oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät oikeasti osaa pyytää syötävää tai edes kahvia. Olen pari kertaa elämäni aikana saanut kuulla jälkikäteen minun pitäneen vieraitani nälässä. Yhden kuulin haukkuneen minua tästä yhteiselle ystävällemme ja tämä kertoi minulle. Toinen tuli seuraavalla kerralla kylään omien eväidensä ja murukahvin kanssa, koska koki, ettei minun luona saanut syötävää ja kahvia!
Oikeasti tilanne siis on se, että minä en juo kahvia tai teetä ja syön vain kaksi kertaa päivässä. Useimmiten siis olen syönyt aamupalan ennen vieraiden tuloa ja seuraavan kerran syön aika tukevan aterian noin klo. 20. Minulla on kuitenkin ihan vieraita varten hankittu kahvinkeitin ja siihen tykötarpeet. Olen kaikille vierailleni aina sanonut monta kertaa, että senkus vaan pyytävät, milloin tahtovat kahvia tai nälättää. Minä kun en itse syö usein, niin en osaa edes ajatella, että milloin vierailleni maistuisi kahvi tai syötävä. Lisäksi moni tuntee kiusalliseksi syödä tai juoda kahvia, kun minä en emäntänä syö enkä juo. Tämä on harmillista ja nykyään koko vieraiden saaminen tämän takia tuntuu vaivaannuttavalta. Mitä ratkaisuksi?
Normaali ihminen syö aamupalan, lounaan ja päivällisen vähintään. Kyllä sä tiedät mihin kellonaikaan muu maailma syö ellet oo erakko. Ei pidä jättää mitään ottakaa ite ku haluutte takauksia vaan kysyt reilusti kahdentoista aikaan, että joko vieraille maistuisi lounas? Sama kahvin kanssa. Ja teet sen lounaan ja kahvin. Ne on sun vieraita!!! Sen verran pitää olla viitseliäisyyttä kun on kivoja kamuja kylässä. Vähän helliä ja pitää hyvänä. Eikä sitä sun syömättömyyttä tartte mainostaa. Jätat vaan itse ottamatta, kerrot vieraille sit lounaan aikana et seuraava lämmin ateria on vasta 8 aikaa jotta syökää sen verran että pärjäätte. Ei tää rakettitiedettä oo.
Juuri noin, vieraille valmistetaan ruokaa ja keitetään kahvia eikä odoteta että he ilmoittavat kun heillä on nälkä.Kuuluu ihan normaaliin aikuisen ihmisen käytöstapoihin ja vieraanvaraisuuteen.
Kiinnostava ilmiö nuo kylän "kutsutut", joille ei haluta tarjota mitään. Vaikka itse olenkin tarjonnut ruokaa myös kotiimme väkisin loisimaan tunkeneille, niin ymmärrän, jos kaikki eivät siihen halua alkaa.
Meniköhän kutsu näin:
- Olipa kiva nähdä.
- Oli joo. Kivaa kun asutte Helsingissä/Turussa/Vantaalla/paikassa x. Me voitas tulla joskus kylään.
- Joo. Meillä on paljon kiireitä, mutta katsotaan, jos liikutte siellä päin, jos ehdittäis vaikka kahvitella.
Viikon päästä:
- Me ollaan nyt tulossa pariksi yöksi, kun sovittiin, että voitas nähdä.
- Me ei oikein voida ottaa yövieraita ja tuo on vähän huono aika muutenkin.
- Meidän nyt kuitenkin pitää tulla, kun on
ostettu liput konserttiin/ostettu jo junaliput/hankittu lemmikille hoitaja/...
eikä ole yhtään rahaa, että voitaisiin mennä hotelliin.
En uskoisi, että tuollaisia onkaan, mutta kun elää niin näkee.
Joskus nuorena olin viikonlopun silloisen säätöni luona. Koko viikonlopun aikana söimme kerran ranskalaisia. Olo meinasi olla aika heiveröinen sunnuntaina kotiin palatessa. Myöhemmin valkesi, että kyseisellä tyypillä oli melkoisen vaikeaa tuo elämänhallinta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät oikeasti osaa pyytää syötävää tai edes kahvia. Olen pari kertaa elämäni aikana saanut kuulla jälkikäteen minun pitäneen vieraitani nälässä. Yhden kuulin haukkuneen minua tästä yhteiselle ystävällemme ja tämä kertoi minulle. Toinen tuli seuraavalla kerralla kylään omien eväidensä ja murukahvin kanssa, koska koki, ettei minun luona saanut syötävää ja kahvia!
