Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2628)

Vierailija
2561/2628 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein miettiä että moniko on syönyt meidän maksamia ruokia ilmaiseksi mutta ei ole antanut mitään meille . Huh.   

Vierailija
2562/2628 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni itkee nälkäänsä, mutta mitä ihmettä te sitten haluatte syödä ja kuinka paljon? Kertokaapas nyt? On muutamaan kertaan jo kysytty, mutta kukaan ei vastaa. Pitääkö olla syöttöporsaalle varattava paljullinen puolen tunnin välein vai kuinka paljon? Mikä on se ruokarytmi ja mitä mihinkin aikaan pitäisi saada suuhun?

Minä haluaisin jotain pientä aamupalaa aamulla klo 8-10 välillä, jotain ruokaa viimeistään klo 13-14 maissa ja illalla vielä jotain syötävää esim. 18-19 maissa, mielellään illalla jotain leipää tai karjalanpiirakoita, juustoa, kurkkua jne.

Työttömän aamupala-aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2628 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on 75-v keijukainen. Tekee tosi hyvää ruokaa ja ihania leipomuksia, mutta ei ymmärrä että perheessämme kaikki harrastavat liikuntaa ja kaksi teinipoikaamme vieläpä ovat kasvuiässä, joten ruokamäärät pitäisi olla paljon isompia ja ruokailuvälit tiheämpiä mihin hän itse on tottunut. Plus minä olen kasvissyöjä, niin proteiinia ei ole minulle tarjolla ollenkaan ja nälkä mouruaa jo alkuyöstä. 

Olemme ratkaisseet tämän niin, että kun auto lähtee mummolan pihasta (ja joskus jo menomatkalla) ajamme suoraan Abc:n kautta...

Minun jälkikasvulle myös maistuu ruoka hyvin, kun taas itse syön paljon vähemmän. Minulla ei ole edes niin isoja kattiloita ym., missä saisin riittävästi tehtyä sitä määrää, mikä olisi tarve. Eikä rahakaan riitä.

Vierailija
2564/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsutut vieraat tulevat, tietenkin ohjataan heti kahvipöytään. Ja kun yllätysvieraat tulevat, en kysy:” Otatteko kahvia?” vaan” Kahvia vai teetä?” Tietenkin yllätysvieraillekin talo tarjoaa kahvit ja pullat. Pakastimia on joka taloudessa, kyllä sieltä aina joku pullapussi löytyy. Ja myös jotain suolaista, vaikkapa hapankorppuja lisukkeineen laitan pöytään, tai mitä nyt sattuu kotona olemaan. Tämän ole kotoa oppinut, karjalaiset sukujuuret olen saanut! Vieraita ei nälässä saa pitää!

Onneksi kyläpaikkanikin ovat nykyään Pohjois-Karjalassa, nälkä ei ole koskaan jäänyt!

Sen sijaan pohjalaisista on jäänyt mieleen, että santsikahvikupillista ei tarjottu…

Vierailija
2565/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut nälällä kyläillessä mutta kotona kyllä kun kukaan ei tee ruokaa. Mikä vttu siinä on että yhteiskunta ei anna sitä ruoka-apua kotiin, stna soikoon. Ruokaa tänne ja heti, mielutiten pizzaa!

Vierailija
2566/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni pyysi sukulaiset vierailulle. Kysyin voinko auttaa tarjoiluissa jotenkin, tuonko jotan syötävää (meitä oli noin 12 hengen porukka joista osa lapsia). Oli kuuma heinäkuu. Ei, ei tarvinnut muka apua eikä halunnut että kukaan tuo mitään. Kertoi että haluaa itse tarjota naposteltavaa ja että leipoo ja laittaa makeaa ja suolaista. Istuttiin sitten kuumassa olohuoneessa, ei tarjottu juotavaa, eikä syötävää. Itse hain lasillisen vettä keittiöstä. Oltiin oltu reilu 2 h  siellä istumassa ja ei edes kahvitarjoilua kunnes hänen lapselle tuli nälkä ja hän alkoi keittämään spaghettia tälle ja parille muille lapsille. Joku vieraista kysyi voiko keittää kahvia ja hän keitti meille kahvia. Itse poimimme kupit kaapista ja taisi olla että serkku kaivoi esille keksipaketin..se oli siinä. 

Arvatkaa olenko tekemisissä tämän serkun kanssa tuon vierailun jälkeen? 😂

Vierailija
2567/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, tapailin joskus miestä joka kutsui luokseen, usein niin että tule heti kun pääset töistä tai harrastuksesta. Pari kertaa ehdotin et jos tuon jotain ruokaa niin voisi kokata ja syödä yhdessä. Hän vastasi että on ruokaa ei tartte. No ei sitä ollut eikä tarjottu. Sanoin sitten että hirvee nälkä, voisko nyt vaikka hakea jotain. Et tarjoon.. mut hän olikin sitten syönyt juuri ennen mun saapumista.. outoa.. ratkaisin asian niin että hain jonkun aterian ennen hänen luo menoa ja söin siellä. Aina kyllä kysyin että tuonko sulle kanssa. 

Vierailija
2568/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kyllä. Mentiin kutsuttuna yökylään taaperon kanssa. Tulopäivänä vielä ihan ok tarjosivat kahvit ja pienen iltapalan. Seuraavana aamuna aamukahvit ja vähän syötävää. Sitten puolenpäivän aikaan alkoi olla nälkä ja kun ei ruoasta mitään puhetta, aloin kiitellä ja tehdä kotiinlähtöä. Silloin perheen isä, että ette voi lähteä matkalle ennen ruokaa. Siinä sitten vatkatyiin asiasta ja suostuttiin jäämään. No arvaapa mitä, Mitäs syötäis, pohtivat, vaikka kalakeitto. Isäntä päätti viedä siis mieheni kalaan. Lähtivät veneellä ja tuntien oottelun jälkeen toivat pikkuhauen. Sitä sitten isäntäväki siivoomaan ja keittoo tekemään. Joka ruotokin piti heidän vielä poistaa, kun oieniä lapsia syömässä. Kyllä kesti. Minä oisin jo lähtenyt, mut mieheni mielestä olis ollut epäkohteliasta. Tuntien oottelun jälkeen syötiin sitä kalakeittoa (lapselle ei kelvannut). Nälkä ei lähteny, mut päästiin sitten ees lähtemään. Nälkäkiukku oli vieläkin kova, kunnes päästiin kauppaan. Siihen kylään en enää lähtenyt.

Vierailija
2569/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllå, useammankin kerran. Esimerkiksi lapsena ukin veljen perheen luona. Siinä talossa oli aamupuuro (puuroa voisilmällä ja kahvi) ja seuraavan kerran ne söi klo 14-15 välillä kunnon ruuan, liha-perunalaatikkoa tai nakit ja muusi tai lihakeitto tai joskus kalakeitto tai paistettua kalaa ja perunaa. Muistan, että oli hirveä nälkä joka päivä jo puolilta päivin, kun ei se puurolautanen nälkää kuitenkaan 6-8 tuntia pidä. Tämän päivän pääruuan päälle keittivät kahvit pullan kanssa tai joskus sokerikorppuja.

Ja sitten ne söi vielä ruuan, jonka nimi oli iltanen, otetaan iltasta. Se oli tyypillisesti ruisleipää, lauantaimakkaraa, lihasylttyä, viiliä tai jukurttia ja mansikka-aikaan tuoreita mansikoita ja mustikka-aikaan tuoreita mustikoita. Se syötiin kahdeksan maissa, ennen uutisia. 

Minulla oli kasvuiässä aina nälkä siellä. Saatoin olla joskus viikonlopun kylässä mummon ja ukin mukana, mutta isompana olin herukka-aikaan heinä-elokuun vaihteessa viikon, koska heillä oli paljon herukkapensaita. Sain jotain palkkiota, rahaa siis, kun poimin marjoja. Niitä vietiin mehustamolle ja itsekin mehu-maijalla keitettiin. Söin usein herukoita välipalaksi pensaista, koska oli nälkä. Sen muistan oikein hyvin, että nälkä vaivasi. 

Vierailija
2570/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni pyysi sukulaiset vierailulle. Kysyin voinko auttaa tarjoiluissa jotenkin, tuonko jotan syötävää (meitä oli noin 12 hengen porukka joista osa lapsia). Oli kuuma heinäkuu. Ei, ei tarvinnut muka apua eikä halunnut että kukaan tuo mitään. Kertoi että haluaa itse tarjota naposteltavaa ja että leipoo ja laittaa makeaa ja suolaista. Istuttiin sitten kuumassa olohuoneessa, ei tarjottu juotavaa, eikä syötävää. Itse hain lasillisen vettä keittiöstä. Oltiin oltu reilu 2 h  siellä istumassa ja ei edes kahvitarjoilua kunnes hänen lapselle tuli nälkä ja hän alkoi keittämään spaghettia tälle ja parille muille lapsille. Joku vieraista kysyi voiko keittää kahvia ja hän keitti meille kahvia. Itse poimimme kupit kaapista ja taisi olla että serkku kaivoi esille keksipaketin..se oli siinä. 

Arvatkaa olenko tekemisissä tämän serkun kanssa tuon vierailun jälkeen? 😂

Selvästi tahallista kiusaamista. Minun siskoni on vähän tuonkaltainen tosin sillä erotuksella että tarjottavat saattaa olla pöydässä jo 2 tuntia ennen vieraiden tuloa mut niihin ei saa koskea silloinkaan ennen kuin tulee loput porukasta kylään ja siinäkin voi vierähtää vaikka seuraavat 2 tuntia, arvatkaapa onko kiva näin helteillä varsinkin säilyttää mitään huoneenlömmössä jossa mittari saattaa ponnahtaa + 30 asteeseen? 

Vierailija
2571/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites toistepäin? Yksi deittini vaati että syödä pitää vaikka sanoin et nyt ei vaan uppoa. Halusi laittaa mun lautaselle ruuan ja koon päätti itse. Muutaman kerran väkisin söin vaikka en olisi millään jaksanut niin isoa annosta puuroa/ruokaa/leipää. Pyysin et jos ite otan sen verran kun jaksan ja lisää jos mahtuu.. ei käyny.. ja sit lopulta vaan jätin sen mitä en jaksanut, josta hän loukkaantui. Ja olen ihan normaali painoinen, kaikkiruokainen, aikuinen ihminen joka kyllä tietää kun pitää syödä ja kuinka paljon. Aina kunnioittanut ruokaa ja arvostan jos joku kokkaa, mutta väkisin ei vaan pysty määräänsä enempää syödä.

Vierailija
2572/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Ruokaa on tarjottu yllin kyllin, joskus  enemmän mitä jaksaisi syödä.  Ei ole tarvinnut nälässä olla. Itse voi myös viedä kyläpaikkaan ruokaa, jos viipyy pidempään, en itse kehtaisi mennä  ilman ruokatuliaisia.

Vierailija
2573/2628 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Minut kutsuttiin sanoilla 'tulethan koko päiväksi sitten?'

Menin viemisten kera. Tarjolla oli pullansiivuja, kahvia ja mehua. Mitään muuta ei tarjottu koko päivänä. En ymmärtänyt viedä tuliaisiksi ruokaa, vain kahvia ja kukkakimpun. Oma vika. Kädet täristen ajoin vajaan sadan kilsan matkan kotiin. 

Miksi et pysähtynyt huoltoasemalle syömään?

Vierailija
2574/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni itkee nälkäänsä, mutta mitä ihmettä te sitten haluatte syödä ja kuinka paljon? Kertokaapas nyt? On muutamaan kertaan jo kysytty, mutta kukaan ei vastaa. Pitääkö olla syöttöporsaalle varattava paljullinen puolen tunnin välein vai kuinka paljon? Mikä on se ruokarytmi ja mitä mihinkin aikaan pitäisi saada suuhun?

Minä haluaisin jotain pientä aamupalaa aamulla klo 8-10 välillä, jotain ruokaa viimeistään klo 13-14 maissa ja illalla vielä jotain syötävää esim. 18-19 maissa, mielellään illalla jotain leipää tai karjalanpiirakoita, juustoa, kurkkua jne.

Työttömän aamupala-aika.

No jo..."minä haluan heti kun meen kylään annan jo heti ruokalistan jota pitää noudattaa, kymmenen ateriaa, kahvia, teetä ja leivoksia ja puuroa, ja muroja, hedelmiä ja vihanneksia, pihvejä ja  aivan kaikkea, koko ajan pitää mulle tarjota ruokaa jos kylässä ollaan, sen verran pitää olla vieraan varaisuutta, että ruokaa heti pöytään! Kyllä se on niin ettei vierasta pidetä nälässä...." Voi herranen aika näitä ihmisiä. vikaa löytyy vaikka mistä kun oikein etsii ja  suuremman osan niistä keksii. Missä on ihmisten käytöstavat nykysin? Kyläpaikka ei  ole hotelli. Vikaa on aina siinä toisessa, mutta ei koskaan itsessään. Jos vikaa löytyy mielestänne, sanokaa se heti asianomaiselle, älkää puhuko selän takana, kukaan ei voi tietää  että haluat kermakakkua yöpalaksi jos et sitä kerro. Mutta joo, kannattaako sitten mennä  kylään jos siellä ei kohdella sinua kun prinsessaa? Onko se kyläilyn ehto ja tarkoitus, että  menet sinne vaan syömään?

Vierailija
2575/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N-sanat v*ttuun suomesta! 

Vierailija
2576/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viivy kenenkään luona niin kauaa, että ehtisi nälkä tulla.

Vierailija
2577/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viivy kenenkään luona niin kauaa, että ehtisi nälkä tulla.

Ihannevieras =) 

Vierailija
2578/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N-sanat v*ttuun suomesta! 

Nat_sit???

Vierailija
2579/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kauhulla kaverin kesänpäättäjäisjuhlia.

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin luvassa on koko päivän tyhjin vatsoin ryyppäämistä ( minun tapauksessani ryyppäämisen katsomista ) ja joskus aamuyön tunteina grillataan jokaiselle yksi kusinen grillimakkara. Oikein kivaa, kun en alkoholista sillä lailla välitä 

Vierailija
2580/2628 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän aamupala-aika.

Ei yksin työttömän. Olen töissä klo 18-02.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme