oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Minut oli kutsuttu käymään hollantilaisen kaverini luona jos ja kun kuljen Amsterdamista ohitse. Informoin tulostani pari päivää ennen, nutta ilmeisesti tuo entinen työkaverini oli unohtanut kertoa vaimolleen tulostani. Lopunaspöydässä oli kaksi perunaa, kaksi nakkia, lusikallinen ruskeata kastiketta ja jotain vihreätä hörhökettä jokaisen lautaselle. Selvästi minua ei oltu odotettu vieraaksi. Minulle jäi kova nälkä.
Vierailun päätyttyä poikkesin paikalliseen Mäkkäriin ja tilasin isot annokset. Ahtaessani roskaruokaa sisääni, äskeinen isäntäparini käveli sisään samaan Mäkkäriin samassa tarkoituksessa. Tilanne oli aika nolo kun he huomasivat minut. Heillekkin oli jäänyt nälkä lounaastamme heidän kotonaan.
Kyllä, kerran ystäväpariskunnan luona vieraillessa Italiassa. Paikalliseen tapaan aamupalaksi on yleensä kuppi vahvaa kahvia, onneksi suomalainen ystäväni tarjosi leipää. Sitten katsomaan nähtävyyksiä ympäri pohjois-italian. Oletin että käymme lounaalla matkalla, mutta mikään paikka ei ollut "hyvä" tai se oli liian kallis (heille, itse olen ulkomailla ajatuksella että hyvä ruoka, parempi mieli, eli siinä ei kohtuuttomia säästellä). Italiassahan myydään pitsa slicejä "kioskista" ulos tyyliin eurolla kpl, mutta ei muka ehditty pysähtyä mihinkään edes siksi aikaa tai koju "ei ollut hyvä". Olin aivan huonovointinen jo pitkän matkan aikaisen huonon syömisen jälkeen (=vaaleaa leipää lentokentältä), ja sanoin selkeästi lounasajasta alkaen että minun ainakin _täytyy_ saada syödyksi. Koska heidän mielestään sopivaa ruokapaikkaa ei ollut missään, he suosittelevat meitä ostamaan Nutella-vohvelin välipalaksi. Sehän oli aivan tajuttoman makeaa (2cm kerros sitä suklaatahnaa), eikä siinä huonovointisuudessa voinut edes muutamaa haukkua enempää syödä. Tässä vaiheessa matkakaverinikin alkoi olla todella nälkäinen. Yleisillä kulkuneuvoilla takaisin kotikaupunkiin, joten taaskaan ei ehditty syödä ja tässä kaupungissa oli jonkin paikallisen juhlapäivän takia kaikki kaupat kiinni eli en voinut itse käydä edes banaania ostamassa. Mentiin heille takaisin kotiin, paikallinen puoliso halusi laittaa ruuan meille. No, laitoikin aivan ihanaa pinaattirisottoa, mutta se syötiin vasta klo 21 jälkeen (eikä edelleenkään mitään proteiinia)! Sen jälkeen vatsani turposi muodottomaksi palloksi, ja olin ihan järkyttävän kipeä koko yön. Minulle on tasainen ruokarytmi tärkeää juuri sen takia, että "nälän mentyä ohi" syöminen aiheuttaa aina kovat vaivat ja kivut. Ja tässä en odottanut passaamista, ruokani kustannettavaksi tms, mutta kun heillä on tapana syödä kerran vuorokaudessa niin ei millään ymmärtäneet että joku voisi haluta ruokaa siinä 14 tunnin paaston aikana.
Toinen kerta ihan kotimaassa. Miehen veli ja puoliso kutsuivat miehen sisarukset ja vanhemmat lounaalle, oikein saatesanoin että tarjolla tulee olemaan grillistä itse marinoituja lihaa sun muuta ihanaa niin että napa rutisee (tämä veli on se kikkailuja, vaimolla peukalo keskellä kämmentä). No tietenkin mentiin kutsun mukaan puoleksi päiväksi paikalle. Siinä istuttiin ja juteltiin, tunti tolkulla. Kolmen aikaan ihmettelin miehelle salaa, että milloinkaan sitä saadaan syödä lounas, kun isäntäväki ei puuhaile mitään valmistelujakaan isommasti eikä grilli näyttänyt olevan päällään. Mies sitten kysäisi että mikäs aikataulu olis sille ruokailulle. Pariskunta vastasi että ei he jaksaneetkaan tehdä ruokaa, kun ei edes nälkä ollut, olivat itse syöneet hyvän aamupalan. Laittoivat tarjolle jotain heidän terveysruokanormiensa (min. sokeria ja rasvaa) mukaan tehtyä vanhaa mokkapalaa, joka ei maistunut millekään ja tuumasivat että tuollahan sitä pärjätään. Miehen toinen velikin suorastaan raivostui, hänkin oli oikein tarkoituksella käynyt aamupalan väliin odotellessaan näitä mahtipontista kestejä. Ja itselläkin, vaikka pieni ja hoikka nainen olen, verensokerin lasku ja nälkä saa hermon kireälle. Vähintään tämä mielenmuutos olisi puuttunut saapuessa kertoa, oltaisiin voitu kahvitella ja lähteä ajoissa ruokailemaan. Itselle ei tulisi mieleenkään tehdä tällaista temppua, kun olisin itse kutsut vieraat ruokailemaan.
Jatkuu... Muuten olen sitä mieltä, että vieraan ei todellakaan kuulu pyytää ja rukoilla ruokaa, kahvia tms itselleen. Eikä meillä lasketa, tuleeko vastakutsuja korvaukseksi vaan on ylpeyden aihe ja kivaa puuhaa saada tarjota hyvä ruokaa/kakkuja tms. Ei niitä samoja vieraita niin jatkuvalla syötöllä ole tuppautumassa. Yllätysvieraille sanon että valitettavasti ei ole mitään ihmeellistä tarjota, mutta vohvelit voisin pyöräyttää (maksaa alle 2€ tehdä 12 kpl, eli ei mikään järkyttävä kustannuserä). Sitten osaavat kyllä sanoa että olisipa kiva tai että ei nyt tarvitse, kun on kotona just syöty tms. Voin siihen sanoa, että laitanpa kuitenkin taikinan valmiiksi että voidaan itse syödä illemmalla ja jos sattuu mieli muuttumaan niin sana vain niin on helppo ja nopea paistaa.
Ruuan tarjoamattomuuden taustalla voi olla ajattelemattomuuden lisäksi silkkaa vittumaisuutta ja saituutta. He eivät anna henkisesti eikä fyysisesti itsestään mitään.
Muutama tämmöinen kokemus on ollut. Hassua kyllä kaikki nämä ovat olleet nykyisen mieheni suvussa. Ilmeisesti kulttuurieroja.
Miehen sisko puolisoineen ovat miljonäärejä ja heillä on hulppea huvila tuolla pohjoisessa erään tunnetun tunturin kupeessa. Monena vuonna ovat meitä sinne kutsuneet, ja mentiin sitten pariksi päiväksi sinne yhtenä talvena (3 yötä). Isäntäpariskunta on meitä hiukan vanhempia ihmisiä. Mitään ei kuulemma tarvinnut tuoda, mutta kyllä me jotain ruokakassia sinne kumminkin vietiin.
Ruokaa oli, emäntä laitteli, mutta määrät oli surkean pieniä, ja aterioita oli: aamupala, päivällinen, iltatee - ja ruoan määrät olivat tosi pieniä. En ollut ymmärtänyt mitenkään varautua selviämään useaa vuorokautta näin pienillä annoksilla, joten kahden yön jälkeen karkasimme "pitkälle lenkille", eli käytiin syömässä tukeva lounas läheisessä hiihtokeskuksessa. Samalla ostin taskut täyteen hätäsnackseja yms.
Pariskunta oli ollut meillä kyllä yötä, ja aina he olivat syöneet minun runsaanpuoleiset pöperöt suuhunsa, joten ihmettelin kyllä, miten itse pärjäävät, varsinkin kun pariskunnan mies teki pitkiä hiihtolenkkejä. Oletettavasti söivät itse jääkaapista jotain aterioiden välillä. En osannut itse mennä toisten jääkaapille, kun asiasta ei ollut puhetta.
