Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastellaanko teidän perheessä paljon?

Vierailija
19.06.2015 |

Mä olen välillä miettinyt, että sairastellaanko muissakin perheissä näin paljon, kuin meidän perheessä. Välillä tuntuu ihan kohtuuttomalta tämä jatkuva sairastuvan ylläpito.

Meillä on kolme lasta (2,6,9), enkä ole koko aikaisemmassa elämässäni ollut niin paljon sairaana, kuin viimeisen yhdeksän vuoden aikana. Varsinkin tämän kolmannen lapsen syntymän jälkeen elämä on ollut taudista toiseen seilaamista. Viime vuonna sairastimme keskimmäisen lapsen kanssa pitkäkestoista mykoplasmaa monta viikkoa, joka aiheutti minulla lopulta keuhkokuumeen. Viime kesänä oli viikon kestävä ripulitauti. Syksyllä lapset ja mies sairastivat liikkeellä olleen kurkunpäätulehduksen kuumeineen. Talvella lapsiin iski kausi-influenssa rajuna ja olivat toista viikkoa kipeänä. Sitten keskimmäiselle tuli kovakuumeinen nielutulehdus, jota kesti viikon. Seuraavaksi oli tarjolla kunnon noro. Nyt nautiskelemme adenoviruksesta. Lapset ovat sairastuneet viikon välein ja minä viimeisenä, joten neljättä viikkoa mennään jonkun maatessa kuumeessa sängyssä.

Ennen lasten saamista en edes tiennyt, mikä on noro. En ollut ikinä sairastanut edes vatsatautia, omassa lapsuudessanikaan. Lapset ovat kotihoidossa, vanhin koulussa. Siivoamme useita kertoja viikossa, syömme terveellisesti ja pesemme kätemme joka kerta kotiin tullessamme ja ennen ruokailua.

Missä vika? Onko muilla tällaista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairasteta oikeastaan ollenkaan. Lapselle (nyt jo 13v) tulee joka talvi kurkunpääntulehdus ja itse olin viime talvena influenssassa, mutta muuten ei olla koskaan kipeitä, lapsella ei ole ollut korvatulehduksiakaan koskaan, saati mitään muita tauteja että olisi joutu sairaalassa olemaan.

Päivystyksessä ollaan pari kertaa oltu, mutta silloinkin lapsi on loukannut itseään (on ollut käsi ja jalka kipsissä, eri kertoja) eli ei varsinainen sairaus ole ollut kyseessä.

Joskus kun lapsi oli pieni, olimme molemmat oksennustaudissa.

Mut siinäpä ne, meidän sairaudet. En ole kauhean tarkka siivouksen kanssa, mutta käsiä pesen jatkuvasti (olen sairaalassa töissäkin).

Vierailija
2/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, joka sairastaa 1-2 kertaa vuodessa lyhyen, normaalin kuumeen (yleensä alkutalvella ja keväällä, mutta tänäkeväänä ei sairastanut). Mies on kuumeessa kerran vuodessa, itse olen kerran parissa vuodessa. Vatsatauti meillä oli miehen kanssa molemmilla kesällä 2012, onneksi ei lapsi sairastunut. Ei pestä käsiä ellei ne ole likaisetnäkyvästi, ei meistä kukaan muista vessassa käynninkään jälkeen pestä tai pöytään tullessakaan.. :o liikutaan huonosti lukuunottamatta leikkipuistoja ja pieniä kävelylenkkejä, ja syödään välillä terveellisesti ja välillä miten sattuu (lapsella terveellinen ruokavalio lukuunottamatta herkkupäivää). Ollaan normaalipainoisia aikuisia, lapsi pitkä ja hoikka. Onnellisia ja stressittömiä ollaan, stressikin voi joidenkin tutkimusten mukaan laukaista flunssan yms..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v on aikalailla kerran kuussa jossain kuumetaudissa ja yskäinen. Imee ilmeisesti hoidosta kaikki pöpöt. Muut perheenjäsenet ollaan aika harvoin kipeitä.

Vierailija
4/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 15:48"]Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, joka sairastaa 1-2 kertaa vuodessa lyhyen, normaalin kuumeen (yleensä alkutalvella ja keväällä, mutta tänäkeväänä ei sairastanut). Mies on kuumeessa kerran vuodessa, itse olen kerran parissa vuodessa. Vatsatauti meillä oli miehen kanssa molemmilla kesällä 2012, onneksi ei lapsi sairastunut. Ei pestä käsiä ellei ne ole likaisetnäkyvästi, ei meistä kukaan muista vessassa käynninkään jälkeen pestä tai pöytään tullessakaan.. :o liikutaan huonosti lukuunottamatta leikkipuistoja ja pieniä kävelylenkkejä, ja syödään välillä terveellisesti ja välillä miten sattuu (lapsella terveellinen ruokavalio lukuunottamatta herkkupäivää). Ollaan normaalipainoisia aikuisia, lapsi pitkä ja hoikka. Onnellisia ja stressittömiä ollaan, stressikin voi joidenkin tutkimusten mukaan laukaista flunssan yms..?
[/quote]

Niin, ja d-vitamiinia syödään lapsen kanssa purkista, mies ei sitäkään.

Vierailija
5/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:10"]

Kiitos kaikille vastauksista!

Syömme siis kotiruokaa, mahdollisimman paljon luomua, eineksiä emme lainkaan. Lapset saavat päivittäin D-vitamiinilisän, probiootin ja kalanmaksaöljykapselin. Itse syön noiden lisäksi monivitamiinia.

Toi mainitsemanne ylihygieenisyys voisi olla miettimisen arvoinen asia. Siivoamisesta on vain syntynyt kauhea noidankehä. Mitä enemmän sairastamme sitä useammin ja raivokkaammin minä siivoan.

Olisin kiinnostunut kuulemaan myös niiden perheiden kokemuksia, joissa on useampi lapsi. Oletteko te huomanneet selvää piikkiä sairastelukertojen määrässä, kun perhekoko on kasvanut? Silloin, kun perheemme oli nelihenkinen, lapset sairastivat noin kaksi kuumeista tautia vuodessa ja aikuiset yhden. Eli siis 6 tautia vuodessa yhteensä. Jostain syystä tämän kolmannen synnyttyä tämä on ollut ihan kamalaa rallia. Vielä kun lapsilla on ollut tapana tulla peräkanaa kipeäksi, niin yksi tautijakso on kestänyt 3-4 viikkoa. 

T. Ap

[/quote]

Et siis kuitenkaan anna lapsille ja itsellesi kunnon ruokaa, kun vitamiinit pitää purkista ottaa.

[/quote]

Miksi asiat pitää aina vääntää rautalangasta? Tietenkin annan, mutta kun D-vitamiinin saanti ruoasta on aika minimaalista ;) Kalanmaksaöljyä emme saa tarpeeksi, jos ei syö useita kertoja viikossa rasvaista kalaa. Syömme vain kerran viikossa kalaa. Probiootteja annan tukemaan suoliston tasapainoa ja mahdollista immuniteettia.

[/quote]

Aika hukassa tunnut olevan ravinnosta.

Vierailija
6/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme siis kotiruokaa, mahdollisimman paljon luomua, eineksiä emme lainkaan. Lapset saavat päivittäin D-vitamiinilisän, probiootin ja kalanmaksaöljykapselin. Itse syön noiden lisäksi monivitamiinia.

Toi mainitsemanne ylihygieenisyys voisi olla miettimisen arvoinen asia. Siivoamisesta on vain syntynyt kauhea noidankehä. Mitä enemmän sairastamme sitä useammin ja raivokkaammin minä siivoan.

Olisin kiinnostunut kuulemaan myös niiden perheiden kokemuksia, joissa on useampi lapsi. Oletteko te huomanneet selvää piikkiä sairastelukertojen määrässä, kun perhekoko on kasvanut? Silloin, kun perheemme oli nelihenkinen, lapset sairastivat noin kaksi kuumeista tautia vuodessa ja aikuiset yhden. Eli siis 6 tautia vuodessa yhteensä. Jostain syystä tämän kolmannen synnyttyä tämä on ollut ihan kamalaa rallia. Vielä kun lapsilla on ollut tapana tulla peräkanaa kipeäksi, niin yksi tautijakso on kestänyt 3-4 viikkoa. 

