Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti: mikä "porkkana" saisi sinut kouluttautumaan sote-alalle - tai saisiko mikään?

Vierailija
09.02.2022 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovempi palkka ja arkityö, ei viikonloppuja, pyhiä tai vuorotyötä. Loman sais itse päättää, mieluiten juhannukselta 4-5 viikkoa.

Arvostuksen lisääntyminen, ei sellasta lässytystä "olette tärkeitä ihmisiä, teette tärkeää työtä ja arvostan teitä" vaan oikeaa arvostusta, kuten esim. lääkärit saa.

Tosiasia on, että hoitajien työn kohteena olevien ihmisten hoivan ja avun tarve ei katoa yhtään mihinkään oli sitten vuodenaika, viikonloppu, pyhä tai kellonaika mitä tahansa. Tosiasia on, että kaikki eivät voi olla yhtäaikaa lomalla ja lomat kiertävät, muun muassa niin että taloon viimeksi tulleet aloittavat niistä huonoimmista kuukausista (toukokuu + syyskuu). Urasi huipulla sinulla on 38 vuosilomapäivää, joista monessa paikassa saat pitää yhtäjaksoisesti max. kolme viikkoa, etkä sitäkään välttämättä juuri sinä haluamanasi ajankohtana.

Arvostuksesta en kommentoi mitään.

Vierailija
82/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran kysyt, niin ei mikään.

Olen jo nähnyt sen kuuluisan sote-alan. Ihme ja kumma että siellä jollakin tavalla jotain aikaan saadaan, kun johto on täysin retuperällä. Työnjohto.

Loppujen lopuksi ketään ei tietysti kiinnosta kuin oma palkka. Senhän olemme toki julkisuudessa huomanneet, hoitoalan palkkavaatimusten uutisoinnin välittämänä. Sote on tietysti muutakin kuin hoitoala, mutta se on se suurin.

Ei kiitos. Siihen kusi--pesään en päätäni enää laita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeammat lääkäriopinnot, mutta niitä ei taida voida nopeuttaa.

Hoitajaksi en lähde.

Tämä sama plus lisäksi hieman keskieurooppalaisempi ja avarakatseisempi oppisisältö lääkiksessä. Suomi on valinnut lääketieteen osalta tiukkapipoisen uus-takapajulan asenteen ja on tiukasti lääketehtaiden taskussa. Toisaalta myös se lääkäreiden iso palkka on melkoinen myytti, isoille tienesteille pääsee vain harvat erikois- ja ylilääkärit, mut tavalliset kuolevaiset vain jos tekevät vähintään ympäripyöreitä päiviä sekä usein niin julkisella kuin yksityisellä rinnakkain. Suomessa se ei ehkä ole ihan vaivan väärti, pienemmällä vaivalla pääsee vaikka eduskuntaan sontaa jauhamaan samalla palkalla.

Vierailija
84/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Istuin maanantain erään terveysaseman aulassa 1,5h ,kun äitini oli ensiavussa.

Ihmiset käyttäytyivät niin huonosti, että kaikki sympatia rauhalliselle hoitohenkilökunnalle,joka jaksoi selittää kärsivällisesti.

Aina kun joku hoitaja näkyi jossain oli tyypit kimpussa kysymyksineen, vaikka heillä oli ajat varattuna.

Sitten alkoi yhden hoitajan aikataulu heittämään kun hänet pysäytti nainen jolla oli torstaille tikinpoisto.

Yksi tikeistä oli katkennut ja tyyppi jankkasi sen kohdan "hoidosta" 15 min!

Hoitaja antoi hoito-ohjeita ja lopussa selvisi että akan (sori) käsi oli tikattu työterveydessä ihan muualla! Tikkien poisto myös muualla työterveydessä.

Tuon jälkeen aikataulu oli sen 15 min jäljessä hoitajalla ja siitä alkoi odotusaulassa istuvien älämölö kun MINUN JA MINUN JA MINUN aika olisi ollut jo.

Hoitaja pyysi rauhallisesti anteeksi jokaiselta, silti vi***moinen valitus kun painelivat hoitohuoneeseen.

Äitini lisäksi ensiavussa makasi 5 muuta, joiden kokeita ja sydänfilmejä lääkäri tulkitsi ja mietti jatkohoitoa.

Äitini lähti ambulanssilla keskussairaalaan sydänoperaatioon ja toipuu nyt siitä, toivottavasti.

Vierailija
85/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehollisen itsemääräämisoikeuden kunnioitus nyt ensin kuntoon, niin katsotaan sitten.

Vierailija
86/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä harkinnut alalle kouluttautumista melkeinpä ainoastaan todella varman työllisyysnäkymän vuoksi, mutta olen jäänyt miettimään kuormittavuuden ja työmäärän suhdetta palkkaukseen, ja todennut siinä epäsuhdan.

Jos palkka olisi reilusti isompi, lähtisin heti opiskelemaan.

Vierailija
87/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset osaisivat käyttäytyä hoitohenkilökuntaa kohtaan asiallisesti.

Eli en päädy sote-alalle :D

Hoitajat on 90% töykeitä, vaikka ovat asiakaspalvelu ammatissa.

Että niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

kutsumus ammatti ja hoito vietti termeinä on jo aika päivää lytätty, haukuttu, solvattu ja heitetty roskakoriin. on alettu puhumaan rahasta. ei suomalainen nainen tee mitään ellei makseta. silloin hoitajan kädet on kylmät. lämpöä niihin tulee sitä mukaan kun palkkakuittiin euroja.

Eikä kuulukaan tehdä, kun työstä puhutaan. Teetkö sinä omaasi ilmaiseksi? Etkö?

Miksi naisten pitäisi tehdä?

älä vastaa puolestani. olen ammatiltani kuvataiteilija ja annan töitä ilmaiseksi pois. teen taidetta koska nautin siitä.  olen myös nainen joten älä vääristele asioita.

Ilman terveyttä eli lääkäreitä ja hoitajia sinäkään et töhertelisi ”taidetta” ilmaiseksi pois annettavaksi.

Vierailija
88/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis mitä?? Todella harva sote henkilö käyttäytyy asiallisesti, minkä ihmeen takia heitä kohtaan muka pitäisi olla asiallinen?? Jos minulle aukovat päätään, niin pistän ne itkemään, minusta se on ihan kohtuullista.

Vierailija
89/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään porkkana.

Vierailija
90/91 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään tällä hetkellä. Injektiopakot, olisin liian empaattinen ja ei minusta ole muita pistämään.

Vierailija
91/91 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on 90% töykeitä, vaikka ovat asiakaspalvelu ammatissa.

Että niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

kutsumus ammatti ja hoito vietti termeinä on jo aika päivää lytätty, haukuttu, solvattu ja heitetty roskakoriin. on alettu puhumaan rahasta. ei suomalainen nainen tee mitään ellei makseta. silloin hoitajan kädet on kylmät. lämpöä niihin tulee sitä mukaan kun palkkakuittiin euroja.

Eikä kuulukaan tehdä, kun työstä puhutaan. Teetkö sinä omaasi ilmaiseksi? Etkö?

Miksi naisten pitäisi tehdä?

älä vastaa puolestani. olen ammatiltani kuvataiteilija ja annan töitä ilmaiseksi pois. teen taidetta koska nautin siitä.  olen myös nainen joten älä vääristele asioita.

Ilman terveyttä eli lääkäreitä ja hoitajia sinäkään et töhertelisi ”taidetta” ilmaiseksi pois annettavaksi.

nimen omaan! pointti on siinä haluanko ammattitaitoista hoitoa joka on intohimolla ja kutsumuksella toteutettu vai kylmää "hälläväliä hoitoa" jota tehdään rahasta.