Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti sitä on miettinyt, että olisiko Suomi yhtään nykyistä pahempi paikka, vaikka nykyisen kaltaista sosiaalityötä ei olisi olemassakaan. Valitettavasti vastaus tähän on, että tuskin olisi. Tukien ja avustusten hakeminen ja saaminen on sitten asia erikseen ja niistä huolehtii lähes täysin jo nykyisellään Kela, joka tosin sekin on umpisurkea paikka ja maksettavat tuet ovat liian pieniä ja asiakkaiden kohtelu ala-arvoisen hirveää.
Aikamoista ajatusten virtaa 😃
Itse tälleen vs.sossuna päivittäin saa fiiliksen, että tekee ihan helvetin merkityksellistä työtä; milloin myöntää maksaria ruokaan tai välttämättömiin lääkkeisiin, milloin hommaa kiireellisesti asunnon, milloin pääsee puuttumaan kaltoinkohteluun yms. Ihmiset kuolis kässiin ilman sosiaalityötä 😅
Vai niin. Itse olen jäänyt ilman apua. En nyt sano enempää.
Olisipa kiva, että tämä keskustelu olisi vain tämä vuoden hakuun liittyen eli tässä vaiheessa pääsääntöisesti valintatulosten odotteluun ja siihen liittyvään kommentointiin.
Muut mielipiteet ja keskustelut voisi käydä jossain toisessa keskustelussa.
Minkälaisia tilanteita täällä hakeneilla? Onko joku päässyt jo ykköstoiveeseen, entä mikä fiilis jos päässyt kakkoseen ja kenties varasijalla ekaan toiveeseen?
Kyllä asiakkaalla pitää olla oikeus tuntea syvää pettymystä ja tätä voimakkaampiakin tuntemuksia sosiaalityötä kohtaan. Asiakkaalla pitää myös olla oikeus tämän osoittamiseen. Tämä ei suinkaan sitten tarkoita mitään oikeutta uhkailuun tai väkivaltaisuutta, mutta muilla tavoin kylläkin. Sosiaalityöntekijän pitää myös hyväksyä asiakkaan oikeus tyytymättömyytensä osoittamiseen. Uhkailua ja väkivaltaa ei pidäkään hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva, että tämä keskustelu olisi vain tämä vuoden hakuun liittyen eli tässä vaiheessa pääsääntöisesti valintatulosten odotteluun ja siihen liittyvään kommentointiin.
Muut mielipiteet ja keskustelut voisi käydä jossain toisessa keskustelussa.
Varmaan niinkin, mutta sosiaalityötä opiskelemaan hakevan on kuitenkin hyvä olla tietoinen sosiaalityön nykytilasta käytävästä keskustelusta ja siihen kohdistuvasta kritiikistä. Vaikka sosiaalityöntekijät ehkä haluaisivatkin sulkea tältä silmänsä ja vaientaa kriittisesti ajattelevat asiakkaat. Valitettavasti tämä hakemisesta keskusteluun tarkoitettu keskustelu on viimeistään paljastunut tietyn näiden ihmisten oman sisäpiirin ja todellisuuden, jossa vaihtoehtoisia näkemyksiä tai yhtään kritiikkiä ei siedetä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia tilanteita täällä hakeneilla? Onko joku päässyt jo ykköstoiveeseen, entä mikä fiilis jos päässyt kakkoseen ja kenties varasijalla ekaan toiveeseen?
Minä oon päässy 6.n hakutoiveeseeni Kuopion avoimeen, muut maisteri/avoimen väylien varasijat liian kaukana. Odottelen vielä pääsykokeen tuloksia. En tiedä miten opiskelu sujuisi Kuopiossa, koska asun pk-seudulla ja oon työssä käyvä. Maisteriin olisin siis hakemassa siirtoa. Olisko jollakin tietoa?
Miten muilla on tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että jo tässä vaiheessa ne alan tulevaisuuden toivot haluavat vaientaa asiakkaat, takertuvat epäolennaisuuksiin, eivätkä kestä yhtään kritiikkiä. Asiakkaiden todellisuus on erilainen kuin sosiaalityöntekijät todellisuus ja harva asiakas pitää sosiaalityöntekijää jonakin pelastajana tai vastaavana, vaan ongelmien takia, siis asiakkaan omien ongelmien ja itse sosiaalityöhön liittyvien ongelmien takia tuntemukset ovat usein negatiivisia.
Meinaatko että kaikkien sosiaalityöntekijöiden tai psykologien tai lääkäreiden elämät on olleet täydellisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että jo tässä vaiheessa ne alan tulevaisuuden toivot haluavat vaientaa asiakkaat, takertuvat epäolennaisuuksiin, eivätkä kestä yhtään kritiikkiä. Asiakkaiden todellisuus on erilainen kuin sosiaalityöntekijät todellisuus ja harva asiakas pitää sosiaalityöntekijää jonakin pelastajana tai vastaavana, vaan ongelmien takia, siis asiakkaan omien ongelmien ja itse sosiaalityöhön liittyvien ongelmien takia tuntemukset ovat usein negatiivisia.