Oikeasti tilanne siis on se, että minä en juo kahvia tai teetä ja syön vain kaksi kertaa päivässä. Useimmiten siis olen syönyt aamupalan ennen vieraiden tuloa ja seuraavan kerran syön aika tukevan aterian noin klo. 20. Minulla on kuitenkin ihan vieraita varten hankittu kahvinkeitin ja siihen tykötarpeet. Olen kaikille vierailleni aina sanonut monta kertaa, että senkus vaan pyytävät, milloin tahtovat kahvia tai nälättää. Minä kun en itse syö usein, niin en osaa edes ajatella, että milloin vierailleni maistuisi kahvi tai syötävä. Lisäksi moni tuntee kiusalliseksi syödä tai juoda kahvia, kun minä en emäntänä syö enkä juo. Tämä on harmillista ja nykyään koko vieraiden saaminen tämän takia tuntuu vaivaannuttavalta. Mitä ratkaisuksi?
Ensinnäkin voit sovittaa syömisiäsi vieraiden aikatauluun, jos sellaisia on tulossa.
Toisekseen, tuo 2x päivässä ruokailu on epäterveellistä! Energiaa tulisi saada 3 tunnin välein, jotta energiataso pysyy tasaisena, eikä keho mene säästöliekille. Laihana varmasti pysyt tuolla tyylillä...
Tuolla ruokailutyylillä pysyy myös lihavana jos sellainen on. Monet lihavat yrittävät laihduttaa niin etteivät syö ja sitten ahmivat ison kasan ruokaa. Kun elimistö on säästöliekillä ei energiaa kulu. Vaikka luullaan että lihavat mössöttävät jatkuvasti niin ei se aina ole niin. Tiedän myös erään nuoruudenystävän, joka oli hyvin siro ja hoikka n. 160/45kg. Hän sairastui ja joutui kortisonikuurille. Parissa kuukaudessa hän paisui 20kg ja myös kasvot pyöristyivät. Sitten sai kuulla v*ttuilua mässäämisestä. Näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin voit sovittaa syömisiäsi vieraiden aikatauluun, jos sellaisia on tulossa.
Toisekseen, tuo 2x päivässä ruokailu on epäterveellistä! Energiaa tulisi saada 3 tunnin välein, jotta energiataso pysyy tasaisena, eikä keho mene säästöliekille. Laihana varmasti pysyt tuolla tyylillä...Tuolla ruokailutyylillä pysyy myös lihavana jos sellainen on. Monet lihavat yrittävät laihduttaa niin etteivät syö ja sitten ahmivat ison kasan ruokaa. Kun elimistö on säästöliekillä ei energiaa kulu. Vaikka luullaan että lihavat mössöttävät jatkuvasti niin ei se aina ole niin. Tiedän myös erään nuoruudenystävän, joka oli hyvin siro ja hoikka n. 160/45kg. Hän sairastui ja joutui kortisonikuurille. Parissa kuukaudessa hän paisui 20kg ja myös kasvot pyöristyivät. Sitten sai kuulla v*ttuilua mässäämisestä. Näinkin voi käydä.
Voi luoja, se kortisoni ei itsessään LÄSKIÄ kerää millään. Nestettä kyllä eli voi pyöristyä hetkellisesti, mutta jos tuo 20kg on läskiä niin kyllä, mässäämisestä se on tullut. T. Jo vuosia isoilla kortisoni annoksilla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
en saanut ruokaa viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Avomiehen äidillä ja tämän miehellä on meidän makuun outo ruokarytmi. Heillä syödään aamupala ja sen jälkeen viiden-kuuden aikaan seuraavan kerran. Joka ikinen kerta kun ollaan heillä yötä, käydään syömässä lounas subissa tms. En ymmärrä miten pärjäävät kahdella ruoalla kun eivät ole mitään hoikkia.
