oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta anopista, joka piti 12-vuotiasta pojantytärtään nälässä, niin tyttö sanoi mummin kyllä itse juoneen monta kertaa päivässä kahvia ja otti sen kanssa leipää, keksejä, marjapiirakkaa, milloin mitäkin ja samalla päivitteli tytölle jotain: "Tällaset vanhat pyöreät naiset tuppaa puputtamaan koko ajan jotain, huono tapa. Ei tuollaiset nuoret ja hoikat tytöt tarvitse jatkuvasti suuhunsa jotain niinku tällaset pulleroiset tädit." Ilman noita julistuksia tyttö olisi varmaan kehdannut pyytää leipää ym. itselleenkin mummin ottaessa niitä kahvin kanssa. Hän ei vaan kehdannut tuottaa tavallaan mummille pettymystä, kun tämä aina niin ihaillen julisti, miten pieniruokaisia tuollaiset hoikat ja nuoret tytöt ovat. Anoppi ei tiedä vieläkään, että pojantyttärensä kävi silloin joka päivä kaupungilla syömässä ja osti huoneeseensa salasyötäviä, eikä vaan pyörinyt kaupungilla kavereidensa kanssa.
Toivottavasti moinen suhtautuminen nuoria tyttöjä kohtaan ei ole mikään yleinen juttu vanhemmilla ihmisillä.
Kamalaa luettavaa! Ja mikä vaikutus sillä voi olla herkemmän tytön kehonkuvaan, jos koko ajan hoetaan, että tytöt syövät vähän ja ovat linnunluisia (=tyttöjen kuuluu syödä vähän ja olla linnunluisia). Onneksi tyttäresi oli viisas ja söi kun oli nälkä, eikä suostunut elämään mummon olemattomilla sapuskoilla!
Olen. Muista, kun menimme kylään iltapäivästä , perheessä vanhemmat ja kolme tyttöä.
Syötiin klo 17.00 tienoilla. Salaattia ja patonkia vakuumipakkauksesta. Salaattia en muista, mutta ei siinä ainakaan mitään isoja kanapaloja ollut.
Sen jälkeen sai ruokaa seuraavan kerran aamulla. Ihmettelen, että erheen isälle s riitti.
Vierailija kirjoitti:
Talonväen kannattaa sanoa että voi ottaa voileipää välipalaksi jo nälättää. Eihän lapsia voi pitää nälässä. Toista kertaa ei yövieraita tule.
No jospa se on tarkoituskin, ettei kovin usein tupata?
Ne vieraat jotka ovat itse itsensä meille kutsuneet, eivät välttämättä saa kunnon evästä syystä että emme ole varautuneet yökyläilyyn. Kahvipaketin kun tuot, niin saat sen kahvin kanssa leipää ja aamulla puuroa. Ei ole varaa muuhun.
Anoppi tekee aina nakkikiusausta ruoaksi. Aluksi se oli ihan hyvää, tai ainakin erilaisia mihin olin tottunut. Nykyään olen niin totaalisen kyllästynyt, etten vain kykene syömään tarpeeksi isoa annosta. Lisäksi on tarjolla aina vaaleaa leipää juustolla, mistä en myöskään niin välittäisi. Olen enemmän ruisleivän ystävä.
On mukavaa, että anoppi tarjoaa ruokaa, mutta pitkän kyläilyn aikana ehtii tulla kova nälkä. Joskus vaihteeksi haluaisin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta anopista, joka piti 12-vuotiasta pojantytärtään nälässä, niin tyttö sanoi mummin kyllä itse juoneen monta kertaa päivässä kahvia ja otti sen kanssa leipää, keksejä, marjapiirakkaa, milloin mitäkin ja samalla päivitteli tytölle jotain: "Tällaset vanhat pyöreät naiset tuppaa puputtamaan koko ajan jotain, huono tapa. Ei tuollaiset nuoret ja hoikat tytöt tarvitse jatkuvasti suuhunsa jotain niinku tällaset pulleroiset tädit." Ilman noita julistuksia tyttö olisi varmaan kehdannut pyytää leipää ym. itselleenkin mummin ottaessa niitä kahvin kanssa. Hän ei vaan kehdannut tuottaa tavallaan mummille pettymystä, kun tämä aina niin ihaillen julisti, miten pieniruokaisia tuollaiset hoikat ja nuoret tytöt ovat. Anoppi ei tiedä vieläkään, että pojantyttärensä kävi silloin joka päivä kaupungilla syömässä ja osti huoneeseensa salasyötäviä, eikä vaan pyörinyt kaupungilla kavereidensa kanssa.
Toivottavasti moinen suhtautuminen nuoria tyttöjä kohtaan ei ole mikään yleinen juttu vanhemmilla ihmisillä.
Kamalaa luettavaa! Ja mikä vaikutus sillä voi olla herkemmän tytön kehonkuvaan, jos koko ajan hoetaan, että tytöt syövät vähän ja ovat linnunluisia (=tyttöjen kuuluu syödä vähän ja olla linnunluisia). Onneksi tyttäresi oli viisas ja söi kun oli nälkä, eikä suostunut elämään mummon olemattomilla sapuskoilla!
Ei tullut tuollainen onneksi edes mieleen, koska tyttö on aina syönyt hyvin.
Tuli tässä jälkikäteen mieleen, että ehkä anoppi onkin saanut kuvitelmansa nuorten tyttöjen pieniruokaisuudesta omalta tytöltään. Hän on ainakin nyt aikuisena juuri näitä naisia, jotka puolittavat kahvipullankin ja sen syötyään valittavat olevansa niin täynnä. Se aina vähän kummastuttaa, kun kyseessä ei edes ole mitenkään pienikokoinen nainen. Ehkä hän on käyttäytynyt noin lapsesta saakka ja siitä anoppi saanut kuvitelman, että kaikki nuoret tytöt syövät linnun annoksia.
- se anopin nälkiinnyttämän 12v tytön äiti
Hyvä 149 kirjoittelia. Mahdat rampata alvariinsa anoppilassa kun olet noin kyllästynyt että mielummin olet nälässä? Käsitinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä 149 kirjoittelia. Mahdat rampata alvariinsa anoppilassa kun olet noin kyllästynyt että mielummin olet nälässä? Käsitinkö oikein?
On vuosien aikana tullut vain mitta täyteen tuota samaa ruokaa. Ei koskaan mitään vaihtelua! Ja käydään paljon auttelemassa ulkohommissa ym. milloin missäkin ja usein haluaa tarjota meille ruoan kiitokseksi avusta.
Ihanaa että tarjoaa ja en haluaisi kuulostaa kiittämättömältä, mutta en vaan jaksaisi aina samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut tuollainen onneksi edes mieleen, koska tyttö on aina syönyt hyvin.
Tuli tässä jälkikäteen mieleen, että ehkä anoppi onkin saanut kuvitelmansa nuorten tyttöjen pieniruokaisuudesta omalta tytöltään. Hän on ainakin nyt aikuisena juuri näitä naisia, jotka puolittavat kahvipullankin ja sen syötyään valittavat olevansa niin täynnä. Se aina vähän kummastuttaa, kun kyseessä ei edes ole mitenkään pienikokoinen nainen. Ehkä hän on käyttäytynyt noin lapsesta saakka ja siitä anoppi saanut kuvitelman, että kaikki nuoret tytöt syövät linnun annoksia.
- se anopin nälkiinnyttämän 12v tytön äiti
Todennäköisesti päin vastoin: anoppisi on tälle tyttärelleen syöttänyt lapsesta asti samaa soopaa ja tehnyt hänestä salasyöpön. Kuten lapsesikin oli sen kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena serkuilla yökyläillessä oli aina karmea nälkä. Ruokaa sai todella vähän, ruokailujen välit olivat todella pitkät eikä mitään saanut ottaa siinä välissä vaikka oli kuinka nälkä.
Kauhein kokemus silti on kun tuoreena vaimona lähdim mieheni kanssa hänen siskonsa perheen luokse Amerikkaan. Matkahan tietysti oli pitkä. Lentomatkan jäljeen oli vielä kahden tunnin ajonatka jonka päälle kävimme matkalla vielä kunnon ruokaostoksilla. Nälkä ja väsymys oli tosi kova. No, kun vihdoin pääsimme perille odotin, että menemme suoraan haukkaamaan jotain syötävää. Jäimmekin istuskelemaan terassille ja juttelemaan matkalaukkuineen kaikkineen. Väsymys ja nälkä oli niin kova, että tuossa istuskellessamme sain herpeksen huuleeni. Kun lopulta menimme sisälle ei syömisistä ollut tietoakaan. Jossain vaiheessa talon emäntä alkoi keitellä tuoreita maisseja. Sain sitten syödäkseni yhden maissin illan aikana, ei mitään muuta. Koko reissun oli järkyttävä nälkä. Meillä oli lupa ottaa kaapeista mitä vain, mutta itse en kyllä osaa vieraitten ihmisten vieraassa talossa mennä ottamaan yhtään mitään (miehen sisko ei ollut minulle ollenkaan tuttu. Olinkohan kerran tai kaksi tavannut hänet aikaisemmin).
Sulla on kyllä ollut kovan onnen reissu.
Ensiksi matkustit lähes maapallon toiselle puolelle etkä ollut varautunut että nälkä siinä reissatessa voi tulla.
Sait herpeksen koska sinulla oli niin kova nälkä ja väsy.
Ja sitten sait vielä luvan kanssa ottaa kaapista mitä haluat mutta olisitkin halunnut sapuskan nenäsi eteen valmiiksi kannertuna.
Kyllä. Siis ruokaa on kyllä aina riittävästi, mutta vasta sitten kun sitä vihdoin on.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Muista, kun menimme kylään iltapäivästä , perheessä vanhemmat ja kolme tyttöä.
Syötiin klo 17.00 tienoilla. Salaattia ja patonkia vakuumipakkauksesta. Salaattia en muista, mutta ei siinä ainakaan mitään isoja kanapaloja ollut.
Sen jälkeen sai ruokaa seuraavan kerran aamulla. Ihmettelen, että erheen isälle s riitti.
Asuvatko Järvenpäässä?
Olin menossa erään sukulaisen luoksi yökylään. Emme olleet tavanneet muutamaan vuoteen, joten en oikein tiennyt hänen tottumuksistaan esim. ruokailujen suhteen. En mitenkään pyytänyt, mutta hän sanoi moneen kertaan että tarjoaa luonaan illallisen, että siitä ei tarvitse murehtia. Näiden puheiden perusteella odotin, että kyseessä on suht iso ateria ja söin kevyesti aamulla ja lounaalla.
Illemmalla hän sitten sanoi että on päättänyt valmistaa illalliseksi kasviksia. Kuulosti vähän oudolta, mutta hän todellakin tarjosi pelkästään vihersalaattia ja jotain uunissa haudutettuja kasviksia. Ruokajuomana tietenkin vesi. Luulen että koko annoksessa oli kaloreita ehkä noin 100, nälkä jäi ja suolet kurni läpi yön.
On kyllä viisasta ottaa mukaan jotain mysli- tai proteiinipatukoita niin kuin joku kirjoittaja sanoikin, jos ei tiedä mikä emännän käsitys on illallisesta tai ylipäätään muusta tarjoilusta.
Muutaman kerran kyllä. Olen ottanut opiksi ja aina omat eväät mukaan kylmälaukkuun. Laukku pöydälle, ei tarvitse mennä kenenkään jääkaapille. Syötän lapseni ja itseni. Talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan.
Olen ollut yökylässä ystävieni luona joiden lapset saattavat olla syömättä koko päivän lämmintä ateriaa. Syövät vain välipaloja, jugurttia leipää tms. Meidän perhe tottunut syömään kaksi lämmintä ateriaa, eikä välipaloja napostellen.
Vierailija kirjoitti:
Toisinkin päin voi käydä.Asuimme maaseudulla,jossa kauppaan oli matkaa n.20km. Paikalle pöllähti 5 henkinen sukulaisperhe ilmoittamatta yllättäen.Kahvia aloin keittämään,mutta rouva ilmoitti,että ruokaa pitää saada.Miten sitä ruokaa isolle porukalle saa,kun ainoa automme oli miehellä,joka oli töissä,ettei kauppaan päässyt sillä hetkellä.Jääkaapissa oli vain vähän maitoa,voita, juustoa ja muutama peruna.Mies aina toi kauppatavarat illalla töistä tullessaan.Saman perheen luona olimme kerran viikonlopun kylässä kutsuttuna.Ruokana oli ainoasataan keitettyä makaroonia ja ketsuppia.
Miten joku viitsii tarjota keitettyä makaronia ja ketsuppia? Erikoinen kyläpaikka kyllä teillä ollut, ehkä tän ketjun "paras".
