Tekisitkö ylitöitä ILMAN korvausta?
Miksi meillä päiväkodissa henkilökunta joustaa, venyy ja paukkuu? Eihän tämä ole normaalia, että kysytään venytätkö työpäivääsi ja siitä ei saa minkään näköistä rahallista ylityökorvausta. Ainoastaan tehty aika lisätään työaikapankkiin. Mitään rahallista iloa tästä EI ole! Jos et venytä päivääsi ovat työkaverisi pulassa, kun sijaisia ei muka mistään saa, kun niitä ei ole. Eli tällä mallilla revitään varhaiskasvatuksessa ihmiset rikki! Kyllä me tehdään, kyllä me jaksetaan ja ihan ilmaiseksi.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin teen mielummin joskus pidempää päivää ja viikonloppupäiviä, jotta voin vastaavasti pitää halutessani pidempiä vapaita kerrallaan. En ole koskaan ymmärtänyt miten joku yksittäinen sunnuntai on niin tärkeä, että siitä pitäisi erikseen maksaa.
Jos minä teen omasta tahdostani sunnuntaina tai lauantaina, tunnit kasketaan tietysti korotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuo työaikapankki. Ihan persiistä kun ei voi sitten pitää niitä vapaita tunteja silloin kun haluaa. Työnanataja määrää koska ne pidetään.
Tarkistapa asia joltain muulta kuin esimieheltä, meillä on kirjattu sopimukseen ettei esimies voi määrätä pitämisen ajankohtaa. Mullekin esimies valehteli asiasta mutta sitten luin itse mitä sanotaan sopimuksessa/ohjeessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos esihenkilö antaa pan na kakkoseen ilman liukastetta niin voin harkita.
On ihan ok olla gay (tai kaapissa oleva wanna be gay), mutta olet ihan oikeassa, että kannattaa pyytää suostumus ensin.
Vierailija kirjoitti:
Työaikapankkiin ei ole pakko liittyä = saat rahallisen korvauksen. Työaikapankkiin ylityöstä maksetaan korvaus, teet tunnin ylityötä niin saat pankkiin 1,5 tuntia.
Ylityöstä saa kieltäytyä, sano ettet pysty venymään. Jo alkanutta työvuoroa ei saa muuttaa yksipuolisesti.
Mä olen oppinut pitämään omista rajoista kiinni.
Omista rajoistaan kiinni pitävät=istuvat vappuaattona, kiirastorstaina ja uudenvuoden aattona klo 17.00 asti töissä, koska ay-liike on näin opettanut olemaan hyvä.
Olen DI ja omalla työpaikallani on täysin normaalia, että tehdään ylitöitä ilman minkäänlaisia korvauksia. Yleensä niitä ei ehdi edes pitää vapaana ainakaan täysimääräisesti. Toki peruspalkka on sitten täysin eri tasolla kuin päiväkotien työntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole työaikapankkiliukuma vaan ylityö ilman rahallista korvausta. Päiväkodissa työpäivä työvuorosi mukaisesti voi olla esim. 7-8 h ja tähän päälle voit joutua tekemään ylityötä ilman rahallista korvausta. Ylityötä joudut tekemään silloin, kun henkilöstössä on vajetta ja on työyhteisön ja lasten edun mukaista, että venytät ilmaiseksi omaa työpäivääsi. Kvtes
Ylityötä ei voi teettää ilman työnantajan edustajan antamaa ylityömääräystä. Eikä ylityötä voi missään päiväkodissa teettää ilman korvausta.
Se on sitten eri asia, jos vapaaehtoisesti jäät tekemään hommia ilmaiseksi. Mutta ei ne mitään ylitöitä ole!
Vierailija kirjoitti:
Olen DI ja omalla työpaikallani on täysin normaalia, että tehdään ylitöitä ilman minkäänlaisia korvauksia. Yleensä niitä ei ehdi edes pitää vapaana ainakaan täysimääräisesti. Toki peruspalkka on sitten täysin eri tasolla kuin päiväkotien työntekijöillä.
Minulla sama, paitsi että ylityö maksetaan jos ei määrätyn ajan kuluessa ehdi pitää vapaana. Muuhun en suostuisikaan.
Muistakaa, että ylityöt on vapaaehtoisia ja niistä pitää saada ylityökorvaus. Ei ketään väkisin pidätellä työpaikalla tai tulla kotoa hakemaan.
En itse ymmärrä tätä ihmeen vastakkainasettelua ja työnantajademonisointia ja työn vihaamista tai omista rajoista puhumista.
Itse teen iltaa/viikonloppuja, venyn, teen tarvittaessa hommia lomalla, mutta vastaavasti pidän kyllä vapaata, laiskottelen ja lomailen. Ei työaikaa tai työaikalisiä, ja palkka vähän yli keskitason.
Vähän kuin kutsumustyötä ja onneksi työkaverit toimivat ja ajattelevat samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikapankkiin ei ole pakko liittyä = saat rahallisen korvauksen. Työaikapankkiin ylityöstä maksetaan korvaus, teet tunnin ylityötä niin saat pankkiin 1,5 tuntia.
Ylityöstä saa kieltäytyä, sano ettet pysty venymään. Jo alkanutta työvuoroa ei saa muuttaa yksipuolisesti.
Omista rajoistaan kiinni pitävät=istuvat vappuaattona, kiirastorstaina ja uudenvuoden aattona klo 17.00 asti töissä, koska ay-liike on näin opettanut olemaan hyvä.
Onpas teillä kehnosti, meillä nuo ns. aattojen vikat vuorot kiertävät, omalle kohdalle sattuu kerran kahdessa vuodessa joku aaton ilta. Ehdota teille samaa.
Mä pidän rajoistani kiinni, joustan kun se minulle sopii mutta en väkisin. Ja rajat näkyy myös siinä että jos pomo kysyy joustamaan niin sanon, että joustan mutta se on sitten pyyntö ylityöhön ja korvaus sen mukaan. Pomo vastaa aina, että selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas teillä kehnosti, meillä nuo ns. aattojen vikat vuorot kiertävät, omalle kohdalle sattuu kerran kahdessa vuodessa joku aaton ilta. Ehdota teille samaa.
Mä pidän rajoistani kiinni, joustan kun se minulle sopii mutta en väkisin. Ja rajat näkyy myös siinä että jos pomo kysyy joustamaan niin sanon, että joustan mutta se on sitten pyyntö ylityöhön ja korvaus sen mukaan. Pomo vastaa aina, että selvä.
Siis eihän kukaan työaikapankkiin saldoja kerännyt ole ollenkaan töissä, vaan saldovapailla tietenkin.
Olen palkanlaskija ja yli 15 vuoden työurani aikana en saanut koskaan ylitöitä rahana, vaan ne menevät aina tunti-tunnista saldoihin. Se on sen hinta, että työnantaja suostuu liukuvaan työaikaan.
Postissa jotkut jakajat tekevät töitä tauolla, että ehtisivät määritetyssä työajassa ne tehdä.
Teen valitettavasti kyllä, siellä pankissa on tällä hetkellä yli 40h(ei kukaan edes huomaa sitä, vaikka mennyt kunnolla yli 50 h). Ja ihan niitä asiantuntijatöitä teen, tällä hetkellä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Mene päiväksi kokeilemaan päiväkotiin ja mieti sitten sen jälkeen haluatko tehdä vielä ylitöitä ilman rahallista korvausta!! Et taatusti halua!!
Olen eri mieltä. Jos on iltapäivällä hyvät leikit kesken tai huoltajien kanssa jutustelut kestää pidempään, niin ei se työläältä tunnu.
En tietenkään. Aikani ja osaamiseni maksaa. Näistä asioista on sovittu työsopimuksessa. Odotan tietenkin, että sopimusta noudatetaan.
Jos tuollaista tulisi vastaan, jättäisin ihan yhtä härskisti sitten töitäni tekemättä tai ehkä jopa lähtisin kotiin kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Olen palkanlaskija ja yli 15 vuoden työurani aikana en saanut koskaan ylitöitä rahana, vaan ne menevät aina tunti-tunnista saldoihin. Se on sen hinta, että työnantaja suostuu liukuvaan työaikaan.
Minäkin olen palkkasihteeri, kyllä minulle ylityöt menee pankkiin korotettuna, maksetaan jos en ehdi pitää määrätyn ajan sisällä. Liukuma on tietysti myös käytössä. Minä teen aina aikaista aamua, lähden myös aikaisin töistä. Tykkään koska olen aamunvirkku, saan aamulla paljon tehtyä kun ei muut ole töissä.
No en,toisaalta teen liukumaa eli jokupäivä 12h ja sitten taas 6h....Nuorena tuli tyhmänä tehtyä.Kauppa aukesi 8.00,no toki piti olla silloin vaihdettu vaatteet ja työ pisteellä.No normaalia,mutta jos asiakas kuppasi sulkemisen jälkeen kaupassa niin (kauppa kiinni 20.00),oikeasti pääsi pois 20.30 tai myöhemmin ihan työpisteeltä ja eihän palkka juossut kuin kasiin saakka.
Joo, aina silloin tällöin iltaisin ja varsinkin viikonloppuisin tulee käytyä järjestelmät läpi ihan ilman palkkaa.
M50
Pötyä, missään kohtaa KVTES:siä ei sanota noin. Ei ole olemassa ylityötä ilman korvausta. Se annetaan joka rahalla tai aikana mutta aina tulee korotus. Ylityöhön ei ole pakko suostua missään tilanteessa. Hätätyö on erikseen mutta sellaista ei ole päiväkodissa.