Seuraava nälkäinen vierailu oli mieheni aikuisen pojan mökille. Vietiin tuliaisiksi uudet perunat ja kalaa. Mieheni ilmoitti, että poika tarjoaa kyllä ruoat, ei tartte syödä. No, kävikin niin että pariskunta oli juuri syönyt! toisin kuin itselleni oli annettu ymmärtää, ja halusivat lähteä veneilemään. Lähdettiin veneilemään, isäntäpariskunta vatsat täynnä, me vatsat tyhjinä. Isäntäpariskunta kiskoi kaljaa siinä venettä ohjatessaan, minun mies aloitti saman - tyhjään vatsaan. Mentiin katsomaan jotain mieheni ja hänen poikansa tuttavaperhettä jonnekin saareen, kutsumatta, tietenkään ei oletettukaan että mitään siellä tarjottaisiin (paitsi kaljaa olisi tarjottu sielläkin. Itse olin kuskina, enkä muutenkaan tykkää juoda tyhjään vatsaan.) Kun viimein sieltä lähdettiin, mies ja poikansa halusivat rantabaariin kaljalle. Kun halusin tilata ruoan, muut olivat sitä mieltä, että juodaan vaan kaljat, minä halusin syödä. Minulta paloi hermo, nälkäkiukku yhdistettynä turhautumiseen miehen idioottimaiseen hymistelyyn, hänen kun pitäisi tietää, että mun on syötävä säännöllisesti. Lähdin pöydästä kuin teinipissis ja mökötin kunnes mies tuli kysymään mikä on, ja ilmoitin melko suorasukaisesti, että käsitätkö idiootti että mulla on nyt todella nälkä, ja lähdenkö tästä taksilla 70 km päähän kotiin syömään vai voinko nyt ehkä tilata sen pitsani. Mies toope vieläkin vastusteli ruokaa, mutta ehdotti voileipää! Hain sitten sen voileivän, söin ja ilmoitin miehen pojalle, että minut voi viedä automme luo venerantaan ja isänsä saavat vaikka pitää. No, kyllä se mun mieskin sitten änkesi siihen autoon. Kalat ja perunat jäivät pojan mökkisaareen. - tähän lisäyksenä, että rikkinäinen puhelin oli varmaankin puolisoni, sama aikuinen poika vaimoineen on tarjonnut minulle useasti tuon jälkeen erittäin runsaat ja maittavat ateriat. Tai sitten he vaan oppivat kerrasta.
Ja kolmas mieheeni liittyvä on miehen tyttären huusholli. Miehen tytär laittaa erittäin hyvää ruokaa ja kutsuu mielellään meitä syömään. Mutta ruokaa on aina ihan minimi, joten nälkäisenä sinne ei kannata lähteä syömään, jotta perheen kasvaville lapsille riittää sapuskaa. Kaipa hän ajattelee, että tämmöiset vanhat ihmiset ei paljon syökään... Toisaalta, siellä on aina jälkiruoaksi jotain sokeri-jauho-rasva-sekoitusta eli leivonnaisia, joita itse en ollenkaan syö. Että ehkä mulla jää siksi se nälkä. Mutta olen oppinut syömään ensin kotona, siis ennen kuin mennään syömään.
Insinöörihoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit kirkuu.
Varsinkin nämä nykymaailman täysin käsittämättömät muka-allergioista kärsivät. "Koska olen _niin_ erikoinen, en voi syödä lihaa, kalaa, kanaa, gluteiinia, munaa, maitoa, laktoosia, pähkinöitä, sokeria, papuja, perunaa, sitrushedelmiä." Lista on loputon.
Olen joutunut järkkämään kokouksia tälle porukalle. Jossain vaiheessa teki mieli lyödä näiden tärkeilijöiden eteen ruuaksi kannullinen vettä. Siitäkin olisi varmaan löytynyt valittamisen aihetta.
En haluaisi olla misogyyni (olen itse nainen) mutta useimmiten tämä ruokahysteria ja sitä kautta itselle vaaditun palvelun ja tärkeyden tunne liittyy naisiin. On joukossa kyllä miehiäkin. Koko porukkaa yhdistää joku itsetuntovamma.
Ruoalla säätämisellä laitetaan toiset ihmiset palvelijoiksi. Tulee olo, että on tärkeä ja että on valtaa.
Minäkin järjestän tilaisuuksia työni puolesta ja tämä on kyllä nykyään melkoinen ongelma. Parhaimmilla "allergiat" vaihtelevat viikoittain. Osa ei voi syödä muiden tarjoamana jotakin ruoka-ainetta, mutta sitten jakavat somessa kuvan ravontola-annoksestaan, jossa juuri tuota ainetta on.
En vaan voi käsittää.
Minä voin. Usko tai älä, olen allerginen säilöntäaineelle. On helpompi sanoa olevansa allerginen niille kasviksille joissa sitä käytetään kuin alkaa selittää säilöntäaineen nimeä ja esiintyvyyttä.
Luomussa ei käytetä kemiallisia säilöntäaineita, joten pystyn itse valmistamaan ko. kasviksista ruokaa kunhan käytän luomua.
Lisäksi joistain muista ruoka-aineista saan vähäisempää allergista reaktiota jota siedän vapaa-ajalla mutta en työpäivän aikana. Esim sitrukset aiheuttavat ihottumaa joka kutisee. Ei se raapiminen kotona haittaa, mutta työpaikalla se on kiusallista.
Juuri näitä "vapaalla voin syödä, mutta töissä en." Nuo allergiset reaktiot ei ole millään tasolla suuria, kun on varaa ajatella noin
No onhan se aika ikävää muillekin esim. työpaikalla tai koulutuspäivillä, jos vaikka tietty ruoka-aine tuppaa pierettämään pahasti. Eli ei ole mikään henkeä uhkaava allergia, joten kotona ja vapaa-ajalla voi ihan hyvin syödä, jos muuten tykkää.
On onhan se ikävää. Mutta ei se tee allergisesta reaktiosta millään lailla suurta tai vakavaa. Jos seurauksena olisi esim. kunnolla kivulias vatsa, ei sitä mielellään vapaa-ajallaankaan söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit kirkuu.
Varsinkin nämä nykymaailman täysin käsittämättömät muka-allergioista kärsivät. "Koska olen _niin_ erikoinen, en voi syödä lihaa, kalaa, kanaa, gluteiinia, munaa, maitoa, laktoosia, pähkinöitä, sokeria, papuja, perunaa, sitrushedelmiä." Lista on loputon.
Olen joutunut järkkämään kokouksia tälle porukalle. Jossain vaiheessa teki mieli lyödä näiden tärkeilijöiden eteen ruuaksi kannullinen vettä. Siitäkin olisi varmaan löytynyt valittamisen aihetta.
En haluaisi olla misogyyni (olen itse nainen) mutta useimmiten tämä ruokahysteria ja sitä kautta itselle vaaditun palvelun ja tärkeyden tunne liittyy naisiin. On joukossa kyllä miehiäkin. Koko porukkaa yhdistää joku itsetuntovamma.
Ruoalla säätämisellä laitetaan toiset ihmiset palvelijoiksi. Tulee olo, että on tärkeä ja että on valtaa.
Minäkin järjestän tilaisuuksia työni puolesta ja tämä on kyllä nykyään melkoinen ongelma. Parhaimmilla "allergiat" vaihtelevat viikoittain. Osa ei voi syödä muiden tarjoamana jotakin ruoka-ainetta, mutta sitten jakavat somessa kuvan ravontola-annoksestaan, jossa juuri tuota ainetta on.
En vaan voi käsittää.
Minä voin. Usko tai älä, olen allerginen säilöntäaineelle. On helpompi sanoa olevansa allerginen niille kasviksille joissa sitä käytetään kuin alkaa selittää säilöntäaineen nimeä ja esiintyvyyttä.
Luomussa ei käytetä kemiallisia säilöntäaineita, joten pystyn itse valmistamaan ko. kasviksista ruokaa kunhan käytän luomua.
Lisäksi joistain muista ruoka-aineista saan vähäisempää allergista reaktiota jota siedän vapaa-ajalla mutta en työpäivän aikana. Esim sitrukset aiheuttavat ihottumaa joka kutisee. Ei se raapiminen kotona haittaa, mutta työpaikalla se on kiusallista.
Juuri näitä "vapaalla voin syödä, mutta töissä en." Nuo allergiset reaktiot ei ole millään tasolla suuria, kun on varaa ajatella noin
No onhan se aika ikävää muillekin esim. työpaikalla tai koulutuspäivillä, jos vaikka tietty ruoka-aine tuppaa pierettämään pahasti. Eli ei ole mikään henkeä uhkaava allergia, joten kotona ja vapaa-ajalla voi ihan hyvin syödä, jos muuten tykkää.