Viimeksi kun ajeltiin heille, saatiin viesti että hellalla odottaa ruoka. Ajomatkaa on satoja kilometrejä ja lähdettiin ajelemaan työpäivän päätteeksi eli oltiin perillä n. klo 22.
Meille luvatut ruoat oli isäntäväki syönyt iltapalaksi... Olipa kiva yllätys kun 6h oli ajeltu ja luultiin että perillä odottaa ruoka. Moukkamaista käytöstä mielestäni.
Aika moni noista ylipainoisista "syödään vain kaksi kertaa päivässä" napostelee järjettömiä määriä päivän mittaan. Napataan ohimennen kaapista ohikulkiessa yksin keksi, toinen keksi, pari suklaata, kourallinen pähkinöitä, taas joku keksi, ehkä jääkaapista pari siivua makkaraa... Eihän siinä nälkä tule, jos koko ajan natustaa. Toiminta on vähän kuin kaappijuopoilla.
Toinen variaatio on sitten ne yöllä jääkaapilla kävijät.
Kun olin 14-vuotias, asuin Jyväskylässä, ja pikkuserkkuni oli lähdössä Ikaalisiin, kun hänen isänsä kuoli yllättäen. Hän sitten pyysi minua mukaan oman 4-vuotiaan adhd lapsensa hoitajaksi, jotta hän voisi rauhassa hoitaa asioita. Ensinnäkin minun piti itse maksaa bussiliput Jyväskylästä Ikaalisiin, menomatkalla kun pysähdyimme asemalla syömässä jouduin itse maksamaan ruokani ja illalla kun olimme perillä, sain vain pari lihapullaa ja pari perunaa.
Yhden sukulaisen luona oli vuosikaudet tarjolla pelkkää ruisleipää, vaikka kyse on lapsiperheestä. Eräänä jouluna erehdyin olemaan siellä kylässä pari päivää, ja joulupäivänä syötiin ainoastaan kuivaa paahtoleipää, ja jätettiin jouluruuat jääkaappiin. Selitys oli "kun kaikki on jo kuitenkin kyllästyneet jouluruokiin". Sukulainen itse syö laihdutusjauheita, joten tyhjä jääkaappi ei haittaa häntä itseään. Enkä ole hankala vieras, en ole erityisruokavaliolla, ja tilanne oli sama vaikka autoin perhettä lapsenvahtina.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei todellakaan ole ihme, että tässä maassa on niin paljon lihavuutta! Ollaan pyörtymisen partaalla kun ei saada kolmeen tuntiin ruokaa :D Ihmeellinen käsitys tuo että kaikkien pitäisi jostain tietää juuri Sinun sokeritasapainosi ja kuinka usein syöt, mutta et silti osaa pitää mukanasi evästä tai hakea kaupasta itsellesi mässytettävää. Ja toi että joka aterialla pitää olla proteiinia sen ja sen verran että pitää nälkää :D Olen ennen ihmetellyt että miksi painoni ei nouse millään yli 50kg mutta en ihmettele enää, ei vaan ole tarvetta syödä kolmen tunnin välein valtavaa ateriaa ja joka väliin jotain hiton välipaloja. Monella jäänyt selvästi päälle kasvuikäisen ruokarytmi, ei aikuisen todellakaan tarvitse olla koko ajan märehtimässä jotain pupenaa.
En edes ole huomattavan lihaksikas mies, mutta jos en syö kunnolla olen äärimmäisen huonolla tuulella ja jossain vaiheessa reisilihakseni alkavat täristä. Läskiä olen saanut kropasta pois siten, etten vedä enää jättisuuria annoksia vaan syön useammin pieniä annoksia.
Olen joutunut olemaan nälässä omilla lähisukulaisillani, joilla on selkeästi erilainen käsitys ruokailemisesta ja ruoka-ajoista. Muutaman kerran jälkeen päätimmekin, että voimme kyläillä muuten heidän luonaan, mutta yökylään emme enää mene. Mieluummin menemme hotelliin, silloin voimme itse määrätä omista syömisistämme ja olemisestamme.
Vierailija kirjoitti:
Yhden ystävän luona. Ollaan oltu aika paljonkin yhdessä ja ihan öitäkin toistemme luona. Hänen luonaan ei oikeastaan syödä muuta kuin kerran päivässä ja sekin tosi kevyesti esim. salaatti kanalla, jokin keitto tai broilerin filee uunijuureksilla. Aamuisin ja iltaisin olen saanut luvan halutessani tehdä puuroa hänen luonaan, koska leipää tai muita välipalatarvikkeita hänellä ei ikinä ole. Minunkaan luonani hän ei ikinä syö muuta kuin vaan korkeintaan vähän lämmintä ruokaa iltapäivällä.
Olen jo tottunut tähän, mutta vähän silti jaksan ihmetellä, koska tällä ystävällä on kuitenkin ylipainoa aika runsaasti. En siis usko hänen aina syövän noin, mutta ollessani hänen luonaan tai hänen ollessa minun luonani hän syö aina yhtä niukasti. Pelkkää teetä ilman mitään sokeria tai kastamista hän juo kyllä paljon.
Aineenvaihdunta jumii jos ei syö säännöllisesti. Laihduttajien perusmoka. Kuvitellaan että kilot ovat yhtä kuin input ja output. Lisäksi jos ei liikuta niin aineenvaihto hiipuu entisestään.
Mutta turhaan mä tästä puhun, te haluutte olla väärän tiedon ja harhaluulojen kourissa.
Olen, erään sukulaispojan rippijuhlissa. Pojan äiti ilmoitti, että pitää tulla klo 9 heille ja vasta paikan päällä kuultiin, että tilaisuus alkaakin vasta klo 11. Olimme syöneet aamupalan klo 7 ja laskeskelin, että klo 13 aikaan ehkä saadaan seuraavan kerran ruokaa. Lähdimme saman tien kauppaan ostamaan kolmioleipiä ja hedelmää. Minulla on sukurasitetta 2. tyypin diabeteksesta ja voin huonosti, jos ateriaväli on yli neljä tuntia. Ja olen siis hoikka, bmi 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden ystävän luona. Ollaan oltu aika paljonkin yhdessä ja ihan öitäkin toistemme luona. Hänen luonaan ei oikeastaan syödä muuta kuin kerran päivässä ja sekin tosi kevyesti esim. salaatti kanalla, jokin keitto tai broilerin filee uunijuureksilla. Aamuisin ja iltaisin olen saanut luvan halutessani tehdä puuroa hänen luonaan, koska leipää tai muita välipalatarvikkeita hänellä ei ikinä ole. Minunkaan luonani hän ei ikinä syö muuta kuin vaan korkeintaan vähän lämmintä ruokaa iltapäivällä.
Olen jo tottunut tähän, mutta vähän silti jaksan ihmetellä, koska tällä ystävällä on kuitenkin ylipainoa aika runsaasti. En siis usko hänen aina syövän noin, mutta ollessani hänen luonaan tai hänen ollessa minun luonani hän syö aina yhtä niukasti. Pelkkää teetä ilman mitään sokeria tai kastamista hän juo kyllä paljon.
Aineenvaihdunta jumii jos ei syö säännöllisesti. Laihduttajien perusmoka. Kuvitellaan että kilot ovat yhtä kuin input ja output. Lisäksi jos ei liikuta niin aineenvaihto hiipuu entisestään.
Mutta turhaan mä tästä puhun, te haluutte olla väärän tiedon ja harhaluulojen kourissa.
No tuokin on kyllä yksilöllistä. Itse laihduin parhaiten kun muokkasin ruokarytmini ihan vain itselleni sopivaksi, unohtaen kaikki yleispätevyydet. Eli söin vain kun oli oikeasti nälkä, eli aamulla/päivällä kevyemmin ja illalla enemmän. Ja käytännössä sen kolme kertaa päivässä. Koitin myös kääntää rytmin päinvastaiseksi ja lisätä aterioita, mutta se ei tuntunut hyvältä, joten tulin siihen tulokseen, että miksi turhaan pitää yllä keinotekoista rytmiä, kun luonnollisella rytmilläni sain paljon enemmän aikaan. Mutta kai ne tiputetut 50kiloa ovat harhaluuloa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi käydä laihduttajalle. Erityisesti jos ero entisen on radikaali.
Kuitenkin jos joku reippaasti ylipainoinen pokkana väittää syöneensä _vuosikausia_ pienen pieniä annoksia vain kerran tai kaksi vuorokaudessa, niin joku mättää.
Yleensä kyseessä on joko
Aina) jojottelija, joka kokeilee kaikki laihdutuskeinot parin kuukauden (tai viikon) dieetteinä palaten välillä siihen ylensyömiseen
B) sellainen jolla on muuten välillä ahmimiskausia vaikka ei dieettaisikaan
C)ihan tyylipuhdas vale (salasyöminen).
Kukaan ei normaalisti pysy lihavana _vuosikausia_, jos syö yhtä vähän kuin linnunpoikanen.
Poikkuksena jos kärsii pahasta nestepöhöstä ja läskin sijasta onkin ödeema
Vierailija kirjoitti:
Isäni luona aina lapsena. Ne harvat kerrat kun siellä kävi, niin maha kurni koko reissun. Isän työpäivät venyivät 13-15 tuntiin ja aina jääkaapissa paloi vain valo.
Aikuisiällä olen aina sanonut vieraille että nälän iskiessä menkööt vaan kaapille hakemaan ruokaa ettei meillä pidä olla ikinä nälässä.
Aikuisille on tapana tarjota. Eivät he ole lapsia, joiden mielestä muiden kaapeille menemisessä ei ole mitään noloa.
Syömisvälit ovat kulttuurisidonnainen juttu. Esim ranskalaiset eivät napostele mitään. Exäni söi työpäivänä käytännössä vain illallisen kotonaan. Aamun eväänä oli tuorepuristettu mehu. Tuo välipalojen välttely on selkeästi joku ylpeyden aihe ranskiksilla.
Aiheeseen se liittyy siten, että ranskalaiselle pitää tehdä ruokaa vain kerran päivässä mutta sen pitää olla sitten kunnon ruokaa.
Nauroin ääneen, kun luin talon emännän ruokkivan tuomisiksi tuoduilla leikkeleillä koiraansa. Tosin en keksinyt, miten koiran sekarotuisuus liittyi asiaan. Olisiko ollut pienempi paha, jos olisi ollut täysverinen chihu.
mitä vttua?
jos on nälkä, silloin syödään. oma vika jos ei kehtaa kylässä hoitaa omia ruokailujaan kuntoon :D:D:D: kai kaikilla nyt on voileipäkamat kaapissa jos nälkä yllättää. tai sitten voi mennä ihan omin jaloin sinne lähikauppaan ostamaan sitä metripizzaa. vitun läskit.
juotavaakaaneitarjottu kirjoitti:
Olin kerran kaverin luona kylässä, koko muu perhe söi Kotipizzaa eikä tarjottu edes palan palaa vaikka heillä oli ihan ekstra pizza pöydällä! Kaveri tuumas: mees sillä aikaa katsomaan TV:tä. Talon isäntä ihan röyhtäili, kun joi kokista ja ahmi pizzaa..
Moukkia! Olen itse kokenut vähän vastaavaa ja se oli kyllä valtavan noloa, kun kotoa on opittu, että ollaan vieraanvaraisia. Vaikka olisi vähemmänkin, niin jaetaan. Minulle on myös opetettu, että kun tarjotaan, niin otetaan, mutta samalla huolehditaan siitä, että kaikille muillekin jää. Ahneus on rumaa. Kummallista kyllä vanhemmat veljeni eivät ole tätä sääntöä lapsuudessa sisäistäneet, vaikka samassa perheessä kasvettiin.😂😂😂
Normaali ihminen syö aamupalan, lounaan ja päivällisen vähintään. Kyllä sä tiedät mihin kellonaikaan muu maailma syö ellet oo erakko. Ei pidä jättää mitään ottakaa ite ku haluutte takauksia vaan kysyt reilusti kahdentoista aikaan, että joko vieraille maistuisi lounas? Sama kahvin kanssa. Ja teet sen lounaan ja kahvin. Ne on sun vieraita!!! Sen verran pitää olla viitseliäisyyttä kun on kivoja kamuja kylässä. Vähän helliä ja pitää hyvänä. Eikä sitä sun syömättömyyttä tartte mainostaa. Jätat vaan itse ottamatta, kerrot vieraille sit lounaan aikana et seuraava lämmin ateria on vasta 8 aikaa jotta syökää sen verran että pärjäätte. Ei tää rakettitiedettä oo.