Opettajat ei vastaa wilma-viesteihin
Onko muilla samoja kokemuksia.
Opettaja ei vastaa wilma-viesteihin.
Koulun ja kodin yhteistyö toimii pääasiassa wilma-viestien varassa. Kyse on siis ihan asiallisista ja ystävällisistä viesteistä, jotka liittyy kouluun esim. mitkä sivut tulee kokeeseen. Opettaja ei laita niitä wilmaan kokeen yhteyteen, vaan sanoo vain tunnilla. Ei mitään henkilökohtaista opettajaa koskevaa.
Kysyisin erikseen:
Vastaako teidän lapsen opettaja lapsenne viesteihin ?
Vastaako opettaja vanhemman viesteihin ?
Tai jos oot lukiossa opiskelijana, vastaako opettajat sun viesteihin ?
Kiitos, jos pystyt vastaamaan. Mietin, onko tää kovin yleistä. Hyvä keino sinänsä estää wilma-viestit jatkossa, varsinkin oppilailta. Toivottavasti lapseni koulu on poikkeus. Kaikkea ei ehdi, halua tai muista kysyä tunnilla.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lueta päivittäin, laita tekstari jos jotain tärkeää.
Koulusta on ilmoitettu, että ensisijainen yhteydenpito tapahtuu wilman kautta. Aika turhalta vaikuttaa tekstailla. Sama aika menis wilma -viestiin vastaamiseen kuin tekstiviestiin. Jos ei sitä aikaa opella ole, niin ei ole. Tai halua vastata.
Olen töissä yli 500 oppilaan koulussa, enkä usko, että kukaan opettajista on antanut numeroaan huoltajille.
Kävin itse peruskoulun ja lukion juuri ennen Wilma-aikaa, ja tätä keskustelua lukiessa ajattelen vaan että MITÄ HELVETTIÄ.
Ala-asteella mukana kulki reissuvihko ja jos et sinne itse kirjottanut asioita ylös niin sit kysyttiin kaverilta. Opelta kysyttiin kysymykset tunnilla, tunnin jälkeen tai välkällä jos oli jotain kysyttävää.
Ylläasteella ja lukiossa tuo oma vastuu kirjata itse tärkeät asiat korostuu entisestään ja se on mun mielestä tosi tärkeä steppi juurikin tuossa vastuun ottamisessa ja kasvamisessa.
En oikein ymmärrä mitä asiaa kotoa voisi opettajalle olla, muuta kuin esim. poissaolojen ilmoittamista tai just jotain vähän vakavampia asioita (esim. kiusaamistapaukset).
Oppilailta tulee melko harvoin viestiä ja toki vastaan jotenkin, mutta en välttämättä aina kirjallisesti. Jos asia vaatisi pitempää keskustelua, sopisin erillisen keskusteluajan. Infoasiat voi hoitaa ennen tai jälkeen tunnin. Meillä on ohje, että Wilma-viesteihin reagoidaan kolmen päivän kuluessa, mutta vastaus voi siis silloinkin olla, että selvitän asiaa ja palaan. Viestejä tulee oikeasti useita päivässä, ainakin aineenopettajille, ja joskus voi vastaaminen siis myös unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Oppilailta tulee melko harvoin viestiä ja toki vastaan jotenkin, mutta en välttämättä aina kirjallisesti. Jos asia vaatisi pitempää keskustelua, sopisin erillisen keskusteluajan. Infoasiat voi hoitaa ennen tai jälkeen tunnin. Meillä on ohje, että Wilma-viesteihin reagoidaan kolmen päivän kuluessa, mutta vastaus voi siis silloinkin olla, että selvitän asiaa ja palaan. Viestejä tulee oikeasti useita päivässä, ainakin aineenopettajille, ja joskus voi vastaaminen siis myös unohtua.
Siihen on siis ohje! Toki koulukohtaista, miten ohjeistetaan. Asiaan sentään on kiinnitetty huomiota.
