Työpaikasta irtisanoutunut todella moni - voiko olla vain sattumaa?
Olen töissä alalla, jossa vakituiset työpaikat ovat kiven alla. Työskentelen pk-seudun tuntumassa, missä alallani on _todella vaikea_ löytää vakituista työpaikkaa, koska paikkoja on harvoin auki ja hakijoita on sijainnin takia todella paljon. Vakituisen työpaikan saaminen tältä seudulta on kuin lottovoitto ja yleensä ihmiset pitävät näistä paikoista kynsin hampain kiinni. Itse olen ollut tässä paikassa pari vuotta.
Työpaikallani moni on ollut töissä 10-30 vuotta. Viimeisen parin vuoden aikana meiltä on irtisanoutunut todella monta työntekijää, osa on ollut parikymmentä vuotta töissä. Muutama irtisanoutui tyhjän päälle, osa lähti toiseen työpaikkaan aivan eri puolelle Suomea. Muutamat ovat ottaneet opintovapaata. Irtisanoutumiset ovat olleet äkillisiä ja niitä on lyhyen ajan sisällä ollut paljon. Eräästä "työtiimistä" irtisanoutui/jäi pois töistä puolet alle vuoden mittaisena ajanjaksona.
Itse olen sitä mieltä, että irtisanoutumiset johtuvat huonosta työilmapiiristä. Työpaikalla on huono ilmapiiri ja monissa asioissa haasteita. Viimeisin esimies oli muutaman vuoden ajan ja viime vuoden lopulla valittiin uusi. Nämä esimiehet ovat sitä mieltä, että irtisanoutumiset ovat vain sattumaa eivätkä kerro, että työyhteisössä olisi jotakin vialla. Minä olen tästä eri mieltä. Parin yksittäisen työntekijän lähtö voisi olla minusta sattumaa, mutta muutamassa vuodessa on lähtenyt todella moni. Mitään toimenpiteitä ei ole aloitettu, vaikka todella moni on irtisanoutunut. Onko tämä sattumaa vai onko oikeasti huono työpaikka muidenkin kuin minun mielestäni?
Kommentit (54)
Missä vaiheessa työelämä muuttui tällaiseksi? Parin viime vuoden aikana? Tuntuu olevan samoja ongelmia alalla kuin alalla.
Aloitin tammikuussa uuden työn ja haluaisin purkaa työsuhteen huonon ilmapiirin ja johtamisen takia.
Minäkin jäin jokunen aika sitten tyhjän päälle, en jaksanut enää huonoa johtamista ja muutenkin kaipaan jotain uutta ja inspiroivaa. Työpaikan huono ilmapiiri kuihdutti luovuuden ja energiaa ei ollut oikein mihinkään. Ehkä koronavuodet ovat havahduttaneet ihmiset ja toisaalta taas työpaikoilla tuntuu menevän nyt jotenkin huonosti, olisiko pelkoa tai jotain muuta takana.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jäin jokunen aika sitten tyhjän päälle, en jaksanut enää huonoa johtamista ja muutenkin kaipaan jotain uutta ja inspiroivaa. Työpaikan huono ilmapiiri kuihdutti luovuuden ja energiaa ei ollut oikein mihinkään. Ehkä koronavuodet ovat havahduttaneet ihmiset ja toisaalta taas työpaikoilla tuntuu menevän nyt jotenkin huonosti, olisiko pelkoa tai jotain muuta takana.
Minäkin mietin koronan vaikutusta tähän. Moni kaveri on kertonut, että kahden viime vuoden aikana vaihtuvuutta henkilöstössä on työpaikalla ollut aiempaa enemmän. Toimistotöissä etätöihin siirtyminen on voinut vaikuttaa osaltaan asiaan, yhteisöllisyys ja sosiaaliset kohtaamiset vähenevät väkisinkin, vaikka etätöissä toki niitä hyviäkin puolia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tammikuussa uuden työn ja haluaisin purkaa työsuhteen huonon ilmapiirin ja johtamisen takia.
Senkus purat, koeajalla voi lähteä heti.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa työelämä muuttui tällaiseksi? Parin viime vuoden aikana? Tuntuu olevan samoja ongelmia alalla kuin alalla.