Mä kyllä aina sanon vieraille että meillä saa ottaa itse mitä löytää jos on nälkä, tai pitää sanoa jos nälkä tai jano yllättää tai kahvi maistuisi, tarjotuista ruuista, kahvista ja välipaloista huolimatta. Lisäksi yritän jättää kaikenlaista naposteltavaa ja hedelmiä ym näkyville, ja sanon että ne on syötäväksi tarkoitettu, ettei kenenkään tarvitse mennä suoraan kaapeille jos se tuntuu kylässä epämiellyttävältä.
olen lapsena. olin silloin parhaan kaverini luona yökylässä. oltiin ekalla tai tokalla luokalla. yökyläilystä oltiin sovittu etukäteen ja koulun jälkee käytii kaverini kanssa äkkiä meillä vain hakemassa minulle yökylä kamppeet mukaan (yöpuku, hammasharja jne). Syötiin meillä leivät välipalaksi ja lähdettiin kaverilleni. Leikittiin sitten kaverin huoneessa ja alkoi jo olla ruoka-aika, kello oli noin 17 ja oltiin syöty meillä leivät noin klo 13 aikaan. Itsellä ainakin alkoi olla jo nälkä, kun kaverini äiti tuli pyytämään kaveriani keittiöön käymään. Minä jäin sitten huoneeseen odottamaan ja leikkimään yksinäni. Hetken kun olin leikkinyt niin minun oli pakko lähteä huoneesta vessaan pissalle. Kun astuin ulos huoneesta niin huomasin että siellä kaikki muut söivät tyytyväisenä pöydän ääressä. Kipitin vessaan ja sen jälkeen takaisin ystäväni huoneeseen. Ystäväni vanhemmat kyllä huomasivat vessassa käyntini mutta eivät kutsuneet minua syömään vaikka olin heillä yökylässä. Meinasin silloin pillahtaa itkuun kun olin niin nälissäni ja haistoin ruuan tuoksun vielä huoneeseen. Kaverini tuli sitten syötyään takaisin leikkimään. Ennen nukkumaan menoa sain iltapalaksi puolikkaan sämpylän ja lasin maitoa. Nukkumaan mennessä vatsani murisi ja siihen oikein sattui kun oli niin kova nälkä. En saanut kunnolla nukuttua ja lähdinkin heti aamulla takaisin kotiin sillä verukkeella että esitin kipeää. En enää ikinä yökyläillyt tuon kaverin luona. Heillä ei ollut rahasta kiinni ja yökyläilystäkin oltiin sovittu etukäteen, en ymmärrä vieläkään miksei kaverini vanhemmat kutsuneet minua syömään vaan söivät tyytyväisenä itse perheen kesken
Olen. Tuparit alkoivat klo 17. Tarjolla erittäin runsaasti viinaa. Sekä sipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen anoppilassa. Tyttöystävällä on vain siskoja ja isäkin oli melko pieni ruokainen. Ruokaa oli pöydässä aina aivan naurettavan vähän ja jouduin ottamaan noin puolet normaalista määrästä mitä yleensä söin, että muillekin jäi syötävää.
Apua. Olisit voinut olla vaikka meillä. Minäkin olen tottunut siihen, että tytöt syö aika vähän ja nyt, kun on vävyehdokkaita käynyt kylässä, olen tajunnut, etten osaa ruokkia heitä tarpeeksi hyvin ts ruokaa on liian vähän :( .
Mässäävät vieraat ovat ärsyttäviä. Etenkin jos joutuu katselemaan useamman päivän. Se koko tarjonta pitäisi syödä omiin suihin. Kyseessä vielä joku ei niin läheinen, vaan sellainen pakollinen siedettävä. Vaikka puolison tutut. Omat eväät mukaan, jos meinaa jotakin noutopöytää odottaa napa pinkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anoppilassa. Tyttöystävällä on vain siskoja ja isäkin oli melko pieni ruokainen. Ruokaa oli pöydässä aina aivan naurettavan vähän ja jouduin ottamaan noin puolet normaalista määrästä mitä yleensä söin, että muillekin jäi syötävää.
Apua. Olisit voinut olla vaikka meillä. Minäkin olen tottunut siihen, että tytöt syö aika vähän ja nyt, kun on vävyehdokkaita käynyt kylässä, olen tajunnut, etten osaa ruokkia heitä tarpeeksi hyvin ts ruokaa on liian vähän :( .
Tuo tulee vielä älyttömän kalliiksi, mikäli toistuu. Ensin vaiva laittaa ruoka, katsella ehkä ei niin mukavaa naamaa, hymyillä ja pienituloisena / työttömänä / opiskelijana maksaa itsensä kipeäksi yli kantokyvyn.
Olin arka kolmosluokkalainen, en uskaltanut sanoa että nälkä ja sen verran hyvin minut oli kasvatettu, etten mennyt penkomaan omin lupineni kaappeja!
Tuliaiset? Veitkö itse lapsena tuliaisia, kun menit kaverille yökylään? :D