Tekisitkö ylitöitä ILMAN korvausta?
Miksi meillä päiväkodissa henkilökunta joustaa, venyy ja paukkuu? Eihän tämä ole normaalia, että kysytään venytätkö työpäivääsi ja siitä ei saa minkään näköistä rahallista ylityökorvausta. Ainoastaan tehty aika lisätään työaikapankkiin. Mitään rahallista iloa tästä EI ole! Jos et venytä päivääsi ovat työkaverisi pulassa, kun sijaisia ei muka mistään saa, kun niitä ei ole. Eli tällä mallilla revitään varhaiskasvatuksessa ihmiset rikki! Kyllä me tehdään, kyllä me jaksetaan ja ihan ilmaiseksi.
Kommentit (87)
Ylitöistä voi aina kieltäytyä. Kiltti ei tarvitse olla jos työnantajakaan ei ole.
En tee mitään työtä ilmaiseksi.
Mulle maksetaan jo pelkästä töihin tulemisesta ja matka-ajasta korvauksia. Eli rahaa tulee melkein jo pelkästä töiden ajattelusta. Tai oikeastaan, jos funtsin työasioita vapaalla, toki siitäkin laitan tunnit ylös.
T. Insinööri
Se kai riippuu minkä arvoisena omaa vapaa-aikaansa pitää, kun tekee ylitöitä vaikkapa aikapankkiin josta saa sitten vapaana nostella.
Jouduin paiskimaan melkein vuoden verran. Luulin, että venymällä ja toimimalla firman eduksi työnantaja huomioi paremmalla pestillä ja palkankorotuksella. Arvatkaa miten kävi? Ei tullut mainetta eikä kunniaa. Pomo palkkasi kaverinsa, jolle antoi sitten hyvän liksan ja paremman position. Tämä on tosi tarina... etsin uutta työtä parhaillaan.
Meillä on tuo työaikapankki. Ihan persiistä kun ei voi sitten pitää niitä vapaita tunteja silloin kun haluaa. Työnanataja määrää koska ne pidetään.
Naiset menee just niin kyykkyyn kun käsketään. Onneks me miehet sentään huolehditaan omista eduista.
Vierailija kirjoitti:
Naiset menee just niin kyykkyyn kun käsketään. Onneks me miehet sentään huolehditaan omista eduista.
Missä luki, että ap on nainen?
En tekisi. Jossain varhaiskasvatuksessa on varmasti paha, koska jos siellä on joku yksi lapsi jäljellä ja huoltaja myöhässä hakemassa niin pakko jäädä ylitöihin kun ei sitä lasta yksinkään voi jättää sen perusteella että ei haluaisi tehdä ylitöitä. Pystyttekö olemaan yhteydessä johonkin ylempään tasoon et heti muutosta asiaan?
Liika kiltteys ei kannata. Jos päiväkodeissa on tilanne tuo, ettei sijaisia saa on vika ylemmällä taholla. Palkkahan on muutenkin tuolla alalla pieni ja näköjään ylitöilläkään et saa tienata senttiäkään extraa.
Kyllä teen. Joskus teen 6h päivässä, joskus 9h, joskus pidän vapaapäivän. Minusta tämä on varsin toimiva järjestelmä.
Normaali työajan jälkeen ylityökorvaukset...muuten saa tehdä itse
Meillä oli myös työaikapankki. Pomo sanoi voit sitten lähteä joskus pari h aikaisemmin.
Siinä vaiheessa, kun oli 200 h täynnä, kysyin mitä tehdään. Olin kysynyt monta krt aikaisemmin.
Ei tullut mitään järkevää päätöstä, hain muualle töihin ja ylityöt meni maksuun.
Pomo yritti väännellä. Sanoin käy, että irtisanominen astuu voimaan 200 h työtunnin päästäkin.
Työkaverit on pulassa ilman sinun ilmaista panosta. Eihän se vika ruohonjuurella ole!
Teen, mutta pidätän oikeuden lyhentää työaikapankkia silloin kun se minulle parhaiten sopii.
Mä oon kyl hyvinkin joustava työntekijä. Arvostan omaa aikaa erittäin paljon. Mulle on täysin ok tehdä välillä pidempi päivän, jos sitten saan pitää kokonaisen vapaapäivän kertyneistä tunneista.
Sehän on sitten resurssikysymys tai töiden järjestelystä johtuvaa, jos yrityksessä työntekijät jatkuvasti tekevät pitkää päivää eivätkä ehdi pitää kertyneitä tunteja pois.
Tottakai näitä plussatunteja on pidettävä myös pois.
En tee ylitöitä edes korvauksella. 40h viikossa riittää sitä herkkua ja ylityöt ovat aina vapaaehtoisia 👍
Mene päiväksi kokeilemaan päiväkotiin ja mieti sitten sen jälkeen haluatko tehdä vielä ylitöitä ilman rahallista korvausta!! Et taatusti halua!!
Insinöörialoilla on ihan yleistä, että saldoja kerrytetään silloin kun on kiire ja sitten pidetään vapaata kun ehditään. Eli vastaus on että kylläpä tulee tehtyä ja joustettua, deadlinen lähestyessä menee 12 tuntiseksi päiväksi, varsinkin kun itse olen projektin loppupäässä ja en voi vaikuttaa aina siihen milloin saan omat tehtäväni tehtäväksi, muuta kuin hoputtamalla muita joiden heidän on taas tehtävä pitkää päivää että minä pysyn deadlinessa - ja usein se on asiakas, joka haluaakin pistää jo kokouksessa sovittuja asioita päälaelleen, joka viivästyttää niitä. Virheitä ei saa tehdä, omalla alallani yksi viiva tai väärä väri väärässä paikassa voi maksaa satoja euroja.
En tekis. Mä olenkin mies