Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokailijan nachovuoka ?

Vierailija
09.02.2022 |

Mitä laitat lihan korvikkeeksi, vai laitatko mitään ?
Mitään "vegaanivalmisteita" en halua käyttää.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut ovat ilmiselvin ratkaisu, en jättäisi proteiininlähdettä täysin pois vaikka "lihankorvikkeet" ovat pois laskuista. Vegetaristille sopii myös juustokastike, vegaaninen vaihtoehto ilman "vuustoja": https://vegaanihaaste.fi/reseptit/nachojuustokastike tuohon voi lisätä myös valkoisia papuja/kikherneitä mikäli perus papulisuke ei maistu.

Tekstuuria jos haluaa, onnistuu marinoiduilla sienilläkin tai esim jakkihedelmällä: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/del-monte-jakkihedel-paloja-400230g… riippuen tietysti siitä, lasketaanko nämä nyt lihankorvikkeeksi vai ei...

Vierailija
22/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä mustapavut samalla lailla kun jauhelihan ja käyttää samalla lailla ja tehdä samanlaisen kuin muutenkin. Ei mitään kesäkurpitsaa tai munakoisoa aleta sössimään.

etenkään nyt, kun sesonki on syksyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi laittaa oman maun mukaan mistä tykkää, mutta tomaatti, parika jalopeno, punasipuli nachot, cheddar ja pavut on hyvä yhdistelmä minusta. Papuja laitan sellaisenaan purkista/tölkistä, linssit ja kuivatut pavut pitää keittää ensin (en ole tuohon laittanut). Jos tykkää härkiksestä, niin tuossa se toimii, minä en yleensä tykkää, mutta tuossa menee. Jos juustot ei käy niin jättäisin pois. Lisäksi tosiaan guacamole uunin jälkeen ja ranskankerma maistuu myös, jos syöt maitotuotteita.

Vierailija
24/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen chilin mustapavuista (tai kidneypavuista), uunissa paahdetuista bataateista, maissista ja paprikasta ja sitten kippaan nachojen päälle, juuston kera. Tarjoan guacamolen, salsan yms dippien kera. 

Jakkihedelmä toimii tosi hyvin kans chilissä. 

Mitkä on miedoimpia papuja aloittelevalle papukokille ?

Ehkäpä pienet valkoiset pavut (tomaattikastikkeessa). Baked beans.

Pavut ovat miedon makuisia. Nuo ovat vatsaystävällisempiä, kun niissä ei ole sitä nahkeaa kuorta, kuten kidneyssä, punaisissa ja mustissapavuissa tai mustasilmäpavuissa jne. Tottunut vatsa kyllä sulattaa nekin jo ilman vaivoja.

ohis

Suuret valkoiset pavut on hyviä ja mietoja

Vierailija
25/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin papujahan meksikaanot laittaa joka paikkaan aamiaisesta alkaen.

Vierailija
26/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssejä tai jotain papuja. Teen mausteisen tönkön kasviskastikkeen, johon laitan papuja, sipulia, maissia, paprikaa ja tomaattimurskaa ja levitän ne nachojen päälle. Toiseksi kastikkeeksi sulatan kermaan cheddarsulatejuustoviipaleita ja vuoan päälle ripottelen vielä juustoraastetta. Käytän maitopohjaisia juustoja, mutta vegaaneja varten voi korvata kasvisperäisillä tuotteilla.

Vierailija
27/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis tai nyhtökaura ovat helpoimpia. Myös mifua voi käyttää.

Ei eroa jauhelihasta. Kaupan hyllystä kyytiin ja pannun kautta vuokaan.

Vierailija
28/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Joo. Texmex lienee alkujaan ollut kasvisruokaa, ei köyhillä seuduilla ole ollut varaa tai mahdollisuutta syödä lihaa joka aterialla.

Vierailija
29/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina vierastanut koko nachovuoka ideaa.

Itse rakennan asian siten, että teen sen tomaattikastikkeen (chili sin corne tapaan) ja sitten keitän erikseen paksun juustokastikkeen. Salsa ja guacamole tehtynä. Ranskankerma ja extrajuusto raastettuna. + chilejä unohtamatta. Check.

Levitetään lautaselle nachoja, annostellaan kastikkeet lämpiminä ja halutessa juustoraastetta ja viileät lisukkeet. Eikun syömään.

Turhaan sitä enää uuniin laittaa kuivumaan. Samalla hoituu myös lihaisempi ja vegeversiokin.

Vierailija
30/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakennan asian siten, että teen sen tomaattikastikkeen (chili sin corne tapaan) ja sitten keitän erikseen paksun juustokastikkeen. Salsa ja guacamole tehtynä. Ranskankerma ja extrajuusto raastettuna. + chilejä unohtamatta. Check.

Levitetään lautaselle nachoja, annostellaan kastikkeet lämpiminä ja halutessa juustoraastetta ja viileät lisukkeet. Eikun syömään.

Turhaan sitä enää uuniin laittaa kuivumaan. Samalla hoituu myös lihaisempi ja vegeversiokin.

Pelkkä pikaversio, jos juustoa ei ole käytetty uunin kautta.

Vierailija
31/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin kirjoitti:

Joo. Texmex lienee alkujaan ollut kasvisruokaa, ei köyhillä seuduilla ole ollut varaa tai mahdollisuutta syödä lihaa joka aterialla.

Meneekö nyt sekaisin meksikolainen keititö ja texmex?

Texmex tulee yhdysvaltojen Teksasin seudulta. Toki on sielläkin köyhiä alueita, mutta maailman suurin pihvin tuottaja osavaltio kuitenkin.

Tosiaan papua siellä Meksikossa on kuitenkin totuttu käyttämään siinä missä lihaakin.

Vierailija
32/32 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä pikaversio, jos juustoa ei ole käytetty uunin kautta.

Ok, se on se pointti siis.

Tässäkin ruuassa tykkää pehmeän sulasta, venyilevästä juustosta. Mä luotan chili- ja juustokastikkeen lämpöön, että ne lämmittää tarpeeksi, että jos joku vielä lisää juustoraastetta, niin sulaa sopivasti.

Mä olen aina saanut tuttavilla sen juuston semmoisena kovana raksuvana. Ja muutenkin kys ruoka on aina ollut todella kuivaa. Sen takia lähdin itse vähän testailemaan toisenlaista versiota.

nämä on niitä makueroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä