Mikä ihme saa aikuisen ihmisen jämähtämään ruokavalioon joka on kuin suoraan nirsolla 2vuotiaalta, tyyliin makaronia ketsupilla ja kalapuikkoja?
Kommentit (26)
Mitä se sinua liikuttaa jos joku terveytensä pilaa syömällä roskaa?
T. Kaikkiruokainen
Mikä vika noissa kolmessa ruoassa ja mitä siis pitäisi sitten olla?
Olen nirso, mutta olen myös aikuinen. Miksi kokkaisin ruokaa mistä en pidä?
Appiukko syö vain makaroonilaatikkoa. Ihmettelee kun on väsynyt. Anoppi yrittää saada syömään muutakin mutta kun ei niin ei.
No, söi hän jouluna kinkkua.
Tuo ARFID varmaan monella ja siihen liittyen tai liittymättä (diagnosoimattomi) neurokirjon ongelmia. Moni nirsoilija varmaan saisi aika kovat pojot esim. aspergerseulassa.
Osalle siitä myös tulee rooli, defenssi, selviytymis- ja kasvojensäilytyskeino. Eli ollaan vähän siilimäisesti piikit tanassa ja suorastaan hyökätään, jos esim. on tietty lounas kaikille tarjolla eikä siellä voi sitten poimia vaikka pelkkiä kuivia aineksia (jos olisi vaikka "limaisuus" no-no). Valistus olisi hyväksi, oppisivat itsestään ja osa voisi kuntoutua ja osa viestiä selkeämmin omia tarpeitaan. Eihän se ole mikään paha teko, jos nielu yökkää isosta osasta ruokia, mutta helposti tulee turhaa stressiä ja painolastia esim. ihmissuhteisiin.
Tsemppiä kaikille, jotka asian kanssa painivat!
Jätä nyt herraisä aikuiset ihmiset tekemään mitä haluavat ruoakseen! Eikö sinulla ole omia ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ARFID-syömishäiriö.
Totta, tai aistinsäätelyn ongelmat, jotka ovat myös yksi syy arfid:iin.
Samoin kuten lapsilla. Joku tietty koostumus ällöttää, ruoat eivät saa koskea toisiinsa jne.
Ikävää, että aistipulmat on nyt leivottu syömishäiriön alle, on kuitenkin ihan eri syistä johtuvaa kuin esim. anoreksia, bulimia, ortoreksia tai lihavuus.
Täydellinen älyn puute ja sivistymättömyys. En osaa edes kuvitella moista ukkoa. Todennäköisesti syö nämä "ruoat" keittolautaselta lusikalla.
Vaikka aspergereillä on tavallista, ettei siedä outoja ruokia ja se ruokavalikoima jää todella rajoitetuksi. Mikään "sörsseli", josta ei saa selvää mitä siinä on, ei mene. Eikä joillain esimerkiksi mikään vihreä tai joillain ei mikään punainen.
No se on sitä samaa kun tällä palstalla yökkäillään puuroille, kaaliruuille tai maksalle. Ei sen kummempaa.
2-vuotias on vielä helppo huijattava, mutta entäs kun aiemmin kaikkea syönyt 5-vuotias napsauttaa suun kiinni, kun ruoka tulee eteen?
Googlatkaa supermaistaja.
Joillakin on kielessä makunystyjä paljon enemmän kuin muilla, jolloin vahvat maut on liikaa.
Toinen voi vetää paprikaa kilokaupalla, ja toisella kieli palaa jo palasta.
Se on ihan aikuisten oma asia, mitä he syövät.
Minä en sano milloinkaan "hyi yök en syö".
Miksi minä sitten en syö? Koska minut pakotettiin syömään lapsuudessa asioita, joita en halunnut syödä. Aikuisena minun ei tarvitse siihen alistua.
Olen mm. syönyt kohteliaisuudesta aivan liian mausteista ruokaa ja oksentanut sen vuoksi. Pyrin välttelemään vastaavia tilanteita mahdollisuuksien mukaan, mutta en tee siitä numeroa.
Minun anoppi opetti lapsilleen, että jos ei maistu ruoka saa jotain muuta tilalle. Huonosti kävi. Minä olen aikuista miestä joutunut opettamaan, että sitä syödään mitä tarjotaan. Eikä anoppi meinaa vieläkään ymmärtää että meidän lapset syövät joko sitä mitä annetaan tai ovat syömättä.
Lapselle tarjotaan monipuolisesti, vaikka ois nirso. Aikuinen voi syödä mitä haluaa, oma terveys siinä vaan kärsii.