Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka mangutte että "tuet pois", niin onko teillä teillä mitään käsitystä yhteiskunnasta, jossa ei ole minkäänlaisia tukia?

Vierailija
09.02.2022 |

Käykää vaikka vilkaisemassa Etelä-Afrikan meininkiä.

Ihmiset täällä Suomessa elävät aikamoisessa pumpulissa.
Ihminen on valmis hyvin moneen, jos toinen vaihtoehto on nälkäkuolema.

Kyllä siinä moni tuista vänisijä olisi apua huutamassa kun polttopullo osuisi ajaessa omaan autoon

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois tarkoittaa tilannetta jollainen meillä oli joskus 1970-luvulla, eli tukia sai vain tosi tarpeeseen ja väliaikaisesti. Eli vain kehitysvammaiset, mielisairaat ja tapaukset joissa perheen elättäjä oli kuollut. Ei terveet ja työkykyiset.

Silloin oli paljon työpaikkoja. Käytännössä ei tarvinnut kun mennä kysymään paikan päälle, niin jotain työtä löytyi. Myös täysin kouluttamattomat pystyivät työllistymään.

Nykyään yhteiskunta on muutenkin niin monimutkainen, että iso osa ihmisistä alkaa pudota kelkasta sen takia. Saati työelämästä.

Jordan Peterson sanoi yhdessä haastattelussa Yhdysvaltain armeijan tulleen siihen tulokseen, että 10 % kansasta on yksinkertaisesti liian tyhmää, että niille voisi keksiä mitään tekemistä armeijassa. Heitä ei siis värvätä, vaikka muuten värväävät kaikki kynnelle kykenevät. ÄO-raja taisi olla 84. Miettikää nyt, jos 10 % populasta on liian tyhmiä armeijaan, he ovat varmasti liian tyhmiä melkein mihin hyvänsä työhön. Kun siellä Yhdysvaltain armeijassa on ihan siivoojia ja pyykkäreitä palkattuna, tuo 10 % on siis liian kyvytöntä myös sellaisiin hommiin.

Tämän lisäksi kaikki ne sairaat ja vaivaiset, joita vakuutusyhtiö ei vaan katso työkyvyttömiksi, vaikka tosiasiassa sitä ovat. Meikäläisiäkin alkaa Suomessa olla varmaan kymmeniä tuhansia. Sitten kaikki päihdeongelmaiset, työnantajien mielestä liian vanhat jne...

Tätä asiaa pitäisi miettä myös työnantajien näkökulmasta: iso osa työttömistä on sellaisia, joista ei ihan aidosti olisi yhdelläkään työpaikalla mitään hyötyä. Ei kerta kaikkiaan mitään. Niille on parempi tarjota leipää ja sirkushuveja kotiin, että pysyvät pois pahanteosta.

Vierailija
122/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossa ei ollut tukia työkykyisille. Sen sijaan siellä järjestettiin työpaikka kaikille.

Tulee todella kalliiksi järjestää kaikille työpaikka, mikä on yksi syistä miksi sosialismi ei toiminut.

Jep, vaikka lossivahdiksi salmeen, jossa ei ole lossia.

Näin sanovat ne, joita ei työ kiinnosta.

Miksi ihmisen pitäisi istua olemattoman lossin vahtina sen sijaan, että saisi olla kotona?

Itse olisin kyllä mieluummin olemattoman lossin lossivahti kuin vakuutuslääkärin ihmeparantama työtön. Tuo olemattoman lossin lossivahdin työ olisi juuri minulle omiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut työttömät, olisiko aika katsoa peiliin ja myöntää että paukut ei nyt vaan välttämättä riittäneet niihin asiantuntijatehtäviin. Papereita kun on helppo hankkia koulunpenkiltä vaikka ja minkälaisia. Itse arvostin esim.insinöörejä suurestikin ennen kuin menin ammattikorkeaan ja totesin mikä leikkikoulu se oikeasti on. Paperit saa ihan oikeasti lähes kuka vaan mutta todellinen asiantuntijuus vähän eri juttu. Eli hanttihommin vaan mars ja tuilla lorviminen seis.

Terv. Yrittäjä, ei kummoiset tulot mutta itse ansaitut

Olen insinööri ja lisäksi DI.

Ei kai sitä miksikään asiantuntijaksi pelkällä insinöörin peruskoulutuksella tule.

Työnantaja se joutuu jatkokouluttqmaan.

Minusta koulutus olibihan vaativaa.

Tietenkin koulutus antaa vaan perustason eväät ja työnantaja hoitaa jatkon. DI-opinnoista en tiedä, ja saattaa olla että jollain eri alalla AMK-koulutus on huomattavasti vaativampaa, tai ainakin toivon näin. Oma AMK oli kyllä täysi vitsi ja arvostus laski kuin lehmän häntä ko laitosta kohtaan. Siitä ajatus että ilmankos sen kaikki käyvät ja sitten ihmetellään kun ne paukut ei riitä työelämässä. Mutta toivottavasti muilla aloilla toisin.

Vierailija
124/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois tarkoittaa tilannetta jollainen meillä oli joskus 1970-luvulla, eli tukia sai vain tosi tarpeeseen ja väliaikaisesti. Eli vain kehitysvammaiset, mielisairaat ja tapaukset joissa perheen elättäjä oli kuollut. Ei terveet ja työkykyiset.

Silloin oli paljon työpaikkoja. Käytännössä ei tarvinnut kun mennä kysymään paikan päälle, niin jotain työtä löytyi. Myös täysin kouluttamattomat pystyivät työllistymään.

Etkö ole ikinä kuullut, että juuri tuolloin suomalaisia lähti Ruotsiin ja muualle päin maailmaan töihin kun kotimaasta ei löytynyt töitä. Meitä lähti liki puoli miljoonaa silloin. Mistä sait päähäsi, että töitä oli kaikille kun vain meni kysymään?

Vierailija
125/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana voisi ottaa kilpaurheilulta tuet pois. Vastikään oli tutkimus, jonka mukaan yksi olympiamitali maksaa 13,1. miljoonaan euroa julkista rahaa. MIETTIKÄÄ. Urheilijat voisivat itse hankkia sponsorinsa. Lasten ja nuorten liikuntaa voisi tukea, mutta ammattimaista urheilua ei enää. 

Yritystuet voisi poistaa myös, kaikenlaisia hankkeita ja muita on joissa yrityksille annetaan rahaa. Pois vain, jos ei itse saa sijoittajia tai pankista lainaa, niin sitten vaan jätetään innovoimatta ja investoimatta. Raaka peli. 

Vierailija
126/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut työttömät, olisiko aika katsoa peiliin ja myöntää että paukut ei nyt vaan välttämättä riittäneet niihin asiantuntijatehtäviin. Papereita kun on helppo hankkia koulunpenkiltä vaikka ja minkälaisia. Itse arvostin esim.insinöörejä suurestikin ennen kuin menin ammattikorkeaan ja totesin mikä leikkikoulu se oikeasti on. Paperit saa ihan oikeasti lähes kuka vaan mutta todellinen asiantuntijuus vähän eri juttu. Eli hanttihommin vaan mars ja tuilla lorviminen seis.

Terv. Yrittäjä, ei kummoiset tulot mutta itse ansaitut

Ei hanttihommiin näköjään päästetä, jos on koulutusta ja sitä vastaavaa työkokemustakin. Olen kyllä yrittänyt, mutta ainoat paikat, joihin olen päässyt työhaastatteluun, ovat olleen niitä omaa koulutusta vastaavia.

Olisiko sinulla firmassasi ehkä hanttihommaa tarjolla turhalle maisterille?

Toistakin turhaa maisteria alkoi kiinnostaa. Olin itse yksinyrittäjänä toistakymmentä vuotta, joten kaikenlaisia taitoja ja tietoja tarttui mukaan.

Vierailija
127/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

114 jatkaa: Samalla kyllä ihmettelen, eikö sen saman ikääntyneiden työllistämisen voisi hoitaa ilman vankilaakin. 

Ikääntyneet ovat varmaan satoja kertoja suurempi ihmisryhmä kuin vangit, joten heidät on huomattavasti vaikeampi työllistää.

Ikääntyneet vain ikänsä takia työttömät varmaan ovat myös satoja kertoja motivoituneempia kuin vangit, kykenevämpiä toimimaan työyhteisön normien mukaan, jne.  Ja firmoilla kuulemma on työvoimapula...

Vierailija
128/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana voisi ottaa kilpaurheilulta tuet pois. Vastikään oli tutkimus, jonka mukaan yksi olympiamitali maksaa 13,1. miljoonaan euroa julkista rahaa. MIETTIKÄÄ. Urheilijat voisivat itse hankkia sponsorinsa. Lasten ja nuorten liikuntaa voisi tukea, mutta ammattimaista urheilua ei enää.

Suomen nykyisellä olympiamenestyksellä tuon menoerän kyllä kestää!

Urheilun rahat ovat yksi itikan pissi Itämeressä.

Vierailija kirjoitti:

Yritystuet voisi poistaa myös, kaikenlaisia hankkeita ja muita on joissa yrityksille annetaan rahaa. Pois vain, jos ei itse saa sijoittajia tai pankista lainaa, niin sitten vaan jätetään innovoimatta ja investoimatta. Raaka peli. 

No tässä on jo enemmän ideaa. Harvoin huomataan, että yritystukia maksetaan Suomessa enemmän kuin työttömyydesta aiheutuvia menoja: TEM:n arvion mukaan esim. vuonna 2019 liki yhdeksän miljardia erilaisia tukia, kun työttömyysmenot olivat "vain" alle viisi miljardia. 

Jopa yrittäjät itse ovat kritisoineet yritystukia, sillä ne vääristävät kilpailua, usein suurten yritysten hyväksi. Suomen Yrittäjät (pienyrittäjien edustaja) tässä taannoin esittikin oman leikkauslistansa niihin, ks. esim. https://yle.fi/uutiset/3-10818324

Vierailija
129/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nillitä! Töitä on siis tarjolla jopa täysin kouluttamattomille, niin miksi ei siis töitä löytyisi edes hieman pidempään maailman menoa katselleekkin? Vaan kun se toimitusjohtajan palkka pitäisi saada ilman koulutusta, osaamista ja tekemistä, niin onhan se heikkoa tarjonnan kanssa.

Fakta on, että avoimia työpaikkoja ei ole kaikille työttömille vaikka unohtaisimme palkan, sijainnin tai osaamisen.

Ja aivan yhtälailla fakta on, että jopa täysin kouluttamattomat ihmiset saavat töitä. 12€*8h*5pv*4vk=1920€/kk, joka on minun mielestä aika hyvin tuollaisesta täysin perustason työstä. Vero.fi -sivuston veroprosenttilaskurilla näyttäisi saavan verottomasti tienata vuodessa ainakin 14000€.

Mistä sä sen8 tuntia revit+ Esim.kaupan alalla on vain osa-aikatyötä,osassa paikoista jopa 4-5 tuntia viikossa!Täällä pohjoisessa et varmaan pääse kauppaan töihin jos on vaikka 30 tuntia,on niin paljon hakijoita.

Oma mukula on hyllyttäjänä, joten sen pohjilta 'revin' nuo luvut. 8h on mielestäni ihan validi keskiarvo hänen työpäivistään. Kiertää kyllä lähes päivittäin useamman kaupan, mutta matkat on maksullisia.[/quot

No täällä pohjoisessa ei ole mitään 8 tunnin päiviä tai sitten on vajaata viikkoa.Tuttu pääsi hyllyttäjäksi suhteilla,osa-aikaiseksi.TE-keskuksen sivulta voi katsoa montako kokopäiväistä kaupan alan paikkaa löytyy Pohjois-Suomesta.Lähikaupassa oli 10 tuntia viikossa ja äkkiä täyttyi paikka.

Vierailija
130/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin niitä töitä saivat käytännössä kaikki. Omat vanhempani saivat tehdä vuosikymmeniä töitä ilman mitään koulutusta. Oikeasti töitä sai kuulemma niinkin, että paineli vain sisään kysymään. Ei toki mitään huipputyötä ensi alkuun, mutta nimenomaan ne hanttihommat puuttuvat nykyisin, ne mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Nykyisin hössötetään vain kuinka joka toisen pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto, verkostoitua, kirjoittaa vetävä CV, markkinoida itseään, brändätä, verkostoitua ym. ym. Tämä kaikki kertoo siitä, että niitä töitä on konkreettisesti hemmetin vähän ihmismäärään nähden. Jos henkilö A valitaan, B on työtön tai päinvastoin. Ehkä yhteiskunnan rakenteita pitäisi uudistaa jollain hyvin radikaalilla tavalla, koska nykykäytäntö ei toimi, mutta niin ei osata tai uskalleta tehdä, joten on helppo ratkaisu syyllistää vuorotellen niitä A:ta tai B:tä, että oma vika lällällää. Toki nykyisin on varmasti niitä laiskoja vetelyksiä, jotka eivät ottaisi niitä perinteisiä konekirjoittajan tai juoksupojan töitä ollenkaan, mutta väitän, että aika monelle ne kelpaisivat, JOS NIITÄ OLISI. 

Minun siskoni aloitti työuransa 16-vuotiaana sairaalan "tsupparina", noin vuonna 1989. Eli kuljetti postia osastolta toiselle.

Itse olen työttömyyskortistossa, koska vakuutuslääkärit. Jotain tuollaista tsupparin hommaa voisin tehdä esim. aamupäivät, siihen juuri työkykyni voisi riittää.

MUTTA KUN TUOLLAISIA TÖITÄ EI ENÄÄ OLE. Pikkuhommia, jotka jonkun vaan täytyy tehdä. Töitä, jotka eivät ole henkisesti eivätkä fyysisesti raskaita, eivätkä stressaa. Tässä kohtaa joku tietysti ehdottaa postin- tai mainostenjakoa, mutta ne hommat ovat fyysisesti paljon raskaampia kuin tuo tsupparin työ oli, ja työajat merkittävästi huonommat (valitettavasti sairaudet vaikuttavat vireystilaani niin, että pystyn toimimaan muutaman tunnin aamupäivisin ja se siitä.)

Ihmiset eivät yleisesti ottaen tunnu käsittävän, miten paljon sairastaminen muuten syö stressinsietokykyä. Vaikka ruumiini paranisi yhtäkkiä, en mieleni puolesta enää pystyisi vanhojen töideni stressiin. Eikä tätä asiaa tietenkään auta se krooninen stressi, minkä järjestelmä aiheuttaa, kun tiedät ettet kykene mihinkään mutta et saa edes sairaspäivärahaa. ( Todettakoon, että sain samoilla diagnooseilla vuosia kuntoutustukea, kunnes minulle tuli yksi diagnoosi LISÄÄ, minkä jälkeen vakuutuslääkäri päätti että olen työkykyinen, eikä mikään valittaminen auttanut. Tätä on sosiaaliturva nykypäivän Suomessa.)

Minulle kelpaisi sekin, että saisin jostain tsupparityöstä saman rahan kuin nyt työttömyyskorvausta. Mutta kun mitään tuollaista ei enää ole! Ei ole töitä, jossa ei joutuisi juoksemaan henki kurkussa ja stressaamaan.

Mutta tuet pois vaan tällaisilta lusmuilta.

Vierailija
131/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Jos mielikuvitusta ja rehellisyyttä löytyy, voi kuvitella vaikka sitä, miten minä, fyysisesti kuormittaviin töihin sopimaton yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön lähtisin etsimään elantoani.

Ei ole kavereita eikä sukulaisia, joiden nurkkiin menisin nukkumaan. Töihin en pääse ainakaan siitä päätellen, että sadoilta työnantajilta on jo tullut "ei" vastaukseksi. Moraalini ei salli heikompien ryöstämistä, enkä selkävaivaisena pääse isompia karkuun. Ainoa vaihtoehtoni olisi ryhtyä myymälävarkaaksi. Meitä olisi tuossa tilanteessa parisataatuhatta muutakin, joten kaupoissa olisi aikamoiset vartioinnit.

Toisaalta taas ei kovin pitkään tarvitsisi varastella, koska ulkona kuolisin pakkaseen. Sehän näissä tuet pois -huuteluissa on se varsinainen pointti sen lisäksi, että olisi selvästi ihanaa sylkeä auton ikkunasta työttömien päälle.

Vakiokommentoijille: pohjakoulutukseni on maisterintutkinto ja oman alan työkokemus on erittäin vahva. Työkkäri on jo sallinut yhden tutkinnon ja yhden ammattipätevyyden hankkimisen, joten enempää ei ole luvassa.

Juuri näin. Tämä on tietyllä tapaa vain modernin ajan huonosti peiteltyä na*zitouhua. Ei epäempaattisia ja jopa raakoja ihmisiä ollut vain menneillä vuosisadoilla ja -kymmenillä eli kyllä näitä löytyy nykyäänkin. Yhä sivistyneemmässä maailmassa ei vain voi sanoa enää yhtä suoraan, että kunpa kuolisitte pois (niin minulle jäisi enemmän). Ja tämä on fakta, vaikka kuka muuta väittäisi. On absurdia väittää, että ihmiskunta olisi muuttunut kokonaisuudessaan niin totaalisesti, ettei puhdistuksia enää haluttaisi ja tehtäisi, vaikka yhä useampi on toki ymmärtänyt, ettei asiat ole niin yksinkertaisia kuin nämä tuet pois ymv. -huutajat kuvittelevat. Asiat ovat harvoin vain yksilöstä itsestään kiinni ja siksi on vaikea hyväksyä ja perustella heitteillejättöä ja kohtuutonta rangaistusta saati että jätettäisiin kuolemaan. Toki itsekkäät, ahneet ja tyhmät yrittävät edelleen sinnikkäästi vierittää kaiken vastuun yksilön harteille, vaikkei se totta olekaan.

Vierailija
132/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1860 -luvulla oli isoja katovuosia. N 150 000 imistä kuoli nälkään ja sairauksiin. Ajan sosiaaliturva oli äärimmäisen vähäistä. Yhteiskuntajärjestys toimi ja varakkaat elivät täysin rauhassa ja turvassa. 

Varakkaat vai sittenkin ne, jotka oli hoksanneet, että kesän satoa ei syödä parissa viikossa.

Vierailija
133/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 40 vuotta sitten toimeentulotuki oli oikeasti harkinnanvaraista eikä automaatti. Suomalaiset olettavat, ettät joku muu tekee puolestaan.

Vielä 40 vuotta sitten töitä sai kun meni kysymään.

Vierailija
134/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten silloin toimittiin, jos joku ei työllistynyt tai jokin sairaus jatkui jatkumistaan? Toisaalta maailma muuttunut ja vaikka ihminen haluaisi, niin työllistyminen voi erinäisistä syistä johtuen olla todella vaikeaa ellei jopa mahdotonta. 

Aikoinaan työttömät, töitä vieroksuvat eli kaduilla. Toinen vaihtoehto aikoinaan oli ne työlaitokset yms. joissa sai asua työntekoa vastaan.

Vierailija
135/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole ikinä kuullut, että juuri tuolloin suomalaisia lähti Ruotsiin ja muualle päin maailmaan töihin kun kotimaasta ei löytynyt töitä. Meitä lähti liki puoli miljoonaa silloin. Mistä sait päähäsi, että töitä oli kaikille kun vain meni kysymään?

Sekin on totta. Isäni oli töissä Ruotsissa ja sittemmin vanhempani muuttivat muutamaksi vuodeksi Kanadaan. Mutta toisaalta silloin ei vaadittu mitään kielitaitoa, tuskin nykyään otettaisiin noissakaan maissa töihin ketään paikallista kieltä osaamatonta. Sen jälkeen työskentelivät Suomessa tehtaassa, äitini lisäksi perhepäivähoitajana ja siivoojana. Tuskin nykyisin perhepäivähoitajaksi kiljuen otettaisiin ihminen, jolla on tarkkailukarjakon koulutus. Oli tosiaan paineita saada töitä ja työn perässä piti matkustaakin, mutta ennen pitkää löytyi aina jotain.

Vierailija
136/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin Pohjois-Suomen kokoaikaiset kaupan alan työpaikat.Te- toimistossa tasan 0!

Vierailija
137/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1860 -luvulla oli isoja katovuosia. N 150 000 imistä kuoli nälkään ja sairauksiin. Ajan sosiaaliturva oli äärimmäisen vähäistä. Yhteiskuntajärjestys toimi ja varakkaat elivät täysin rauhassa ja turvassa. 

Varakkaat vai sittenkin ne, jotka oli hoksanneet, että kesän satoa ei syödä parissa viikossa.

Nyt alkavat provot mennä niin mauttomiksi, että sinunkin sietäisi hävetä.

Vierailija
138/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun teollisuusvoittoisella paikkakunnalla. Täällä on paljon työttömyyttä. Jotain tilauksia kun tulee, niin tyhjät asunnot täyttyvät venäläisistä, virolaisista ja puolalaisista komennusmiehistä. Ne suomalaiset ovat edelleen työttöminä. Ulkomaantuonneille voidaan maksaa huonommin ja työehdoista luistetaan. Paperilla kaikki on tietysti kunnossa.

Vierailija
139/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kirjeitä ja päiväkirjoja noilta ajoilta. Yhteiskunta ei tarjonnut kesänsä laiskotelleille tukea, perheet ja suvut huolehtivat omistaan. Kartanoissa kaikki piiat laitettiin kesällä marjaan ja sieneen, kerättiin mitä tahansa syötävää talven varalle, maaton väki nautti kesästä ymmärtämättä, että talvellakin pitäisi tulla toimeen. Jos halla vei sadon, ei viimeisiä jyviä jauhettu, jotta seuraavana keväänä oli kylvettävää.

Vierailija
140/184 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkavat provot mennä niin mauttomiksi, että sinunkin sietäisi hävetä.

Hävetä mitä? Historiallista faktaa siitä, että nälkävuosina pärjäsivät ne, jotka elivät koko vuoden niukasti, kuolo korjasi ne, jotka eivät varautuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän