Taas eksä tuomassa lapset "hätätapauksen" vuoksi
Meillä on lapsista yhteishuoltajuus. Nyt juhannuksena sattuu olemaan minulla vapaa viikonloppu ja kuinkas kävikään, eksä laittoi viestiä että on tullut tosi kipeäksi eikä voi pitää lapsia luonaan. Näin on käynyt ennenkin ja sitten ilmeni, että hän oli kuitenkin kyennyt kavereiden kanssa mökille. Mitä hittoa nyt teen? Miesystävän ja kavereiden kanssa jo sovittu kiva mökkijuhannus Himoksella, eikä sinne bileisiin oikein lapsia voi viedä.
Kommentit (103)
On se ishanaa, että kun vanhemmaksi tulee niin mitään ei saisi enää suunnitella, eikä harmitella vaan kaikki on yhtä ihanaa loista ja gloriaa, vaikka mitkä suunnitelmat menisi mönkään, koska lapset <3
Toivottavasti AP teet vastaisuudessa niin, että et ole joko kotona tai olet reissussa tmv. kun sattuu "sairastuminen" juhlapyhään. Olkoon etä tai lähi, niin vanhemmuus on vanhemmuutta ja siihen valitettavasti kuuluu se, että joskus niitä lapsiaan kaitsee sairaana tai joutuu jättäytymään pois aikuistenjuhlista lasten vuoksi. Tekee ihan hyvää niin etävanhemmalle kuin lähivanhemmallekkin oppia, että elämä nyt vaan kertakaikkiiaan on sellaista, kun lapsia on.
Vanhemmuuden pitäisi oikeasti olla tasapuolista ja vastuuta kantaa yhtälailla. Olkoonkin sitten, että ollaan erottu. Toivottavasti sait pitää hauskan juhannuksen!
T. toinen äiti, joka on lähivanhempi sekä etävanhempi
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:44"]Voi noita biletys isiä sekä äitejä Lapset aina tiellä.
[/quote]
Voi noita besserwissereitä. Aina monttu auki vaikkei olisi mitään todellista asiaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:53"]
Ap:nko pitäisi olla juhannuksena yksin kotona autonavaimet jo valmiiksi kädessä, että voi sillä sekunnilla hypätä pystyyn ja juosta autolle ja lähteä ajamaan lasten luo, jos lasten isä vaikka ei voisikaan hoitaa lapsiaan sovittuna viikonloppuna?
Jos olisi sovittuna vaikka matka ulkomaille, äidin pitää ilahtua siitä, että saakin lapset itselleen silloinkin, mitä matkoista, mitä mökkireissuista, mitä festarilipuista - niinkö?
Mitään muuta ohjelmaa saa sopia edes siksi ajaksi, kun lapset on sovitusti muualla!!! Siis ihan ihme asenteita täällä joillakin. Katkeruutta? Tekisikö itsekin mieli jonnekin ilman lapsia, kun pitää ap:ta (ei lasten isää toki) näin syyllistää...
[/quote]
Mun ex-mies teki just tommosia temppuja. Kun laps oli hällä, hän soitti ettei viittikään lähteä palauttamaan lasta, tuu hakee, jos haluut lapses takasin. Jäljestäpäin laps kertoi et keittiös oli kaljapulloi... Otin sitten vähän etäisyyttä moiseen. Sitten rupes vinkuu sosiaalitantat. Niistä juoppo, lapsesta täysin vastuuta kantamaton ja lapselle ja äidille kiusaa tekevä mies on ihan jees. Mun mielestä ei lapsia tartte kiusata tollasilla mulkuilla, joita ei aikuiset naisetkaan kestä. Mieluummin oon totaali-yh, kun kattelen kuinka omaa lasta riepotellaan. Festarit ja miehet tuli tsekattua nuorena, niin munankipee en oo, et se kipeys menis ikinä mun lapsen ohi.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:43"]Hyviä neuvoja kaikilla, kiitos! Lapset on mulle maailman tärkeintä eikä mitkään bileet koskaan mene heidän edelleen, mutta rasittaa tuo että toinen luistaa velvollisuuksistaan ja keksii aivan ilmeisiä tekosyitä. Tekis mieli sanoa että omapa on päänsärkynsä, mutta säälittää lapset :( ap [/quote] Etävanhemmalla on oikeus vaan ei velvollisuus tavata tai pitää lapsia luonaan. Velvollinen on vain maksamaan elarit. Hoida nyt ne väkisin väännetyt pershedelmät itse, kun ne sun luona ovat kirjoilla ja sun luona on niiden ensisijainen koti. [/quote] Yläpeukku vain siitä että tottahan tuo on että etävanhemmalla on vain oikeuksia mutta ei vastuuta. Jos etävanhempi ei ota viikonloppuna niin mikään laki ei häntä velvoita. Perseestähän tämä sääntö on. T:Lähivanhempi
[/quote]
Mitä olen itse sivusta seurannut, etä(isi)llä ei ole minkäänlaisia oikeuksia, saavat osakseen vaan lasten rippeet ja rahankerjuun.
