Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Itse en päässyt Helsinkiin ensikertalaisena viime vuonna sisälle. Olin todistuksella aluksi varasijalla 9. Tänä vuonna pääsin samoilla pisteilläni (korotus ei onnistunut) suoraan sisälle todistusvalinnassa. En usko että ei-ensikertalaisena pääsisi sijalta 16.sisälle,ellei ihmeitä käy. Paikkojahan on Helsinkiin 27 ja suurin osa niistä enskoille ja osa pääsykoe hakijoille. Ei-ensikertalaisten paikkojen osuus niin pieni.
Paljonko Helsingin pisterajat sitten ovat?
Onko 5 varasijalta ei-enskana helsinkiin mahdollisuus päästä?
Mitähän tarkoittaa kun valinnassa lukee, että opiskelijavalinta on kesken ja kun avaa lisätiedot lukee, ettet saanut opiskelupaikkaa koska äidinkielen arvosanan tulee olla vähintään c. Olen hakiessa rastinut tuohon kieli-kohtaan amk-todistuksella todistan kielitaitoni?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tarkoittaa kun valinnassa lukee, että opiskelijavalinta on kesken ja kun avaa lisätiedot lukee, ettet saanut opiskelupaikkaa koska äidinkielen arvosanan tulee olla vähintään c. Olen hakiessa rastinut tuohon kieli-kohtaan amk-todistuksella todistan kielitaitoni?
Että sinua ei huomioida todistusvalinnassa, koska et täytä sen kynnysehtoa. Sillä ei mitata kielitaitoa, sama ehto on äidinkieleltään suomenkielisilläkin.
Onko täällä sosiaalityön maisteriohjelmaan hakeneita? Ilmeisesti tuloksia saa odotella vielä hetken...
_sos_ kirjoitti:
Onko täällä sosiaalityön maisteriohjelmaan hakeneita? Ilmeisesti tuloksia saa odotella vielä hetken...
Minä hain. Ne maisterihaun tulokset tulee vasta kesällä, muistaakseni heinäkuun paikkeilla
Millaisella taustalla hait, jos saa udella? :) Niin ja minne?
Saas nähdä, miten minun käy. Tilanteeni on todella kiikun kaakun, koska edellinen graduni oli varsin keskinkertainen, työn ohessa tehty rääpäisy.
Moi valintakokeella hakeneet, kyselen nyt kun enää viikonloppu lähes vaan välissä ennen pääsykokeita, että miten ootte saanu luettua? Onko kaikki ymmärretty jokseenkin, tai tosi syvällisesti? Tai onko jotain asioita mihin ette oo ihan päässeet sisälle? Tai jotain mitä ette tunnu muistavan millään?
Entä tuntuuko että ootte nyt siinä pisteessä missä halusittekin vai tuntuuko että aika loppuu kesken?
Mulla on itsellä hyvällä mallilla ja oon ihan ylpeä omasta panostuksesta minkä oon tähän nyt laittanut. On sellanen tunne että saattaisin tän pohjalta jopa päästä kouluun...
Mutta toisaalta takaraivossa on ajatus että olisin voinut opiskella ahkeramminkin ja voi olla myös hyvin mahdollista et on paljon ihmisiä jotka on opiskellut ja sisäistänyt nää jutut paremmin kun minä, jotka sitten täyttävät paikat etusijassa.. hirveen vaikee sanoa että millä tasolla osaaminen on kun en tiedä mihin verrata
Vierailija kirjoitti:
Moi valintakokeella hakeneet, kyselen nyt kun enää viikonloppu lähes vaan välissä ennen pääsykokeita, että miten ootte saanu luettua? Onko kaikki ymmärretty jokseenkin, tai tosi syvällisesti? Tai onko jotain asioita mihin ette oo ihan päässeet sisälle? Tai jotain mitä ette tunnu muistavan millään?
Entä tuntuuko että ootte nyt siinä pisteessä missä halusittekin vai tuntuuko että aika loppuu kesken?Mulla on itsellä hyvällä mallilla ja oon ihan ylpeä omasta panostuksesta minkä oon tähän nyt laittanut. On sellanen tunne että saattaisin tän pohjalta jopa päästä kouluun...
Mutta toisaalta takaraivossa on ajatus että olisin voinut opiskella ahkeramminkin ja voi olla myös hyvin mahdollista et on paljon ihmisiä jotka on opiskellut ja sisäistänyt nää jutut paremmin kun minä, jotka sitten täyttävät paikat etusijassa.. hirveen vaikee sanoa että millä tasolla osaaminen on kun en tiedä mihin verrata
Minulla on aika samansuuntaiset fiilikset. On sellainen olo, että kaikki artikkelit on oppinut aika hyvin tai ainakaan ei ole ihan hukassa yhdenkään kanssa. Ja vielä on 3 päivää aikaa kertailla, ei ole sellainen fiilis että aika loppuisi kesken. Mutta ei toisaalta mikään varmakaan fiilis, kun ei voi tietää millainen taso tänä vuonna on ylipäänsä ja millaisia kysymyksiä kokeessa tänä vuonna on. Vertaan itse vähän viime vuoteen, jolloin olisin tarvinnut 4p enemmän päästäkseni johonkin yliopistoon (hain/haen kaikkiin) ja tänä vuonna olen pystynyt opiskelemaan enemmän ja koen saaneeni artikkelit paremmin haltuun, joten voisikohan se tänä vuonna riittää. En tiedä, nähtäväksi jää. Alkaa jännittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä tuntuuko että ootte nyt siinä pisteessä missä halusittekin vai tuntuuko että aika loppuu kesken?Mulla on itsellä hyvällä mallilla ja oon ihan ylpeä omasta panostuksesta minkä oon tähän nyt laittanut. On sellanen tunne että saattaisin tän pohjalta jopa päästä kouluun...
Mutta toisaalta takaraivossa on ajatus että olisin voinut opiskella ahkeramminkin ja voi olla myös hyvin mahdollista et on paljon ihmisiä jotka on opiskellut ja sisäistänyt nää jutut paremmin kun minä, jotka sitten täyttävät paikat etusijassa.. hirveen vaikee sanoa että millä tasolla osaaminen on kun en tiedä mihin verrataMinulla on aika samansuuntaiset fiilikset. On sellainen olo, että kaikki artikkelit on oppinut aika hyvin tai ainakaan ei ole ihan hukassa yhdenkään kanssa. Ja vielä on 3 päivää aikaa kertailla, ei ole sellainen fiilis että aika loppuisi kesken. Mutta ei toisaalta mikään varmakaan fiilis, kun ei voi tietää millainen taso tänä vuonna on ylipäänsä ja millaisia kysymyksiä kokeessa tänä vuonna on. Vertaan itse vähän viime vuoteen, jolloin olisin tarvinnut 4p enemmän päästäkseni johonkin yliopistoon (hain/haen kaikkiin) ja tänä vuonna olen pystynyt opiskelemaan enemmän ja koen saaneeni artikkelit paremmin haltuun, joten voisikohan se tänä vuonna riittää. En tiedä, nähtäväksi jää. Alkaa jännittää!
Eikun siis 4 päiväähän tässä on vielä kokeeseen! :D
Minulla kokonaisuudet hallussa, mutta suurimmat ongelmat nippelitiedon muistamisessa.
Vuosi sitten sitä vaadittiin monivalinnassa todella paljon, mm. yksittäisiä vuosilukuja. Lisäksi monet monivalinnat tuntuivat lähinnä vinoilulta. Puhumattakaan siitä, että monivalinnoissa oli jopa kirjoitusvirheitä, mikä hämmensi vaikeassa tilanteessa entisestään.
Toivottavasti tänä vuonna valintakoe on inhimillisempi, kuin vuosi sitten Tampereen yliopiston järjestämä.
Siitä olivat nimittäin sosiaalityön keskeiset arvot kaukana.
Mitä veikkaatte pääsiskö kuopioon varasijalta 12? Pitää toivoo et valintakoe menee hyvin mut jos ei niin sit oon todistusvalinnan varassa ja oon ensikertalainen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös fiilikset, että lukeminen on sujunut ja voisin jopa päästä sisälle, mutta odotan edelleen sitä märkää rättiä naamalle pääsykokeissa
Onko varasijat liikkuneet tänään minnekään?
Varasijat ei ole vielä tänään liikkuneet, kyttään niitä muutaman minuutin välein tässä :D Toivottavasti pian päivittyisi. Olen varasijalla 4 Kuopioon ja sijalla 6 Lappiin ja toivon pääseväni varasijalta sisään.
Sama täällä :D Olen varasijalla 5 lappiin. Toivotaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta takaraivossa on ajatus että olisin voinut opiskella ahkeramminkin ja voi olla myös hyvin mahdollista et on paljon ihmisiä jotka on opiskellut ja sisäistänyt nää jutut paremmin kun minä, jotka sitten täyttävät paikat etusijassa.. hirveen vaikee sanoa että millä tasolla osaaminen on kun en tiedä mihin verrataMulla on myös fiilikset, että lukeminen on sujunut ja voisin jopa päästä sisälle, mutta odotan edelleen sitä märkää rättiä naamalle pääsykokeissa
Nimenomaan sitä markää rättiä odotan itsekin kauhulla... :D
Ehkä tässä nyt eniten jännittää se että, vaikka oonkin panostanut tähän paljon, pääsykoe oliskin tosi vaikee ja kokeen jälkeen ois toivoton fiilis ja tulosten tullessa sais tietää että ei päässyt sisälle. Sitten jäisin vaan syyllistämään itseä siitä että en tehnyt tarpeeksi. Mutta pitääkö tässä nyt oikeesti kuluttaa sit itseensä ihan puhkikaan ja kärsiä. Oon ahkera ja päämäärätietoinen mutta arvostan myös omaa hyvinvointia. :D Ja mun yleinen elämänasenne on se, että vaikka päämäärä oiskin tärkeä niin en halua tehdä koko prosessista ja matkasta sinne vaan sellaista kärsimyksen täyttämää suorittamista vaan nauttia myös siitä prosessista.
Eli lopputulos tästä mun vuodatuksesta on se, että ehkä oon tehnyt tarpeeksi ja voin olla ylpeä itsestäni, riippumatta siitä mikä tulos sieltä kokeesta tulee. Ja tää sama pätee varmasti teihin muihinkin kokeeseen päntänneisiin!
Mun fiilikset artikkeleiden handlaamisesta on tosi hyvät, mutta pelkään myös että mitä siellä kokeessa mahtaa pälähtää eteen. Koen ymmärtäväni syvällisesti kaiken, ja yksityiskohdatkin ovat omasta mielestä hyvin hallussa. Artikkeleita on vähän, ne eivät ole pitkiä ja muutenkin helppoja. Tuntuu, että kokeen on oltava todella vaikea erotellakseen, ja tässä piilee aina monitulkintaisuus-riski kysymyksien asettelussa. Osallistuin viimevuonna psykan kokeeseen ja siinä englanninkielinen aineisto aiheutti tulkinnallisia ongelmia monivalinnoissa. En ole koskaan aiemmin osallistunut sos.työn pääsykokeeseen niin kokemus ihan tästä kokeen rakenteestakin puuttuu.
Olen hyvillä varasijoilla haluamaani kaupunkiin, johon on realistista päästä ihan todistuksellakin, joten stressitasot eivät ole ihan älyttömän korkealla kokeessa suoriutumisen kannalta. Ja olen siis ensikertalainen.
Ei ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon ensikertalaisten tai ei-ensikertalaisten varasijajonot liikkuu 😐 pohdin itse ensikertalaisena vastaavanlaista varasijaa Turkuun. Jos esim. jollain aiemmin hakeneella on tietoa, niin kuultaisiin mielellään 😭