Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
2061/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mutta kerron kuitenkin. Olin tänä kesänä ”ruuanlaittovastaavana” mökillä, minne tuli mieheni sisko perheineen. Ensimmäistä kertaa ikinä ruokapöydässä jouduin syömään nopeasti mahdollisimman paljon, koska muutoin olisin jäänyt ilman! Miehen sisko söi ylipainoisena naisena valtavat annokset ruokaa, samoin hänen tyttärensä. Omassa perheessäni olen tottunut siihen, että syön aika kohtuullisia annoksia, samoin tyttäreni. Nyt oli mökillä mätettävä yliähkyyn pöydässä nopeasti, sillä

muutoin ruoka olisi loppunut. Kuvaan kuului, että minä ostin ja maksoin kaikki ruuat. Seuraavalle ruualle valmistin tosi paljon ruokaa, ja lisäksi ostin Lidlistä valmissalastteja, yms. lisuketta pöytään. Myöhemmin ruokailemaan tuli myös siskon perheen ystävä, hän oli myös suursyömäri. Perunoita keitin kaksi kiloa, jäljelle jäi vain muutama peruna... Hämmästelen yhä niitä

määriä, mitä jotkut naiset syövät. Koko miehen puoleinen suku on suursyömäreitä, mutta hyvin nihkeästi tarjoavat muille... Summa summarum: opin, että heidän kanssaan täytyy itsekin mättää pöydässä normaalia enemmän, tai muuten jää ilman, ja on nälkäinen sitten!

Siis… tuskin he nyt sentään sinun lautaseltasi söivät kun piti ”äkkiä mätätä itsensä ähkyyn!” ?

Vierailija
2062/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karsinut jo tässä vaiheessa elämästäni tyypit, joita en halua tavata enää, esim. tämän ketjun kuvailemat satunnaiset ruokapihtarit. Tuskin ovat muutenkaan kovin hilpeää seuraa.

Jos menisin uuteen paikkaan kyläilemään, veisin kyllä hyvät runsaat tuliaiset, mutta tutkailen tilannetta ennen kuin tuon ihan kaikki esille. Jos vaikuttaa siltä, ettei ruokaa oikein tarjota, tuon omat tuliaiset pöytään vaikka lisukkeeksi. Niin, että leikkaan esim. hyvän leivän suoraan pöytään tarjolle tai asettelen pullat suoraan esille.

Samoin juomia on hyvä pitää autossa varalla mahdollista tarvetta varten ja perunoita ym, siellä voi varalta olla pussillinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelun aihe on aloitettu kuusi vuotta sitten. Suomalaiset lihovat koko ajan. Joku ei nyt täsmää. Aiheuttaako rokotus-mikrosiru lihomista? Tee omat tutkimuksesi.

Vierailija
2064/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen karsinut jo tässä vaiheessa elämästäni tyypit, joita en halua tavata enää, esim. tämän ketjun kuvailemat satunnaiset ruokapihtarit. Tuskin ovat muutenkaan kovin hilpeää seuraa.

Jos menisin uuteen paikkaan kyläilemään, veisin kyllä hyvät runsaat tuliaiset, mutta tutkailen tilannetta ennen kuin tuon ihan kaikki esille. Jos vaikuttaa siltä, ettei ruokaa oikein tarjota, tuon omat tuliaiset pöytään vaikka lisukkeeksi. Niin, että leikkaan esim. hyvän leivän suoraan pöytään tarjolle tai asettelen pullat suoraan esille.

Samoin juomia on hyvä pitää autossa varalla mahdollista tarvetta varten ja perunoita ym, siellä voi varalta olla pussillinen.

Ihan sama! Mulla on lisäksi nauriita ja turnipseja aina autonperässä.

Vierailija
2065/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Menimme lapsen kanssa tuttavaperheen mökille saareen.

Veimme tuliaisia lapsille ja aikuisille, viiniä ja herkkuja.

Mitään ruokaa ei kuulemma tarvinnut tuoda.

Ei myöskään vettä, vaikka sitä tarjouduin ottamaan kanisterissa mukaan.

Olimme perillä noin 12.

Perheen isä häipyi metsään.

Äidillä oli hyvä kirja kesken.

Onneksi mulla myös kirja mukana, ei mua tarvitse kylässäkään koko aika viihdyttää.

