Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako nuoresi itse päättää kenet kutsuu ylioppilasjuhliinsa?

Vierailija
08.02.2022 |

Vai päättääkö teillä vanhemmat?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot ja kummit ja muut sellaiset kutsutaan tietysti aina, mutta muista vieraista voi nuori itse päättää.

Vierailija
22/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se nuori sanoo et haluaa kutsua vain kavereita, et jätetään mummit ja kummit pois juhlista, onko ok?

Niin sitten ne mummit ja kummit vaan jäävät juhlista.

Itse omia yo-juhliani valmistellessa sanoin, etten tule olemaan itse paikalla, jos tietyt sukulaiset ovat siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se nuori sanoo et haluaa kutsua vain kavereita, et jätetään mummit ja kummit pois juhlista, onko ok?

kiitäisin ei tarvii hankki lahjaa t. kummi

Pari vuotta sitten oli veljenpojan juhlat - juhlapäivälle tarjottiin 10 tunnin ylimääräistä vuoroa ja otin sen vastaan ja lähetin päivän palkan lahjaksi - minä olin tyytyväinen, ettei tarvinnut lähteä juhliin ja juhlija oli tyytyväinen lahjaan.

Vierailija
24/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin on tapana laittaa lehteen ilmoitus koska on juhlat eikä mitään erillisiä kutsuja laiteta ihmisille. Tulee ketkä tulee. No kauempana asuvalle kummille ilmoitetaan erikseen kun ei välttämättä näe lehti-ilmoitusta.

Tiedän et jossain toimitaan näin mutta miten järjestät tarjoilut kun ei tiedä yhtään kuinka paljon tulee ihmisiä? Vai onko tapana että koko kylä oikeasti tulee ja varaat tarjottavia sen mukaan?

Oma painajainen olisi se et tarjottavat loppuu kesken ( oltu useammissa tällaisissa juhlissa) ja toisaalta ei ole kiva jos hurjasti jää kaikkea yli.

No ei todellakaan tule koko kylä. Ei ole tapana mennä täysin outojen juhliin. Ihmeellinen logiikka. Ja lapsellista joidenkin miinustella mun aiempaa kommenttia kun vain kerron miten täällä päin on tapana toimia. 

Vierailija
25/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisarukset nälvi lapsen koulumenestyksestä ihan päin naamaa ja haukkuivat minut huonoksi äidiksi.

En kutsunut.

Vierailija
26/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori itse päättää. Hänen juhlat, hänen koti.

Jos haluaa vaan kutsua vaan kavereitaan, niin se on sitten niin. Tuossahan on jopa ideaa.. Pitääkin ehdottaa. Meillä on pieni ja kittanen suku, että sillä porukalla saataisiin muutama vieras vaan.

Vierailija
27/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori päättäisi niin ei varmaan tulisi koko juhlia. Hän on sellainen introvertti.

Vierailija
28/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori päättäisi niin ei varmaan tulisi koko juhlia. Hän on sellainen introvertti.

Ja sekin on ihan ok.

Vierailija
29/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori päättänee itse. Tosin taitanee olla, että osa sukulaisista ei pääse, sillä serkulla tulee olemaan yhtä aikaa lakkiaiset. Mutta tähän on vielä aikaa, on vasta kakkosella ja käy lukion 4 vuoteen.

Hyvissä ajoin liikkeelle vaan, eiköhän ne sitten vuonna 2034 tiijä jo kuka pääsee.

Vierailija
30/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin on tapana laittaa lehteen ilmoitus koska on juhlat eikä mitään erillisiä kutsuja laiteta ihmisille. Tulee ketkä tulee. No kauempana asuvalle kummille ilmoitetaan erikseen kun ei välttämättä näe lehti-ilmoitusta.

Sama oli meillä. Kaksi päivää ilmoitimme juhlivamme, la ip ja ilta ja su klo 12-18. Väkeä kävi tasaisesti ja kaikki riitti, osasin hyvin arvioida tarjottavat, laskin suvun, opettajat ja loput arvioin. Meillä on iso talo, hyvin mahtui, tuttavilta lainasimme tuoleja, pikkupöytiä ja terassille kalusteita lisää. Vuokrasin tutulta jääkaapin lisäksi kodinhoitohuoneeseen.

Oli isot juhlat ja molemmat sai paljon rahalahjoituksia. Useimmat toi rahaa ja sanoi, etteivät ruusuja ostaneet kun ne kuihtuu. Useamman tonnin nettisivut nuoret.

Vierailija
31/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylioppilasjuhliin kutsuta vieraita, perinteen mukaisesti niihin voi kuka tahansa ilmaantua onnittelemaan. Käytännössä toki läheisille ilmoitetaan, mistä kellonajasta lähtien on sopivaa tulla paikalle. 

Juhlien järjestäjänä ovat yleensä vanhemmat, juhlan kohteena tuore ylioppilas. Järjestäjä päättää niin juhlatarjoilun kuin ne joiden juhliiin toivotaa osallistuvan, yleensä juhlittavan kanssa yhdessä keskustellen. 

Tapana on onnitella niin ylioppilasta kuin hänen vanhempiaan onnistueesti loppuunsaatetuista opinnoista. Lakkiaiset on perhejuhla, jossa pistäydytään hetki, nostetaan malja, nautitaan hetki tarjoiluista ja jätetään lahja. 

Vierailija
32/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori päättänee itse. Tosin taitanee olla, että osa sukulaisista ei pääse, sillä serkulla tulee olemaan yhtä aikaa lakkiaiset. Mutta tähän on vielä aikaa, on vasta kakkosella ja käy lukion 4 vuoteen.

Hyvissä ajoin liikkeelle vaan, eiköhän ne sitten vuonna 2034 tiijä jo kuka pääsee.

Häh?

Vierailija
33/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksaa juhlat eikä nuorella muutenkaan kuulu olla isointa päätösvaltaa perheessä. Nuori saa oman kiintiönsä vieraslistalle ja tuon kiintiön puitteissa saa kutsua ketä kavereitaan haluaa. Vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus listaan siinä mielessä, että ne mummit ja kummitkin mahtuu mukaan.

Vierailija
34/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän et jossain toimitaan näin mutta miten järjestät tarjoilut kun ei tiedä yhtään kuinka paljon tulee ihmisiä? Vai onko tapana että koko kylä oikeasti tulee ja varaat tarjottavia sen mukaan?

Oma painajainen olisi se et tarjottavat loppuu kesken ( oltu useammissa tällaisissa juhlissa) ja toisaalta ei ole kiva jos hurjasti jää kaikkea yli.

No noissa lehtikutsuissa yleensä etukäteen tiedetään, ketä on tulossa.

Maaseudulla tunnetaan paljon oman kylän porukkaa ja ne tulevat aina kahville, vuorotellen toistensa kotiin niin ylioppilasjuhliin kuin viisikymmen päivillekin.

Maaseudulla järjestetäänkin aina melko suuret kestitykset, sillä tupa on vieraita täynnä koko ajan.

Ja vielä on niitäkin, jotka tulevat vasta seuraavana päivänä onnittelemaan ja kahvittelemaan.

Vierailija
35/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdet olen järkännyt ja hyvin osasin laskea. Kaksi päivää juhlittiin ja väkeä kävi valtavasti. Kaikki riitti, yhden kakun vein työkavereille maanantaiaamuna. Muut jääneet pakastin. Tuoleja jne. oli lainassa ja lisäksi halpa jääkaappi ostettiin nettikirpparilta, ostin halvalla on tein voittoa kun myin pois.

Nuoret teki juhlilla ison tilin, olivat tyytyväisiä.

Vierailija
36/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori saa kutsua ketä haluaa, mutta me vanhemmatkin saadaan kutsua x määrä omia ystäviä jotka ovat jossain vaiheessa elämää olleet nuorelle läheisiä. 

Vierailija
37/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1800 luvullako tuo tapa on?

Toisekseen kuka enää lukee sanomalehtiä?

Vierailija
38/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut valita, en olisi halunnut edes juhlia pari vuotta taaksepäin koska sairastelukierteen takia yo-paperit oli huonohkot. Halusin vain levätä urakan jälkeen. Vanhemmat järkkäsi nuo juhlat rahalahjojen takia, häivyin loppuvaiheessa juhliani ihan muualle eikä kukaan edes kysellyt perään.

Vierailija
39/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1800 luvullako tuo tapa on?

Toisekseen kuka enää lukee sanomalehtiä?

Ihan kuule nykypäivää. Kyllä moniki lukee sanomalehtiä. Paikallislehteen kun laittaa ilmoituksen niin kyllä tavoittaa monta ihmistä sillä. Abi itsekin selaa aina paikallislehden läpi. 

Vierailija
40/43 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v sitten , ekana korona kesänä, ystäväni soitti ja kysyi onko mulla mitään pakkasessa.

Hyppäsin autoon, menin sittarin kautta. Ostin kaikki kakut ja pikkuleivät.

Meni paikalle, aloin väsäämään voileipäkakkuja.

Ihmisiä vaan tuli ja tuli. Juhlat pidettiin syksyllä, elokuussa ? Ja vieraita sai pitkästä aikaa tulla.

Kyllä, yo juhliin tullaan eikä liikaa ilmoitella. Alkot oli kiinni, muistan otin kaapista liköörien jämät, laitoin vodkaa päälle ja sriteä.

Hyvät muistot tulee vieläkin.