Minä olen ratkaissut tämän vanhanaikaisesti reissuviholla. Kyllä, reissuviholla nykyaikana :D Joka armas tunnin loppu pistän lapset (3.lk) kirjoittamaan läksyn sinne, samoin kun ilmoitetaan koe, huomenna luistelua, perjantaina kirjasto, muista ottaa pulkka... siellä on myös unohduslista, johon oppilas itse pyytää vanhemmalta kuittauksen. On vähentänyt unohduksia! Tottakai kirjaan ne myös wilmaan, mutta on oppilaalle selvästi epämieluisaa ottaa vastuu unohduksesta ja joutua itse se näyttämään vanhemmalle. Wilmaan merkattu unohdus ei useinkaan konkretisoidu mitenkään oppilaalle. Vanhemmilta on tullut hyvää palautetta tästä.
Oppivatpahan ottamaan itse vastuuta asioiden muistamisesta ja ylös kirjoittamisesta. Toimii hyvin. Poissaolijoille on sieltä nopsa myös kaverin ottaa kuva. Vanhempainillassa olen tämän avannut ja sanonut, että karsin viestitulvaa kyseisten aiheiden tiimoilta, jotta aikaa jää niille oikeasti tärkeille viesteille ja asioiden selvittelyille. Ei ole kukaan kyseenalaistanut ainakaan minulle, päinvastoin kokemukset ovat olleet hyviä. Nyt kun rutiini on opittu, ei tähän mene edes sen enempää aikaa kuin muutenkaan läksyjen yms. muistutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse peruskoulun ja lukion juuri ennen Wilma-aikaa, ja tätä keskustelua lukiessa ajattelen vaan että MITÄ HELVETTIÄ.
Ala-asteella mukana kulki reissuvihko ja jos et sinne itse kirjottanut asioita ylös niin sit kysyttiin kaverilta. Opelta kysyttiin kysymykset tunnilla, tunnin jälkeen tai välkällä jos oli jotain kysyttävää.
Ylläasteella ja lukiossa tuo oma vastuu kirjata itse tärkeät asiat korostuu entisestään ja se on mun mielestä tosi tärkeä steppi juurikin tuossa vastuun ottamisessa ja kasvamisessa.
En oikein ymmärrä mitä asiaa kotoa voisi opettajalle olla, muuta kuin esim. poissaolojen ilmoittamista tai just jotain vähän vakavampia asioita (esim. kiusaamistapaukset).
Kiitos, kun vastasit pyydettyihin kysymyksiin.
"Kysyisin erikseen:
Vastaako teidän lapsen opettaja lapsenne viesteihin ?
Vastaako opettaja vanhemman viesteihin ?
Tai jos oot lukiossa opiskelijana, vastaako opettajat sun viesteihin ?
Kiitos, jos pystyt vastaamaan. "
Ai niin, eihän tuolla edellisessä kommentissa olekaan vastattu niihin.
Ties monenko kerran voi vaan todeta, että aloituksesta on luettu pari ekaa riviä, ja jätetty loput ja PÄÄasia lukematta. Vain se, mikä on konkreettista ja sivuseikka luetaan.
No, sellaista se on nykyaikana, lyhytjänteistä. Oli kai liian pitkä teksti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut tämän vanhanaikaisesti reissuviholla. Kyllä, reissuviholla nykyaikana :D Joka armas tunnin loppu pistän lapset (3.lk) kirjoittamaan läksyn sinne, samoin kun ilmoitetaan koe, huomenna luistelua, perjantaina kirjasto, muista ottaa pulkka... siellä on myös unohduslista, johon oppilas itse pyytää vanhemmalta kuittauksen. On vähentänyt unohduksia! Tottakai kirjaan ne myös wilmaan, mutta on oppilaalle selvästi epämieluisaa ottaa vastuu unohduksesta ja joutua itse se näyttämään vanhemmalle. Wilmaan merkattu unohdus ei useinkaan konkretisoidu mitenkään oppilaalle. Vanhemmilta on tullut hyvää palautetta tästä.
Oppivatpahan ottamaan itse vastuuta asioiden muistamisesta ja ylös kirjoittamisesta. Toimii hyvin. Poissaolijoille on sieltä nopsa myös kaverin ottaa kuva. Vanhempainillassa olen tämän avannut ja sanonut, että karsin viestitulvaa kyseisten aiheiden tiimoilta, jotta aikaa jää niille oikeasti tärkeille viesteille ja asioiden selvittelyille. Ei ole kukaan kyseenalaistanut ainakaan minulle, päinvastoin kokemukset ovat olleet hyviä. Nyt kun rutiini on opittu, ei tähän mene edes sen enempää aikaa kuin muutenkaan läksyjen yms. muistutteluun.
Juuri näin. Jos joku opettaja ei käytä wilmaa, niin ihan hyvin voi ilmoittaa sen huoltajille. Ei jää kukaan turhaan odottamaan vastausta viestiinsä. Asia hoidettu. Piste.
Jos olisin nykyaikana opettaja, niin musta varmaan tuntuis, että olen kuin hamsteri juoksupyörässä kaikkien eri opetuksen ulkopuolisten "lomakkeiden, raporttien, viestittelyjen, palaverien ym. ym." pyöritettävänä.
Ei voi tajuta, miten tuohon on päädytty. Ihme kontrollointia ja "kehittämistä". En kyllä varmaan suostuis tuollaiseen pyöritykseen. Täytyy kyllä olla vahva kutsumus.
Tässä viimeisimpiä ohjeita. (Oph)
Jos koronatilanne pahenee:
"Harkitaan, voidaanko syrjäytymisvaarassa olevien vuosiluokkien 4–9 oppilaiden opetus järjestää lähiopetuksena siinäkin tapauksessa, että muutoin opetus järjestetään etäopetuksena. Opetuksen järjestäjä arvioi yksilökohtaisesti, kuka tarvitsee lähiopetusta ja -ohjausta esimerkiksi niistä oppilaista, jotka saavat tehostettua tukea, osallistuvat joustavaan perusopetukseen tai joilla on havaittu lastensuojelun tarve."
"Jos perusopetuksen järjestäminen keskeytetään perusopetuslain 23 §:n mukaisesti, voidaan perusopetuslain mukaan opetusta jatkaa viikon 22 jälkeen lisäämällä työpäiviä enintään kuudella päivällä, jos opetussuunnitelman tavoitteita ei voida muutoin saavuttaa."
Opesta tulee sossu, joka määrittelee, kenellä on lasu-tarve. Koulu voi jatkua kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nykyaikana opettaja, niin musta varmaan tuntuis, että olen kuin hamsteri juoksupyörässä kaikkien eri opetuksen ulkopuolisten "lomakkeiden, raporttien, viestittelyjen, palaverien ym. ym." pyöritettävänä.
Ei voi tajuta, miten tuohon on päädytty. Ihme kontrollointia ja "kehittämistä". En kyllä varmaan suostuis tuollaiseen pyöritykseen. Täytyy kyllä olla vahva kutsumus.
Tässä viimeisimpiä ohjeita. (Oph)
Jos koronatilanne pahenee:
"Harkitaan, voidaanko syrjäytymisvaarassa olevien vuosiluokkien 4–9 oppilaiden opetus järjestää lähiopetuksena siinäkin tapauksessa, että muutoin opetus järjestetään etäopetuksena. Opetuksen järjestäjä arvioi yksilökohtaisesti, kuka tarvitsee lähiopetusta ja -ohjausta esimerkiksi niistä oppilaista, jotka saavat tehostettua tukea, osallistuvat joustavaan perusopetukseen tai joilla on havaittu lastensuojelun tarve."
"Jos perusopetuksen järjestäminen keskeytetään perusopetuslain 23 §:n mukaisesti, voidaan perusopetuslain mukaan opetusta jatkaa viikon 22 jälkeen lisäämällä työpäiviä enintään kuudella päivällä, jos opetussuunnitelman tavoitteita ei voida muutoin saavuttaa."
Opesta tulee sossu, joka määrittelee, kenellä on lasu-tarve. Koulu voi jatkua kesäkuussa.
Tuskin tuo kaikki opetuksen ulkopuolinen työ edes auttaa ketään. Turhaa työtä. En kyllä suostuis.
Vaikea on kuvitella, että opettaja jättäisi tahallaan vastaamatta asiallisiin viesteihin tulivat ne keneltä tahansa. Laittaisin viestin uudelleen kommentilla, että toivon vastausta. Toki oppilas voi helposti myös kysyä asiaa opettajalta. Viestien kirjoittaminen on työlästä, jos on monimutkaisemmasta asiasta kyse. On myös hyvä muistaa, että opettajalla on tietyistä asioista vaitiolovelvollisuus. En voisi esimerkiksi vastata muita oppilaita koskeviin kysymyksiin.
Ehkä tää ketju kuvastaa nykyaikaa. Jotkut ei jaksa lukea tai kuunnella loppuun. Sitten se teettää ylimääräistä työtä opettajille. Varmaan myös tunnit voi olla niin levottomia, ettei opettaja saa kunnolla opetettua. Toki kivojakin luokkia ja hyvää opetusta on. Joukkoon mahtuu kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on kuvitella, että opettaja jättäisi tahallaan vastaamatta asiallisiin viesteihin tulivat ne keneltä tahansa. Laittaisin viestin uudelleen kommentilla, että toivon vastausta. Toki oppilas voi helposti myös kysyä asiaa opettajalta. Viestien kirjoittaminen on työlästä, jos on monimutkaisemmasta asiasta kyse. On myös hyvä muistaa, että opettajalla on tietyistä asioista vaitiolovelvollisuus. En voisi esimerkiksi vastata muita oppilaita koskeviin kysymyksiin.
Voi olla myös kyse koulun kulttuurista. On jo yleinen käytäntö, ettei vastailla. Koulun johto tekee samoin, ja hyväksyy sen opettajilta. Muut asiat tai muiden kuin oppilaiden tai huoltajien viestit ovat tärkeämpiä.
Huoltajat ja oppilaat voisi nähdä myös voimavarana, joiden avulla yhdessä parantaa koulun toimintaa. Puhaltaa yhteiseen hiileen. Ei taida olla tavoitteena tuossa ap:n koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka väsymystään jättää vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Kerroin rehtorille, että lapsemme lopettaa A2-kielen opiskelun (asiasta oli jo puhuttu kielen open kanssa), ei vastausta.
No, lapsi ei ole tämän vuoden puolella tunneilla kuitenkaan enää käynyt. 🤷♀️
Aiemmin syksyllä kirjoitin reksille aiheeseen liittyen kysellen ryhmäjaoista (koska niillä oli vaikutusta lapsen tahtoon), ei vastausta.
Tuntuu, että reksille vanhemmat ovat ihan h a i s t a p*ska -objekteja.Tyyppiesimerkki siitä, kuinka vaaditaan erityiskohtelua. Kun meidän piltti ei viihdy omassa ryhmässään, niin laittakaa ryhmäjaot uusiksi tai piltti lopettaa.
Vastaamatta jättäminenkin on vastaus.
Mitä v*ttua? Kielen lopettaminen on oikeus. Ja siis millä lailla reksin on ok olla vastaamatta? Oletko ihan sekaisin? Tietenkin heidän tulee käsitellä asia. Ja siis isoin syy kielen lopettamiseen oli se, että koulu aikoo 7:lle siirryttäessä yhdistää A2-kieliryhmän taksioppilaisiin ja lapsemme joutuisi eri luokalle kaikkien kavereittensa kanssa. Itsekö laittaisit oman lapsesi luokalle, jossa hänellä ei ole yhtään kaveria?
Kaverisuhteet ovat syntyneet jo eskarissa ja lapsellamme on 5-6 kaveria, mutta yksikään ei lue A2-kieltä (enää) tai ole taksilainen.
Kantisko sinunkin kommentoida vain ketjun aiheeseen? Se oli se, että viesteihin ei vastata!
Sinä taukki et edes ymmärrä, etä jonkun oppiaineen lopetus on kyllä sen tasoinen asi, että rehtorin pitää siihen vastata! I di ootti!
Oli oppilaan tai vanhemman kysymys kuinka typerä tahansa, niin aina siihen pitää vastata vaikka toteamalla, että ohjeet on annettu tunnilla. Ei viestejä voi jättää vastaamatta paitsi esimiehen ohjeesta tai jos kyseessä on ns. pahanolonpurkausviesti.
Meillä on ohjeistuksena, että vastaus seuraavana päivänä mutta käytännössä asioiden selvittely voi viedä pidempään. Tällöin laitan aina viestin, että selvittelen asiaa. Joskus jokin viesti voi unohtua tai opettajan poissaolon takia vanhentua. Kannattaa siis laittaa uusi viesti. Opettajatkin unohtavat. On aika marttyyrimaista vetää johtopäätöksiä koko ammattikunnasta tai edes kyseisen opettajan ammattitaidosta yhden unohtuneen viestin takia. Jos vastausta ei saa toiseenkaan viestiin, voi asiaa kysellä rehtorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Kerroin rehtorille, että lapsemme lopettaa A2-kielen opiskelun (asiasta oli jo puhuttu kielen open kanssa), ei vastausta.
No, lapsi ei ole tämän vuoden puolella tunneilla kuitenkaan enää käynyt. 🤷♀️
Aiemmin syksyllä kirjoitin reksille aiheeseen liittyen kysellen ryhmäjaoista (koska niillä oli vaikutusta lapsen tahtoon), ei vastausta.
Tuntuu, että reksille vanhemmat ovat ihan h a i s t a p*ska -objekteja.Tätä just tarkoitin. Ihan tärkeä asia, niin ei mitään vastausta koulusta.
Varmaan A2-ope vielä laittoi poissaolomerkinnät!?
En ole edes katsonut, laittoiko. Ihan sama, olemme asiasta ilmoittaneet ja olen ollut asiasta 2 (kaksi) kertaa rehtoriin yhteydessä, enimmäisellä kerralla vasta tiedustelin, että ovatko huhut luokkajaon uudistamisesta totta (ts. siitä oli laitettu Wilma-viestikin, eli ei ole vain huhu), rehtori ei vastannut!
No, jos ei meille vastata, niin emme me jätä asiaa sellaiseen riskiin, että lapsi ei saisi jatkaa samalla luokalla, kuin nyt on (luokkia on siis vain A ja B) vaan lapsen jatkuvasti vaatiessa saada lopettaa ajattelimme, että turhaan lukee kevään loppuun, jos kerran ei seiskalla jatka kuitenkaan.
Koulu on todella hölmö, kun kohtelee näitä A2-kielen lukijoita kuin mappi ö-läisiä, kannattaisi ennemmin antaa jotain porkkanaa, jotta vapaaehtoista vaikeampaa kieltä luettaisiin.
Peruskohteliaisuus että tervehditään ja vastataan toiselle, wilmassa tai muuten, kuunnellaan puolin ja toisin, keskustellaan asioista, taitaa olla menetettyjä hyviä tapoja koulumaailmassa jossain päin Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jos joku opettaja ei käytä wilmaa, niin ihan hyvin voi ilmoittaa sen huoltajille. Ei jää kukaan turhaan odottamaan vastausta viestiinsä. Asia hoidettu. Piste.
Miten kommenttisi liittyy tuohon aikaisempaan kommenttiin? Eihän siinä sanottu, että wilmaa ei käytettäisi. Ei ole olemassa opettajaa, joka ei käyttäisi wilmaa. Se ei ole mahdollista. Sinne on pakko merkitä poissaolot ja sitä tosiaan tulee niitä viestejä, runsaasti ihan koulun sisälläkin. Siellä ovat myös koulun tiedotteet. Yläkoulussa ainakin sinne on myös merkattava kokeet ja pitää tuntipäiväkirjaa sekä tehdä muutkin merkinnät. Lähes jokaisella on varmaan luokallaan myös pedagogisia asiakirjoja, nekin tehdään wilmaan. Ja lukuisia muita juttuja, tässä osa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla vanhemmista on aivan hämärtynyt kuva minkä verran opettaja ehtii yhteen perheeseen panostaa. Yksikin äiti lähetteli viikottain kyselyjä, että miten tällä viikolla hänen adhd-pojallaan on mennyt, mitä haasteita oli, mitkä vahvuudet. Voi hitto, että meni hermot sekä äitiin että poikaan. Ensin päivän katselet sitä säätämistä ja ryhmän häirintää ja illatkin olisi pitänyt vielä analysoida mussukan toimintaa. Vastasin kerran, sinnikkäästi jatkoi koko syyslukukauden silti tätä ahdistelua.
Eli ap, riippuu varmaan aina aiheesta ja viestipommituksen määrästäkin se, että vastaako opettaja aina. Fiksuille vanhemmille ja fiksuihin asioihin yritän aina ehtiä ja muistaa kuitata jotain.
Luulis, että siihen kantsis vastata, kun kirjoitetaan rehtorille, että lapsi aikoo lopettaa vapaaehtoisaineen.
Ei ole kukaan pyytänyt vastaa illalla. Entä, kun oli jo kysytty tunnilla. Ei vastattu silloinkaan.