[/quote]
Ne oikeudet tulee käsi kädessä velvollisuuksien kanssa. Kuka valvoo korvakipuisen lapsen kanssa yöt, ottaa töistä vapaata ollakseen sairaan lapsen kanssa kotona, siirtää menojaan, jotta lapsen ei tarvitse olla yksin, vie lääkäriin, hammaslääkäriin, harrastuksiin, kuuntelee surut ja murheet, etsii iltaisin lapsen kanssa kaverisynttärillahjoja, kuskaa kavereile, kestitsee kavereita, tukee ja auttaa koulutyössä, käy vanhempainilloissa, silittää painajaiset pois? Jos nyppii pullasta rusinat päältä, ei voi olettaa, että saa samat oikeudet kuin se, joka kuuraa ne oksennukset, valvoo yöt ja kuluja laskematta hoitaa lapsen parhaalla mahdollisella tavalla. Se,jonka mielestä lapset voi hoitaa rahalla, on väärässä ja syystäkin etä. Mikään raha maailmassa ei korvaa sen varsinaisen hoitajan palkatonta työtä.
Kun etä käy illat harrastuksissa ja viettää ravintoloissa ja baareissa aikaa, istuu lähi sen lapsen sängyn äärellä toivottamassa hyvät yöt. Pari yötä kuukaudessa ei riitä siihen, että lapsi uskaltaisi edes avautua asioistaan, se on vain sellaista yökyläilyä puolitutun luona, joka käyttää lasta oman valtansa välikappaleena voidakseen vittuilla exälleen. Lapsihan ei etän mielestä mitään kuluta, kaikki raha menee vain exälle ja lapsi elää pyhällä hengellä. Siinäpä se etä(isyyde)n ydin.
[/quote]
NIIN TOTTA!
Sääliksi käy lapset. Molemmat vanhemmat vastuuttomia kakaroita.
Myös lapsen kanssa voi olla vapaalla, lomailla ja viettää hauskaa. Ai niin sit ei voi ryypätä...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:51"]
Tääkin olis ollut helpompaa kun olisin jo alusta asti itse alkanut hommaamaan hoitajaa juhannukseksi. Ei vaan haluaisi siihenkään totuttaa eksää että temppuilemalla pääsee vielä vähemmällä, kun ei enää ole riskiäkään saada lapsia juhlien aikaan.
ap
[/quote]
Haet yksinhuoltajuutta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 17:15"]Sääliksi käy lapset. Molemmat vanhemmat vastuuttomia kakaroita.
[/quote] Toivottavasti sulla lukutaidoton ei ole lapsia. Ties vaikka antaisit saman mallin lapsillesi. Äitikö ei saisi omalla vapaallaan tehdä muuta kuin odottaa puhelimen vieressä, että milloin etävanhempi keksii, ettei haluakaan lapsia? Äidin oma aika on kiellettyä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:43"]Hyviä neuvoja kaikilla, kiitos! Lapset on mulle maailman tärkeintä eikä mitkään bileet koskaan mene heidän edelleen, mutta rasittaa tuo että toinen luistaa velvollisuuksistaan ja keksii aivan ilmeisiä tekosyitä. Tekis mieli sanoa että omapa on päänsärkynsä, mutta säälittää lapset :( ap [/quote] Etävanhemmalla on oikeus vaan ei velvollisuus tavata tai pitää lapsia luonaan. Velvollinen on vain maksamaan elarit. Hoida nyt ne väkisin väännetyt pershedelmät itse, kun ne sun luona ovat kirjoilla ja sun luona on niiden ensisijainen koti. [/quote] Yläpeukku vain siitä että tottahan tuo on että etävanhemmalla on vain oikeuksia mutta ei vastuuta. Jos etävanhempi ei ota viikonloppuna niin mikään laki ei häntä velvoita. Perseestähän tämä sääntö on. T:Lähivanhempi
[/quote]
Mitä olen itse sivusta seurannut, etä(isi)llä ei ole minkäänlaisia oikeuksia, saavat osakseen vaan lasten rippeet ja rahankerjuun.
[/quote]
Ne oikeudet tulee käsi kädessä velvollisuuksien kanssa. Kuka valvoo korvakipuisen lapsen kanssa yöt, ottaa töistä vapaata ollakseen sairaan lapsen kanssa kotona, siirtää menojaan, jotta lapsen ei tarvitse olla yksin, vie lääkäriin, hammaslääkäriin, harrastuksiin, kuuntelee surut ja murheet, etsii iltaisin lapsen kanssa kaverisynttärillahjoja, kuskaa kavereile, kestitsee kavereita, tukee ja auttaa koulutyössä, käy vanhempainilloissa, silittää painajaiset pois? Jos nyppii pullasta rusinat päältä, ei voi olettaa, että saa samat oikeudet kuin se, joka kuuraa ne oksennukset, valvoo yöt ja kuluja laskematta hoitaa lapsen parhaalla mahdollisella tavalla. Se,jonka mielestä lapset voi hoitaa rahalla, on väärässä ja syystäkin etä. Mikään raha maailmassa ei korvaa sen varsinaisen hoitajan palkatonta työtä.
Kun etä käy illat harrastuksissa ja viettää ravintoloissa ja baareissa aikaa, istuu lähi sen lapsen sängyn äärellä toivottamassa hyvät yöt. Pari yötä kuukaudessa ei riitä siihen, että lapsi uskaltaisi edes avautua asioistaan, se on vain sellaista yökyläilyä puolitutun luona, joka käyttää lasta oman valtansa välikappaleena voidakseen vittuilla exälleen. Lapsihan ei etän mielestä mitään kuluta, kaikki raha menee vain exälle ja lapsi elää pyhällä hengellä. Siinäpä se etä(isyyde)n ydin.
[/quote]
Nyt on kyllä katkeraa tilitystä. Eiköhän se etävanhempi ihan samalla tavalla hoida noita kaikkia funktioita siinä varmasti suuressa osassa tapauksia, joissa vanhemmuus vanhempaa kiinnostaa. Tämän roolin typistäminen pelkäksi "puolituttavuudeksi" taitaa kertoa enemmän omasta (ainakin lapsen kannalta haitallisesta) projisoinnistasi, jossa kuvittelet ettei tosivanhemmuutta voi harjoittaa kuin sinä pyhässä kärsimyksessäsi. Ei uhrautumalla kenestäkään hyvää vanhempaa tule, katkeria vanhempia kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 18:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt on kyllä katkeraa tilitystä. Eiköhän se etävanhempi ihan samalla tavalla hoida noita kaikkia funktioita siinä varmasti suuressa osassa tapauksia, joissa vanhemmuus vanhempaa kiinnostaa. Tämän roolin typistäminen pelkäksi "puolituttavuudeksi" taitaa kertoa enemmän omasta (ainakin lapsen kannalta haitallisesta) projisoinnistasi, jossa kuvittelet ettei tosivanhemmuutta voi harjoittaa kuin sinä pyhässä kärsimyksessäsi. Ei uhrautumalla kenestäkään hyvää vanhempaa tule, katkeria vanhempia kylläkin.
[/quote]
Minä en projisoi mitään. En ole erolapsi enkä erovanhempi, en lähi enkä etä. Kaikki tuntemani etävanhemmat kuvittelevat, että he maksullaan korvaavat sen, etteivät ole paikalla ja että tästä syystä lähin pitäisi hoitaa kaikki lapseen liittyvät asiat yksin. Muutama kuvittelee lisäksi, että lähin pitäisi maksaa lapsen oleskelukin etällä, kun kerran siihen rahaa saa...
Itse kun hoidan sitä lasta mieheni kanssa yhdessä, niin saa aika hyvän kuvan siitä, mistä kaikesta se etävanhemi jää paitsi. Kyllä se oksennustauti voi iskeä etälläkin mutta aika moni etä lähettää sen lapsen kotiin sairastamaan. Kukaan etävanhemmista ei ota sairasta lasta luokseen eli todellakin vain nyppivät rusinat pullista. Yksikään etävanhemmista ei vie lapsia harrastuksiin, ei osta kaverisynttärilahjoja, ei kuskaa kavereille eikä ota niitä kavereita mukaan mihinkään. He eivät tunne lastensa kavereita, opettajia eivätkä harrastuksenohjaajia. He eivät ole koskaan valmiiita olemaan sairaan lapsen kanssa kotona ja poissa töistä. He tosissaan uskovat, että elatusmaksujen summalla se lähi saa runsaan korvauksen uhrauksistaan tajuamatta pätkääkään, miten paljon sen lapsen pelkkä elatus siinä maksaa.
Ja mitä uhrautumista on siinä, että valvoo sairaan lapsen kanssa tai siivoaa tämän oksennukset tai kuskaa lasta kavereille? Sinäkö hankit lastenhoitajan näihin töihin vai lykkäät isovanhemmile? Minusta kaikki mainitsemani seikat kuuluvat perusvanhemmuuteen eivätkä mihinkään uhrautumisosastoon. Se, että etä niistä kaikista asioista luistaa, ei tarkoita, etteikö jonkun niitä hommia kuitenkin pitäisi tehdä. Normaalitilanteessa vanhemmuus jaetaan tasan tai ainakin niin että molemmat osallistuvat lastensa elämään mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kattavasti. Etävanhemmuus luistaa näistä asioista. Se ei ole varsinaista vanhemmuutta vaan tietynlaista juhlaa, poikkeusaikataulua kaikkien osapuolten arjesta.Täysivaltaista vanhemmuutta ei pysty harjoittamaan muutamana viikonloppuna kuukaudessa eikä sitä vanhemmuutta voi korvata rahalla.
Sanot, että hommaa ja maksaa lastenhoitajan.
Sano exälles että hommaa lapsille toisen hoitajan. Hänen viikonloppu, hänen vastuullaan.
Minä varmaan sanoisin että olen kännissä, en voi ottaa lapsia.
Sanot, että sinulla on sovittua menoa, hommatkoon lapsille hoitopaikan jos on kipeänä. Ilmoitat ettet ole kotona.
Jos ne on jo siellä, sanot että et ole kotona ja hänen täytyy nyt keksiä jokin muu keino.
Isovanhemmat?
Sano ettet ole, etkä mene kotiin ennen sunnuntaita. Tuskin se niitä kadullekaan jättää.
Sanot ettei mitenkään onnistu kun sovittu jo meno. Miksei voisi pitää lapsia luonaan jos on kipeä? Miten isovanhemmat?
Hyviä neuvoja kaikilla, kiitos! Lapset on mulle maailman tärkeintä eikä mitkään bileet koskaan mene heidän edelleen, mutta rasittaa tuo että toinen luistaa velvollisuuksistaan ja keksii aivan ilmeisiä tekosyitä. Tekis mieli sanoa että omapa on päänsärkynsä, mutta säälittää lapset :(
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:54"] [quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:39"]Voi surku. Käy tosiaan sääliksi ap:n lapsia, kun ei isä halua olla heidän kanssa, eikä äitikään, kun molempien on päästävä ryyppäämään, eikä ketään kiinnosta. Onko se ihan mahdoton ajatus viettää juhannus omien lasten kanssa? Tulee ihan oma lapsuus mieleen, kun vanhemmat tappelivat siitä, kumpi JOUTUU ottamaan silloin ja tällöin. Voin sanoa, että ei tuntunut hyvältä, kun kumpikaan oma vanhempi ei halunnut viettää aikaa. Kannattaa teidänkin miettiä miten tuo voi vaikuttaa lapsen itsetuntoon ja mielenterveyteenkin loppupeleissä. [/quote] Mene terapiaan. Tässä ei ole enää sinun lapsuudesta kyse. Itselläni on kivoina lapsuusmuistoina se, kun vanhemmat oli lähdössä juhliin ja tuli lastenhoitaja. Isä ja äiti oli pukeutunut hienoihin vaatteisiin ja olivat iloisia. Opin elämästä sen, että siinä on kaikkea ihanaa ja jännittävää tavallisen arjen lisäksi. Kyllä normaalit ihmiset osaa juhlia ja olla hetken pois niin ettei lapset kärsi. [/quote] Niin, isä ja äiti. Sulla taisikin olla ihan kiva lapsuus. Ap:n lapsien tilanne taas on aivan eri. Hassua, että sanot ensin minulle terapian tarpeesta, ja ettei kyse ole minun lapsuudestani, ja sitten kuitenkin kerrot ihanista muistoista ydinperhelapsuudestasi? Varsin epäloogista. Luulenpa, että tuo minun muistoni on tässä vähän relevantimpi. Huomaa kyllä, ettet tiedä ollenkaan mistä puhut. Tässä tapauksessahan lapset ovat avioeroperheestä, heitä heitellään isältä äidille ja äidiltä isälle, ja siihen päälle vanhemmat vielä tappelevat siitä, kuka nyt JOUTUU lapsen ottamaan milloinkin. [/quote] Lopeta toi kitinä. Kyse ei ole siitä, etteikö KUMPIKAAN vanhempi halua olla lastensa vaan siitä, että ON ETÄVANHEMMAN VUORO HOITAA LAPSIA JA TÄMÄ YRITTÄÄ AP:N MUKAAN LUIKERRELLA POIS VASTUUSTAAN! Tässä tapauksessa äiti, jolle se vapaa viikonloppu kuuluu, on TÄYSIN oikeutettu tekemään omia suunnitelmiaan vapaalle. Joku jo aikaisemmin kysyikin, että kuka ne lapset ehyissä ydinperheissä hoitaa sairastapauksen sattuessa. Vastaus vanhemmat. Tässä tapauksessa isä on velvollinen hoitamaan lapsensa ja itsensä, jos ei oikeasti ole niin sairas, että tarvitsee itse ulkopuolista apua. Olen itsekin hoitanut lapsia kuumeessa, oksennustaudissa, käsi murtuneena etc, koska olen lasten kanssa kotona ja mies töissä. Olisinko joka kerta oikeutettu vaatimaan, että mies ottaa vapaata töistä, kun olen kipeä? Ja vielä selvennyksenä sinulle marttyyri-itkijä: ap ilmoitti, että lapset ovat hänelle tärkeitä ja menevät biletyksen edelle. Mene vinkumaan muualle tai edes johonkin toiseen ketjuun, koska sä kitiset aivan aiheen vierestä. [/quote] Täällä on ihan sairasta porukkaa. Minä ymmärrän oikein hyvin tuota joka on joutunut kuuntelemaan vanhempien kinaa kumpi "joutuu" olemaan lasten kanssa silloin ja silloin. Minäkin mukstan omasta lapsuudesta pari uuttavuotta jotka yritin hiljaa olla kun eronneet vanhemmat tappelivat kumpi joutuu minun kanssa olemaan. Oli todella mukavaa tuntea olla vain häiriöksi. Ja en ole nykyään vanhempieni kanssa paljon tekemisissä.
[/quote]
Kiva tarina sullakin, mutta ei liity mitenkään tähän ap:n aloitukseen. Näistä voitte keskustella tosiaan siellä terapiassa tai sukulaisten kesken. Tai vaihtakaa tuon toisen traumatisoituneen kanssa vaikka sähköpostiosoitteita.