Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1921/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty hoitamaan vanhuksia heidän kotonaan, mutta en myöskään osaisi enkä haluais. 

Vierailija
1922/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulevat vanhoiksi, jos saavat elää. Ja toivottavasti saavat elää terveinä.

Puolisoni sairastui dementiaan ja asui viimeiset 10 elinvuottaan pitkäaikaisosastolla.  Kävin pari kertaa viikossa katsomassa ja käytin suihkussa, syötin, helpotin vähän hoitajien taakkaa. Puoliso ei muistanut käyntejä, mutta meillä oli pöydällä vihko, josta näimme kuka milloinkin oli käynyt. Vaikkei itse aina muistanut kävijöitä, niin ilahtui aina, kun luin vihosta että "ai, tyttökin kävi toissapäivänä". Jokin muistijälki tai hyvän olon fiilis kuitenkin dementikollekin jää, vaikkei konkreettisesti muista kuka ja milloin kävi. Eli se ei ole todellinen syy jättää käymättä "kun mummo ei kuitenkaan muista". Se on selittelyä itselle, kun ei huvita tai ei ole ymmärrystä.

Kannattaa tehdä hoitotahto kanta-sivustolle, niin jo ennen eutanasialain hyväksymistä tai voimaantuloa henkilökunta näkee miten itseä toivoo hoidettavan (tai hoidotta jätettävän), jos sellaiseen kuntoon menee. 

Sydämestäni toivon, että eutanasialaki saataisiin läpi. Se vähentäisi turhia pakonomaisia hoitoja, säästäisi yhteiskunnan varoja ja olisi aidosti  inhimillistä. Tilanteessa jos ihmisellä ei ole muuta kuin kärsimystä edessä, eikä toivoa paremmasta.

Eläimille suodaan helpotus, miksei ihmisille? Vai onko syynä kuvitelma, että eutanasia tehtäisiin kevyin perustein tai ilman ihmisen omaa suostumusta? Siitähän ei ole kyse, jokainen voi tosiaan jo etukäteen vaikka tuossa hoitotahdossa kertoa oman kantansa asiaan. Lääkärit, jotka eettisistä syistä eivät suostu eutanasiaa tekemään, voisivat kuitenkin antaa lääkkeen, jonka potilas itse ottaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä hoivakodeissa aina haisee. Johtuuko se vanhuksista vai liasta ja pölytä vai onko ilma muuten vain tunkkainen eikä huoneita tuuleteta. Sairaaloissa ei haise samalla tavalla. 

Vanhoja ihmisiä ja suihkussa käydään vain kerran viikossa. Paljon ihmisiä kulkee vaipoissa. Itse muistan kun kierroksella vaihdettiin kaikkien vaipat ja hirveä ulostehuuru käytävällä jossa oli roskis. Pitkän aikaa se löyhy haisee vaikka roskis pois viedäääkin. 

Vierailija
1924/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti maksaa 5000 euroa kuukaudessa..mummin omaisuus on äkkiä syöty hoivskodissa

Vierailija
1925/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti maksaa 5000 euroa kuukaudessa..mummin omaisuus on äkkiä syöty hoivskodissa

Lisäksi ne hoivakodit on vain makuuttamiapaikkoja...siellä esim ei saa mitään hoitoa vaivoihin ja sairauksiin..

Näin tämän asian kun oma mummo joutui hoivakotiin

Vierailija
1926/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä hoivakodeissa aina haisee. Johtuuko se vanhuksista vai liasta ja pölytä vai onko ilma muuten vain tunkkainen eikä huoneita tuuleteta. Sairaaloissa ei haise samalla tavalla. 

Vanhoja ihmisiä ja suihkussa käydään vain kerran viikossa. Paljon ihmisiä kulkee vaipoissa. Itse muistan kun kierroksella vaihdettiin kaikkien vaipat ja hirveä ulostehuuru käytävällä jossa oli roskis. Pitkän aikaa se löyhy haisee vaikka roskis pois viedäääkin. 

ok, ymmärrän nyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1919: "Niin eihän nimitys muuta todellisuutta mihinkään, saman asian se ajaa myös taaperoilla.

Minkäs sille mahtaa jos dementia iskee ja ei pysty enää järjellä toimimaan. Ehkä et kestä tilannetta ja haluat tuupata laitokseen... Onpahan pois silmistä ja mielestä. Moni vielä toitottaa, ettei kannata edes käydä katsomassa kun jos se tunnistaa niin ei kohta enää muista kuitenkaan. Kyllä ne pienetkin hyvät hetket on merkittäviä ja varsinkin jos silloin vielä näkee rakkaiden ihmisten tuttuja naamoja.

Ei sairauden mitenkään pitäisi vähentää yksilön ihmisarvoa. Varsinkin kun on kyse siitä, että taantuu pienen lapsen tasolle. Täällä monissa teksteissä kuulostaa, että tietyn pisteen jälkeen ois sama taluttaa letkassa saunan taakse..."

Ottamatta kantaa muuhun, niin rimpuileva taapero on kuitenkin paljon helpompi esimerkiksi kantaa takaisin omaan sänkyynsä kuin itseään isompi aikuinen. 

Vierailija
1928/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nyt ihmeessä järkätä perheessäni hoivarinki mikä toimii mikäli haluat perinnöt

Vierailija
1929/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 1919: "Niin eihän nimitys muuta todellisuutta mihinkään, saman asian se ajaa myös taaperoilla.

Minkäs sille mahtaa jos dementia iskee ja ei pysty enää järjellä toimimaan. Ehkä et kestä tilannetta ja haluat tuupata laitokseen... Onpahan pois silmistä ja mielestä. Moni vielä toitottaa, ettei kannata edes käydä katsomassa kun jos se tunnistaa niin ei kohta enää muista kuitenkaan. Kyllä ne pienetkin hyvät hetket on merkittäviä ja varsinkin jos silloin vielä näkee rakkaiden ihmisten tuttuja naamoja.

Ei sairauden mitenkään pitäisi vähentää yksilön ihmisarvoa. Varsinkin kun on kyse siitä, että taantuu pienen lapsen tasolle. Täällä monissa teksteissä kuulostaa, että tietyn pisteen jälkeen ois sama taluttaa letkassa saunan taakse..."

Ottamatta kantaa muuhun, niin rimpuileva taapero on kuitenkin paljon helpompi esimerkiksi kantaa takaisin omaan sänkyynsä kuin itseään isompi aikuinen. 

Kyllä kyllä. Luuletko että kaikki dementikot on jotain raivohulluja? Ääripäiden esimerkeillä voi aina väitellä, mutta itse dementikkoja hoitaneena en ole kertaakaan nähnyt mitään itkupotkuraivareihin rinnastettavaa kohtausta vanhuksilla.

Vierailija
1930/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että kotitaloudessa on 2 palkansaajaa, jolloin yhteenlasketut nettotulot riittävät hyvin yhteisten kulujen maksamiseen ja taskunpohjalle jää vielä ylimääräistäkin. 

Vierailija
1931/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne menee perintörahat

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1929: "Kyllä kyllä. Luuletko että kaikki dementikot on jotain raivohulluja? Ääripäiden esimerkeillä voi aina väitellä, mutta itse dementikkoja hoitaneena en ole kertaakaan nähnyt mitään itkupotkuraivareihin rinnastettavaa kohtausta vanhuksilla."

Ei munkaan äitini mikään raivohullu ollut, mutta voin sanoa, että paljon vähemmällä vaivalla sain lapseni taaperovuosinaan takaisin omaan sänkyynsä, kun yöllä heräsivät, kuin muistisairaan äitini. Taaperon kanssa meni max 10 minuuttia, äidin kanssa vähintään 2 tuntia. Oma uudelleen nukahtaminenkin oli paljon helpompaa 10 minuutin hereillä olon jälkeen kuin kahden tunnin hereillä olon jälkeen. 

Vierailija
1933/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen asian näin jos kyse olisi omasta äidistäni. Äitini on minut maailmaan tehnyt, hoivannut ja huolehtinut aikuisuuteen asti, kunnes olen lähtenyt omilleni. Mielestäni tämä lahja myös hyvitetään takaisin vanhemmalle huolehtimalla vastavuoroisesti hänestä mikäli tilanne sallii, esim. ottamalla äiti asumaan omaan kotiin. 

Olemme lapsillemme mieheni kanssa vannottaneet, etteivät anna erottaa meitä vanhoina toisistamme, vaikkei muistimme enää pelaisi. Mielestäni on hirveä ajatus, että pariskunta lykätään johonkin eri hoitokoteihin vanhuuden tullen, eivätkä saa viettää elämänsä viimeisiä hetkiä yhdessä.

Valitettavasti se erottaminen ei ole teistä kiinni

Vierailija
1934/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käydään kolmessa vuorossa viikon ympäri. Ei ole pekkasia kuin rahana. Vapaa-aikasi on yhtiön sanelemaa.

Ennen oli liitot jämptejä ja vaati esim. sunnuntain aukiolon kieltoja palevelualoilla. Nyt minä, minä, minät; loiset kenellä on varallisuus muusta kuin pakotetusta palkkatyöstä siunaantunut (esim. nämä seniorit) vaativat päästä sunnuntaisin muuallekin kuin seurakunnan tilaisuuksiin.

Etätyöläiset ovat toinen eliittiryhmä. Heillä olisi kyky joustaa kotihoidon tarpeisiin, mutta palkkatulot estävät mokoman rahvaan homman. Se on minä, minä ja minä. Ei viitsi edes toimistolle mennä ja kansantaloutta kulkiessaan pyörittää.

T. Kommunisti

Vierailija
1935/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dementoitunut äitini onneksi pääsi Esperin hoivakotiin. Olemme tosi tyytyväisiä!

Käymme vuorotellen katsomassa, viikottain joku käy vaikka eipä hän meitä enää tunnista eikä kuule mitään.

Hyvin hänen pieni eläkkeensä riittää, en ymmärrä mistä tulee tuo luulo että vain ökyrikkaille on mahdollista.

Ylen laaja selvitys paljastaa Esperi Caren hoivakotien karuja käytäntöjä: sängystä pudonneet jätetty lattialle, hoivakoti välillä ilman hoitajaa. 

Että sillä viisiin sunkin äitiäsi siellä rahasta hoidetaan. Ja takuu varmasti juuri niin paskasti, mitä vähemmän asiakkaalla on vara hoidosta maksaa.

Kuntahan sen maksaa. Kunta noi palvelut yksittyisiltä ostaa, ei se eläkeläinen itse. Ne on niin kalliita paikkoja ettei kenelläkään olisi varaa. Kymppitonni kuukaudessa. 

Vierailija
1936/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi teitä! Jos oman äitini olisin saanut pitää, hän tulisi vanhuuden päivikseen minun kotiini. Porukalla hoidettaisiin. 

On vain yksi äiti, tosi harva vaan sitä asiaa ymmärtää. Ehkä minun äiti vain oli paras, kaunein kaikista ja näin 20-vuoden päästäkin kaipaan.

Eli et ole koskaan ollut tilanteessa missä vaihdat äidin vaipan aamuin illoin. Lähdet töistä keskellä päivää kun äiti on kadonnut. Vastaat puhelimeen vartin välein kun äiti soittaa ja pyytää milloin mitäkin. Helppo huudella kun ei ole omalla kohdalla.

Joo ei näin sanovilla ole käsitystä mitä on dementia. Sellaista pitää vahtia kuin taaperoa, vaihtaa vaipp

Niin eihän nimitys muuta todellisuutta mihinkään, saman asian se ajaa myös taaperoilla.

Ei sairauden mitenkään pitäisi vähentää yksilön ihmisarvoa. Varsinkin kun on kyse siitä, että taantuu pienen lapsen tasolle. Täällä monissa teksteissä kuulostaa, että tietyn pisteen jälkeen ois sama taluttaa letkassa saunan taakse...

No ei se ihan sama ole taaperolla. Kyllä taaperot puetaan ihan housuihin ja paitoihin, en ole kuullutkaan että taapero kaivaisi omasta vaipastaan paskaa suuhunsa. Dementikolle se voi olla arkipäivää että vaippaa kaivellaan. 

