oikeassa. Sensurointi vain lisää paranoidisuutta, vaihtoehtokanavia ja puskaradioiden aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä uudelleen: tietääkö joku mistä voisi löytää vertaistukea tällaiseen asiaan? Olen yrittänyt löytää.
Mulla on yksi ystävä joka on hurahtanut salaliittoteorioihin. En ole nähnyt muita vaihtoehtoja kuin lopettaa yhteydenpidon ainakin siksi aikaa kun korona on tapetilla. En jaksanut enää kuunnella sitä paasamista ja aivottomaksi lampaaksi haukkumista. Vertaistukea en nyt oikein osaa antaa tai suositella, sanoisin vaan että kannattaa hakeutua sellaisten ihmisten seuraan joiden ajatusmaailma on samankaltainen kuin omasi.
Pääasia, että kaikki arvostaa toisten mielipiteitä niin ei synny riitaa. Ja jos ei halua puhua koronasta voi sopia, että hei kaveri ei puhuta koronasta enää vaan keskitytään muihin juttuihin niin ei tarvi väitellä siitä ja jos väittelettekin niin silloinkin voi arvostaa toistensa mielipiteitä. On hyvä, että maailmassa on erilaisia mielipiteitä, koska kuinka tylsää olisi jos kaikki olisi samaa mieltä kaikesta? Eli turhaan rikkoa ystävyyssuhteita koronan takia. Nyt herätys.
No minun olisi vaikea pitää suhdetta esim sellaiseen ystävään, joka marssii VKK:n mielenosoituksessa ja julistaa kantamassaan pahvissa, että "korona on huijaus". Jo joku Turtiaisen kannattaminen on niin kaukana omasta ajattelustani, että vaikea olisi ko kannattajan kanssa mennä huolettomasti kahvikupilliselle.
No sitten sinulla on ilmeisesti tuollaisia statukseen perustuvia juttuja, joiden perusteella arvotat ihmisen. Olet siis kykenemmätön näkemään itse ihmisyyttä.
Ihmisyyttä näen paljonkin aivan ammattini kautta sote-puolella. Tuo huuhaa, mitä levitetään kaiken maailman siruista, väestönvaihdosta ja rokotevastaisuudesta on vain niin käsittämätöntä. Ja läheltä seuranneena korona-ajan kaaosta sairaaloissa, ajattelen, että vähättely ko pandemiaa kohtaan on hyökkäys terveydenhoidon ammattilaisia kohtaan.
Itse kyllä uskon koronan olemassaoloon ja että voi tulla pahana, mutta yhtälailla uskon siihen mitä näen silmien edessä tapahtumassa. En usko mikrosiruihin rokotteissa yms. mutta en usko puhtaasti niiden haitattomuuteenkaan. Itsellä jo henk.koht. kokemusta. Eikös sekin oli hyökkäys terveydenhoidon ammattiryhmää kohtaan, että potkitaan ulos työstään kun ei noita rokotteita ota? Varmasti joukossa niitä jotka ovat 1 tai 2 ottaneet ja yhtään enempää eivät halua, kun ei perustu enää mihinkään faktoihin?
Kyllä terveydehoidossa on pitkään ollut rokotepakko, jo opiskeluvaiheessa opiskelijat saavat tietyt rokotteet, jos aiemmin saadut eivät enää ole voimassa. En usko, että olisin edes voinut jatkaa opiskelua, jos olisin kieltäytynyt rokotuksista. Ja se, että nyt kieltäytyy rokotuksesta on selvä este sille, ettei voi työskennellä hyvin haavottuvaisten potilaiden hoitajana. Palkan maksun lopettaminen seuraa siitä, kun ei voi käydä töissä. En tiedä mikä velvollisuus työnantajalla on sitten etsiä korvaava työ lähihoitajalle ( oli tv:ssa uutispätkässä) ja löytyykö sitä? Varmaan oma asenne myös vaikuttaa, miten vakuuttunut on siitä, että rokote aiheuttaa vaikka mitä sivuoireita. Käsi on kipeä, niin useiden rokotusten jälkeen, voi tulla lämpöä jne ja nämä sivuoireet ovat tiedossa. Varmaan sivuoireita löytyy paljon, jos ahkerasti niitä hakee netistä.
Ainoa vaan että tällä rokotteella ei edelleenkään suojella muita. Riskiryhmät ovat ottaneet rokotteensa että suojaavat itsensä vakavalta tautimuodolta. Hoitajilla pitäisi olla myös oikeus päättää aikovatko suojata itsensä taudilta jossa riski päätyä sairaalahoitoon on erittäin pieni. Miksi kaikilla ei ole oikeutta päättää Itseään koskevista rokotteista. Kun niillä suojellaan tasan ja vain ainoastaan itseä vakavalta tautimuodolta. JOS edes sitäkään.
Niin, rokotteella ylipäätään suojellaan pääasiassa saamasta itse tartuntaa. Laumasuoja on sekundäärinen hyöty eikä sitä aina synny, kuten koronarokotteiden kohdalla on nähtävissä. Erityisten riskiryhmien hoidossa olisi riskiryhmän rokotusten ohella tehokkaampaa näitä hoitavan hoitohenkilökunnan keskittäminen ja säännöllinen testaus. Nythän rokotettuja oireettomia altistuneitakaan ei testailla ja jopa oireettomat koronapositiiviset voivat paikoin työskennellä. Minkäänlaista terveysturvallisuuteen perustuvaa logiikkaa en näe hoitohenkilökunnan rokotepakossa. Rokote on itsessään lääketieteellinen toimenpide ja siten aina myös riski. Influenssarokotevelvote ei muutenkaan ole ollut terveydenhuollossa kuin ehkä 10 vuotta ja sekin pitkään käytännössä suositusmuodossa. Vaihtoehtona ollut käyttää hengityssuojainta influenssakautena.
Mitähän se ap alunperin kysyikään?
Pitkän elämäni varrella olen nähnyt, kuinka älykkäinä pitämäni ihmiset ovat hurahtaneet esimerkiksi Hare Krishna-liikkeeseen, skientologiaan ja New Age-oppeihin. Skientologien jäsen velkaantui "kurssimaksuineen" ja teki itsemurhan. Ex-harekrishnalainen menehtyi huumeisiin. New Age -porukat ovat sitten ties millä poluilla.
Kaksi ekaa ryhmää ovat tietysti ne pahimmat loukut. Manipulointi ja henkinen painostus mursivat nämä ihmiset. Eroaminen Hare Krishna -lahkosta lähtijä joutui tyhjän päälle, kun yhteys omaisiin ja ystäviin oli katkaistu.
Salaliittohörhöt ovat osin lahkolaisia. Eivät he järkipuhetta kuuntele, ovat löytäneet yhteisön.
Ystävänä toteaisin, että jospa puhuttaisiin muusta. Ellei tepsi lähtisin pois tapaamisesta tai lopettaisin puhelun. Toteaisin, että palataan asiaan, kun sulla on muutakin puhuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaliittoihin uskominen ja uskontoon uskominen ovat samanlaisia. Eli uskotaan sokeasti johonkin, jota ei voida tieteellisesti perustella. Asiaan ei ole empiirisiä todisteita. Sitä ei voi vahvistaa tieteellisellä kokeella tai vastaavilla tosiasioihin perustuvilla näytöillä.
Kouluaikainen kaverini oli (on) älykäs ja ehkä vähän herkkäkin. Hänen vaimonsa ajatui jehoviin ja kaverini samoin, ikään kuin vaimonsa mukana. Lopulta olivat koko perhe todella tiukasti ja syvällä jehovissa parisenkymmentä vuotta. Emme juuri olleet yhteyksissä sinä aikana.
Hänen vaimonsa alkoi irtaantua jehovista erään hyväksikäyttötapauksen vuoksi (ei koskenut heitä). Hän oli alkanut epäilemään homman mielekkyyttä, koska jehovien vanhimpien neuvosto vaati, että hyväksikäyttö uskotaan, jos tapauksella on kaksi (siis kaksi) ulkopuolista todistajaa! Lopulta sitten erosivat jehovista. Nykyisin on silloin tällöin oltu yhteyksissä, mutta asuvat kauempana.
Eräs toinen kaveri on kärsinyt välillä mt-ongelmista. Ja näissä tilanteissa hän uskoo, että häntä seurataan ym. vastaavaa. Jos sanon, että ehkäpä ne venäläiset vakoojat eivät ole kiinnostuneita suomalaisesta sairaseläkeläisestä, niin hän suuttuu. Hänellä kun on "vedenpitävät todisteet" asiasta. Poliisikaan ei tee mitään, vaikka toistuvasti hän on yrittänyt hakea apua.
Olen ottanut linjaksi vain kuunnella. En myönnä, että olen samaa mieltä, mutta en ala tiukasti kiistämään hänen varmoja uskomuksiaan. Pyrin ohjailemaan keskustelua muualle. Mutta jos ihminen kokee, että hänen henkeä uhataan, niin toki se asia on koko ajan päällimmäisenä keskustelussa.
Ap. kysymykseen ei ole vastausta. Oma tapani on vain olla yhteyksissä. Vaikka olen eri mieltä, niin pidän asian omanani, enkä ala väittämään vastaan. Ehkä sinun ystävälläsi tulee joskus tilanne, että vähitellen luopuu salaliittouskosta. Ja silloin ehkä kokee yksinäisyyttä, koska välit ovat katkenneet moniin läheisiin? Siinä tilanteessa tarvitaan tosiystävää.
t. mie55
Minun kokemukseni eivät valitettavasti ole noin "kesyjä". Tällä hetkellä ystävyys on mahdotonta.
ap
Kumma juttu, viestini on poistettu. Mikähän siinä oli palstan linjan vastaista? Välillä nämä moderoinnit on kyllä aivan käsittämättömiä. Voisko joku kertoa, mikä meni vikaan em. kommentissani?
t.mie55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne salaliitot ole kusetusta. Niillä yritetään vain pitää isoa massaa poissa totuudesta. Tajua jo. Te lampaat olette kusessa jos ette herää pian. Koronarokotteita en suosittele kenellekkään.
Jos olisit minun tuttavapiirissäni, kiertäisin sinut kaukaa.
Ajattelisin, että olet fanaatikko, joka myrkyttää ilmapiirin ympärillään.
En puhu paljoa koronasta, mutta totuuden tiedän siitä. Mikään koronan takana ei ole positiivista. Sitä vain käytetään hyväksi väestönvähennykseen ja kontrollin luomiseen.
Aika vaikea varmaan rämpiä tuollaisesta harhaisesta suosta ylöspäin, sorry en voi auttaa.
Mikä siinä on harhaista, tai mikä tekee siitä harhaisan? Sekö, että se ei ole virallisesti todettua? Eli jos on näin, niin silloin et usko siksi, koska luotat valtioon niin paljon. Ei se sen vaikeampaa ole. Kyse on kai pohjimmiltaan siitä, mikä on luottamus instituutioihin.
Mieluummin luotan länsimaiseen valtioon kuin johonkin pizzalaatikoiden keskellä elävään lääkkeitä popsivaan tubettavaan foliohattuhörhöön. Kuka tahansa skitsofreniapotilas saattaa olla jonkun "uskottavan" videon takana. Kannattaa olla oileasti lähdekriittinen.
Tämä! Ja nämä rokotevastaiset fanaatikot tyrkyttävät AINA poikkeuksetta englanninkielisiä linkkejä, joissa joku "Professori" kertoo rokotteiden vaarallisuudesta. Ei IKINÄ koskaan tule suomenkielistä linkkiä, mistähän johtuu? Eivätkö he tajua, miten paljon Amerikassa ja Briteissä on näitä valeuutisia, on uskottavan näköisiä nettisivuja ja niissä korostuu aina, että sen tutkimuksen on tehnyt joku "luotettava" korkeanpiarvoinen henkilö tai laitos. Olen pyytänyt sata kertaa suomenkielistä linkkiä mutta heillä ei ole sitä antaa. Miksi????
Ihan samanlaista salaliittoteoriointia ovat kaikki keskustelut rokotekannasta riippumatta. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että jotkut haluavat tehdä itse omat riskinarvionsa rokotteen ja koronan välillä. Perusteet voivat nojata valtamediaan, vaihtoehtomediaan, lähipiirin kokemuksiin, huhupuheisiin, kaikkiin näihin tai ihan mihin tahansa omasta mielestä riittävän vakuuttavaan selitykseen tai jopa kiinnostuksen puutteeseen koko asiaa kohtaan. Ihan yhtä paranoidista on kuvitella rokotekriittiset joksikin yhdeksi järjestäytyneeksi ryhmäksi, joilla on keskenään jotkin samat asenteen selittävät ominaisuudet tai yhteinen agenda. Huolenaihe voi tässä asiassa pelkästään olla se, että valinnanvapautta itseä koskevassa päätöksenteossa kavennetaan. Ja päätöksenteko koskee toimenpidettä, jonka perustelut eivät jostakin syystä vakuuta. Osa elää ja haluaa elää normaalisti, koska korona ei vaikuta henkilökohtaiselta uhalta eikä rokotettakaan siten koeta tarpeelliseksi, etenkään kun tartuttavuuteen ei seurannut odotettua vaikutusta. Omituista on pelätä ja kartella kriittistä keskustelua ja "hörhöilyä", jos kokee olevansa oikeassa. Sensurointi vain lisää paranoidisuutta, vaihtoehtokanavia ja puskaradioiden aktiivisuutta.
Riskiarvioinnista sen verran, että nämä samat tyypit luottavat lääketieteeseen, jos kyseessä on sydänleikkaus. Mutta eivät luota, jos kyseessä on rokotus. Millä perusteella maallikko on muka pätevämpi arvioimaan riskejä, kuin huippukoulutetut ammattilaiset?
Siinä olen samaa mieltä, että rokotuksen ottaminen pitäisi olla vapaaehtoista. On jokaisen oma asia, miten terveytensä hoitaa. Sallitaanhan meillä tupakan myyntikin.
Mutta se vaan huvittaa, kun rokotevastaiset perustelevat "tieteellä" heidän valintojaan. Kuitenkin ovat (luultavasti) saaneet kaikki normaalit rokotukset lapsena jne.
Kyllä kaikilla mittareilla mitattuna rokotevastaisuus perustuu tunteeseen ja uskomukseen. Ihan pelletouhua selittää sitä jollain "tosiasialla".
Ystäväni puhuu nykyään koko ajan salaliitoista ja olen päättänyt ottaa etäisyyttä häneen. Tosin kyseessä ei ole mikään paras ystävä ja hänessä on muitakin rasittavia piirteitä, mutta ei niitä salaliittopuheitakaan jaksa loputtomiin kuunnella. Kestäisin vielä sen että kaveri uskoo niihin teorioihin, mutta taukoamaton jauhaminen samasta aiheesta on liikaa.
olen menettänyt ihmisiä asioista selvää ottamattomille tahoille.