On onhan se ikävää. Mutta ei se tee allergisesta reaktiosta millään lailla suurta tai vakavaa. Jos seurauksena olisi esim. kunnolla kivulias vatsa, ei sitä mielellään vapaa-ajallaankaan söisi.
Tämänkin takia on nykyään niin paljon näitä "allergioita". Kun oman kokemuksen mukaan joku ruoka vähän pierettää tai närästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit kirkuu.
En vaan voi käsittää.
Nimenomaan. Yritän muiden seurassa välttää pieretysruokia, mutta ei haittaa jos vain itse joudun niitä haistelemaan.
Uskomatonta miten porukka on pakosti nälässä. Kyllä mulla olisi pokkaa tilata vaikka pizza (pelkästään itselleni jos isäntäporukka typeryyttään pitää k u t s u t t u j a vieraita nälässä). En todellakaan suostu olemaan nälkäisenä. Jos ollaan jossain huitsin Nevadassa niin aina varasapuska tai pakoreitti valmiina. Jos joku idiootti tekee ruuan vain itselleen niin välitön poistuminen vaikka hotelliin ja välit poikki. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit kirkuu.
En vaan voi käsittää.
Tämänkin takia on nykyään niin paljon näitä "allergioita". Kun oman kokemuksen mukaan joku ruoka vähän pierettää tai närästää.
Sulla ei selvästikkään koskaan ”vähän” pieretä ja närästä.
Vierailija kirjoitti:
82 sivua kitinää kun voimismammoilla verensokeri laskee ahmimisesta ja naposteluista huolimatta jos ei saa ruokaa varttituntiin vieraissa.
Luit 82 sivua, etkä ymmärtänyt mitään lukemastasi? No saavutushan se on tuokin.
M50
Tavallaan. Kaveripariskunta kutsui heille syömään blinejä virka-ajan jälkeen. Olen aika pieniruokainen eli syön "isommin" ainoastaan kerran päivässä, ja tuohon sattui poikkeuksellisen kiire päivä joka sisälsi sukkulointia työpaikan ja oppilaitoksen väliä. Long story short: päivän ruokailuuni oli klo 17 mennessä kuulunut kahvi. Olin tosi väsynyt ja nälkäinen tässä vaiheessa - sitä paitsi rakastan blinejä! Olimme melkein puolisoni kanssa perillä kun viestiliikenteestä kävi ilmi että eiiiii he nyt mitään ruoka-aineita kyllä tätä varten ole hankkineet. Eli ajoimme vielä erikseen kauppaan, ostimme bliniainekset, ajoimme kyläpaikkaan ja odotimme ruoan valmistukseen kuluvan ajan. En ole mikään maailman pahin loukkaantuja mutta tässä vaiheessa kun ruoka oli edessä about 19.30. ja olin saanut vielä maksaa tämän lystin niin ei paljoa kiinnostanut seurustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit kirkuu.
En vaan voi käsittää.
Allergioita on eri tasoisia. Onko sitä niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ja hänen vanhempansa pystyvät olemaan vaikka koko päivän syömättä. Minun taas pitää saada muutaman tunnin välein jotain (vaikka voileivän), ettei kädet ala tärisemään ja vatsa kurisemaan. Olen vuosien saatossa ollut monta kertaa tilanteessa, että meinaan kuolla nälkään, jos olemme olleet yhteisellä reissulla, esim veneilemässä, anoppi kun on tietenkin sen ruokakassin vartijana :) Onneksi aloin muistaa pikkuhiljaa tämänkin elämää suuremman ongelman ja laitoin jotain naposteltavaa omaan kassiini.
Anoppilassa kyläillessämme pidän aina huoneessamme jotain syötävää, jos ruokailuvälit alkavat venyä. Monesti eivät edes iltakuuden jälkeen syö mitään, mikä on minusta niin outoa.
Onko kertynyt ylipainoa?
En ole kirjoittaja, mutta olen huomannut, että ne ,jotka eivät syö säännöllisesti tai juuri panttaavat päivän (tai syövät esim vain kahvileipiä) ja syövät illalla sitten hirveästi on järjestään enemmän painoa. Monet tällaiset tuttuni ovat ainakin reippaasti ylipainoisia. Sitten ihmetellään kun ei jaksa mitään kun vaan istutaan sohvalla, eikä koskaan edes käydä ulkona.
Ai. Minä en syö koskaan aamiaista, lounaan n. 5-6 tuntia heräämisestä, esim. salaatin tai sämpylän. Pärjään hyvin sillä illalliseen asti, jaksan hyvin harrastaa liikuntaa ja olen hoikka. Ikää lähes 40v.
Tykkään leipoa, meillä on aina vieraille jotain tarjottavaa, mutten ymmärrä näitä "Mentiin kylään eikä saatu sen kahden tunnin aikana lämmintä ruokaa, lähes pyörryin ja tärisin ja äkkiä grillille missä ahmin kolme lihapiirakkaa etten kaadu heikotuksesta".
Haloo. Kukaan ei kuole vaikka olisi koko vuorokauden syömättä. Älytöntä liioittelua.
Ei, en ole nähnyt nälkää kyläpaikassa kun ei tarvitse koko ajan pupeltaa jotakin.
Ei kaikkien aineenvaihdunta toimi samalla tavalla. Jos itse skippaan aamiaisen tai lounaan, viimeistään alkuillasta alkaa viheliäinen päänsärky, joka parhaimmillaan kestää kaksikin vuorokautta. Nälkää kyllä kestän, mutta sitä päänsärkyä en.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan. Kaveripariskunta kutsui heille syömään blinejä virka-ajan jälkeen. Olen aika pieniruokainen eli syön "isommin" ainoastaan kerran päivässä, ja tuohon sattui poikkeuksellisen kiire päivä joka sisälsi sukkulointia työpaikan ja oppilaitoksen väliä. Long story short: päivän ruokailuuni oli klo 17 mennessä kuulunut kahvi. Olin tosi väsynyt ja nälkäinen tässä vaiheessa - sitä paitsi rakastan blinejä! Olimme melkein puolisoni kanssa perillä kun viestiliikenteestä kävi ilmi että eiiiii he nyt mitään ruoka-aineita kyllä tätä varten ole hankkineet. Eli ajoimme vielä erikseen kauppaan, ostimme bliniainekset, ajoimme kyläpaikkaan ja odotimme ruoan valmistukseen kuluvan ajan. En ole mikään maailman pahin loukkaantuja mutta tässä vaiheessa kun ruoka oli edessä about 19.30. ja olin saanut vielä maksaa tämän lystin niin ei paljoa kiinnostanut seurustella.
Miten tuollaista sulattaa?! Mä tekstaisin Ok! Mennään kauppaan. Sitten kauppaan, bliniainekset ja OMAAN kotiin. Kun kaveri (idiootti) viestii et missä kestää niin viesti vaan et eiiiiiii me nyt jaksettu enään kaupan jälkeen teille, mentiin kotiin ja tehtiin ne blinit. Toki vielä kuva kaverille herkullisista blineistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee kutsu anoppilaan olen jo oppinut, että sitä ennen syödään. Anoppi harvemmin tarjoaa mitään, itse kun on niin pieniruokainen ja moniallerginen. Siinä sitten istutaan muutama tunti kuivin suin, joskus harvoin keittää kupin laihaa teetä. Viimeistään ollessani raskaana ja kärsiessäni raskausdiabeteksesta opin, että anoppilaan kannattaa ottaa joku patukka käsilaukkuun jos vierailu venyy.
Välillä sitä miettii, että ovatko nämä anopin monet allergiat syömishäiriön muoto, sen verran usein allergian kohde vaihtuu. Ja jatkuvasti ruokavalio supistuu, kun koko ajan puhkeaa uusi allergia. Lääkäreille anoppi on vihainen, kun eivät kuulemma usko häntä, ja testit nyt näyttävät mitä sattuu. Uskon joidenkin allergioiden olevan oikeita, mutta mikä niistä nyt ei ole ja mikä on, ei ole minun asiani. Siksi anoppilaan ei viitsi edes itse tuoda ruokaa tai kastettavaa, kun kuitenkin se on jotain, mikä ei hänelle käy, vaikka kuinka tenttasi sopivien aineiden listaa.
Jos on muutaman tunnin vierailu, niin miksi pitää välttämättä olla muuta tarjoilua kuin kahvi/tee?
Muutama on venyvä käsite. Se voi olla mitä vain väliltä 3-99.