Mielestäni kymmenen vuoden aikana on muutos huonompaan tapahtunut. Siirtyminen avokonttoreihin, narsisti-ihmiset, omituiset 'parannetut' tittelit, huono johtaminen, tulospalkkiot olemattomista, jatkuva teknisten asioiden opetteleminen, koulutuksen rapautuminen, ...
Minäkin lähdin jo kohta pari vuotta sitten edellisestä työpaikasta, josta jo viime vuosikymmenen lopulla alkoi lähteä porukkaa kiihtyvällä tahdilla pois. Paikka alkoi muistuttaa enemmän rangaistuslaitosta kuin työpaikkaa. Rekrytointivaikeuksiakin heillä oli kun huono maine kuului kauas.
Jos työpaikassa on huono ilmapiiri ja yksi irtisanoutuu, se helposti rohkaisee muitakin lähtemään. Syyt ovat aina firmassa. Joillakin tunnollisilla työntekijöillä voi olla jo vuosia ollut irtisanoutuminen mielessä, mutta ovat kitkutelleet muutoksen toivossa tai sen takia kun uutta työpaikkaa ei löydy. Sitten kun työkavereita alkaa lähteä, niin kamelin selkä katkeaa eikä jakseta jäädä enää itsekään kitkuttelemaan.
Suoraan sanottuna itsekin lähtisin jos hyvä ja tärkeä kollegani irtisanoutuisi. Se olisi viimeinen pisara, vain hänen ansiostaan jaksan jatkaa tässä firmassa jossa nyt olen.
Suomessa on päällä näkymätön koko kansan mittainen lakko.
Ihmiset on kyllästyneet että vaikka mitä puoluetta äänestäisi, niin ei liitot paranna työelämän oloja ja palkkoja järkevälle tasolle.
Koko kansakunnan mittainen lakko ja vetäytyminen pois huonosta työilmapiiristä on ratkaisu.
Oma isäni teki saman noin 17v sitten. Totesi että työnteko ei kannata enää. Hän lyö hanskat tiskiin.
Hän kuoli kolme vuotta sitten. Viisas valinta ja sattuma. Sairasti sellaista salakavalaa tautia että ei olisi ennättänyt viettää eläkepäiviä. Vietti ne sitten työttömänä ja hyvä niin.
Hän selvisi voittajana ja oli ensimmäisiä näkymättömän lakon käynistäjiä.
Jos alallasi on vaikea saada vakituista työpaikkaa (pk-seudulta/sen läheltä), niin kyllähän nuo useamman ihmisen irtisanoutumiset kertoo, että tilanne on tosi huono. Ei halutusta paikasta lähdetä kuin pakon edessä.
Yksi syy joukkopakoon voi olla sekin, että henkilöstö väsyy jatkuvasti vaihtuviin työkavereihin. Perehdytys vie aina oman aikansa ja uutta työntekijää ei välttämättä saada tilalle heti, kun entinen poistuu. Toisinaan se uusikin työntekijä lähtee lätkimään juuri, kun on alkanut pärjäämään työssään itsenäisesti. Ja ei kun taas sijaistamaan ja odottelemaan seuraavan työntekijän perehdyttämistä...
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paljon työpaikkoja tarjolla, joten pitkään samassa paikassa olleet vaihtaa töitä ja tehtäviä. Lisäksi maallemuutto tuntuu olevan totta, joskin se maaseutu on tyyliin Jyväskylä tai Kuopio, joka tapauksessa lähdetään kotiseutua tai mökkipaikkakuntaa kohti. 30 vuoden työuran jälkeenon kiva asua niin, että illalla voi ajella mökille saunomaan.
Ilmankos meille on tullut viime vuosina paljon työntekijöitä muualta suomesta. Kuopio kiittää ja toivottaa uudet tulijat tervetulleiksi, toivottavasti pysytte täällä pitkään.
Musta tuntuu, että mun työpaikalle on käynyt juuri näin. Tämänhetkinen työtilanne on aivan järjetöntä kaaosta, uudet työntekijät ovat aivan pihalla siitä, mitä heidän kuuluisi töissä tehdä ja hommat eivät vain hoidu, ainoastaan me kokeneemmat, jotka vielä sinnitellään paikassa pidetään hommaa jotenkuten pystyssä. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi, jos me vain lähdettäisiin tuolta.