Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teille tullut jostain ihan yllättäen kunnon allergiareaktio?

Vierailija
08.02.2022 |

Tai ainakin oletan, että sellainen kyseessä nyt itselläni, 2kpl suklaahippukeksejä, vegaanisia, joissa oli appelsiiniöljyä/sokeroitua appelsiinin kuorta, muut ainekset sisältöluettelossa sellaisia joita uskon ennenkin saaneeni ja nyt iski lähes heti niiden syömisen jälkeen tolkuton aivastelu (aivastelin oikeasti ainakin 12x) ja nenäliinoja mennyt ainakin 10kpl eikä loppua näy, kirkasta tavaraa irtoaa nenäliinat täyteen.
Otin antihistamiinin, mutta ei ainakaan vielä ole helpottanut..
En kyllä tiennyt olevani appelsiiniöljylle tai millekään appelsiiniainekselle allerginen...
Vai mitä tämä oikein on..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Ap

Vierailija
2/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai kerran allergisen reaktion tuoreista kirsikoista. Tämä oli yllättävää, koska olemme syöneet niitä lukuisia kertoja ennenkin.

Miehellä alkoi kurkkua kutittaa, hieman myöhemmin myös hengitys vaikeutumaan, ja harkitsimme jo matkaa päivystykseen. Onneksi löysin yhden antihistamiinin jostain laukkuni kätköistä, ja miehen olo helpottui. Tuon tapauksen jälkeen kirsikat ovat jääneet torille.

Omituista, miten allerginen reaktio voi yhtäkkiä syntyä ruoka-aineeseen, mitä on aiemmin voinut syödä ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan hetkessä ole tullut uusia allergisia reaktioita tai sitten en jatkuvalta nuhaltani niitä huomaa. Sulfa pääsi yllättämään, mutta silloin olinkin kuin rokkotautinen. Joskus toukokuussa on reaktioita joihin ruoka-aineisiin, kun koivu kukkii. Nielua kutittaa ja huulet turpoavat. Muulloin voin syödä samoja juureksia ja hedelmiä oireetta.

Vierailija
4/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman mietityttää mikä tämän nyt aiheutti, pakko olla nuo keksit, koska ruoka mitä söimme oli tuttua ja siitäkin oli kulunut jo n.1,5-2h.

Aivastelen edelleen ja nenä aivan tukossa ja kirkasta limaa valuu todella paljon.

Ap

Vierailija
5/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On just leivonnaisita, koska itsellä manteli- ja pähkinäallergia.

Siksi olen opetellut itse leipomaan, ku valmiit aina "saattaa sisältää", eikä viitsi leikkiä allergioilla.

Vierailija
6/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet joskus aikaisemminkin syönyt appelsiineja tai muita sitrushedelmiä? Tutkisin tuoteselosteen suurennuslasin kanssa. Allergisen reaktion aiheuttaja ei välttämättä ole epäilemäsi.

Itse olen saanut allergisen reaktion kuivatuista aprokooseista, joiden säilöntäaine oli syllinen.

Ja juu, olen allergikko ja saanut pari kertaa kunnon reaktion.

Vierailija
7/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On just leivonnaisita, koska itsellä manteli- ja pähkinäallergia.

Siksi olen opetellut itse leipomaan, ku valmiit aina "saattaa sisältää", eikä viitsi leikkiä allergioilla.

Pähkinöille yms en ainakaan tiedä/usko olevani allerginen, niitä jäämiä nyt saattaa olla kaikessa.

Siksi mietin tuota appelsiinin kuorta+öljyä joita noissa kekseissä oli..

Ap

Vierailija
8/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran allergisen reaktion puristeltavista stressipalloista. En tiennyt että niissä on kumia 😱

Ensin tuntui kämmenissä hassulta, sitten ne turposivat ja niihin tuli rakkuloita

Monta päivää olivat kipeät vaikka lääkitsin niitä kortisonilla ja söin antihistamiinia.

Vierailija
9/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löylytuoksusta tuli voimakas allerginen reaktio.

Vierailija
10/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo luuletteko te höpönassut että kirsikka on 100% kirsikkaa, appelsiiniöljy 100% appelsiinia, ja leipäjauhot 100% vehnää? Minulla on teille erittäin huonoja uutisia kerrottavana.

Vierailija
11/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreissa kirsikoissa on usein jämiä torjunta-aineista (nykyään sanotaan kasvinsuojeluaineksi), eli ne täytyisi aina pestä huolellisesti. Monet kasvinsuojeluaineet ovat voimakkaasti herkistäviä, ja muutenkin, mille tahansahan voi tulla allergiseksi.

Vierailija
12/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huulirasvasta tuli älyttömät pallokalahuulet.

Joskus saan jotain vähän vastaavia, mutta en tiedä mistä tulee,ehkä joku yhteisreaktio eri aineiden välillä.

Vierailija
13/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pähkinöille yms en ainakaan tiedä/usko olevani allerginen, niitä jäämiä nyt saattaa olla kaikessa.

Siksi mietin tuota appelsiinin kuorta+öljyä joita noissa kekseissä oli..

Ap"

En minäkään uskonut, koska söin molempia viikkoa ennen allergistestiä, mutta siinä ne sit tuli esille yhtäkkiä. Itse olen uskossa, et jos hedelmille allerginen, on hedelmä oltava raaka/ tuore eli ei siis säilötty kuori, saatika öljy.

Itse olen omenoille pahasti allerginen, mutta voin syödä mehua, hilloa, kuivattua, eri tavoin valmistettua/kypsennettyä kuten piirakassa yms ongelmitta.

Vierailija
14/14 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain E-lisäaineissa voi olla ikäviä yllätyksiä. Oliko kekseissä lisäaineita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan