Jos ylioppilaiden lakitus on 2.12. niin voiko juhlat järjestää 3.12. kotona?
Ensimmäiset yo-juhlat joita järjestän, joten en tiedä :)
Kommentit (11)
Tottakai voi. Aika myöhään lähtee kyllä kutsut, jos nyt vasta juhlia suunnittelet. Moni pitää tuolloin pitkän viikonlopun ja ottaa maanantain vapaaksi, kun tiistai 6.12. on pyhäpäivä, joten heillä voi olla myös matka- tms suunnitelmia.
Meillä ainakin järjestetään, koska juhliin tulossa pitkänmatkalaisia. Pe juhlitaan vain ruokailulla ravintolassa omanperheen kesken, la sitten 30-40 hengen voimin ja illallla vielä kaverien kanssa yöelämässä..
Ei voi.
Jo lakikin (ylioppilaiden lakitus ja siihen liittyvät perinnetavat. Suomen laki II, "miten ylioppilaita juhlistetaan". Lakituspykälä 2, momentti 14.) kieltää mokoman holtittomuuden.
Juhlat järjestetään silloin kun juhlakalun perhe niin haluaa. Vaikka viikon päästä lakkiaisista.
Vierailija kirjoitti:
Juhlat järjestetään silloin kun juhlakalun perhe niin haluaa. Vaikka viikon päästä lakkiaisista.
"Juhlakalu". Tulee mieleen ihan jotain muuta kuin ylioppilas.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Itse olen ollut ylioppilasjuhlissa, jotka vietettiin heinäkuussa. Kahden sisaruksen (vuosi ikäeroa) lakkiaiset, toinen oli saanut lakin kesäkuussa, toinen joululuussa.
Oman lapseni lakkiaisetkin tullaan varmasti järjestämään jonain muuna päivänä kuin milloin on lakitus. Asuu nimittäin 400 km päässä, ja juhlat oletettavasti tullaan järjestämään vanhempien asuinpaikkakunnalla.
Lakituksenhan pystyy myös siirtämään vanhempien asuinpaikkakunnalle, jos sielläkin vain on lukio. Omissa lakittajaisissani oli aikoinaan noin, että muutama erikoislukion käynyt lakitettiin sitten kotipaikkakunnalla.
Kysy nuoreltasi. Voi olka, että juhlii kavereiden kanssa ekä ole juhlakuntoinen seuravana päivänä.
Meilläpäin 3.12. nimenomaan pitäisi olla syyslakkiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Itse olen ollut ylioppilasjuhlissa, jotka vietettiin heinäkuussa. Kahden sisaruksen (vuosi ikäeroa) lakkiaiset, toinen oli saanut lakin kesäkuussa, toinen joululuussa.
Oman lapseni lakkiaisetkin tullaan varmasti järjestämään jonain muuna päivänä kuin milloin on lakitus. Asuu nimittäin 400 km päässä, ja juhlat oletettavasti tullaan järjestämään vanhempien asuinpaikkakunnalla.
Lakituksenhan pystyy myös siirtämään vanhempien asuinpaikkakunnalle, jos sielläkin vain on lukio. Omissa lakittajaisissani oli aikoinaan noin, että muutama erikoislukion käynyt lakitettiin sitten kotipaikkakunnalla.
Varmasti voi, oletan kuitenkin, että tyttö haluaa lakin päähänsä siellä, missä suoritti lukion loppuun.
Yllätysvieraita ajatellen on huono, jos juhlat eivät ole lakkiaispäivänä. Mutta ehkä teille ei ole tulossa heitä.