Vierailija kirjoitti:
Minut oli kutsuttu käymään hollantilaisen kaverini luona jos ja kun kuljen Amsterdamista ohitse. Informoin tulostani pari päivää ennen, nutta ilmeisesti tuo entinen työkaverini oli unohtanut kertoa vaimolleen tulostani. Lopunaspöydässä oli kaksi perunaa, kaksi nakkia, lusikallinen ruskeata kastiketta ja jotain vihreätä hörhökettä jokaisen lautaselle. Selvästi minua ei oltu odotettu vieraaksi. Minulle jäi kova nälkä.
Vierailun päätyttyä poikkesin paikalliseen Mäkkäriin ja tilasin isot annokset. Ahtaessani roskaruokaa sisääni, äskeinen isäntäparini käveli sisään samaan Mäkkäriin samassa tarkoituksessa. Tilanne oli aika nolo kun he huomasivat minut. Heillekkin oli jäänyt nälkä lounaastamme heidän kotonaan.
Kyse ei siis ollut nuukuudesta, eikä vieraanvarauden puutteesta, vaan he jakoivat kanssasi tasan sen kaiken, mitä heillä oli antaa.
Wanna-be -allergikot tekevät hallaa niille kymmenille tuhansille suomalaisille, jotka aidosti kärsivät vaikeista, jopa hengenvaarallisista allergioista.
Off topic, mutta oli pakko sanoa vaikeasti allergisen ihmisen äitinä.
Vaikeasta ruoka-aineallergiasta kärsivän äitinä ja nykyään itsekin aika ikävästi allergisena voisin vastata, että alati. Mutta sen takia nykyään ei siis ikinä, koska emme odota kenenkään muun ruokkivan meitä, ikinä. Allergian aiheuttajat on ”helpot ja tavalliset”, niitä on vain kaksi ja niille on olemassa korvaajia niin, etten parin vuoden säädön jälkeen enää ole kokenut kotona ongelmiksi. Mutta koska ne on yleisiä ruoka-aineita, niitä on toki paljon tarjolla kodin ulkopuolella. Ja monelle ruoanlaitto on sen verran haastavaa, etten oleta meidän saavan ns. mistään syötävää. Aina kun saadaan, olen tosi kiitollinen. Yhden ystävän luota lähtiessä taisin aikanaan alkaa liikutuksesta itkeä, kun ruoat oli niin meitä ajatellen laitettu. Ei ole tavallista semmoinen ja se on ymmärrettävääkin.
Ennen, köyhänä kasvissyöjänä kaukaisina aikoina, kun se pelkkä kasvissyönti oli niin hirmu vaikia asia tajuta, olin monesti syömättä monissa paikoissa, siihen oli tottunut ja se meni rutiinilla eikä ollut ongelma, vaikka nälkä toki välillä oli. Nykyään taas syön mitä vaan, mitä käsiini saan mistä ei tarvitse kärsiä viikkojen vatsakipuja, ihottumaa, veriripuleita, oksentamista yms. saati ja lasten kohdalla tuollaisten oireiden salliminen ja provosointi olisi lastensuojeluongelmakin. Mutta helpommalla pääsee varautumalla aina kaikkeen etukäteen. Eikä todellakaan käydä kenenkään luona yökylässä.
Tuo kokousjärjestäjän marina on ah niin tuttua mutta siitä unohtuu kyllä tärkein: itse olen aina ihan tosi ok sen kanssa, että tarjolla on vesikannu. En mene kokouksiin syömään, ne kuuluu työhön, osaan syödä muulloinkin. Eli ehkä noissa voi vaan löysätä pipoa, kyllähän niille lohivoileiville yleensä joku syöjä jostain löytyy. Ja jotain märinää jos kuuluu, niin antaa mennä toisesta korvasta ulos. Kaikki tuntemani oikeasti pahasti allergiset ei valita, vaan miettii ratkaisuja ja kiittää. Ne allergiateeskenteljät taas tekee asiasta koko ajan numeroa, kaikille joille asia ei edes kuulu.
Niin, jos iltapäivällä neljältä on syöty (ravintolassa) ja isäntäväki on sitä mieltä, että sopiva aika seuraavalle minkäänlaiselle ruualle on seuraavana iltana, onko kitisijä, jonka pitää syödä koko ajan? Ja typerää karata "käymään kävelyllä" kahden aikaan iltapäivällä, että pystyy ostamaan jotain ruokaa?
P.s. kotiinmeno ei ole vaihtoehto koska ulkomailla