Mutta sama se. Joissain viesteissä on vähän romantisoitu mielikuva ihan kuin hoidettaisiin "pullantuoksuista mummua" ja jutellaan vanhoista ajoista ja juodaan kaffet. Ja vähän on syyllistävää sävyä niille, jotka sanovat suoraan etteivät hoida itse. - jos olisi oikeasti yrittänyt dementikkoa hoitaa omassa kodissaan, niin varmasti ei syyllistäisi tipan tippaa. Sellainen joka oikeasti on hoitanut vanhuksia kotonaan, tietää että tarpeeksi kun pää hapertuu niin kotihoito ei vaan onnistu. Syyllistäminen on jotenkin ihan älytöntä. Jos ylipäätään mietitään jo laitosta, niin vanhus todennäköisesti on kyllä jo sellaisessa kunnossa ettei ole kotihoidettava.

Vierailija
1937/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan maksaa kunta... vähän valoja päälle nyt. Jos on pieni eläke niin se kyllä menee kuukausimaksuun. Toisaalta ei sitä omaa rahaa niin paljon tarvi, kun hoitopaikassa on ruoat.

Sama juttu jos lapsi joudutaan siirtämään laitokseen (vaikka vammainen lapsi) niin ei se tuhansien eurojen lasku sinne perheelle mene, vaan yhteiskunta maksaa. 

Vierailija
1938/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan maksaa kunta... vähän valoja päälle nyt. Jos on pieni eläke niin se kyllä menee kuukausimaksuun. Toisaalta ei sitä omaa rahaa niin paljon tarvi, kun hoitopaikassa on ruoat.

Sama juttu jos lapsi joudutaan siirtämään laitokseen (vaikka vammainen lapsi) niin ei se tuhansien eurojen lasku sinne perheelle mene, vaan yhteiskunta maksaa. 

Voisi kuvitella, että vanhuksilla ei todellakaan ole paljon tarpeita - jos vaan on katto pään päällä. Kuitenkin vanhuudessa tulee vastaan monenlaista välttämätöntä menoa: lääkkeet ja erilaiset hoitotuotteet: voiteet, pesuvoiteet, pesulaput sekä tietenkin vaipat maksavat yllättävän paljon.

Paljon näkee hoitolaitoksissa vanhuksia, joilla ei ole edes kunnollisia vaatteita tai kenkiä /sisäkenkiä. 

Joku mainitsi edellä, että nämä ovat "kuoleman laitoksia" tmv. Siinä mielessä hän onkin oikeassa, että moni- ja muistisairas henkilö ei yleensä enää palaa takaisin vanhaan elämäänsä. Laitoshoito on viimeinen koti - ei siksi, että siellä ihmisiä aktiivisesti autettaisiin kuolemaan, vaan siksi että muistisairaudet säännönmukaisesti johtavat kuolemaan. Joku otti esiin eutanasia-mahdollisuuden. Se on vaikea kysymys ja vaikea ratkaisu kenelle tahansa - sekä asianomaiselle, että omaisille kuin myös lääkäreille. Kyseessä ei ole pelkästään eettinen ongelma, vaan myös mahdollisesti juridinen. Kukaan lääkäri ei tietenkään halua keskelle oikeustapausta, jossa hän joutuu syytteeseen hoitovirheestä tai eutanasiasta, jonka joku omaisista ehkä päättää riitauttaa. Vanhuksen omaisetkaan eivät ole mikään homogeeninen joukko, jossa kaikki vetävät samaa köyttä ja ovat aina kaikesta yhtä mieltä. Jos näin olisi, ehkä olisi helpompaa. Asianomaisen omakin mieli voi muuttua ja siihen pitää hänellä olla oikeus. Lisäksi kuinka pelottavalta vanhuksesta siirtymä kodista hoitokotiin olisi, jos joka paikassa olisi eutanasiaa tarjolla helposti?

Vierailija
1939/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän väärää tuossa on? Mummeli on ihan oikeassa.

Vierailija
1940/1980 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän  ainakin itse pyytäisin sen eutanasian silloin kun vielä olen kotona, jos suinkin pystyisin.