Meinaatko että kaikkien sosiaalityöntekijöiden tai psykologien tai lääkäreiden elämät on olleet täydellisiä?
Se kokemusasiantuntijuus on tässä keskustelussa monesti tyrmätty täysin.
Asiakkaat helvettiin tästä ketjusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kokemusasiantuntijuus on tässä keskustelussa monesti tyrmätty täysin.
Harmi. Toivottavasti opintojen aikana sitten tulee selväksi, miten tärkeä osa työtä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon päässy 6.n hakutoiveeseeni Kuopion avoimeen, muut maisteri/avoimen väylien varasijat liian kaukana. Odottelen vielä pääsykokeen tuloksia. En tiedä miten opiskelu sujuisi Kuopiossa, koska asun pk-seudulla ja oon työssä käyvä. Maisteriin olisin siis hakemassa siirtoa. Olisko jollakin tietoa?
Miten muilla on tilanne?
Kyllä ehdottomasti kannattaa ottaa paikka vastaan, kyllä asiat aina jotenkin järjestyvät. Gradu haukkaa maisteriopinnoista ison osan, sitä voit naputella kotona.
Tulee myös kova paine päästä tentistä läpi, kun tulee 300 kilometrin päästä sen tekemään. 😏
Itse opiskelen Kuopiossa maisteria ja eka vuosi takana, eikä kertaakaan ole tarvinnut Kuopiossa käydä. Yksi tentti oli verkkotentti ja yksi exam, jonka tein hgin yliopistossa. Muut kurssit suoritin tehtävillä. Ehdottomasti kannattaa ottaa Kuopion paikka vastaan!
Onko jollain tietoa miten paljon läsnäoloa kandi vaatii Kuopiossa? Nyt ilmeisesti koronan jäljiltä kuitenkin lähiopetus lisääntymässä.
Kiitos paljon teille, jotka kommentoitte Kuopiota!!:)
Voiko joku hakijoista nyt vielä yksinkertaisesti kertoa, miksi on hakenut opiskelemaan sosiaalityötä?
Hain koska haluan työskennellä ihmisläheisessä työssä ja ratkaista ongelmia. Koen sosiaalityön erittäin tärkeänä osana tätä yhteiskuntaa ja se olisi lisäksi arvojeni mukaista työtä. Palkalla ei ole minulle väliä, mutta ihan hyvältä sekin vaikuttaa.
Mitä hiton hulluja tänne on eksynyt öyhöttämään?
Voi kun pääsykoetulokdet jo tulisi, tulee uniinkin tämä tulosten odotus, haluan jo tietää!
Sosiaalityöntekijä voi aika vapaasti valita työpaikkansa ja asiakaskunta on hyvin erilaista eri tehtävissä. Kannattaa hakeutua sellaisiin tehtäviin, joissa viihtyy. Aika paljon julkisuudessa ja tässäkin keskustelussa on sellaista negatiivisuutta, joka ei juuri kerro työn todellisuudesta mitään. Suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä ja kiitollisia ainakin omalla sosiaalityön sektorillani. Joka elämänalueella on sitten pieni prosenttiosuus, jolle ei mikään kelpaa, mutta se on kaiken asiakastyön ongelma. Joskus asiakkaan vaikea elämäntilanne tekee kohtaamisista haastavia, mutta sosiaalityön tarkoitus on auttaa juuri hankalassa tilanteessa olevia. Ei kannata hirveästi miettiä jotain satunnaisia nettikeskusteluja tai ihmisten asenteita ammattia valitessa. Toinen ongelma on, että sosiaalityön ammattikirjallisuudessa on myös valittamisen kulttuuri vallalla. Ei se työ ole pelkkää kärsimystä vaan monesti mukavaa ja kiinnostavaa asiantuntijatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen Kuopiossa maisteria ja eka vuosi takana, eikä kertaakaan ole tarvinnut Kuopiossa käydä. Yksi tentti oli verkkotentti ja yksi exam, jonka tein hgin yliopistossa. Muut kurssit suoritin tehtävillä. Ehdottomasti kannattaa ottaa Kuopion paikka vastaan!
Ota huomioon, että tämä on 100% koronasta johtuvaa, että voit suorittaa kaiken etänä. Ennen koronaa ei olis eikä ollut mitään mahdollisuutta tähän. Jatkuvaa läsnäoloa 90% kursseista. En tiedä miten suhtautuvat nyt syksynä. Toivottavasti sama jatkuu ja voi tehdä etänä.
Eli sulla ei ole hajuakaan, mitä sosiaalityöntekijät tekevät 🤦 Voitko vaan tehdä taas oman ketjun aiheesta. Tämä on pääsykoeketju.