Mutta se ruoka.

Ja erityisesti juoma.

Vettä ei todellakaan ollut riittävästi juotavaksi.

Kysyin suoraan, miten juomaveden kanssa tehdään ja he eivät kuulemma juo paljoa.

Oli kuuma kesäinen päivä.

Ei ollut päiväkahvia, välipalaa, ei vettä, ei mitään.

Lapset leikkivät ja oma lapseni joi välillä mun pienestä retkipullosta.

Viiden maissa aloin kyselemään, mikä olisi ruokailun suunnitelma.

Ei kiirettä, odotetaan mies metsäreissulta kotiin ja saunotaan ensin.

Kasin maissa illalla pöytään keitettiin kaks pientä perunaa per syöjä.

Jääkaapista pieni annos kalaa.

Lasillinen tuomistamme viineistä.

En kehdannut kysyä toista lasillista.

Lasten annettiin valvoa yli puolilleöin,ilman vettä tai iltapalaa.

Äiti meni ajoissa nukkumaan, isä katosi jonnekin taas.

Menin minäkin sitten unille.

Ikkunasta näin, kun isä pihan reunassa joi lasillisia, oisko ollut miestä väkevämpää sit.

Aamusta tehtiin heti lähtöä kotiin, en edes muista minkä tekosyyn keksin.

Saatiin mehulasilliset ja yks leipä.

Ja onneksi venekyyti autolle 😂

Lapsi sanoi, ettei ikinä mennä tonne enää eikä ollu menty.

Se janon tunne oli nälkääkin kamalampaa.

Tästä tarinasta välittyy sellainen tunne, että teitä ei haluttu sinne mökille. Kutsuitteko itse itsenne sinne vai miten homma meni?

Isäntä häipyy metsään heti kun saavutte paikalle.

Emäntä lukee kirjaa.

Ei tarjota vettä tai syömistä päivän mittaan.

Ruokaa ei selvästikään oltu varattu isommalle porukalle.

Isäntä ryypiskelee itsekseen porukan mentyä nukkumaan.

Jos itse menen kylään ja osa porukasta häipyy paikalta tai lukee kirjaa, katsoo telkkaria tms, niin tajuan häipyä. Taidat olla sellainen ihminen, joka ei ymmärrä yskää.

Meidät pyydettiin kylään saareen.

Perheen lapset oli mun lapsen päiväkotikavereita, en tuntenut vanhempia juurikaan.

Ja kyllä, kutsu saareen on tullut joka kesä viiden vuoden ajan sen jälkeen.

Ja saaresta ei niin vain pois pääse, paluukyyti veneellä oli sovittu seuraavalle iltapäivälle mutta lähdimme jo aamusta kotiin syömään ja juomaan.

Kuin hullu pitää olla että lähtee saareen tuntemattomien ihmisten vieraaksi, vaikka lapset oliskin päiväkotikavereita?

Kyllä, olin hullu ja hölmö.

En ollut koskaan ennen törmännyt moiseen käytökseen.

En sen jälkeen myöskään.

Ennen sitä ja sen jälkeen on meillä pidetty hyvä huoli sekä omista ja että lapsen (nykyään lasten) vieraista, sekä kotona että mökillä.

Mä en kyllä olisi edes uskaltanut lähteä lasten kanssa tuntemattoman pariskunnan mökille saareen ilman omaa venettä ja omia eväitä... Siis saareen! Saareen mennään vain omalla kyydillä tai sitten jonkun tosi luotettavan järjestämillä kyydeillä.

Oonhan mä nyt ennen ja jälkeen tuon ollut saaressakin vieraana, tutuilla ja vieraimmilla.

Aina on kaikilla ollut hätävaraa, sekä juomaa että ruokaa.

Niinkuin monilla mökeillä myös, samoin meillä.

Kun varsinkin saareen kutsutaan niin en vie yhtään enempää kuin pyydetään. Jos ei saa tuoda vettä niin en vie ja jos ruokaa on tarpeeksi heillä kylmässä niin en saareen enempää vie.

Hyvät tuliaiset vien aina, sellaiset jotka ei vaadi säilytystä kylmässä.

Surullista tässä vierailussa toki oli se, ettei ruokaa ja janojuomaa ollut edes perheen lapsille tarpeeksi.

Vierailija
2066/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe (2 aikuista, 1 lapsi) kutsuttiin kaverien kakkosasunnolle maalle. Hankittiin tuliaisina viiniä, kahvipaketti, kesäkeksipussi, grillattavia pieniä kanakoipia iso laatikko ja heidän lapsille namia. Normaalit, hyvät tuliaiset mistä itse tulisin tosi iloiseksi. Menimme lau-aamupäivällä ja olimme syöneet kotona aamupalan. Heillä ei ollut lounasta lainkaan, iltapäivällä keittivät kahvit mansikkakakun kera ja laittoivat tuomamme keksit pöytään. Koko iltapäivä tekemistä täynnä, uintia, kävelyä ja autettiin karsimaan heidän marjapensaita. Minulla vatsa murisi viiden aikaan niin, että oli pakko syödä autossa olevat loput lapsen namit ja onneksi siellä oli myslipatukka. Oma lapsi tuli sanomaan kuuden aikaan, että on kamala nälkä koska täällä syödään. Kysyin kaveriltani asiaa ja hän vastasi, että saunan jälkeen grillataan mutta saunaa ei oltu edes laitettu lämpiämään siinä vaiheessa. He tarjosivat meidän tuomia viiniä, mutta nälkäisinä emme voineet tyhjään vatsaan viiniä juoda. Sauna ja grillaus siirtyivät koko ajan. Alettiin miettiä, että häivytään vähin äänin mutta pakko oli sanoa, että pojalla on niin kova nälkä, että voidaanko tehdä iltaruoka? sain luvan hakea heidän jääkaapiltaan pojalle leipiä ja kun näin jääkaapin sisällön niin ymmärsin, että kaupassa ei oltu käyty ainakaan meitä varten. Grillattavat laitettiin iltayhdeksän aikaan eli meidän tuoma kanaboxi ja heidän makkarapaketti, jossa 4 makkaraa. Saatiin pojalle ruokaa, itselle ihan vähän. Kiitettiin kohteliaasti rentouttavasta kesäpäivästä ja lähdettiin kotiin grillin kautta. Emme ole olleet sen jälkeen tekemisissä. Ei kannata kutsua "huulenheittona" kavereita mökille, jos ei aidon oikeasti olla vieraanvaraisia tai näytetään selkeästi, ettei ole tervetullut. Jäi kyllä ikävät fiilikset.

Olen tullut vuosien jälkeen siihen tulokseen että ois ollut parempi olla menemättä kenenkään kesäpaikkoihin siis kutsuttuna. Siitä ei ole seurannut kuin harmia. Olen osallistunut mökin vuokraukseen, tuonut tuliaisia ja joutunut kustantamaan muiden syömisiä yli tarpeen. Juuri koskaan se ei mennyt nappiin. Eli ei koskaan enää. Nyt olen tyytyväinen.

Vierailija
2067/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun suosiosta ja kestosta päätellen, suomalaisille on kauhistus joutua kylään ruoassa pihistelijöille.

Kaikesta päätellen näin kuitenkin tapahtuu aina vaan.

Vierailija
2068/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertomusten isäntäväki tai vastaavalla tavalla toimiva kertoa perustelunsa toiminnalleen?

Miksi ette varaa riittävästi tarjottavaa vieraillenne?

Miksi jemmaatte tuliaisetkin kaappiin tarjoamatta edes niitä?

Miksi lähdette kauppaan vasta vieraiden tultua, jos silloinkaan?

Miksi kutsutte vieraita ollenkaan?

Juuri tämän minäkin haluaisin tietää. Nyt olisi hyvä saada kuulla kertomuksia epävieraanvaraisilta isänniltä ja emänniltä: miksi pidätte kutsumianne vieraita nälässä ja janossakin?

En ole tällainen emäntä, mutta mietin omien nälkäkokemusteni perusteella että syynä voi olla esimerkiksi vain se että emännän tai isännän päivässä syötävä ruokamäärä on todella pieni ja kulutus myös ja silloin voi olla vaikeaa ymmärtää normaalin verran syöviä ja liikkuvia ihmisiä.

Esim. omassa anoppilassa uskon olevan näin. Rahasta ei ainakaan pitäisi olla puute, sitä kun on vaikka muille jakaa mutta ruuan määränä se ei koskaan näy. Voi olla kyse myös anopin melkolailla minä-keskeisestä ajattelutyylistä. Hän on ihan mukava mutta aika lailla sellainen minä, minä ja vielä kerran minä - tyylinen henkilö ja ehkä hän ei vain pysty asettumaan toisen asemaan, esim. pitkän matkan vieraan, joka on 3-4 tuntia työpäivän jälkeen ajanut heidän luo ja jolla saattaa olla oikeasti kova nälkä.... Tai siis oikeasti ihmisten sosiaaliset taidot ovat vain hyvin erilaisia.

Vierailija
2069/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen semmonen emäntä että en vain osaa tarjota mitään,jos joku tulee kylään,niin kahvia saa mutta ei muuta..jos joku jää yöksi, ehdotan yleensä ruuan tekemistä yhessä..pidän itseäni niin huonona kokkina,että en kehtais oma tekemää tarjota..

Vierailija
2070/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

En ole tällainen emäntä, mutta mietin omien nälkäkokemusteni perusteella että syynä voi olla esimerkiksi vain se että emännän tai isännän päivässä syötävä ruokamäärä on todella pieni ja kulutus myös ja silloin voi olla vaikeaa ymmärtää normaalin verran syöviä ja liikkuvia ihmisiä.

Samaa itsekin olen ajatellut. Jos ei liiku eikä varsinaisesti tee mitään olemista kummempaa ulkona käymättä niin ei kai siinä tule nälkä. Anoppilassa syödään yksi voileipä ja juodaan pannullinen kahvia päälle ja sitten ihmetellään, miksi minä kahvia juomaton olen heti kohta nälissäni.

Vierailija
2071/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla niin, että jotkut eivät yksinkertaisesti tajua, että joku toinen syö enemmän. Mutta luulisi, että jokainen tajuaisi tarjota kunnolla ruokaa pitkän matkan takaa tulleelle tai yökylään kutsutulle.

Vierailija
2072/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen, tuhatkahdeksansataa luvulla kun ei ollut itsemääräämisoikeutta. Muuten olisin häipynyt paikasta pois ja ostanut omat ruuat. En myöskään kuvittele nykyaikana kenenkään maksavan minun laskua?

Vierailija
2073/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en ikinä saa kavereita jotka kuvittelevat tulevansa kylään osallistumatta kuluihin ja kuvittelevat saavansa täysylläpidon ilman mitään korvausta. Grilli sekä sauna kuumaksi ja kaikki tuo jotain varallisuuden mukaan, jos on varallisuus vähässä tekee vähästä maukkaampaa evästä. Ketään ei dissata mutta odotamme kaikkien osallistuvan jotenkin. Loiset on loisia ja rahanpuutteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Me olemme itse köyhiä ja parhaat ystävät on todella yllättäneet meidät luonnon salaatilla illanvietossa.

Vierailija
2074/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tosiaan olla niin, että jotkut eivät yksinkertaisesti tajua, että joku toinen syö enemmän. Mutta luulisi, että jokainen tajuaisi tarjota kunnolla ruokaa pitkän matkan takaa tulleelle tai yökylään kutsutulle.

Mitä toit tullessa? Hei ruokitaan ja majoitetaan ilmaiseksi. Pieni veikkaus että kukkkan ei kutsu sinua kylään?

Vierailija
2075/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti en ikinä saa kavereita jotka kuvittelevat tulevansa kylään osallistumatta kuluihin ja kuvittelevat saavansa täysylläpidon ilman mitään korvausta. Grilli sekä sauna kuumaksi ja kaikki tuo jotain varallisuuden mukaan, jos on varallisuus vähässä tekee vähästä maukkaampaa evästä. Ketään ei dissata mutta odotamme kaikkien osallistuvan jotenkin. Loiset on loisia ja rahanpuutteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Me olemme itse köyhiä ja parhaat ystävät on todella yllättäneet meidät luonnon salaatilla illanvietossa.

Tämä se tästä ketjusta puuttuikin: hippikommuuni kaivamassa esiin horsmanjuuria.

Vierailija
2076/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä toit tullessa? Hei ruokitaan ja majoitetaan ilmaiseksi. Pieni veikkaus että kukkkan ei kutsu sinua kylään?

Täällähän ovat jotkut kyllä kertoneet, että ovat vieneet tuliaisiakin - jotka isäntäväki on saattanut jopa piilottaa. Mutta minä olen kokenut sellaista, että minulta, kutsutulta päivällisvieraalta, pyydettiin maksu syömästäni ateriasta, jotain 14 euroa. Olin vienyt tuliaisiksi viinipullon ja cd-levyn musiikkia, josta tiesin pariskunnan tykkäävän. Maksoin pyydetyn summan, mutta emme ole enää tekemisissä.

Vierailija
2077/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekki pitäs olla sitä välipalaa,proteiinijuomaa ja muuta ruokaa jatkuvasti.

Ulkomuodosta tietää keitä he ovat.

Kun ihmetellään missä nämä tylyt isännät ja emännät on ja mitä ne ajattelee, niin tässä yksi. Yleisesti suositellun ateriarytmin ja annoskoon noudattaminen on "jatkuvaa puputtamista". Jotkut ehkä ymmärtämättömyyttään tarjoavat ei-oota, mutta sitten on näköjään näitä epäsosiaalisia ja/tai ilkeitä tyyppejä, jotka ilmeisesti nauttivat saadessaan kiduttaa ihmisiä janolla ja syömättömyydellä.

Ensiksi mainituille tiedoksi, että googlettamalla löytyy suositellut annoskoot, jonka verran pitäisi varata kalaa/kahvia/pottuja yms per henki.

Suosituksiahan on kymmeniä,  kerran päivässä syöminenkin on ihan ok  myös.

Vierailija
2078/2544 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on itsestäänselvää, että tarjoan vierailleni aamupalan, lounaan, iltapäiväkahvit, päivällisen ja iltapalan ja kyselen vielä siinä välissä, että joko nälättää - halutaanko jotain välipalaa tai kahvitusta ennen seuraavaa ateriaa. Aina varaan kunnon tarjoomukset ja riittävästi niin, etteivät lopu kesken. Vieraanvaraisuus oli jo äidilleni kunnia-asia, ja hänen ja enoni kertoman mukaan myös karjalainen mummoni oli pitänyt sitä tärkeänä.

Karjalaiset ovat vieraanvaraisia! Se on kyllä totta. Vanhempani olivat karjalaisia ja näin jo lapsena miten vieraita kohdellaan. Eli samoin toimin itse.

Vierailija
2079/2544 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä on kertakaikkiaan niin ajattelemattomia, etteivät ymmärrä tarjota itse kutsumilleen vieraille kohtuudella syötävää ja juotavaa.

Joillakin on niin omalaatuinen päivärytmi, että ruokaa syödään harvoin ja vain vähän kerrallaan. Sellaisten ihmisten voi olla vaikea käsittää, että joku toinen voi tarvita ruokaa 4h välein.

Eniten ihmetyttää lapsiperheet, joissa ei ole säännöllistä ruokarytmiä. Tässäkin ketjussa on ollut monta esimerkkiä, miten lapsiperhe on kutsunut vieraita mutta ruokaa ei ole tehty koko päivänä. Surullista lasten kannalta.

Vierailija
2080/2544 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä on kertakaikkiaan niin ajattelemattomia, etteivät ymmärrä tarjota itse kutsumilleen vieraille kohtuudella syötävää ja juotavaa.

Joillakin on niin omalaatuinen päivärytmi, että ruokaa syödään harvoin ja vain vähän kerrallaan. Sellaisten ihmisten voi olla vaikea käsittää, että joku toinen voi tarvita ruokaa 4h välein.

Eniten ihmetyttää lapsiperheet, joissa ei ole säännöllistä ruokarytmiä. Tässäkin ketjussa on ollut monta esimerkkiä, miten lapsiperhe on kutsunut vieraita mutta ruokaa ei ole tehty koko päivänä. Surullista lasten kannalta.

Juuri! Meilläkin on yksi 3-lapsinen tuttavaperhe, jossa aamulla juodaan kahvit yms, päivä napsitaan mitä sattuu ja illalla 8 aikaan aletaan ruokaa tekemään; siinä vaiheessa kaikki yleensä ovat hermoraunioina ja ärtyneinä toistensa kimpussa. Yleensä kutsutaan heidät meille, koska meistä kukaan ei kestä siellä - meillä syödään 3 ruokaa päivässä + välipalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän