Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat ei vastaa wilma-viesteihin

Vierailija
09.02.2022 |

Onko muilla samoja kokemuksia.

Opettaja ei vastaa wilma-viesteihin.

Koulun ja kodin yhteistyö toimii pääasiassa wilma-viestien varassa. Kyse on siis ihan asiallisista ja ystävällisistä viesteistä, jotka liittyy kouluun esim. mitkä sivut tulee kokeeseen. Opettaja ei laita niitä wilmaan kokeen yhteyteen, vaan sanoo vain tunnilla. Ei mitään henkilökohtaista opettajaa koskevaa.

Kysyisin erikseen:

Vastaako teidän lapsen opettaja lapsenne viesteihin ?

Vastaako opettaja vanhemman viesteihin ?

Tai jos oot lukiossa opiskelijana, vastaako opettajat sun viesteihin ?

Kiitos, jos pystyt vastaamaan. Mietin, onko tää kovin yleistä. Hyvä keino sinänsä estää wilma-viestit jatkossa, varsinkin oppilailta. Toivottavasti lapseni koulu on poikkeus. Kaikkea ei ehdi, halua tai muista kysyä tunnilla.

Kommentit (353)

Vierailija
201/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Kerroin rehtorille, että lapsemme lopettaa A2-kielen opiskelun (asiasta oli jo puhuttu kielen open kanssa), ei vastausta.

No, lapsi ei ole tämän vuoden puolella tunneilla kuitenkaan enää käynyt. 🤷‍♀️

Aiemmin syksyllä kirjoitin reksille aiheeseen liittyen kysellen ryhmäjaoista (koska niillä oli vaikutusta lapsen tahtoon), ei vastausta.

Tuntuu, että reksille vanhemmat ovat ihan h a i s t a p*ska -objekteja.

Tätä just tarkoitin. Ihan tärkeä asia, niin ei mitään vastausta koulusta.

Varmaan A2-ope vielä laittoi poissaolomerkinnät!?

En ole edes katsonut, laittoiko. Ihan sama, olemme asiasta ilmoittaneet ja olen ollut asiasta 2 (kaksi) kertaa rehtoriin yhteydessä, enimmäisellä kerralla vasta tiedustelin, että ovatko huhut luokkajaon uudistamisesta totta (ts. siitä oli laitettu Wilma-viestikin, eli ei ole vain huhu), rehtori ei vastannut!

No, jos ei meille vastata, niin emme me jätä asiaa sellaiseen riskiin, että lapsi ei saisi jatkaa samalla luokalla, kuin nyt on (luokkia on siis vain A ja B) vaan lapsen jatkuvasti vaatiessa saada lopettaa ajattelimme, että turhaan lukee kevään loppuun, jos kerran ei seiskalla jatka kuitenkaan.

Koulu on todella hölmö, kun kohtelee näitä A2-kielen lukijoita kuin mappi ö-läisiä, kannattaisi ennemmin antaa jotain porkkanaa, jotta vapaaehtoista vaikeampaa kieltä luettaisiin.

Rehtorille kannattaa aina soittaa, hänellä tuskin on aikaa kirjoitella yksittäisille huoltajille, työtä on niin paljon.

Vierailija
202/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Kerroin rehtorille, että lapsemme lopettaa A2-kielen opiskelun (asiasta oli jo puhuttu kielen open kanssa), ei vastausta.

Aiemmin syksyllä kirjoitin reksille aiheeseen liittyen kysellen ryhmäjaoista (koska niillä oli vaikutusta lapsen tahtoon), ei vastausta.

En ole edes katsonut, laittoiko. Ihan sama, olemme asiasta ilmoittaneet ja olen ollut asiasta 2 (kaksi) kertaa rehtoriin yhteydessä, enimmäisellä kerralla vasta tiedustelin, että ovatko huhut luokkajaon uudistamisesta totta (ts. siitä oli laitettu Wilma-viestikin, eli ei ole vain huhu), rehtori ei vastannut!

No, jos ei meille vastata, niin emme me jätä asiaa sellaiseen riskiin, että lapsi ei saisi jatkaa samalla luokalla, kuin nyt on (luokkia on siis vain A ja B) vaan lapsen jatkuvasti vaatiessa saada lopettaa ajattelimme, että turhaan lukee kevään loppuun, jos kerran ei seiskalla jatka kuitenkaan.

Koulu on todella hölmö, kun kohtelee näitä A2-kielen lukijoita kuin mappi ö-läisiä, kannattaisi ennemmin antaa jotain porkkanaa, jotta vapaaehtoista vaikeampaa kieltä luettaisiin.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, kun asialliseen viestiin ei vastata.

Joku ei nyt hoitanut työtään, kuten olisi pitänyt.

Olisi ollut niin helppoa vastata selvään asiaan, mutta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan kaikkiin viesteihin joita saan. Yleisin vastaukseni on tosin ”ok” tai ”kiitos tiedosta”.

Wilmaa käytän vain aamulla klo 8-8:30 aikana (jona aikana teen myös muita töitä: valmistelen ensimmäistä tuntia, kirjoitan päivåjärjestyksen taululle yms). Jos joku viesti vaatii pitempää vastausta, esimerkiksi paljastuu isompaa kiusaamisongelmaa tai tarvitsee selvitellä asiaa, palaan tähän toisella välitunnill 10:15 MIKÄLI EHDIN. Saattaa olla, että olen silloin jo selvittelemässä ekaluokkalaisten tappelua tai muuta vastaavaa. Jos viesti on kiireinen enkä ehdo silloin vastata, vastaan tunnilla ja se on pois opetuksesta. Lapset värittävät sillä välin.

Pähkinänkuoressa: jos lähetät minulle viestin 8:31 (jolloin oppitunti on jo alkanut), luen sen seuraavana aamuna. Opettajan päätyö on opettaminen ja oppilaan koulupäivän aikana ei wilmaa katsella kuin pakottavista syistä.

Tiedotan wilmassa erityispöivistä, testeistä ym. ajoissa. Läksyt merkitään eri paikkaan josta poissaolijan vastuulla on katsoa ne itse. Ärsyttää vanhemmat, jotka vaativat erityiskohtelua tai kyselevät tyhmiä.

Mitä mieltä siitä, kun reksi ei vastaa, kun oppilaasta ilmoitetaan, että lopettaa A2-kielen? Yhtenä syynä se, että poistaisivat lapsen kaikki kaverit hänen luokaltaan.

Vierailija
204/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehtorille kannattaa aina soittaa, hänellä tuskin on aikaa kirjoitella yksittäisille huoltajille, työtä on niin paljon.

En halua olla kouluun päin kontaktissa yhtään enempää, kuin on pakko. Kyllä nyt luulisi, että tuon tasoiseen viestiin reagoisi.

Vierailija
205/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut tämän vanhanaikaisesti reissuviholla. Kyllä, reissuviholla nykyaikana :D Joka armas tunnin loppu pistän lapset (3.lk) kirjoittamaan läksyn sinne, samoin kun ilmoitetaan koe, huomenna luistelua, perjantaina kirjasto, muista ottaa pulkka... siellä on myös unohduslista, johon oppilas itse pyytää vanhemmalta kuittauksen. On vähentänyt unohduksia! Tottakai kirjaan ne myös wilmaan, mutta on oppilaalle selvästi epämieluisaa ottaa vastuu unohduksesta ja joutua itse se näyttämään vanhemmalle. Wilmaan merkattu unohdus ei useinkaan konkretisoidu mitenkään oppilaalle. Vanhemmilta on tullut hyvää palautetta tästä.

Oppivatpahan ottamaan itse vastuuta asioiden muistamisesta ja ylös kirjoittamisesta. Toimii hyvin. Poissaolijoille on sieltä nopsa myös kaverin ottaa kuva. Vanhempainillassa olen tämän avannut ja sanonut, että karsin viestitulvaa kyseisten aiheiden tiimoilta, jotta aikaa jää niille oikeasti tärkeille viesteille ja asioiden selvittelyille. Ei ole kukaan kyseenalaistanut ainakaan minulle, päinvastoin kokemukset ovat olleet hyviä. Nyt kun rutiini on opittu, ei tähän mene edes sen enempää aikaa kuin muutenkaan läksyjen yms. muistutteluun.

Juuri näin. Jos joku opettaja ei käytä wilmaa, niin ihan hyvin voi ilmoittaa sen huoltajille. Ei jää kukaan turhaan odottamaan vastausta viestiinsä. Asia hoidettu. Piste.

Miten kommenttisi liittyy tuohon aikaisempaan kommenttiin? Eihän siinä sanottu, että wilmaa ei käytettäisi. Ei ole olemassa opettajaa, joka ei käyttäisi wilmaa. Se ei ole mahdollista. Sinne on pakko merkitä poissaolot ja sitä tosiaan tulee niitä viestejä, runsaasti ihan koulun sisälläkin. Siellä ovat myös koulun tiedotteet. Yläkoulussa ainakin sinne on myös merkattava kokeet ja pitää tuntipäiväkirjaa sekä tehdä muutkin merkinnät. Lähes jokaisella on varmaan luokallaan myös pedagogisia asiakirjoja, nekin tehdään wilmaan. Ja lukuisia muita juttuja, tässä osa.

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta on edelleen opettajia, jotka ei merkkaa wilmaan tuntimerkintöjä, poissaoloja, kokeita tai lähetä mitään viestejä wilmassa. Edellinen kommentoija varmaan tarkoitti wilma-viestejä.

Se kai tän ketjun aihe oli.

Vierailija
206/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tältä mustakin tuntuu. Kiitos rehellisestä mielipiteestä!

Ehkä ollaan jouduttu "hankalat vanhemmat" -kategoriaan, joille ei enää vastata, oli asia mikä vaan.

No, mä en ainakaan ole itsestäni johtuvista syistä mikään haista pee osasto. Meinaan mulla ei normaalisti ole MITÄÄN ASIAA koululle päin. Hoidamme itse omat asiamme lapsen kanssa.

Vierailija
207/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla inhimillisestä erehdyksestä? Silloin jos vastausta ei kuulu, voihan viestiä laittaa uudestaan ja todeta siinä, että kysyy asiaa uudestaan, kun ei saanut aikaisemmin vastausta.

Itse olen ollut nyt pari päivää todella sairaana, ja tänään on hiukan parempi päivä. Ja vaikka olen sairaslomalla ja sairas, niin töitähän täällä kotona tietysti yritän vähän tehdä. Avasin wilman, ja siellä on tällä hetkellä melkein sata lukematonta viestiä. Yritän aina vastata kaikkiin viesteihin, mihin on tarvis. Pakko myöntää, että joskus on kyllä käynyt niin, että jos asia vaatii selvitystyötä, niin kun olen vastannut, että palaan asiaan, olenkin asian kiireessä unohtanut.

Vierailija
208/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauslomake, johon valitaan viestin aihe, sopis paljon paremmin viestittelyyn kuin epämääräinen lista viestejä, kuten wilmassa.

Esim. asia koskee a) poissaoloja b) läksyjä c) kokeita d) koulun retkeä e) tai mitä näitä nyt onkaan.

Opettajat itse tietää, mistä asioista tulee eniten viestejä.

Tuolla jo saisi selkeytettyä viestintää. Opettaja näkis kerralla, miten monta mitäkin viestiä on tullut.

Wilma-viesti on yksinkertaisesti kömpelö, jos viestejä tulee enemmän.

Vierailija
209/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tältä mustakin tuntuu. Kiitos rehellisestä mielipiteestä!

Ehkä ollaan jouduttu "hankalat vanhemmat" -kategoriaan, joille ei enää vastata, oli asia mikä vaan.

No, mä en ainakaan ole itsestäni johtuvista syistä mikään haista pee osasto. Meinaan mulla ei normaalisti ole MITÄÄN ASIAA koululle päin. Hoidamme itse omat asiamme lapsen kanssa.

Kiitos kun kommentoit. Joku oikeasti tajuaa, mistä on kyse.

Voi oikeasti aiheutua tosi paljon harmia, jos tärkeää asiaa ei saa hoidettua. En nyt tarkoita just tuota A2-kieltä, mutta jotain muuta tärkeää, mitä koulun pitäis hoitaa.

Vierailija
210/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyse olla inhimillisestä erehdyksestä? Silloin jos vastausta ei kuulu, voihan viestiä laittaa uudestaan ja todeta siinä, että kysyy asiaa uudestaan, kun ei saanut aikaisemmin vastausta.

Itse olen ollut nyt pari päivää todella sairaana, ja tänään on hiukan parempi päivä. Ja vaikka olen sairaslomalla ja sairas, niin töitähän täällä kotona tietysti yritän vähän tehdä. Avasin wilman, ja siellä on tällä hetkellä melkein sata lukematonta viestiä. Yritän aina vastata kaikkiin viesteihin, mihin on tarvis. Pakko myöntää, että joskus on kyllä käynyt niin, että jos asia vaatii selvitystyötä, niin kun olen vastannut, että palaan asiaan, olenkin asian kiireessä unohtanut.

Asia tais olla sellainen, ettei opettaja nähnyt tarvetta vastata tai ei halunnut ottaa viestiä vastaan. Ehkä oli jo aiemmin saanut palautetta samasta asiasta.

Olis voinut kuitenkin jotain vastata. Ihan kohteliaisuudesta, omalle oppilaalle, jota opettaa.

Vierailija
211/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan kaikkiin viesteihin joita saan. Yleisin vastaukseni on tosin ”ok” tai ”kiitos tiedosta”.

Wilmaa käytän vain aamulla klo 8-8:30 aikana (jona aikana teen myös muita töitä: valmistelen ensimmäistä tuntia, kirjoitan päivåjärjestyksen taululle yms). Jos joku viesti vaatii pitempää vastausta, esimerkiksi paljastuu isompaa kiusaamisongelmaa tai tarvitsee selvitellä asiaa, palaan tähän toisella välitunnill 10:15 MIKÄLI EHDIN. Saattaa olla, että olen silloin jo selvittelemässä ekaluokkalaisten tappelua tai muuta vastaavaa. Jos viesti on kiireinen enkä ehdo silloin vastata, vastaan tunnilla ja se on pois opetuksesta. Lapset värittävät sillä välin.

Pähkinänkuoressa: jos lähetät minulle viestin 8:31 (jolloin oppitunti on jo alkanut), luen sen seuraavana aamuna. Opettajan päätyö on opettaminen ja oppilaan koulupäivän aikana ei wilmaa katsella kuin pakottavista syistä.

Tiedotan wilmassa erityispöivistä, testeistä ym. ajoissa. Läksyt merkitään eri paikkaan josta poissaolijan vastuulla on katsoa ne itse. Ärsyttää vanhemmat, jotka vaativat erityiskohtelua tai kyselevät tyhmiä.

Mitä mieltä siitä, kun reksi ei vastaa, kun oppilaasta ilmoitetaan, että lopettaa A2-kielen? Yhtenä syynä se, että poistaisivat lapsen kaikki kaverit hänen luokaltaan.

Olen eri kuin lainaamasi, mutta A2-kieltä ei voi vain huoltajan ilmoituksella lopettaa. Yleensä sen lopettamista pitää anoa ja syiden tulee olla todella painavia, kuten että oppilas ei meinaa enää selviytyä muusta koulutyöstä.

Mutta koska asia tosiaan on näin, olisi rehtorin tai A2-kielen opettajan kyllä syytä vastata huoltajalle tai muutoin olla huoltajaan yhteydessä ja selvittää, onko A2-kielen lopettamiseen perusteita.

Vierailija
212/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä haluais nyt olla riskiryhmään kuuluva opettaja Helsingissä. Tartunnan saaneet oireettomat oppilaat ja opettajat kutsuttiin kaupungin virallisella tiedotteella kouluun. Jokin wilma-viesti on pientä tuon rinnalla.

Vierailija
213/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastavinta on vastata asiallisesti näihin perjantaina kello 23 lähetettyihin ns. palautteisiin, joissa vanhemmat purkavat huonoa oloaan, eivätkä asiat edes välttämättä pidä paikkaansa. Vanhemmat uskovat lapsiaan kritiikittä, ja helposti unohtuu kysyä lapsen oma osuus tapahtumiin. Tärkeää olisi muistaa, että lapsen paras on yleensä se, että aikuiset toimivat yhteistyössä ja luottavat toisiinsa. Asiallinen palaute on aina tervetullutta, eivät opettajat yleensä kuvittele olevansa täydellisiä ja erehtymättömiä.

Vierailija
214/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä haluais nyt olla riskiryhmään kuuluva opettaja Helsingissä. Tartunnan saaneet oireettomat oppilaat ja opettajat kutsuttiin kaupungin virallisella tiedotteella kouluun. Jokin wilma-viesti on pientä tuon rinnalla.

Tiedote on välitetty kaikille huoltajille, että sairaana saa tulla kouluun. Tällainen tiedotus ja viestittely kyllä toimii.

Vierailija
215/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastavinta on vastata asiallisesti näihin perjantaina kello 23 lähetettyihin ns. palautteisiin, joissa vanhemmat purkavat huonoa oloaan, eivätkä asiat edes välttämättä pidä paikkaansa. Vanhemmat uskovat lapsiaan kritiikittä, ja helposti unohtuu kysyä lapsen oma osuus tapahtumiin. Tärkeää olisi muistaa, että lapsen paras on yleensä se, että aikuiset toimivat yhteistyössä ja luottavat toisiinsa. Asiallinen palaute on aina tervetullutta, eivät opettajat yleensä kuvittele olevansa täydellisiä ja erehtymättömiä.

Tsemppiä vastaamiseen. Sentään vastattu. Jotkut ei vastaa ihan asiallisiin viesteihinkään.

Ehkä se on sitä kasvatusta, mitä koulu tekee. "Älä kysele turhia." Aloittaja mainitsi, että viesti oli asiallinen.

Vierailija
216/353 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on vielä ihmisiä, jotka uskovat hyvää muista.

Vierailija
217/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saadun neuvon perusteella otin yhteyttä rehtoriin.

Rehtori ei vastaa wilma-viestiin, jossa huomautan, ettei opettajat vastaa wilma -viesteihin.

Mitä en nyt tajua?

Vierailija
218/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku käyttää wilmaan, joku teamsia joku reissuvihkoa, joku ei mitään

Vierailija
219/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten kävi, tuliko vastausta koskaan? Aloituksesta kun ei käynyt ilmi miten kauan sitä vastausta on odotettu. Kysyä aina kannattaa, mutta ei opettajakaan aina voi Wilmassa päivystää. Osa on tehnyt järkevän rajauksen vastata vain työajalla. Jos siis kokeet ovat seuraavana päivänä ja koealuetta kysyy vasta edellisenä iltana, on aika myöhässä.

Vähän myös ihmettelen, kun aloituksesta saa käsityksen, että puhut lukiolaisesta. Lukiolaisen todella on opittava itse merkitsemään muistiin koepäivä ja -alue, kun se koulussa kerrotaan. Nykynuoret luottavat ihan liikaa tekniikkaan.

Vierailija
220/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vastaa, osa ei. Vielä oikeastaan ne, jotka eivät vastaa, ovat ns. hankalan maineessa muutenkin. Vääntävät joka asiasta ja aina on joku vika niissä parhaimmissakin oppilaissa.

Välillä tulee mietittyä, että olisi hyvä olla joka opettajan kohdalla vuotuinen nimetön kysely, miten on hommansa hoitanut. Pahat pääsevät välillä tosi pahoiksi.

Onneksi 95% on mukavia opettajia.

Sama huoltajille. Kyselyn päätteeksi sitten lastensuojeluilmoitus huonojen vanhempien lapsista ja huostaanotto.