2H+K+S: 35 m2. Milloin näiden nukkekotien valmistus loppuu?
https://www.t2h.fi/kohde/as-oy-espoon-valskari/
Siis saunakin ahdettu 35 neliöön? Mahtaa olla melkoinen hikikoppi.
Kommentit (149)
Miten ihmiset hoitaa eteissäilytyksen noissa kopeissa? Nyt ollaan kuitenkin Suomessa, vaikka olis kuinka minimalisti niin talvikamppeet tarvitaan? Saati jos on useampi pari lenkkareita, kesäkenkiä, talvikenkiä ja eri tilanteisiin sopivia?
Itse asun nyt 50-luvun 25-neliöisessä yksiössä (joka muuten oli silloin 50-luvulla kolmio ja tässä asui kokonainen perhe lapsineen), niin tuohan olisi vain yksi huone lisää tähän.
Nämä asunnot on selvästi ihmisille, joilla on pienikokoiset sohvat ja pöydät, ei pianoa, kirjahyllyjä, koristeita, isoja kasveja tai maalaustelineitä, eivät tanssi, jumppaa tai tee aamujoogaa kotona jne.
Eihän ton kokoisiin mahdu kuin välttämätön. Varmaan sellaisia aneemisia mainoskoteja, joista on riisuttu kaikki muu paitsi yksi sohva ja elektroniikka?
Siellä sitten kökötetään sohvalla ruutujen ääressä, ei tarvitse tilaa kun kamutkin on ruutujen takana niin ei tarvitse olla vieraitakaan varten minkäänlaisia tiloja tai vaikkapa kunnollista ruokapöytää johon mahtuisi illastamaan.
Saa tuossa konmarittaa, että mahtuu kahden henkilön tavarat.
Tuohan on jo lukaali. Minulla paljon pienempi, tosin ei saunaa eikä parveketta. Harmi vain että tuo sijaitsee nykyisellä jengivyöhykkeellä, jonne ei kantiksilla ole enää asiaa ilman turvamiehiä. Tyydyn siis nykyiseen asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Saa tuossa konmarittaa, että mahtuu kahden henkilön tavarat.
Tuskin tuota on tarkoitettu kahdelle. Laki ei tietenkään kiellä asuttamasta siellä vaikka kymmentä raksaukkoa. Jokainen tekee valintansa.
Voisin kuvitella asuvani tosi pienessäkin asunnossa. Säilytytilaa on kuitenkin silloin oltava. Saunan sijaan vaatehuoneelle olisi paljon enemmän käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun nyt 50-luvun 25-neliöisessä yksiössä (joka muuten oli silloin 50-luvulla kolmio ja tässä asui kokonainen perhe lapsineen), niin tuohan olisi vain yksi huone lisää tähän.
Kerrotko miten se on voinu olla kolmio?
Rakennetaan kaapin kokoinen ja näköinen nukkumatila, se ei ole vielä erillinen huone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok, mutta minne tuolla saa kaikki tavarat? Mulla on paljon harrastuskamoja (käsitöitä, erilaisia urheilulajeja), enkä keksi mihin tuolla laittaisi kaapit, joissa niitä voisi säilyttää.
Av-mammat eivät harrasta mitään. He istuvat sohvalla puhelin kourassa, jottei yksikään palstakeskustelu jää väliin.
Mikä idea on ompelua ja käsitöitä harrastavalla pitää välivarasto/säilytystiloja ja maksaa niistä kymppitonneja?
Koneet ja puikot nyt ei vie paljon tilaa ja jokaiseen työhön kun tarvitaan tietty määrä ja laatu tarvikkeita, joita voi ostaa sitä mukaan kun tarvitsee.
Kivijalkakaupasta saa tarvikkeet heti, ilman toimitusaikaa ja nettikaupastakin parissa päivässä.
Itse harrastan ompelua ja käsitöitä, mutta en ole niihin koskaan tarvinnut säilytystilaa välivarastoksi, kun ei enää missään pula-ajassa eletä ja tarvikkeita voi ostaa sitä mukaa kun tarvitsee.
Ja ap. "nukkekodista" minusta se on kiva yksin asuvalle tai pikkuperheelle, asunnon neliöt eivät vielä ratkaise, vaan tärkeintä on asunnon sijainti ja palvelujen saatavuus.
Ei tuossa kyllä ole mitään olohuonetta. Keittiö ja makuuhuone. Ei keittiön nurkassa oleva sohva muuta sitä nurkkausta olohuoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset hoitaa eteissäilytyksen noissa kopeissa? Nyt ollaan kuitenkin Suomessa, vaikka olis kuinka minimalisti niin talvikamppeet tarvitaan? Saati jos on useampi pari lenkkareita, kesäkenkiä, talvikenkiä ja eri tilanteisiin sopivia?
Rakentajalle tuo on unelma siinä mielessä, että mitä vähemmän kaappeja, sitä enemmän neliöitä. Muuton jälkeen 35 neliötä muuttuu käytännössä 32 neliöön, kun säilytystilaa tarvitaan kotonakin. Ei se kellarikoppi ole päivittäisten tavaroiden säilytyspaikka.
Missä säilytetään a) takit ja kengät b) vaatteet c) liinavaatteet, vuodevaatteet ? Eteisestä astutaan keittiöön.
Ret ar dit p ers ut täällä taas alapeukuttaa. Ei naiset hslua asua teidän kanssa maalla, olette niin rum iakin. Alapeukuttaminen ja kitinä ei poista pahaa oloanne. Asuntonon hyvä ja menee nopeasti kaupaksi. Oikeat ihmiset haluavat sen.
Huvittavia nuo tietokonegrafiikat. 7-kerroksinen talo. Asunnon sisältä näkyvä maisema vastaa pilvenpiirtäjän ylimmästä kerroksesta otettua maisemaa. Puut jossain alhaalla ja esteetöntä horisonttia silmän kantamattomiin. Sitten kun menet asuntoesittelyyn, näkymät on puita niin ettei auringonvaloa tule asuntoon, naapuritalon autokatos, roskapöntöt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten se on voinu olla kolmio?
Rakennetaan kaapin kokoinen ja näköinen nukkumatila, se ei ole vielä erillinen huone.
Miten niin kaapinkokoinen nukkumatila 25m2 yksiössä? Sehän voi olla lähes yhtäsuuri tila, kuin asunnon koko, jos löytyy huonekorkeutta.
Joskus 50-luvulla ja nyt uudestaan, huonekorkeus voi olla 3-4m, jolloin makuuhuone/työhuone voidaan rakentaa parveksi.
Koko itsessään ei yhdellä hengellä ole hassumpi, mutta eteisen puute tuo omat vaikeutensa. 1,5 neliötä pienemmässä on ulkooven läheisyyteen saatu vaatekaappi, mikä tuossa 35 neliöisessä varmaan ajateltu jääkaapin kylkeen. Kaikkiaan säilytystilaa tuossa 35 neliöisessä asunnossa on todella nihkeästi. 33,5 neliöisessä versiossa saattaa olla paremmin jaettu tiloja.
Ihan kiva sinkkuasunto opiskelijalle pariksi vuodeksi. Näin aikuisena sinkkuna olen katsellut noin 3-4 kertaa tuon kokoisia asuntoja. Sijainti on karmea, mutta ainakin poliisi on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok jos se maksaisi tuolla uutena 100 t€.
Joo, Teslakin olisi ihan OK auto, jos maksaisi uutena 5000€.
Teslakin on ylihintainen.
Mutta hinasta suurin osa ei sentään modostu sijainnista jossain motarin kyljessä Espoossa.
Mutta suomalaiset maksavat mitä vain. Ovathan korot alhaalla ja asunto on sijoitus, jne.
Asun uudessa kippanayksiössä. Alkovi on niin pieni ettei siihen mahdu standardikokoista sänkyä, kiertoon meni. Jos käyn suihkussa pitää tuulettaa koko kämppä. Talvipakkasilla lapsen kanssa kiva! Vessassa tyypillinen eteläaasialaiselle suunniteltu pönttö. Jos menen isolle hädälle ovi pitää olla auki, ei muuten munat mahu mihinkään. No, sen oven joutuu pitää auki joka tapauksessa koska mulla on normaalipituiset jalat. T: mies 167 cm
En lähes koskaan näe ketään parvekkeillaan meidän naapurustossa. Jotkut parvekkeet ovat huonekaluistakin tyhjiä, toisia on yritetty sisustaa ja iso osa on täynnä laatikoita ja sekalaista romuja. Talo on savuton joten tupakoijiakaan ei näy, hehän yleensä parvekkeilla roikkuvat.
Ja minä ainakin sinkkuna tarvitsen isomman tilan kuin yksiön kokoisen kaksion. Teen töitä kotona, harrastan kotona, vietän päivästä kotona 20-23 tuntia joka päivä. 55-neliöinen kämppäni on yhdelle tähän juuri sopiva, ei kaadu seinät päälle.