T. Ap

[/quote]

Et siis kuitenkaan anna lapsille ja itsellesi kunnon ruokaa, kun vitamiinit pitää purkista ottaa.

[/quote]

Miksi asiat pitää aina vääntää rautalangasta? Tietenkin annan, mutta kun D-vitamiinin saanti ruoasta on aika minimaalista ;) Kalanmaksaöljyä emme saa tarpeeksi, jos ei syö useita kertoja viikossa rasvaista kalaa. Syömme vain kerran viikossa kalaa. Probiootteja annan tukemaan suoliston tasapainoa ja mahdollista immuniteettia.

[/quote]Se on kalaöljyä, ei kalanMAKSAöljyä joka on lähinnä myrkky

Vierailija
7/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:58"]

T. Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]Se on kalaöljyä, ei kalanMAKSAöljyä joka on lähinnä myrkky

[/quote]

Jep, kalaöljyä. Menee kuumeessa sanat sekaisin...ap

Vierailija
8/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika voi olla juuri liiallisessa hygieniassa. Emme koskaan pese itsetarkoituksella käsiämme. Tietysti pesemme, jos ne ovat jotenkin aivan näkyvästi likaiset, mutta muuten ihan normaali suihkussa käyminen riittää meillä. 

Emme sairastele ollenkaan. Ymmyrkäisenä kuuntelemme muiden (ainaisten mattojen tamppajien ja pesutuvassa ravaavien) kertomuksia jatkuvasta sairastelusta. 

Normaali bakteerikanta iholla kärsii tuosta hinkkaamisesta ja vie luontaisen vastustuskkyvyn. 

Vierailija
9/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias lapsi sairastaa muutamia kertoja vuodessa kuumeen ja jonkun nuhan, kuumeen takia jää tietysti pois päivähoidosta. Minä sairastan 1-2 kertaa vuodessa flunssan, mies ei käytännössä sitäkään, tai röhisee, mutta ei niin että jäisi pois töistä. Pienempänä muksu sairasti useammin, nyt on päässyt helpommalla.

Vierailija
10/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syö ja syöttää lapsilleen niin huonoa ruokaa ja siitä syystä ovat aina sairaana.

Vierailija
11/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 15:48"]Ei pestä käsiä ellei ne ole likaiset näkyvästi, ei meistä kukaan muista vessassa käynninkään jälkeen pestä tai pöytään tullessakaan.. :o
[/quote] Oksu:/ Ihanaa kun miehetkin käy kusella ja ottaa munan käteen, siitä sitten suoraan ruokapöytään. Ja pyyhitään perse niin sitten onkin hyvä pestä salaattia sen jälkeen. Teidän tapauksessa ette ole olleet terveitä huonon hygienian takia vaan siitä huolimatta!

Vierailija
12/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, terveinä olemme kaikki olleet. Teinilläkään ei ole edes yhtä korvatulehdusta ollut ikänään. Emmekä ole edes mitään ituhippi-, luomu- tai muitakaan kiihkoilijoita.

Vierailija
13/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 15:48"]Ei pestä käsiä ellei ne ole likaiset näkyvästi, ei meistä kukaan muista vessassa käynninkään jälkeen pestä tai pöytään tullessakaan.. :o [/quote] Oksu:/ Ihanaa kun miehetkin käy kusella ja ottaa munan käteen, siitä sitten suoraan ruokapöytään. Ja pyyhitään perse niin sitten onkin hyvä pestä salaattia sen jälkeen. Teidän tapauksessa ette ole olleet terveitä huonon hygienian takia vaan siitä huolimatta!

[/quote]

Mikäs siinä "munassa" nyt niin epähygienistä on, jos on käynyt suihkussa ja sen jälkeen ollut puhtaissa kalsareissa?

Kerro, mitä superbakteereja tulee juuri miehen sukupuolielimeen? 

Sen voin nimittäin ottaa suuhunkin ihan rauhassa!

Vierailija
14/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ap

Vierailija
15/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla koskaan sairaan enkä ollut lapsenakaan. Keuhkokuume, korvatulehdus ja angiina sairastettu joskus siinä kaikki.

Vierailija
16/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta mitenkään ylenpalttiselta tuo sairastelun määrä. Ilmeisesti olette sen sorttisia, että taudit iskevät rajusti.  Tiedän monia monilapsisia perheitä, joissa sairastellaan useammin.

Kun kaikki lapset alkavat olla kouluiässä niin sairastelu todennäköisemmin vähenee. Erityisesti, jos lapset ovat olleet päiväkodissa.

Olen töissä päivittäin tekemisissä useiden lapsiperheidne kanssa, joten siltä perspektiiviltä ajattelen.

Vierailija
17/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ap

[/quote]

Sillä ei varmaan ole mitään merkitystä syöttekö luomua tai mahdollisimman vähän eineksiä. 

Ehkä viesteistäsi välittyy jokin henkinen ongtelma perheessä? Ylenpalttinen keskittyminen terveysasioihin, jolloin lapset saattavat oireilla stressin takia.  Tuollaiset kummalliset ravintolisät ym...

Mieti sitä! Palkitsetko jotenkin alitajuisesti lapsesi sairastelust. Tämä on vähän vaikeaa settiä, mutta pohdiskele!

Vierailija
18/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:20"]

Ei kuulosta mitenkään ylenpalttiselta tuo sairastelun määrä. Ilmeisesti olette sen sorttisia, että taudit iskevät rajusti.  Tiedän monia monilapsisia perheitä, joissa sairastellaan useammin.

Kun kaikki lapset alkavat olla kouluiässä niin sairastelu todennäköisemmin vähenee. Erityisesti, jos lapset ovat olleet päiväkodissa.

Olen töissä päivittäin tekemisissä useiden lapsiperheidne kanssa, joten siltä perspektiiviltä ajattelen.

[/quote]

Kiitos tästäkin näkökulmasta!

Joo totta, kun sairastamme, niin sairastamme kunnolla. Mulla ja kaikilla kolmella lapsella on taipumus korkeisiin kuumeisiin. Oli tauti mikä hyvänsä, niin kuume on joinain päivänä sen 39-40. Jos jotain positiivista, niin ne viikot, kun olemme terveitä, niin olemme terveitä. Lapsilla ei ole koskaan pitkäkestoista yskää tai ikinuhaa, vaan kuume vie yleensä kaikki oireet pois.

On tämä silti raskasta ollut pari vuotta ja toivoo vain parempia aikoja. Jospa saisimme sairastelun kautta sitä vastutuskykyä...edes joskus.

Vierailija
19/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ap

[/quote]

Vierailija
20/22 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:26"]

T. Ap

[/quote]

Sillä ei varmaan ole mitään merkitystä syöttekö luomua tai mahdollisimman vähän eineksiä. 

Ehkä viesteistäsi välittyy jokin henkinen ongtelma perheessä? Ylenpalttinen keskittyminen terveysasioihin, jolloin lapset saattavat oireilla stressin takia.  Tuollaiset kummalliset ravintolisät ym...

Mieti sitä! Palkitsetko jotenkin alitajuisesti lapsesi sairastelust. Tämä on vähän vaikeaa settiä, mutta pohdiskele!

[/quote]

Kiitos sinunkin mielipiteestäsi. Jotenkin kuullostaa kuitenkin vähän kaukaa haetulta. Totta, että kiinnitän hyvin paljon huomiota terveysasioihin, mutta asia on mennyt pikemmin niin päin, että näiden sairastelukierteiden myötä olen alkanut muuttamaan elintapojamme parempaan suuntaan.

Siihen kyllä uskon, että stressi vaikuttaa immuniteettiin ja varmasti paljon luultua enemmän. Mutta stressiä elämässämme aiheuttavat nämä sairastelut, ei terveelliset elämäntavat.

Luomua suosin siksi, että uskon mahdollisimman, puhtaan, myrkyttömän ravinnon, kuormittavan elimistöä ja sen immunijärjestelmää vähemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän